Utdanningsforbundets innspill til stortingsmelding om sosial utjevning og sosial mobilitet
Utdanningsforbundet mener at lærerne og deres ledere blir møtt med urimelige krav om hva de skal kunne gjøre noe med når barnehagen og skolen forventes å utgjøre en motkultur til samfunnsproblemer som ikke er skapt av utdanningssystemet, samtidig som barnehagen og skolen langt på vei tillegges skylden for at disse problemene ikke blir løst.
Forslag om endringar i forskrift om opptak til høgare utdanning og forskrift om rammeplan for praktisk-pedagogisk utdanning
Utdanningsforbundet deler regjeringens bekymring for rekrutteringen til lærerutdanningene og at læreryrket ikke oppfattes som attraktivt nok. For å gjøre lærerutdanningene og læreryrket mer attraktivt må det legge til rette for nok kvalifiserte lærere i hele landet.
NOU 2024:1 Definisjon og registrering av ideelle velferdsaktører
Utdanningsforbundet mener at dagens situasjon, der det reelt sett ikke finnes en tydelig definisjon av ideell velferdsaktør, gjør at den offentlige debatten rundt situasjonen til ideelle velferdsaktører svekkes da det er uklart, både hva som rent faktisk er en ideell aktør, og hvilke utfordringer ideelle aktører møter.
Forskrifter til universitets- og høyskoleloven
Utdanningsforbundet støtter den nye strukturen og tredelingen av de sentrale forskriftene. At alle forskriftene nå blir samlet i tre sentrale forskrifter vil gjøre dem mer brukervennlige. Vi tror ny struktur vil gjøre det lettere for brukerne å holde oversikt over gjeldende forskrifter, hva som reguleres sentralt og i hvilken forskrift.
Benevning av tredje kjønnskategori i Elevundersøkelsen 2024
Elevundersøkelsen skal dekke et stort aldersspenn, elevene er fra 10 år til 19 år. Man kunne ha vurdert å velge ulike betegnelser på tredje kjønn for de ulike klassetrinnene alt etter elevenes modenhet og alder.
Endringer i økonomiforskrift til privatskolelova i forbindelse med innføring av ny tilskuddsmodell for private grunnskoler
Utdanningsforbundet mener at tilskuddsmodellen og de varslede kompenserende tiltakene må utformes slik at alle kombinerte skoler, uavhengig av geografisk plassering, får et tilskudd som gir elevene et likeverdig tilbud med elever i offentlige skoler.
Innspill til arbeidet med melding til Stortinget om forskingssystemet
Utdanningsforbundet er positive til at det er igangsatt et arbeid med en ny stortingsmelding om forskningspolitikk. Sammen med Langtidsplanen for forskning og høyere utdanning 2023 -2032 kan en slik melding gi forutsigbare signaler til sektoren, men det understrekes at signalene må følges opp med forpliktende finansiering som følger av ambisjonene.
Endringer i privatskolelova (ny tilskuddsmodell for private grunnskoler) Prop. 65 L (2023-2024)
Utdanningsforbundet mener at utdanning skal være et offentlig ansvar, og offentlige midler til utdanning skal komme elevene til gode. Alle elever, uavhengig av skolens eierform, skal ha et utdanningstilbud av høy kvalitet.
Ekspertgrupperapporten Et jevnere utdanningsløp
Utdanningsforbundet vil i dette høringssvaret først presentere noen overordnede perspektiver og generelle betraktninger knyttet til finansierings- og ressurssituasjonen i barnehage- og skolesektoren, samt til betydningen barnehagen, skolen og SFO tillegges for å skape sosial utjevning og sosial mobilitet.
Forslag til forskrift om undervisnings- og forskningsstillinger og rekrutteringsstillinger
Utdanningsforbundet mener det er flere gode forslag i høringsnotatet. Felles regler for ansettelse, opprykk og overgang mellom professorstigen og dosentstigen er positivt. Forenklingen vil gjøre at det er lettere for institusjonene og de ansatte å få oversikt over systemet, og dermed at reglene følges.
Representantskapsforslag 132 S - innspill fra Utdanningsforbundet
Vi slutter oss til målet om mer attraktive yrkesfag slik at flere elever fullfører opplæringen frem til fagbrev og at det utdannes nok fagarbeidere til å møte fremtidens arbeidskrafts- og kompetansebehov.
Rapporten fra Sannhets- og forsoningskommisjonen
I og med at skolen har vært en viktig arena for fornorskning, er den også en viktig arena for å rette opp fornorskningens arv. Som Norges største fagforening for lærere, vil Utdanningsforbundet jobbe for at skolen skal være en arena for revitalisering av språk, levesett og tradisjoner.
Forslag til endringer i integreringsloven, folketrygdloven og tannhelsetjenesteloven (innstramminger)
Departementene er tydelige på at forslagene skal bidra til å redusere ankomstene av fordrevne fra Ukraina til Norge. Et trist formål som føyer seg inn i rekken av flere tilsvarende lovendringer for denne flyktninggruppen.
Framlegg til forskrift til opplæringslova og forskrift til privatskulelova
Det er Utdanningsforbundet si vurdering at høyringsdokumenta er godt strukturerte og oversiktlege trass i det store omfanget. Vi meiner direktoratet langt på veg har lukkast i å utarbeide eit framlegg til forskrifter som er tydelege og i hovudsak meir tilgjengelege og meir brukarvennlege enn i dag.
NOU 2023: 27 Et nytt system for kvalitetsutvikling
Utdanningsforbundet roser regjeringen for å ha satt ned dette viktige utvalget og takker selve utvalget for å ha lagt ned en stor innsats med å utrede et komplekst tema innenfor tidsrammer som har vært i overkant stramme.
Forslag til endringer i barnehageloven med forskrifter
Utdanningsforbundet mener at reguleringen av private barnehager må sikre at de private barnehagene har gode og forutsigbare rammevilkår.
Vurdering i modulstrukturert opplæring for voksne
I høringssvaret gir vi innspill til forslag til vurderingsuttrykk for de fire modulene i FOV, men kommenterer ikke de enkelte fagene som inngår i moduliseringen. Til læreplanene i VOV knyttes kommentarene til vurderingsuttrykk i enkeltmoduler og forslag om å innføre krav til sentralgitt eksamen før oppmelding til fag- eller svenneprøve.
Forslag om videreføring av midlertidige endringer i lovverket som følge av ankomst av fordrevne fra Ukraina m.m.
Utdanningsforbundet har i tidligere høringsprosesser omtalt endringene som svekkelser av rettigheter. Norge har internasjonale forpliktelser og ikke minst forpliktelser overfor barn og unge og deres krav på skolegang, som må oppfylles.
Ekspertgrupperapport om barn i fattige familier
Utdanningsforbundet viser til at mange unge som vokser opp i fattigdom har utfordringer i utdanningssystemet. Vi støtter ekspertgruppens forslag til endringer i kontantytelser, da vi vurderer at disse vil kunne styrke barns levekår og livskvalitet på kort sikt.
Forslag til endringer i privatskolelova, forskrift til privatskolelova og økonomiforskrift til privatskolelova
Overordnet sett mener Utdanningsforbundet at utdanning skal være et offentlig ansvar, og offentlige midler til utdanning skal komme elevene til gode. Alle elever, uavhengig av skolens eierform skal ha et utdanningstilbud av høy kvalitet.
NOU 2023:20 Tegnspråk for livet. Forslag til en helhetlig politikk for norsk tegnspråk
Utdanningsforbundet vil i høringssvaret konsentrere seg om utfordringene og ikke minst dilemmaene i utdanningssektoren.
Framlegg til endring av opplæringslova. Reglar om kven som kan tilsetjast i lærarstilling og framlegg om å tydeleggjere reglane om fagleg ansvar for opplæringa
Utdanningsforbundet meiner at barn, unge og vaksne sin rett til eit likeverdig opplæringstilbod over heile landet er truga og at for mange får mykje av opplæringa si av personar utan lærarutdanning.
Forslag til midlertidige endringer i integreringsforskriften - økt arbeidsretting av introduksjonsprogrammet
Utdanningsforbundet viser til forskning om at jo lengre man bor i det landet man har flyktet til, dess mindre sjanser er det for at man reiser tilbake. Det er derfor viktig at vi ruster dem for å bli en samfunnsressurs. Nøkkelen er god språkopplæring.
Dokument 8:18 S (2023-2024) Representantforslag om fornyelse av karriereveiledning i skolen
Utdanningsforbundet har jobbet i lang tid med å få på plass et styrket, lovfestet rådgivningstilbud for voksne, på lik linje med rettighetene til elever i grunnopplæringen. En slik rettighet er viktig både i arbeidet med integrering og for å kunne sikre voksne en god utdanning.