Hopp til innhold
Bli medlemLogg inn
Lukk
  • Forsikring og medlemsfordeler
    • Alle forsikringer
    • Alle medlemsfordeler

    Forsikring og medlemsfordeler

    For deg som er medlem har vi mange gode fordeler.

  • Vår politikk
    • Vi utdanner Norge 2024-2027
    • Strategisk plan
    • Vi mener
    • Publikasjoner
    • Strategier
    • Høringer

    Vår politikk

    Vår viktigste politikk ligger i Vi utdanner Norge 2024-2027.

  • Lønn og arbeidsvilkår
    • Lønnsoppgjøret
    • Tariffavtaler
    • Lønnskalkulator
    • Pensjon
    • Arbeidsmiljø
    • Spørsmål og svar

    Lønn og arbeidsvilkår

    En av våre viktigste oppgaver er å jobbe for at medlemmene skal ha bra lønn og gode arbeidsvilkår.

    Bli medlem
  • Tillitsvalgt+
    • Tillitsvalgtes roller og oppgaver
    • Brukerveiledninger
    • Medlemskap og medlemsvekst
    • Lønn og arbeidsvilkår
    • Politisk påvirkning
    • Profesjon

    Tillitsvalgt+

    Alt for tillitsvalgte, samlet på ett sted. Logg inn for full tilgang!

    Tilltsvalgtverktøyet
  • Kontakt oss
  • Om medlemskapet
    • Bli medlem
    • Pris og betingelser
    • Hvorfor være medlem
    • Kontakt oss
    • Utmelding
    • Vervekampanje 2025
  • Om Utdanningsforbundet
    • Ledelsen
    • Slik er vi bygget opp
    • Vedtekter, retningslinjer og rutiner
    • Årsmeldinger
    • Ledige stillinger
    • Kontakt oss
    • Internasjonalt
    • En mer mangfoldig organisasjon
    • Designmanualen
  • Kurs og konferanser
    • Kurskalender
    • Opptak av kurs
    • Tillitsvalgtopplæringen (TVO)
  • Lærerhverdagen
    • Fagfornyelsen
    • Profesjonsetikk
    • Podkasten Lærerrommet
    • Slik blir du lærar
    • Klima og bærekraftig utvikling
    • Ny som lærer
    • Materiell og brosjyrer
    • Fagnettverk i norsk, naturfag, kroppsøving og matematikk
  • Fylkes- og lokallag
    • Agder
    • Akershus
    • Buskerud
    • Finnmark
    • Innlandet
    • Møre og Romsdal
    • Nordland
    • Oslo
    • Rogaland
    • Telemark
    • Troms
    • Trøndelag
    • Vestfold
    • Vestland
    • Østfold
  • Medlemsgrupper
    • Barnehage
    • Grunnskole
    • Videregående opplæring
    • Universitet og høgskole
    • Faglig og administrativt støttesystem
    • Ledere
    • Voksenopplæring
    • Student
    • Pensjonist
    • Rådgiving og karriererettleiing
login image

Er du medlem?

Logg inn for å sjekke og endre forsikringer og abonnement, laste ned reisebevis og se aktuelt innhold.

Bli medlemLogg inn
Bli medlemLogg inn
  • Startside
  • Vår politikk
  • Publikasjoner

Publikasjoner

En gruppe elever som sitter i et klasserom med læreren som står foran tavla. Foto.

Bruk av assistenter i grunnskolen

Dette faktaarket presenterer statistikk om bruk av assistenter og andre ansatte i elevrettet arbeid i grunnskolen. Årsverkene utført av denne gruppen har økt i mange år.

Faktaark 3 / 2022

Soloppgang ved en innsjø. Foto.

Profesjonsfaglig partssamarbeid i barnehage og skole – ledernes rolle

Ledere i hele utdanningssektoren har direkte betydning for hvilke ideer om faglig demokrati og innflytelse som kan virkeliggjøres på arbeidsplassene.

Temanotat 1 / 2022

En gruppe mennesker som sitter i et rom. 4 stykker sitter vendt mot de andre, som lytter. Foto.

Hvordan er det å være arbeidsplasstillitsvalgt i Utdanningsforbundet? Om vervet og hva som skal til for å styrke arbeidsplasstillitsvalgte og engasjere klubbene

Arbeidsplasstillitsvalgte er det nærmeste kontaktleddet til medlemmene og har derfor en sentral rolle både i å verve, engasjere og beholde medlemmer i Utdanningsforbundet.

Rapport 1 / 2022

En bølge, jordkloden, sol, sky, hus og mennesker. Grafikk.

Klima- og miljøtiltak på arbeidsplassen – ressurshefte for Utdanningsforbundets tillitsvalgte

Utdanningsforbundet arbeider for at klima- og bærekraftspørsmål skal inngå som en del av partssamarbeidet. Ditt viktigste bidrag som tillitsvalgt er å ta med deg klima- og bærekraftperspektivet inn i tillitsvalgtarbeidet og bruke arenaene du allerede har.

Hefte / veileder 3 / 2022

En hånd som taster på en kalkulator. Foto.

Statsbudsjettet for 2022 – Utdanningsforbundets innspill og argumentasjon

Påvirkningsarbeid overfor kommuneadministrasjonen og lokalpolitikere om prioriteringen av økonomiske ressurser er en sentral oppgave for tillitsvalgte lokalt.

Hefte / veileder 2 / 2022

Barn som sitter i en ring på et gulv. Noen med ransel på. Foto.

Nøkkeltall for grunnskolen t.o.m. skoleåret 2021/22

Utdanningsdirektoratet publiserte 16. desember 2021 tallene fra Grunnskolens informasjonssystem for skoleåret 2021/22. Tallene i faktaarket gjelder per 1. oktober 2021.

Faktaark 2 / 2022

Stortingsbygningen. Foto.

Hurdalsplattformen i lys av Utdanningsforbundets politikk

13. oktober 2021, en måned etter valgdagen, la den påtroppende regjeringen Støre fram sin erklæring om hovedlinjene i politikken den vil føre de kommende fire årene – Hurdalsplattformen.

Hefte / veileder 1 / 2022

1 person står bøyd for å vise 2 andre personer noe på en PC. Foto.

Forskningsetikk og nye forskningsetiske retningslinjer

Forskingsetikk handler om holdninger, kultur og god vitenskapelig praksis. I desember i fjor kom det nye forskningsetiske retningslinjer for samfunnsvitenskap og humaniora.

Faktaark 1 / 2022

Tre personer som ser på et hefte sammen. Foto.

Lokal kompetanseutvikling – statlige tilskuddsordninger for utdanningssektoren

Regjeringen varslet i 2017 en desentralisert ordning for kompetanseutvikling. Målet var sterkere lokal forankring og tilpasning i den statlige kompetanseutviklingen.

Faktaark 8 / 2021

Forsiden til rapporten Private Early Childhood Education and Care (ECEC) in the Nordic Countries. Development and governance of the welfare mix. Foto.

Forskningsrapport: Private barnehager i Norden

Norge er annerledeslandet i Norden når det gjelder utformingen av barnehagetilbudet. Det viser en ny forskningsrapport, utarbeidet på oppdrag fra Utdanningsforbundet.

Rapport 26.11.2021

En gruppe mennesker som sitter og ser på en person som peker på et lerret. Foto.

Lærerutdanningene – søkere og uteksaminerte kandidater 2021 (midlertidige tall)

I dette faktaarket ser vi på hvor mange som har søkt opptak til de ulike lærerutdanningene, antallet planlagte studieplasser, antallet studenter som blir tilbudt studieplass i hovedopptaket samt hvor mange som er uteksaminert fra lærerutdanningsstudiene.

Faktaark 7 / 2021

En person som smiler står bøyd over en person som sitter ved et bord med en blyant i hånden. Foto.

Evaluering av Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring

Stadig flere flytter over landegrenser for å studere eller jobbe. Kvalifikasjonsrammeverkene ble utviklet som et verktøy for å forenkle arbeidet med å godkjenne utdanninger på tvers av land. Våren 2021 startet arbeidet med å evaluere Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverket for livslang læring. Dette faktaarket orienterer om evalueringen og beskriver rammeverkene.

Faktaark 6 / 2021

Situasjonsbilde av mennesker på vei ut av rom,  og opp og ned trapper. Foto.

Et spørsmål om tid, del 2 – rapport fra undersøkelse om arbeidstid i skolen

Høsten 2021 skal arbeidstidsavtalen for undervisningspersonalet i KS, SFS 2213, reforhandles. Hvordan praktiseres avtalen i dag?

Rapport 3 / 2021

Tre personer i en samtale; 1 sitter og 2 står. Foto.

«En skole for vår tid» – sluttrapport fra ekspertgruppen for skolebidrag

Utdanningsforbundet mener at skoleutvikling i Norge må skje ved å styrke utviklingen innenfra, ikke gjennom et ovenfra- og ned- perspektiv. Nå har en ekspertgruppe nedsatt av regjeringen vurdert hvordan skoleeier og skoler bedre kan drive et systematisk kvalitetsutviklingsarbeid.

Faktaark 5 / 2021

En voksen person skrur i en skrue, mens et ungt menneske ser på. Foto.

Internasjonal innflytelse på norsk fag- og yrkesopplæring?

Utviklingen av norsk utdanning skjer i økende grad på grunnlag av internasjonalt samarbeid. Dette er også med på å forme norsk fag- og yrkesopplæring. Påvirkningen kan skje indirekte, frivillig og som resultat av myke styringsformer, men også være konkret og direkte. Internasjonaliseringen er i stor grad et resultat av en villet politikk fra norske myndigheters side.

Temanotat 2 / 2021

To menn i en trapp ute; forbundsleder Steffen Handal og forhandlingslederen i KS. Foto.

Årsmelding 2020

Lurer du på hvilke prioriteringer Utdanningsforbundet gjorde i 2020? Eller er du nysgjerrig på hvilke målsettinger vi nådde? Les sentralstyrets årsmelding her.

Årsmelding 2020

Barn ute i barnehagen på vinteren som kaster lasso mot et reinsdyr laget av tre

Ressursside om arbeid med klima og bærekraftig utvikling

Denne nettsiden ønsker å gi deg som medlem eller tillitsvalgt, inspirasjon og konkrete ideer til samtaler om, og arbeid med, bærekraft, partssamarbeid og klimatiltak – til bruk i klubbmøter, kurs og andre arenaer der profesjonen samles.

 11.05.2021

To barn som sitter på et gulv med parkdresser på. Foto.

Nøkkeltall for barnehagen 2020

Dette faktaarket er viet aktuell barnehagestatistikk basert på tall fra Utdanningsdirektoratet og SSB. Bak de nasjonale tallene er det store lokale variasjoner, både mellom kommuner og mellom barnehager i samme kommune.

Faktaark 4 / 2021

4 personer sitter rundt et bord og ser på 1 person som viser noe på en storskjerm. Foto.

Fagfornyelsen: status, ressurser og partssamarbeid på skolene – resultater fra en undersøkelse blant arbeidsplasstillitsvalgte

Lærerprofesjonen fikk da Stortinget behandlet stortingsmeldingen om fornyelsen av Kunnskapsløftet et stort ansvar for aktiv medvirkning i å fornye læreplanverket. Men ved mange skoler har ikke lærerne hatt tilstrekkelig tid til å jobbe med fagfornyelsen. Fire av ti skoler var ikke godt nok forberedt da fagfornyelsen trådte i kraft, svarer tillitsvalgte i denne undersøkelsen.

Rapport 2 / 2021

En voksen person peker på en skjerm for en elev som klær seg i hodet. Foto.

Vurdering i skolen

Lærere benytter et bredt spekter av metoder i vurderingsarbeidet. De er opptatt av variasjon, slik at elevene får mulighet til å vise hva de kan gjennom vurderingssituasjoner de mestrer. Det viser en kartlegging Rambøll har gjennomført på oppdrag for Utdanningsforbundet.

Rapport 2020

En gruppe mennesker i en sofa. Foto.

Fagfornyinga – profesjonsutvikling og partsamarbeid. Artikkelhefte med særtrykk av artiklar i Bedre Skole 4/2020

Fagfornyinga – fornyinga av Kunnskapsløftet – har store ambisjonar for elevane si læring, danning, utvikling og medverknad. Fagfornyinga skal også bidra til motivasjon, meistring og lærelyst.

Hefte / veileder 2021

6 unge personer sitter på en rad og ser fremover. Foto.

Fagfornyinga – profesjonsutvikling og partsamarbeid. Diskusjonssamling og samandrag av artiklar frå Bedre Skole 4/2020

Fagfornyinga – fornyinga av Kunnskapsløftet – har store ambisjonar for elevane si læring, danning, utvikling og medverknad. Fagfornyinga skal også bidra til motivasjon, meistring og lærelyst.

Hefte / veileder 2021

6 kvinner med forskjellige hudfarger og hodeplagg. Grafikk.

FNs kvinnekommisjon 15.–26. mars 2021 – covid-19 og tilbakeslag for kvinners likestilling

I mars i år blir det 65. toppmøtet i FNs kvinnekommisjon gjennomført. Kvinnekommisjonen er den viktigste internasjonale møteplassen for diskusjoner om kvinners rettigheter. Også de internasjonale fagforeningssammenslutningene deltar.

Faktaark 3 / 2021

Soloppgang ved en fjord. Foto.

Profesjonsfaglig innflytelse på arbeidsplassen – tillitsvalgtes rolle

Ansattes kunnskap og kompetanse er offentlig sektors fremste ressurs og partssamarbeidet må være et omdreiningspunkt for utvikling av ny styringspraksis. Som fagforening for profesjonsutøvere kan Utdanningsforbundet sette ord på hvordan faglig innflytelse best kan bli ivaretatt i utdanningssektoren.

Temanotat 1 / 2021

Mange unge mennesker i en stor hall, mange med ryggsekker. Foto.

Debatt om videregående opplæring

Rett før jul 2019 leverte Lied-utvalget sin sluttrapport kalt Med rett til å mestre. Dette utvalgsarbeidet vil stå sentralt i en varslet struktur- og innholdsreform i videregående som vil påvirke skolegangen og livene til nye hundretusener av elever, lærere og skoleledere.

Hefte / veileder 2020

En gruppe mennesker sitter på en rad med pulter og PC'er foran seg. Foto.

Offentlig sektor-ph.d. – en mulighet for lærere med mastergrad

Utdanningsforbundet har vært en pådriver for at det skal utvikles gode ph.d.-ordninger rettet mot lærerprofesjonen. Ordningen med en offentlig sektor-ph.d. kom på plass i 2014.

Faktaark 2 / 2021

En penn og en kalkulator på to ark med tall. Foto.

Statsbudsjettet for 2021 – Utdanningsforbundets innspill og argumentasjon

Påvirkningsarbeid overfor kommuneadministrasjonen og lokalpolitikere om prioriteringen av økonomiske ressurser, er en sentral oppgave for lokale tillitsvalgte.

Hefte / veileder 1 / 2021

To elever sitter bøyd over hver sin pult og skriver. Illustrasjonsfoto

Nøkkeltall for grunnskolen t.o.m. skoleåret 2020/21

Utdanningsdirektoratet publiserte 17. desember 2020 tall fra Grunnskolens Informasjonssystem for skoleåret 2020/21. Tallene i faktaarket gjelder per 1. oktober 2020.

Faktaark 1 / 2021

Grønne, avskårne blader på betong-underlag. Foto.

Klima og bærekraft – resultater fra en undersøkelse blant medlemmer og tillitsvalgte

Hvilke holdninger har medlemmer og tillitsvalgte til spørsmål om klima og bærekraft? Hva mener de bør være prioriteringer for Utdanningsforbundets framtidige politikk på dette området?

Rapport 1 / 2021

3 personer som ser på en bok som personen i midten peker på med en penn. Foto.

«En fot i begge leire hadde vært ypperlig». En studie av offentlig ph.d. i utdanningsfeltet

De fleste kandidatene innen offentlig ph.d.-ordning opplever stor interesse for forskningsprosjektene både på jobben og fra omgivelsene ellers. Særlig lærere er gode til å spre kompetansen de tilegner seg, og det er et argument for at flere av dem burde ta doktorgrad.

Rapport 2021

En dame som sitter og skriver. Foto.

Utdannings- og yrkesrådgiving og sosialpedagogisk rådgiving i norsk skole anno 2020. En kartlegging av ressurser og arbeidsoppgaver til rådgiving i skolen i Norge

Svært mange viktige oppgaver inngår i en rådgivers arbeid. For å gjøre en god jobb kreves det at man kombinerer ulike oppgaver, samarbeider med et bredt utvalg av aktører i og rundt skolen og håndterer mange oppgaver parallelt.

Rapport 2020

En person som sitter foran en PC i et bibliotek. Foto.

Lærerutdanningene – søkere og uteksaminerte kandidater 2020

Dette faktaarket ser på antallet som har søkt opptak til og blitt uteksaminert fra de ulike lærerutdanningene i 2020. I tillegg ser vi også på hvordan utviklingen har vært for disse utdanningene de siste årene.

Faktaark 8 / 2020

Hefter spredd utover et bord. Foto.

From inspiration to uniformity? 20 years of OECD in the field of ECEC. Policy briefing

Since the start of the millennium the OECD has evolved into a global key player in the field of early childhood education and care (ECEC). Over a 20-year period the OECD appears to have shifted from offering some form of international inspiration in the field of ECEC to increasingly creating a globally uniform idea of how ECEC quality should be defined.

Temanotat 2 / 2020

Tre personer som står under en bil som er heist opp, og kikker på et hjul. Foto.

Utstyrssituasjonen i videregående opplæring – resultater fra en medlemsundersøkelse

Tilgang på nødvendig utstyr og råvarer er en nødvendig forutsetning for å kunne driver yrkesopplæring i tråd med læreplanen. Manglende, foreldet eller dårlig utstyr har konsekvenser for sikkerheten til lærere og elever.

Rapport 4 / 2020

Tall plassert i firkanter. Grafikk.

Budsjettarbeid under koronapandemien – tillitsvalgtes arbeid med kommunebudsjettene

Hvordan kan du som tillitsvalgt påvirke budsjettprosessen i din kommune? I 2020 opplever internasjonal og norsk økonomi fall i BNP og høy arbeidsledighet. Det å være tillitsvalgt blir ekstra viktig, men også mer krevende, som følge av koronapandemien.

Hefte / veileder 5 / 2020

Forside med tekst og bilde. Foto.

Ledermedlemmene i Utdanningsforbundet Veileder for tillitsvalgte

Utdanningsforbundet er Norges største fagforening for ledere i utdanningssektoren, og organiserer over 9000 medlemmer med lederstillinger. At ledere er organisert i samme forbund som medarbeiderne, styrker vår legitimitet som profesjons- og arbeidstakerorganisasjon og gir større muligheter til å nå våre mål.

Hefte / veileder 2020

To personer som sitter rundt et bord og lytter. Foto.

Formalisert partssamarbeid på europeisk nivå – også relevant for norsk utdanning

Gjennom det europeiske systemet for partssamarbeid påvirkes det norske arbeidslivet. Deler av regelverket Norge er bundet av er utarbeidet av partene på europeisk nivå. I tillegg er norske organisasjoner direkte involvert i partssamarbeidet på europeisk nivå.

Faktaark 7 / 2020

Bilde av skjermen til en PC som viser nøkkeltall for kommunereformen. Foto.

Kommunereform og regionreform – et avsluttet kapittel eller fortsettelse følger?

Første januar 2020 var alle vedtak om sammenslåinger av kommuner og fylkeskommuner på plass. Markerte dette slutten for de to reformene? Innebærer det i så fall at både kommunereformen og regionreformen er et avsluttet kapittel, eller fortsetter de?

Temanotat 3 / 2020

Samling av forsider av OECD-publikasjonen Starting Strong. Foto.

Fra inspirasjon til ensretting? 20 år med OECD på barnehageområdet

Siden inngangen til 2000-tallet har organisasjonen for økonomisk samarbeid og utvikling OECD blitt en markant internasjonal aktør på barnehageområdet. I løpet av 20 år synes organisasjonen å ha gått fra å fremme en form for internasjonal inspirasjon innenfor barnehageområdet, til i større grad å skape en globalt ensrettet idé om barnehagekvalitet.

Temanotat 2 / 2020

Mennesker sitter rundt et bord og snakker.

Årsmelding 2019

Lurer du på hvilke prioriteringer Utdanningsforbundet gjorde i 2019? Eller er du nysgjerrig på hvilke målsettinger vi nådde? Les sentralstyrets årsmelding her.

Årsmelding 2019

Gammel radio med hjul for å skifte mellom senderne. Illustrasjonsfoto.

Utdanningsforbundets internasjonale samarbeid om organisasjonsutvikling

En av de viktigste forutsetningene for sosial rettferdighet er relasjonene og samarbeidet innenfor fagbevegelsen. Utdanningsforbundets samarbeid utenfor egne landegrenser er en del av den internasjonale solidariteten kollegaer imellom.

Hefte / veileder 2 / 2024

Tre personer i samtale rundt et bord. Illustrasjonsfoto.

Nye lærere i barnehage og skole – jobbstatus, trivsel og vurderinger av utdanningen

At lærere aldri begynner i yrket, eller slutter etter kort tid, er en internasjonal trend som også er merkbar i Norge. Hva skal til for at flere lærere starter i yrket og hva skal til for at flere blir i yrket?

Rapport 3 / 2020

Gutt klemmer kaviar ut av tuben. Illustrasjonsfoto.

TALIS Starting Strong 2018 – barnehageansattes syn på barnehagen

Store barnegrupper og mangel på personell er en kilde til stress. Dette er noe av det som blir trukket fram av barnehageansatte i undersøkelsen TALIS Starting Strong. Også det å mangle ressurser i form av økonomisk støtte, materiell og ansatte, blir oppgitt som stressende.

Faktaark 6 / 2020

Blid lærer foran tavla. Illustrasjonsfoto.

TALIS 2018 – om lærere og skolelederes arbeidssituasjon

Norske lærere og skoleledere er stort sett tilfredse i jobben. Men mange opplever stress, og det er først og fremst mengden administrativt arbeid og arbeidet med elevvurdering som er stresskilder. Dette er noe av det som kommer fram i TALIS 2018-undersøkelsen.

Faktaark 5 / 2020

Fem elever i videregående fotografert i en sofa ovenfra. Illustrasjonsfoto.

Nøkkeltall for videregående opplæring 2019

Statistisk sentralbyrå har publisert foreløpige nøkkeltall for videregående opplæring for 2019. I dette faktaarket blir et utvalg av disse nøkkeltallene presentert, i tillegg til tall fra søkerstatistikken og lærlingstatistikken til Utdanningsdirektoratet.

Faktaark 4 / 2020

Bilde av barnehagebarn som høster poteter i kjøkkenhagen. Foto

Klima- og miljøtiltak på arbeidsplassen – ressurshefte for Utdanningsforbundets tillitsvalgte

Utdanningsforbundet arbeider for at klima- og bærekraftspørsmål skal inngå som en del av partssamarbeidet. Ditt viktigste bidrag som tillitsvalgt er å ta med deg klima- og bærekraftperspektivet inn i tillitsvalgtarbeidet og bruke arenaene du allerede har.

Hefte / veileder 3 / 2020

Blid gutt i barnehagen. Foto.

Nøkkeltall for barnehagen 2019

Bak de nasjonale tallene er det betydelige lokale variasjoner, både mellom kommuner og mellom barnehager i samme kommune. Den beste måten å sikre strukturkvaliteten på er strengere kvalitetskrav i det nasjonale regelverket. Strengere nasjonale bemannings- og pedagogkrav er her sentralt.

Faktaark 3 / 2020

Person regner på kalkulator. Illustrasjonsfoto.

Statsbudsjettet for 2020 – Utdanningsforbundets innspill og argumentasjon

Påvirkningsarbeid overfor kommuneadministrasjonen og lokalpolitikere om prioriteringen av økonomiske ressurser er en sentral oppgave for lokale tillitsvalgte.

Hefte / veileder 2 / 2020

Søyler fra Universitetet i Oslo.

Tid til forskning og utviklingsarbeid – en kartlegging av universiteter og høyskolers ordninger

Ansatte i forsknings- og undervisningsstillinger på universitet og høyskoler møter forventninger om å bidra med sin forskningsbaserte kunnskap. Det forutsetter at institusjonene legger til rette for tid til kjerneoppgavene forskning, utviklingsarbeid og undervisning.

Rapport 2 / 2020

Fra et klasserom med mange barn. Foto.

Jenterom, gutterom og mulighetsrom – likestilling i Norge anno 2020

Hvilke forhold påvirker de unges utdannings- og yrkesvalg? Ligger det hindringer i veien for å ta individuelle valg som bryter med tradisjonelle kjønnsroller, og hva består disse hindringene eventuelt i?

Faktaark 2 / 2020

Elever leker i stabel med bøker. Illustrasjon.

Vi utdanner Norge 2020–2023

Dette dokumentet, Vi utdanner Norge, ble vedtatt på landsmøtet i 2019, og inneholder vår politikk for landsmøteperioden 2020–2023.

Skjermdump av forside

Vi utdanner Norge 2024-2027

Vi utdanner Norge ble vedtatt på landsmøtet i 2023, og inneholder vår politikk for landsmøteperioden 2024-2027.

Oppdatert 05.02.2024

Fra et klasserom med mange barn. Foto.

Nøkkeltall for grunnskolen t.o.m. skoleåret 2019/20

Utdanningsdirektoratet publiserte 19. desember 2019 GSI-tallene for skoleåret 2019/20. Tallene vi presenterer i dette faktaarket gjelder per 1. oktober 2019.

Faktaark 1 / 2020

To gutter i barnehagen prater. Foto.

Sykefravær i barnehagen sett fra innsiden – intervjuer med medlemmer av Utdanningsforbundet

Det er forsket mye på sykefravær, også i barnehager. Denne undersøkelsen er gjennomført for å høre hvordan medlemmer i barnehagen ser det.

Rapport 1 / 2020

Freske med tre arbeidere som bærer tungt på ryggen. Foto

Bærekraftige velferdstjenester. Om forholdet mellom universelle og selektive velferdsordninger

Noen av de viktigste kampene fag- og arbeiderbevegelsen førte, særlig i de første tiårene etter andre verdenskrig, var å erstatte behovsprøvde ordninger med rettighetsbaserte, like, universelle velferdsordninger. Nå ser vi at stadig flere velferdstjenester blir gjenstand for behovsprøving eller er under sterkt press for å bli det.

Temanotat 1 / 2020

Interiør i moderne bygg med lesesal og store vinduer. Foto.

Education at a Glance 2019 – internasjonale sammenlikninger av høyere utdanning

Education at a Glance er OECDs årlige statiststikkrapport om utdanningssektoren. EaG sammenlikner OECD-landene blant annet når det gjelder bruk av ressurser til, deltagelse i og målbare resultater av utdanning. Rapporten dekker hele utdanningsløpet – fra barnehage til høyere utdanning. Dette faktaarket tar for seg indikatorer som gir informasjon om høyere utdanning.

Faktaark 9 / 2019

Gåsetrekk over himmelen mot en stor sky. Foto.

The Untapped Power of International Partnerships for Educational Change: The Norway Canada Project (NORCAN)

Utdanningsforbundet har deltatt i et fireårig forskningssamarbeid mellom skoler og fagforeninger i Norge, Alberta (The Alberta Teachers’ Association) og i Ontario (The Ontario Teachers´ Federation). Det har allerede blitt publisert en nasjonal rapport om utviklingen ved de norske skolene. Nå er også den internasjonale rapporten utarbeidet, forfattet av professor Dennis Shirley (Boston College).

Rapport 2019

En gruppe jenter i skolegården leker i et friminutt. Foto.

Skolefritidsordningen SFO/AKS – læringsstøttende arena eller fritidsarena?

Skolefritidsordningen (SFO) har fått økt oppmerksomhet de siste par årene. De betydelige variasjonene i pris, deltakelse og kvalitet er noen av grunnene til dette. Samtidig er diskusjonen om den såkalte heldagsskolen også en debatt om SFO.

Faktaark 6 / 2019

Mennesker ved havna i skarpt vinterlys og lange skygger. Foto.

Utdanning for bærekraftig utvikling – mellom intensjoner og praksis

I 2019 har tusenvis av barn og unge streiket for klimaet. De ønsker at politikerne skal ta bedre vare på jordkloden og framtiden deres. Hvordan skal utdanningsinstitusjonene, profesjonen og fagbevegelsen møte dette kravet om en bærekraftig utvikling?

Temanotat 4 / 2019

Lærer ved arbeidspulten jobber på en pc. Foto.

Budsjettinnflytelse og analyse av ressursbruk – tillitsvalgtes arbeid med kommunebudsjettene

Hvordan kan du som tillitsvalgt påvirke budsjettprosessen i din kommune? Dette ressursheftet skal bidra til å beskrive den kommunale budsjettprosessen og gjeldende lov- og regelverk for å sikre tilstrekkelige ressurser til barnehagene og skolene.

Hefte / veileder 6 / 2019

En elev ved pulten. I forgrunnen et beger med fargeblyanter og en saks. Foto.

Andre yrkesgrupper i grunnskolen – utviklingstrekk skoleårene 2010/11–2018/19

Har skolene nedprioritert andre yrkesgrupper i skolen for å oppfylle plikten til minstenormen for lærertetthet? Ved starten av skoleåret 2018/19 har minstenormen for lærertetthet virket i ett år. Fra og med skoleåret 2019/20 blir kravet til lærertetthet på skolene innskjerpet.

Faktaark 5 / 2019

Tre personer diskuterer rundt et bord. Foto.

Organisasjonsnotat 2019: Om tilbudet til og organiseringen av ledermedlemmer

I denne rapporten finner du resultatene fra en spørreundersøkelse til fylkes- og lokallag om tilbudet til og organisering av ledermedlemmer.

 23.08.2019

Blid, eldre lærer foran tavla. Foto.

Pensjonering i skoleverket – om AFP, uførepensjon og alderspensjon blant undervisningspersonalet

Gode og helsefremmende arbeidsvilkår bidrar til at flere kan stå i jobb fram til ordinær pensjonsalder.

Hefte / veileder 5 / 2019

Blid gutt i barnehagen som leker ute. Foto.

Barnehagelærerrollen i et profesjonsperspektiv – rapport fra en ekspertgruppe

I 2017 oppnevnte Kunnskapsdepartementet en ekspertgruppe som skulle se på barnehagelærerrollen. Formålet var å beskrive, tydeliggjøre og analysere hvordan barnehagelærerrollen utøves og gi råd og anbefalinger om hvordan profesjonen og utdanningen kan videreutvikles.

Faktaark 4 / 2019

Veiskilt med fem tomme pekere mot en blå himmel. Foto.

Statistikk og analyse av utviklingstrekk i barnehagen og grunnopplæringen

Utdanningsforbundets påvirkningsarbeid foran kommune- og fylkestingsvalget er hele organisasjonens ansvar. Vi er på vårt beste når hele organisasjonen trekker i fellesskap.

Hefte / veileder 4 / 2019

Leksikon og leksikonartikkel med sirkel rundt et viktig ord. Illustrasjon.

Begrepet kvalitet – hva dreier det seg om?

Hva som er kvalitet har vært diskutert i lang tid av mange aktører. Likevel er det ikke etablert enighet om felles definisjoner, verken generelt eller innenfor utdanningsområdet. Hvorfor er spørsmål om kvalitet i utdanning fortsatt like aktuelle? Og hva er grunnene til at Utdanningsforbundet er så opptatt av slike spørsmål?

Temanotat 3 / 2019

Lærer samtaler med to elever som sitter sammen ved pulten. Foto.

Inntaksordninger og stykkprisfinansiering i videregående opplæring

Inntaksordninger til videregående opplæring er igjen høyt oppe på den politiske dagsordenen og blir aktualisert i ulike sammenhenger. Kritikere har over tid pekt på uheldige virkninger av kombinasjonen av fritt skolevalg og stykkprisfinansiering, mens Solberg-regjeringen har programfestet å utrede ulike modeller for fritt skolevalg.

Hefte / veileder 3 / 2019

To elever jobber sammen. En lærer hjelper dem. Foto.

Kva skal vi med studiespesialiserande utdanningsprogram? Utfordringar og dilemma i den studieførebuande utdanninga

Kva inneber det å vere studieførebudd? Kva er vidaregåande skule si rolle i kvalifiseringa til høgre utdanning?

Temanotat 2 / 2019

Generell illustrasjon som erstatning for bilde

Debatthefte om videregående opplæring

I desember 2018 leverte Ragnhild Lied og hennes regjeringsnedsatte utvalg utredningen «Kvalifisert, forberedt og motivert» (NOU 2018:15). Liedutvalgets mandat er i korte trekk å vurdere sterke og svake sider ved norsk videregående opplæring i dag og skissere forslag til endringer.

Brosjyre 2019

To menn og en dame står ved et høyt bord og snakker.

Årsmelding 2018

Lurer du på hvilke prioriteringer Utdanningsforbundet gjorde i 2018? Eller er du nysgjerrig på hvilke målsettinger vi nådde? Les sentralstyrets årsmelding her.

Årsmelding 2018

Fire gutter i korridoren på en skole tar av seg yttertøyet. Foto

Ønsker om og forutsetninger for å undervise på 1.–4. trinn – resultater fra medlemsundersøkelse

Statistisk sentralbyrå har i sine framskrivninger vist at det i tiden framover vil bli mangel på kvalifiserte lærere som underviser på 1.–4. trinn. Utdanningsforbundet har kartlagt barnehagelærere og læreres interesse for å undervise på et annet nivå i utdanningsløpet generelt, og på 1.–4. trinn spesielt.

Rapport 2 / 2019

Stortinget sett fra Eidsvolds-plass. Foto.

Vurdering av regjeringens Granavolden-plattform i lys av Utdanningsforbundets politikk

Som en følge av at Kristelig Folkeparti gikk inn i regjeringen i januar 2019, har det blitt utarbeidet en ny politisk plattform, den såkalte Granavolden-plattformen. Hvilken betydning har forslagene i plattformen for Utdanningsforbundet?

Hefte / veileder 2 / 2019

Nærbilde av fire elever som lytter til læreren i et klasserom. Foto.

Læringsutbytte – definisjoner og dimensjoner

Hva innebærer det at elevene skal ha et tilfredsstillende og godt læringsutbytte? I den utdanningspolitiske debatten brukes begrepet læringsutbytte ofte som et uttrykk for kvaliteten på opplæringen, og ikke sjelden blir det oppgitt i tallstørrelser.

Temanotat 1 / 2019

De søtten ikonene for hvert av FNs bærekraftsmål samlet. Illustrasjon.

Likestilling og bærekraftsmålene – Utdanningsforbundets arbeid

«Likestilling er en menneskerett. Det handler om å gi begge kjønn like rettigheter og muligheter til å bestemme over eget liv. Kvinners tilgang til utdanning, helsetjenester, arbeid og juridiske rettigheter er nødvendig for å skape utvikling i et land.»

Faktaark 2 / 2019

Gruppebilde tatt ute av deltakerne på en samling i NORCAN-partnerskapet. Foto.

Skoleutvikling gjennom internasjonalt partnerskap. Elever, lærere og ledere i The Norway–Canada Partnership (NORCAN) 2015–2018

Satsing på profesjonsdrevet, praksisnær og relevant forskning har i flere år vært en sentral del av Utdanningsforbundets arbeid. Derfor ble det tatt initiativ til et partnerskap med lærerorganisasjoner i Canada – NORCAN. Den norske rapporten fra Høgskolen på Vestlandet er nå publisert.

Rapport 2019

Omslaget på rapporten viser de fem kriteriene som omtales i rapporten. Illustrasjon.

Lokal lønn i Oslo kommune – ledere og ansattes vurdering av prosess og virkning

Hvordan opplevde ansatte i Oslo kommune de lokale lønnsforhandlingene som ble gjennomført høsten 2018?

Rapport 1 / 2019

Omslaget på Fafo-rapporten med tittel og navnet på forfatteren samt Fafos logo. Illustrasjon.

Om forhandlingsansvaret for lærerne – rapport fra Fafo

I 2004 ble forhandlingsansvaret for lærerne overført fra staten til kommunene og fylkeskommunene.

Rapport 2019

En snakkeboble med mange ord inni, blant annet lærere, skoen, tid, lønn m flere. Grafikk.

«Vi utdanner Norge». Medlemmenes innspill

Samtlige medlemmer, arbeidsplasstillitsvalgte og klubber i Utdanningsforbundet fikk i september tilsendt et spørreskjema der de kunne gi innspill til hva de mente Utdanningsforbundet skulle prioritere i perioden 2020–2023.

Rapport 3 / 2018

Tre mennesker ved siden av hverandre, hvor den ene ser på sidemannen som prater. Foto.

Arbeidsplasstillitsvalgte i Utdanningsforbundet – motivasjon, vilkår og rolle

På Utdanningsforbundets landsmøte i 2015 ble det vedtatt at forbundet skulle satse på å rekruttere og styrke de arbeidsplasstillitsvalgte og klubbene.

Rapport 2 / 2018

To mennesker som sitter ved siden av hverandre. Den ene prater, den andre er lytter. Foto.

Undersøkelse om lokale lønnstillegg i barnehage og skole

Hvordan opplever lærere og ledere i barnehage og skole bruken av lokale, individuelle lønnstillegg, og hvilke konsekvenser har en slik bruk?

Rapport 2018

Læreplaner som ligger i en bunke oppå hverandre. Foto.

Læreplanar – mellom teori, trendar og tradisjon

Arbeidet med fagfornyinga er i gang. Profesjonen skal ha ei viktig rolle i arbeidet, uttalte stortinget i samband med behandlinga av stortingsmelding 28. Skal vi kunne ta utfordringa som er gitt, må vi ha mest mogleg kunnskap om viktige sider ved fagfornyinga, ikkje minst om læreplanarbeidet.

Temanotat 3 / 2018

To personer skrur på noe, mens en tredje person ser på. Foto.

Kartlegging av faktiske gruppestørrelser i videregående opplæring

I dette faktaarket presenteres noen av hovedfunnene fra en kartlegging foretatt av Rambøll.

Faktaark 10 / 2018

Tre barn foran PC'er. Foto.

Kartlegging av faktiske gruppestørrelser i grunnskolen

I dette faktaarket presenteres noen av hovedfunnene fra en kartlegging foretatt av Rambøll.

Faktaark 9 / 2018

To barnehagebarn som leker ute. Foto.

Kartlegging av faktiske gruppestørrelser i barnehagen

I dette faktaarket presenteres noen av hovedfunnene fra en kartlegging foretatt av Rambøll.

Faktaark 8 / 2018

Elever som sitter på pultene sine med læreren foran. Noen av dem rekker opp hånda. Foto.

Faktiske gruppestørrelser i barnehagen, grunnskolen og videregående opplæring

Formålet med undersøkelsen fra Rambøll har vært å kartlegge faktiske størrelser på barnegruppene i barnehagen og den faktiske fordelingen av elever og lærere i undervisningssituasjoner i grunnskolen og videregående opplæring.

Rapport 2018

En mann og fire barn rundt et bord. Barna tegner. Foto.

Bemanningsnorm og skjerpet pedagognorm i barnehagene

Utdanningsforbundet har arbeidet målrettet over mange år for en pedagog- og grunnbemanningsnorm i barnehagene. Fra august 2017 ble pedagognormen skjerpet og fra august 2018 har vi fått lovfestet en grunnbemanningsnorm.

Hefte / veileder 5 / 2018

En gruppe på seks personer går ned en trapp mens de snakker med hverandre. Foto.

Evaluering av lærerprofesjonens etiske råd – hovedfunn og anbefalinger

På Utdanningsforbundets landsmøte i 2015 ble det vedtatt å opprette Lærerprofesjonens etiske råd. Landsmøtet 2015 vedtok også at rådet skulle evalueres før landsmøtet i 2019. Evalueringen har blitt gjennomført av Senter for profesjonsstudier (SPS) ved OsloMet. Dette faktaarket presenterer hovedfunnene og anbefalingene i evalueringen.

Faktaark 7 / 2018

To jenter samarbeider ved skolepulten. Foto

Tidlig innsats i utdanningspolitikken – motiver, mål og motsetninger

Tidlig innsats er et begrep som har hatt stor innvirkning på det utdanningspolitiske ordskiftet de siste 10–15 årene. Samtidig viser forskningen på tidlig innsats at fenomenet fremstår som uklart.

Temanotat 2 / 2018

Tre barn i regntøy ute. Foto.

Flere barn på blokka – et FoU-prosjekt om vurdering av barnehagebarns trivsel og utvikling

Vurdering i barnehagen er et tema som det har vært lite forsket på i Norge. Høsten 2015 tok Utdanningsforbundet initiativ til et forskning- og utviklingsprosjekt om vurdering av barnehagebarns trivsel og utvikling.

Faktaark 6 / 2018

En gjeng barn står samlet med en voksen person foran seg. Foto.

Minstenorm for lærertetthet – forberedelse og innføring på skolene

Medlemmer, tillitsvalgte og ansatte i Utdanningsforbundet har jobbet målrettet over mange år for å nå målet om en minstenorm for lærertetthet. Fra og med starten av skoleåret 2018/2019 er normen innført.

Hefte / veileder 4 / 2018

En lærer i samtale med en elev i en korridor. Foto

Evaluering av Lærerprofesjonens etiske råd

I denne rapporten blir resultatene fra en evaluering av Lærerprofesjonens etiske råd presentert. Det er Senter for profesjonsstudier (SPS) ved Oslo Metropolitan University som har gjennomført evalueringen i perioden desember 2017–juni 2018.

Rapport 2018

Forbundsleder Steffen Handal sammen med kunnskapsministeren Torbjørn Røe Isaksen. Foto.

Årsmelding 2017

Lurer du på hvilke prioriteringer Utdanningsforbundet gjorde i 2017? Eller er du nysgjerrig på hvilke målsettinger vi nådde? Les sentralstyrets årsmelding her.

Årsmelding 2017

En mann sitter på en pult og prater til fire personer som står samlet i en ring rundt seg. Foto.

Medlemsundersøkelsen 2017

Forskningsstiftelsen Fafo gjennomførte høsten 2017 den femte medlemsundersøkelsen for Utdanningsforbundet.

Faktaark 5 / 2018

Undervisning i ikt med elever foran pc-er i et klasserom. Foto

Valg, bruk og vurdering av digitale læremidler blant lærere i videregående opplæring

Lærere har lang tradisjon for å supplere lærebøker med andre typer læremidler. De siste tiårene har imidlertid digitale læremidler gradvis utfordret lærebokas posisjon som det viktigste læremiddelet i skolen.

Rapport 1 / 2018

4 mennesker som prater rundt et bord. Foto.

Utdanningsforbundets medlemsundersøkelse 2017

For femte gang har Fafo gjennomført en medlemsundersøkelse for Utdanningsforbundet. I rapporten Medlemsundersøkelsen 2017 blir resultatene presentert.

Rapport 2018

To kvinner i samtale i en sofa. Foto.

FNs kvinnekonvensjon – etterlever Norge den?

Likestilling er et prinsipp i alle menneskerettighetsavtaler, men kvinner blir fortsatt undertrykket over hele verden. FNs kvinnekonvensjon skal beskytte kvinners rettigheter, og forsterke likestillingsartiklene i andre menneskerettighetskonvensjoner.

Faktaark 3 / 2018

Det beste utgangspunktet

Utdanningsforbundet organiserer rundt 190.000 lærere og ledere i barnehage, skole og resten av utdanningssystemet. Vi jobber for å gi lærere og alle som er i utdanning det beste utgangspunktet.

Bli medlem Logg inn
Kontakt

Sentralbord: 24 14 20 00
Sentralbordet er betjent: 08:00–15:00
Kontakt oss

Besøksadresse

Hausmanns gate 17, 0182 Oslo
Se kart til Utdanningsforbundet

Nettsiden Stian Skaar (Nettredaktør)
Personvernerklæring

Følg oss Facebook, Bluesky, Instagram, LinkedIn og TikTok
Utdanningsforbundet
Dato: 04.07.2025 15:22
Server: 1JU

ClaimsPrincipal.Current Claims:

  • http://schemas.xmlsoap.org/ws/2005/05/identity/claims/name :
  • http://schemas.microsoft.com/ws/2008/06/identity/claims/role : Everyone
  • http://schemas.microsoft.com/ws/2008/06/identity/claims/role : Anonymous