Hopp til innhold
Bli medlemLogg inn
  • Forsikring og medlemsfordeler
    Forsikring og medlemsfordeler
    • Alle forsikringer
    • Alle medlemsfordeler
  • Vår politikk
    Vår politikk
    • Kampanje: Savnet lærer
    • Utdanningsforbundet mener
    • Publikasjoner
    • Strategier
    • Høringer
    • Tema: Lærermangelen i skolen
    • Tema: Flere barnehagelærere
    • Privatisering og kommersialisering
  • Lønn og arbeidsvilkår
    Lønn og arbeidsvilkår
    • Lønnsoppgjøret
    • Tariffavtaler
    • Lønnskalkulator
    • Pensjon
    • Arbeidsmiljø
    • Dine rettigheter i arbeidslivet: Spørsmål og svar
  • Tillitsvalgt+
    Tillitsvalgt+
    • Tillitsvalgtverktøyet
    • Kursadministrasjon KAV
    • Tillitsvalgtopplæringen
    • Tillitsvalgt på arbeidsplass
    • Tillitsvalgt i lokallag
    • Tillitsvalgt i fylkeslag
    • Lyst til å bli tillitsvald?
  • Kontakt oss
  • Om medlemskapet
    Om medlemskapet
    • Bli medlem
    • Pris og betingelser
    • Hvorfor være medlem
    • Kontakt oss
  • Om oss
    Om oss
    • Kontakt oss
    • Ledelsen
    • Slik er vi bygget opp
    • Vedtekter, retningslinjer og rutiner
    • Om nettstedet
    • For arbeidsgivere
    • Ledige stillinger
    • Internasjonalt
    • Utdanningsforbundets rolle
    • Union of Education Norway
    • Tildelinger
    • Utdanningsforbundets historie
    • Kampanjer
  • Kurs og konferanser
    Kurs og konferanser
    • Kurskalender
    • Spesialistutdanning i pedagogisk-psykologisk rådgivning
    • Opptak av kurs
    • Tillitsvalgtopplæringen (TVO)
  • Lærerhverdagen
    Lærerhverdagen
    • Profesjonsetikk
    • Hva er god utdanning?
    • Podkasten Lærerrommet
    • Slik blir du lærar
    • Klima og bærekraftig utvikling
    • Ny som lærer
    • Materiell og brosjyrer
  • Fylkes- og lokallag
    Fylkes- og lokallag
    • Agder
    • Innlandet
    • Møre og Romsdal
    • Nordland
    • Oslo
    • Rogaland
    • Troms og Finnmark
    • Trøndelag
    • Vestfold og Telemark
    • Vestland
    • Viken
  • Medlemsgrupper
    Medlemsgrupper
    • Barnehage
    • Rådgjeving og karriererettleiing
    • Grunnskole
    • Videregående opplæring
    • Universitet og høgskole
    • Faglig og administrativt støttesystem
    • Ledelse
    • Voksenopplæring
    • Student
    • Pensjonist
  • Nyheter

Medlem?

Logg inn
for å få tilgang til Min side, der du kan sjekke og endre blant annet dine forsikringer og abonnement. Du kan også laste ned reisebevis. Under Aktuelt får du også innhold tilpasset deg og dine interesser.
Bli medlem
  • Startside
  • Vår politikk
  • Utdanningsforbundet mener

Utdanningsforbundet mener



Ullern videregående skole, allmennfaglig / studieforberedende, klasserom med elever, fokus lærer / elev, bildet ble tatt 13.12.17.

Alle som trenger må sikres særskilt språkopplæring

Både norske myndigheter og lærerprofesjonen har et ansvar for å sikre at alle nyankomne på best mulig måte får utdanning og opplæring.

22.02.2022

Robot og barn

Robotar i klasserommet

Utdanningsforbundet meiner robotar bør bli vurderte på lik linje med andre verktøy og hjelpemidlar som blir marknadsført. Det er behovet til elevane som må vere utgangspunkt for faglege, pedagogiske og etiske vurderingar.

08.08.2019

Generell illustrasjon som erstatning for bilde

Språkkartlegging i barnehagen

Verktøy for kartlegging av barns språk kan være et nyttig pedagogisk hjelpemiddel, dersom det brukes der det er et reelt behov. Universell kartlegging av alle barns språk er dårlig bruk av tid og ressurser. Barnehagelærere bør prioritere arbeidet med å lage et godt språkmiljø i barnehagen.

04.06.2019

Bilde av elev som skriver i en bok.

Dette er god praksis for lekser

Utdanningsforbundet ønsker inga detaljstyring av leksene på den enkelte skule. Vi meiner den beste måten å oppnå god leksepraksis er særleg gjennom seks prinsipp.

10.04.2019

Generell illustrasjon som erstatning for bilde

Finansiering og styring av private barnehager

Utdanningsforbundet ønsker at alle offentlige penger bevilget til barnehager skal bli i barnehagene. Folkevalgte organer og profesjonen selv skal utvikle barnehagenes kvalitet og innhold.

04.04.2019

Generell illustrasjon som erstatning for bilde

Tiltak for å rekruttere og beholde barnehagelærere

Å rekruttere nye lærere til barnehagene og sørge for at de som jobber der blir værende krever målrettede tiltak, både nasjonalt og lokalt.

01.04.2019

Generell illustrasjon som erstatning for bilde

8 prinsipper for inntak til videregående opplæring

Dette er Utdanningsforbundets overordnede prinsipper for inntaksordninger i videregående opplæring.

01.04.2019

Kvinnelig lærer hjelper elev

Gi elevene lærere med lærerutdanning

Hver dag blir tusenvis av norske elever undervist av «lærere» som mangler lærerutdanning og derfor ikke er lærere i det hele tatt.

25.03.2019

Gruppe med elever som rekker opp hendene

Derfor skal elevene ha kvalifiserte lærere

Lærerne er blant de viktigste personene i elevenes liv, og alle elever fortjener gode lærere.

20.03.2019

Kvinnelig lærer hjelper elev med oppgave.

Tiltak for å rekruttere og beholde flere lærere i grunnskolen

Innsatsen for å rekruttere og beholde lærere i skolen må styrkes for at samfunnet skal kunne oppfylle alle elevers rett til å få opplæring av kvalifiserte lærere.

20.03.2019

mor go hjerta barnehage, des 2014, barn, voksen, omsorg, lek, inne,

Bedre bemanning i barnehagene

Det hjelper lite å ha en høy andel barnehagelærere i barnehagen hvis grunnbemanningen er for dårlig. Derfor har Utdanningsforbundet lenge kjempet for to viktige tiltak for å gi de minste et godt barnehagetilbud: Bedre barnehagelærernorm og en bemanningsnorm.

20.03.2019

Generell illustrasjon som erstatning for bilde

Ikke svikt VGO-elevene!

Det er lett å tenke at elever i videregående skole er så voksne at de har godt utbytte av undervisningen selv om de går i store klasser/grupper. Både elever, lærere og foreldre vet at det ikke stemmer.

20.03.2019

Generell illustrasjon som erstatning for bilde

Gi elevene nok lærere

Elevene vet det, lærerne vet det og foreldrene vet det: Elevene både lærer best og har det best når de blir sett. Derfor trenger de lærere som har tid og mulighet til å se dem.

20.03.2019

Generell illustrasjon som erstatning for bilde

Barnehagebarna trenger flere lærere

Barnas utdanning starter i barnehagen. Likevel mangler 4 av 10 ansatte i barnehagen lærerutdanning.

19.03.2019

Barn som leker

Mer tid til pedagogisk ledelse gir bedre barnehager

Ikke alle barnehager er gode nok. Kvalitetsforskjellene i norske barnehager må reduseres. Utdanningsforbundet mener at god pedagogisk ledelse er helt avgjørende for kvaliteten i barnehagen og at tid til pedagogisk ledelse må økes.

09.03.2018

Generell illustrasjon som erstatning for bilde

Læremiddel i skulen

Digitale læremiddel av ulike slag utfordrar læreboka i stadig sterkare grad og fører med seg nye produsentar, nye produksjonsformer og nye måtar å distribuere læremiddel til skulane.

02.02.2018

Lærer smiler foran elever.

Rådgjevarrolla i norske skular

- Rådgjeving og karriererettleiing må vere godt forankra i utdanningssektoren og bli utført av dei som har førstehandkjennskap til eleven.

18.10.2017

Generell illustrasjon som erstatning for bilde

Kommune- og regionreformen

Dette mener Utdanningsforbundet skal være premissene ved sammenslåing av kommuner.

23.02.2017

Generell illustrasjon som erstatning for bilde

Internasjonale testar og undersøkingar

Utdanningsforbundet er spesielt opptatt av å løfte fram kva internasjonale samanlikningar som PISA, PIRLS og TIMSS kan vise, og kva dei ikkje kan vise.

13.02.2017

Generell illustrasjon som erstatning for bilde

Fraværsgrense i videregående opplæring

Utdanningsforbundet har støttet innføringen av fraværsgrense i videregående, men understreker at ordningen må evalueres, og at tett oppfølging av elevene fortsatt må være bærebjelken i kampen mot fravær i skolen.

13.02.2017

Generell illustrasjon som erstatning for bilde

Tilbakevirkende kompetansekrav

Utdanningsforbundet er tilhenger av høye krav til lærernes kompetanse, men vi er motstander av at nye krav gis tilbakevirkende kraft.

13.02.2017

Generell illustrasjon som erstatning for bilde

Den internasjonale agendaen

Grunnpilaren i fagrørsla er solidaritet. Derfor ønskjer Utdanningsforbundet å styrkje internasjonal fagrørsle og profesjonsutvikling.

07.02.2017

Generell illustrasjon som erstatning for bilde

Pålagt videreutdanning må fullfinansieres

Utdanningsforbundet er svært opptatt av lærerkompetanse – og at lærerne og lederne skal ha rett til nødvendig videreutdanning.

01.02.2017

Generell illustrasjon som erstatning for bilde

Sentral og lokal lønnsdannelse

Vi vil utvikle strategier mot lokale lønnsforhandlinger.

06.12.2016

Kontakt

Sentralbord: 24 14 20 00
Sentralbordet er betjent: 08:00 - 15:45
E-post: post@utdanningsforbundet.no

Postadresse

Postboks 9191 Grønland
0134 Oslo

Org. nr. 884026172
Org. nr. til fylkeslagene

Besøksadresse

Hausmanns gate 17, 0182 Oslo
Åpningstider for resepsjonen: 08:00 - 15:30
Se kart til Utdanningsforbundet

Lærernes hus

Utdanningsforbundets konferansesenter
Osterhaus gate 4A
Se kart til Lærernes hus

Presse

Pressekontakter og pressebilder

Følg oss Facebook, Twitter, Instagram og LinkedIn
  • Utdanningsforbundet
  • Nettredaktør: Stian Skaar
  • Personvernerklæring
Dato: 11.05.2022 12:12
Server: 077