Alle som trenger må sikres særskilt språkopplæringBåde norske myndigheter og lærerprofesjonen har et ansvar for å sikre at alle nyankomne på best mulig måte får utdanning og opplæring.22.02.2022
Robotar i klasserommetUtdanningsforbundet meiner robotar bør bli vurderte på lik linje med andre verktøy og hjelpemidlar som blir marknadsført. Det er behovet til elevane som må vere utgangspunkt for faglege, pedagogiske og etiske vurderingar.08.08.2019
Språkkartlegging i barnehagenVerktøy for kartlegging av barns språk kan være et nyttig pedagogisk hjelpemiddel, dersom det brukes der det er et reelt behov. Universell kartlegging av alle barns språk er dårlig bruk av tid og ressurser. Barnehagelærere bør prioritere arbeidet med å lage et godt språkmiljø i barnehagen.04.06.2019
Dette er god praksis for lekserUtdanningsforbundet ønsker inga detaljstyring av leksene på den enkelte skule. Vi meiner den beste måten å oppnå god leksepraksis er særleg gjennom seks prinsipp.10.04.2019
Finansiering og styring av private barnehagerUtdanningsforbundet ønsker at alle offentlige penger bevilget til barnehager skal bli i barnehagene. Folkevalgte organer og profesjonen selv skal utvikle barnehagenes kvalitet og innhold. 04.04.2019
Tiltak for å rekruttere og beholde barnehagelærereÅ rekruttere nye lærere til barnehagene og sørge for at de som jobber der blir værende krever målrettede tiltak, både nasjonalt og lokalt.01.04.2019
8 prinsipper for inntak til videregående opplæringDette er Utdanningsforbundets overordnede prinsipper for inntaksordninger i videregående opplæring.01.04.2019
Gi elevene lærere med lærerutdanningHver dag blir tusenvis av norske elever undervist av «lærere» som mangler lærerutdanning og derfor ikke er lærere i det hele tatt.25.03.2019
Derfor skal elevene ha kvalifiserte lærereLærerne er blant de viktigste personene i elevenes liv, og alle elever fortjener gode lærere.20.03.2019
Tiltak for å rekruttere og beholde flere lærere i grunnskolenInnsatsen for å rekruttere og beholde lærere i skolen må styrkes for at samfunnet skal kunne oppfylle alle elevers rett til å få opplæring av kvalifiserte lærere.20.03.2019
Bedre bemanning i barnehageneDet hjelper lite å ha en høy andel barnehagelærere i barnehagen hvis grunnbemanningen er for dårlig. Derfor har Utdanningsforbundet lenge kjempet for to viktige tiltak for å gi de minste et godt barnehagetilbud: Bedre barnehagelærernorm og en bemanningsnorm.20.03.2019
Ikke svikt VGO-elevene!Det er lett å tenke at elever i videregående skole er så voksne at de har godt utbytte av undervisningen selv om de går i store klasser/grupper. Både elever, lærere og foreldre vet at det ikke stemmer.20.03.2019
Gi elevene nok lærereElevene vet det, lærerne vet det og foreldrene vet det: Elevene både lærer best og har det best når de blir sett. Derfor trenger de lærere som har tid og mulighet til å se dem.20.03.2019
Barnehagebarna trenger flere lærereBarnas utdanning starter i barnehagen. Likevel mangler 4 av 10 ansatte i barnehagen lærerutdanning.19.03.2019
Mer tid til pedagogisk ledelse gir bedre barnehagerIkke alle barnehager er gode nok. Kvalitetsforskjellene i norske barnehager må reduseres. Utdanningsforbundet mener at god pedagogisk ledelse er helt avgjørende for kvaliteten i barnehagen og at tid til pedagogisk ledelse må økes.09.03.2018
Læremiddel i skulenDigitale læremiddel av ulike slag utfordrar læreboka i stadig sterkare grad og fører med seg nye produsentar, nye produksjonsformer og nye måtar å distribuere læremiddel til skulane.02.02.2018
Rådgjevarrolla i norske skular- Rådgjeving og karriererettleiing må vere godt forankra i utdanningssektoren og bli utført av dei som har førstehandkjennskap til eleven.18.10.2017
Kommune- og regionreformenDette mener Utdanningsforbundet skal være premissene ved sammenslåing av kommuner.23.02.2017
Internasjonale testar og undersøkingarUtdanningsforbundet er spesielt opptatt av å løfte fram kva internasjonale samanlikningar som PISA, PIRLS og TIMSS kan vise, og kva dei ikkje kan vise.13.02.2017
Fraværsgrense i videregående opplæringUtdanningsforbundet har støttet innføringen av fraværsgrense i videregående, men understreker at ordningen må evalueres, og at tett oppfølging av elevene fortsatt må være bærebjelken i kampen mot fravær i skolen.13.02.2017
Tilbakevirkende kompetansekravUtdanningsforbundet er tilhenger av høye krav til lærernes kompetanse, men vi er motstander av at nye krav gis tilbakevirkende kraft.13.02.2017
Den internasjonale agendaenGrunnpilaren i fagrørsla er solidaritet. Derfor ønskjer Utdanningsforbundet å styrkje internasjonal fagrørsle og profesjonsutvikling.07.02.2017
Pålagt videreutdanning må fullfinansieresUtdanningsforbundet er svært opptatt av lærerkompetanse – og at lærerne og lederne skal ha rett til nødvendig videreutdanning.01.02.2017