Representantforslag 106 S (2022-2023)
Utdanningsforbundet er glad for at KrF løfter spørsmålet om hva det første året i skolen skal være. Vi vil benytte denne høringen til å oppfordre flere til å være med i den debatten.
Utdanningsforbundet er glad for at KrF løfter spørsmålet om hva det første året i skolen skal være. Vi vil benytte denne høringen til å oppfordre flere til å være med i den debatten.
Utdanningsforbundet mener generelt at alle former for utdanning, inkludert folkehøgskoler, bør ha god kvalitet og være tilgjengelig for alle som ønsker seg et år på en folkehøgskole.
Utdanningsforbundet støtter utvalget i behovet for å forsterke politikken rundt arbeidsinnvandrere, som til nå har blitt ansett for å være en gruppe som kan klare seg selv; De har arbeid og kan i stor grad forsørge seg selv.
Hensikten med forskriftsendringen er å følge opp Stortingets budsjettvedtak om å utvide ordningen med 12 timer gratis SFO til også å gjelde for elever på 2. trinn fra skoleåret 2023- 2024.
Utdanningsforbundet mener det er positivt at regjeringen har som mål å sikre styrers tilstedeværelse i barnehagen.
Høringssvaret er delt i to hoveddeler. Del 1 inneholder kommentarer til noen utvalgte tema, der ulike kapitler i utredningen ses i sammenheng. Del 2 inneholder kommentarer og innspill til utvalgets forslag.
I tillegg til at midlertidige regler i plan- og bygningsloven ble vedtatt, som kunne være av betydning for barnehagebygg og boligformål, kom det tilpasninger i opplæringsloven, barnehageloven og i integreringsloven. Det er særlig disse tre sistnevnte lovene Utdanningsforbundet vil omtale her.
Utdanningsforbundet støtter kommisjonens drøftinger av personvern som en grunnleggende samfunnsverdi. For lærerprofesjonen er personvern omtalt som en av fire grunnleggende verdier i Lærerprofesjonens etiske plattform.
Vi mener at alle lærerutdanninger bør defineres som tilsvarende utdanninger, og at uskikkethetsvurdering i én lærerutdanning bør få konsekvenser for muligheten til å søke opptak ved andre lærerutdanninger, inkludert barnehagelærerutdanningen.
Vi har notert oss at hovedmotivasjonen for å foreslå endringene i integreringsloven er utfordringer med hensyn til forståelse og praktisering. I utgangspunktet er det en god ting. Vi er ikke tjent med at ulik forståelse fører til ulik praktisering.
Vi vil innledningsvis gi noen generelle kommentarer, deretter vil vi gå inn på noen av kommisjonens anbefalinger der disse er særlig relevante for våre medlemmer, både som ansatte, tillitsvalgte og ledere.
Vi mener at inntektssystemets klart viktigste oppgave er å utjevne de økonomiske forutsetningene mellom kommunene, slik at de kan gi likeverdig tjenestetilbud til sine innbyggere.
Norge har en internasjonal forpliktelse i å styrke de samiske språkene og sikre at hensynet til samer som urfolk blir ivaretatt. En videre utvikling og bevaring av de samiske språkene er avhengig av at samiske barn og unge kan tilegne seg og bruke språkene i barnehage og skole.
Utdanningsforbundet er fornøyd med at NOKUT organiserer arbeidet slik at Utdanningsforbundet som representant for lærerprofesjonen og medlem i referansegruppen, kan bidra i ulike faser av evalueringen.
Utdanningsforbundet støtter arbeidet med å forenkle og tydeliggjøre lovverket. Vi er glade for at alle partnere i sektoren er involvert i dette arbeidet.
Barn i private barnehager skal ha tilgang til likeverdige tjenester som barn i kommunale barnehager, og de ansatte må ha likeverdige lønns- og arbeidsvilkår.
Utdanningsforbundet vurderer det slik at endringsforslaget til forskriften åpner for at deltakere i introduksjonsprogrammet og deltakerne i norsk- og samfunnskunnskapskurset kan bidra i betydningsfullt arbeid for demokrati og freds- og forsoningsarbeid, både nasjonalt og internasjonalt.
Publisert 18.07.2022
Utdanningsforbundet støtter forskriftens formål om å styrke barnets medvirkning og innflytelse i sin egen barnevernssak.
Utdanningsforbundet støttar framlegget om å gjeninnføre eit unnatak frå kravet om relevant kompetanse undervisningsfag til rettstilstanden før 1. januar 2014.
Publisert 17.06.2022
Utdanningsforbundet har levert innspill til opptaksutvalget, et utvalg som ble nedsatt høsten 2021 for å gjennomgå opptaksordningene til høyere utdanning og foreslå endringer.
Publisert 31.05.2022
Utdanningsforbundet støtter forslaget til endring i forskriften.
Publisert 26.04.2022
Utdanningsforbundet ser at det fortsatt kan oppstå situasjoner der smittevernhensyn som følge av utbrudd av covid-19 kan legge begrensninger på driften i barnehager og skoler. Vi støtter derfor forslaget om forlengelse av den midlertidige loven.
Publisert 28.03.2022
Utdanningsforbundet støtter i all hovedsak endringsforslagene som kommer frem i sluttrapporten til rammeplangruppen. Vi er særlig positive til de språklige endringene som er foreslått gjennom hele rammeplanen.
Publisert 23.03.2022
Utdanningsforbundet mener at reguleringen av private barnehager må sikre at de private barnehagene har gode og forutsigbare rammevilkår.
Publisert 04.03.2022