Hopp til innhold
Bli medlemLogg inn
  • Forsikring og medlemsfordeler
    Forsikring og medlemsfordeler
    • Alle forsikringer
    • Alle medlemsfordeler
  • Vi mener
    Vi mener
    • Valg 2023: Bare lærere er lærere
    • Utdanningsforbundet mener
    • Publikasjoner
    • Strategier
    • Høringer
    • Tema: Lærermangelen i skolen
    • Tema: Flere barnehagelærere
    • Kampanjer
  • Lønn og arbeidsvilkår
    Lønn og arbeidsvilkår
    • Lønnsoppgjøret
    • Tariffavtaler
    • Lønnskalkulator
    • Pensjon
    • Arbeidsmiljø
    • Spørsmål og svar
  • Tillitsvalgt+
    Tillitsvalgt+
    • Tillitsvalgtverktøyet
    • Kursadministrasjon KAV
    • Tillitsvalgtopplæringen
    • Tillitsvalgt på arbeidsplass
    • Tillitsvalgt i lokallag
    • Tillitsvalgt i fylkeslag
    • For alle tillitsvalgte
    • Lyst til å bli tillitsvald?
  • Kontakt oss
  • Om medlemskapet
    Om medlemskapet
    • Bli medlem
    • Pris og betingelser
    • Hvorfor være medlem
    • Kontakt oss
    • Utmelding
  • Om Utdanningsforbundet
    Om Utdanningsforbundet
    • Landsmøtet 2023
    • Kontakt oss
    • Ledelsen
    • Slik er vi bygget opp
    • Vedtekter, retningslinjer og rutiner
    • Årsmeldinger
    • Ledige stillinger
    • Internasjonalt
    • Designmanualen
  • Kurs og konferanser
    Kurs og konferanser
    • Kurskalender
    • Spesialistutdanning i pedagogisk-psykologisk rådgivning
    • Opptak av kurs
    • Tillitsvalgtopplæringen (TVO)
  • Lærerhverdagen
    Lærerhverdagen
    • Fagfornyelsen
    • Profesjonsetikk
    • Hva er god utdanning?
    • Podkasten Lærerrommet
    • Slik blir du lærar
    • Klima og bærekraftig utvikling
    • Ny som lærer
    • Materiell og brosjyrer
    • Fagnettverk i norsk, naturfag og kroppsøving
  • Fylkes- og lokallag
    Fylkes- og lokallag
    • Agder
    • Innlandet
    • Møre og Romsdal
    • Nordland
    • Oslo
    • Rogaland
    • Troms og Finnmark
    • Trøndelag
    • Vestfold og Telemark
    • Vestland
    • Viken
  • Nyheter
  • Medlemsgrupper
    Medlemsgrupper
    • Barnehage
    • Rådgjeving og karriererettleiing
    • Grunnskole
    • Videregående opplæring
    • Universitet og høgskole
    • Faglig og administrativt støttesystem
    • Ledelse
    • Voksenopplæring
    • Student
    • Pensjonist

Medlem?

Logg inn
for å få tilgang til Min side, der du kan sjekke og endre blant annet dine forsikringer og abonnement. Du kan også laste ned reisebevis. Under Aktuelt får du også innhold tilpasset deg og dine interesser.
Bli medlem
  • Startside
  • Vi mener
  • Høringer

Høringer

Elever og en kvinnelig lærer i et klasserom. Foto.

Representantforslag 106 S (2022-2023)

Utdanningsforbundet er glad for at KrF løfter spørsmålet om hva det første året i skolen skal være. Vi vil benytte denne høringen til å oppfordre flere til å være med i den debatten.

Fire studenter sitter i en ring i et klasserom. Foto.

Høring av NOU 2022: 16 En folkehøgskole for alle

Utdanningsforbundet mener generelt at alle former for utdanning, inkludert folkehøgskoler, bør ha god kvalitet og være tilgjengelig for alle som ønsker seg et år på en folkehøgskole.

Elever som går i trapper. Foto.

NOU 2022:18 Mellom mobilitet og migrasjon Arbeidsinnvandreres integrering i norsk arbeids- og samfunnsliv

Utdanningsforbundet støtter utvalget i behovet for å forsterke politikken rundt arbeidsinnvandrere, som til nå har blitt ansett for å være en gruppe som kan klare seg selv; De har arbeid og kan i stor grad forsørge seg selv.

To unge elever som sitter ved en skolepult og tegner. Foto.

Høring om 12 timer gratis SFO for elever på 1. og 2. trinn

Hensikten med forskriftsendringen er å følge opp Stortingets budsjettvedtak om å utvide ordningen med 12 timer gratis SFO til også å gjelde for elever på 2. trinn fra skoleåret 2023- 2024.

Illustrasjonsbilde av barn som spiller ball på en gressbane.

Forslag til ny bestemmelse om krav til styrer i forskrift om pedagogisk bemanning og dispensasjon i barnehager

Utdanningsforbundet mener det er positivt at regjeringen har som mål å sikre styrers tilstedeværelse i barnehagen.

Tre barnehagebarn som husker i en stor huske. Foto.

NOU 2022: 13 Med videre betydning. Et helhetlig system for kompetanse- og karriereutvikling i barnehage og skole

Høringssvaret er delt i to hoveddeler. Del 1 inneholder kommentarer til noen utvalgte tema, der ulike kapitler i utredningen ses i sammenheng. Del 2 inneholder kommentarer og innspill til utvalgets forslag.

Verdenskart. Illustrasjon.

Forslag om videreføring av midlertidige regler i lovverket som følge av ankomst av fordrevne fra Ukraina

I tillegg til at midlertidige regler i plan- og bygningsloven ble vedtatt, som kunne være av betydning for barnehagebygg og boligformål, kom det tilpasninger i opplæringsloven, barnehageloven og i integreringsloven. Det er særlig disse tre sistnevnte lovene Utdanningsforbundet vil omtale her.

To par hender som holder blyanter over en notatblokk. Foto.

NOU 2022:11 Ditt personvern - vårt felles ansvar - Personvernkommisjonens rapport

Utdanningsforbundet støtter kommisjonens drøftinger av personvern som en grunnleggende samfunnsverdi. For lærerprofesjonen er personvern omtalt som en av fire grunnleggende verdier i Lærerprofesjonens etiske plattform.

Studenter i en forelesningssal. Foto.

Forslag om endringer i skikkethetsforskriften

Vi mener at alle lærerutdanninger bør defineres som tilsvarende utdanninger, og at uskikkethetsvurdering i én lærerutdanning bør få konsekvenser for muligheten til å søke opptak ved andre lærerutdanninger, inkludert barnehagelærerutdanningen.

Et klasserom uten elever. Foto.

Endringer i integreringsloven, integreringsforskriften og midlertidig lov om tilpasninger i introduksjonsloven ved covid 19

Vi har notert oss at hovedmotivasjonen for å foreslå endringene i integreringsloven er utfordringer med hensyn til forståelse og praktisering. I utgangspunktet er det en god ting. Vi er ikke tjent med at ulik forståelse fører til ulik praktisering.

Elever i barneskolen leker og synger i skolegården. Foto.

NOU 2022:9 En åpen og opplyst offentlig samtale

Vi vil innledningsvis gi noen generelle kommentarer, deretter vil vi gå inn på noen av kommisjonens anbefalinger der disse er særlig relevante for våre medlemmer, både som ansatte, tillitsvalgte og ledere.

Et lark fullt av tall. Illustrasjon.

NOU 2022:10 inntektssystem til kommunene

Vi mener at inntektssystemets klart viktigste oppgave er å utjevne de økonomiske forutsetningene mellom kommunene, slik at de kan gi likeverdig tjenestetilbud til sine innbyggere.

To barn som ser på hverandre. Foto.

Innspill til stortingsmelding om samisk språk, kultur og samfunnsliv

Norge har en internasjonal forpliktelse i å styrke de samiske språkene og sikre at hensynet til samer som urfolk blir ivaretatt. En videre utvikling og bevaring av de samiske språkene er avhengig av at samiske barn og unge kan tilegne seg og bruke språkene i barnehage og skole.

Studenter i en forelesningssal. Foto.

Forslag til evalueringstema og evalueringsspørsmål — NOKUTs evaluering av grunnskolelærerutdanningene for trinn 1-7 og 5-10

Utdanningsforbundet er fornøyd med at NOKUT organiserer arbeidet slik at Utdanningsforbundet som representant for lærerprofesjonen og medlem i referansegruppen, kan bidra i ulike faser av evalueringen.

Studenter i en forelesningssal. Foto.

Grunnlag for ny universitets- og høyskolelov

Utdanningsforbundet støtter arbeidet med å forenkle og tydeliggjøre lovverket. Vi er glade for at alle partnere i sektoren er involvert i dette arbeidet.

Barnehagelærer og et barn leker sammen på et rom. Foto.

Forslag til krav om regnskapsmessig skille for private barnehager mv.

Barn i private barnehager skal ha tilgang til likeverdige tjenester som barn i kommunale barnehager, og de ansatte må ha likeverdige lønns- og arbeidsvilkår.

Lærer som underviser elever i et klasserom. Foto.

Integreringsforskriften

Utdanningsforbundet vurderer det slik at endringsforslaget til forskriften åpner for at deltakere i introduksjonsprogrammet og deltakerne i norsk- og samfunnskunnskapskurset kan bidra i betydningsfullt arbeid for demokrati og freds- og forsoningsarbeid, både nasjonalt og internasjonalt.

Publisert 18.07.2022

Barn som leker i en skolegård. Foto.

Forskrifter til ny barnevernslov – forskrift om barns medvirkning i barnevernet

Utdanningsforbundet støtter forskriftens formål om å styrke barnets medvirkning og innflytelse i sin egen barnevernssak.

En gruppe elever som står i en skolegang. Foto.

Framlegg til endring av opplæringslova

Utdanningsforbundet støttar framlegget om å gjeninnføre eit unnatak frå kravet om relevant kompetanse undervisningsfag til rettstilstanden før 1. januar 2014.

Publisert 17.06.2022

Foto av lærer ved tavle i bakgrunnen, elever som rekker opp hånda i forgrunnen.

Våre innspill til opptaksutvalget

Utdanningsforbundet har levert innspill til opptaksutvalget, et utvalg som ble nedsatt høsten 2021 for å gjennomgå opptaksordningene til høyere utdanning og foreslå endringer.

Publisert 31.05.2022

Barneskoleelever som leker i en skolegård. Foto.

Forslag om endringer i forskrift til opplæringsloven om 12 timer gratis SFO for elever på 1. trinn

Utdanningsforbundet støtter forslaget til endring i forskriften.

Publisert 26.04.2022

Nærbilde av en blå penn som ligger på en oppslått notatbok. Illustrasjonsfoto.

Forslag til forlengelse av midlertidig lov om tilpasninger i barnehageloven, opplæringsloven og friskoleloven for å avhjelpe konsekvenser av utbrudd av covid-19

Utdanningsforbundet ser at det fortsatt kan oppstå situasjoner der smittevernhensyn som følge av utbrudd av covid-19 kan legge begrensninger på driften i barnehager og skoler. Vi støtter derfor forslaget om forlengelse av den midlertidige loven.

Publisert 28.03.2022

Studenter i en forelesningssal. Foto.

Sluttrapport fra rammeplangruppa for barnehagelærerutdanningen

Utdanningsforbundet støtter i all hovedsak endringsforslagene som kommer frem i sluttrapporten til rammeplangruppen. Vi er særlig positive til de språklige endringene som er foreslått gjennom hele rammeplanen.

Publisert 23.03.2022

Fire barn og en barnehagelærer som sitter rundt et bord og tegner. Foto.

Forslag til endringer i tilsynshjemlene i barnehageloven

Utdanningsforbundet mener at reguleringen av private barnehager må sikre at de private barnehagene har gode og forutsigbare rammevilkår.

Publisert 04.03.2022

…
Kontakt

Sentralbord: 24 14 20 00
Sentralbordet er betjent: 08:00 - 15:00
E-post: post@utdanningsforbundet.no

Postadresse

Postboks 9191 Grønland
0134 Oslo

Org. nr. 884026172
Org. nr. til fylkeslagene

Besøksadresse

Hausmanns gate 17, 0182 Oslo
Åpningstider for resepsjonen: 08:00 - 15:00
Se kart til Utdanningsforbundet

Lærernes hus

Utdanningsforbundets konferansesenter
Osterhaus gate 4A
Se kart til Lærernes hus

Presse

Pressekontakter og pressebilder

Følg oss Facebook, Twitter, Instagram og LinkedIn
  • Utdanningsforbundet
  • Nettredaktør: Stian Skaar
  • Personvernerklæring
Dato: 02.06.2023 15:14
Server: 075