Hopp til innhold
Bli medlemLogg inn
  • Forsikring og medlemsfordeler
    Forsikring og medlemsfordeler
    • Alle forsikringer
    • Alle medlemsfordeler
  • Vår politikk
    Vår politikk
    • Valg 2023: Bare lærere er lærere
    • Utdanningsforbundet mener
    • Publikasjoner
    • Strategier
    • Høringer
    • Tema: Lærermangelen i skolen
    • Tema: Flere barnehagelærere
    • Privatisering og kommersialisering
    • Kampanjer
  • Lønn og arbeidsvilkår
    Lønn og arbeidsvilkår
    • Lønnsoppgjøret
    • Tariffavtaler
    • Lønnskalkulator
    • Pensjon
    • Arbeidsmiljø
    • Spørsmål og svar
  • Tillitsvalgt+
    Tillitsvalgt+
    • Tillitsvalgtverktøyet
    • Kursadministrasjon KAV
    • Tillitsvalgtopplæringen
    • Tillitsvalgt på arbeidsplass
    • Tillitsvalgt i lokallag
    • Tillitsvalgt i fylkeslag
    • For alle tillitsvalgte
    • Lyst til å bli tillitsvald?
  • Kontakt oss
  • Om medlemskapet
    Om medlemskapet
    • Bli medlem
    • Pris og betingelser
    • Hvorfor være medlem
    • Kontakt oss
    • Utmelding
  • Om oss
    Om oss
    • Landsmøtet 2023
    • Kontakt oss
    • Ledelsen
    • Slik er vi bygget opp
    • Vedtekter, retningslinjer og rutiner
    • Om nettstedet
    • For arbeidsgivere
    • Ledige stillinger
    • Internasjonalt
    • Utdanningsforbundets rolle
    • Union of Education Norway
    • Tildelinger
    • Designmanualen
    • Utdanningsforbundets historie
  • Kurs og konferanser
    Kurs og konferanser
    • Kurskalender
    • Spesialistutdanning i pedagogisk-psykologisk rådgivning
    • Opptak av kurs
    • Tillitsvalgtopplæringen (TVO)
  • Lærerhverdagen
    Lærerhverdagen
    • Fagfornyelsen
    • Profesjonsetikk
    • Hva er god utdanning?
    • Podkasten Lærerrommet
    • Slik blir du lærar
    • Klima og bærekraftig utvikling
    • Ny som lærer
    • Materiell og brosjyrer
    • Fagnettverk i norsk, naturfag og kroppsøving
  • Fylkes- og lokallag
    Fylkes- og lokallag
    • Agder
    • Innlandet
    • Møre og Romsdal
    • Nordland
    • Oslo
    • Rogaland
    • Troms og Finnmark
    • Trøndelag
    • Vestfold og Telemark
    • Vestland
    • Viken
  • Nyheter
  • Medlemsgrupper
    Medlemsgrupper
    • Barnehage
    • Rådgjeving og karriererettleiing
    • Grunnskole
    • Videregående opplæring
    • Universitet og høgskole
    • Faglig og administrativt støttesystem
    • Ledelse
    • Voksenopplæring
    • Student
    • Pensjonist

Medlem?

Logg inn
for å få tilgang til Min side, der du kan sjekke og endre blant annet dine forsikringer og abonnement. Du kan også laste ned reisebevis. Under Aktuelt får du også innhold tilpasset deg og dine interesser.
Bli medlem
  • Startside
  • Vår politikk
  • Publikasjoner

Publikasjoner

Ein gruppe elevar på veg inn i skolebygget. Illustrasjonsfoto.

Tilsette utan lærarutdanning som underviser i norsk skule. Kva fortel SSB-statistikken om utdanningsbakgrunn?

Kva utdanning har dei som er tilsett i ei undervisningsstilling i skulen, men som ikkje har lærarutdanning?

 29.03.2023

En gruppe studenter sitter rundt et bord mens de samtaler om dokumenter på bordet. Illustrasjonsfoto.

Lærerutdanningene – møtte og uteksaminerte kandidater 2022

Faktaarket presenterer endelige tall for hvor mange som har søkt seg til de ulike lærerutdanningene i 2022 og antallet uteksaminerte kandidater.

Faktaark 6 / 2023

Nærbilde av to unge elever som undersøker en robot. Illustrasjonsfoto.

Er en mer praktisk skole mulig? Innspill fra lærere på 5.–10. trinn

Hvordan kan skolen i større grad ivareta og fremme elevenes motivasjon, mestring, læring og utvikling?

Rapport 1 / 2023

Avisside på et bord med duk med nyhetssak om regjeringens tillitsreform. Illustrasjon

Tillitsreform i skolen – sett i lys av Utdanningsforbundets politikk

Utdanningsforbundet har over tid vært engasjert i arbeidet for økt tillit i utdanningssektoren. Hvilke muligheter og utfordringer byr regjeringens mål om en tillitsreform i offentlig sektor på?

Temanotat 1 / 2023

Lærer snakker med en gruppe elever. Illustrasjonsfoto

Jenters tilgang til utdanning – et internasjonalt perspektiv

I et globalt perspektiv er det like mange jenter som gutter som begynner på skolen. Men det er store regionale, nasjonale og lokale forskjeller i hvor mange barn og unge i skolepliktig alder som får retten til utdanning oppfylt.

Faktaark 5 / 2023

To barnehagebarn leker hver for seg. Illustrasjonsfoto.

Nøkkeltall for barnehagen 2022

Dette faktaarket er viet aktuell barnehagestatistikk basert på tall fra Utdanningsdirektoratet. Bak de nasjonale tallene er det store lokale variasjoner, både mellom kommuner og mellom barnehager i samme kommune.

Faktaark 4 / 2023

Lærer står foran en klasse. Illustrasjonsfoto.

Evaluering av seksårsreformen og klasserommets praksisformer – 20 år senere

Hvordan kan man innrette skolen slik at den bedre ivaretar behovene til de yngste elevene?

Faktaark 3 / 2023

To lærere står foran tavla i et klasserom og smiler til fotografen. Illustrasjonsfoto.

Nøkkeltall for grunnskolen t.o.m. skoleåret 2022/23

Utdanningsdirektoratet publiserte 16. desember 2022 tallene fra Grunnskolens informasjonssystem for skoleåret 2022/23. Tallene i dette faktaarket gjelder per 1. oktober 2022.

Faktaark 2 / 2023

Mennesker som legger puslespill. Illustrasjon.

Utdanningsforbundets strategiske plan august 2022 – desember 2023 (bokmål)

Utdanningsforbundets strategiske plan – revidert for august 2022 til desember 2023 (bokmål)

 12.01.2023

Mennesker som legger puslespill. Illustrasjon.

Utdanningsforbundets strategiske plan august 2022 – desember 2023 (nynorsk)

Utdanningsforbundets strategiske plan – revidert for august 2022 til desember 2023 (nynorsk)

 12.01.2023

Kollegaer samlet rundt et bord. Fem lytter til en som snakker. Illustrasjonsfoto.

Bemanning i og organisering av PP-tjenesten – en studie fra Nordlandsforskning

Har de ansatte innen støttesystemene tilstrekkelig med ressurser i sitt arbeid?

Faktaark 1 / 2023

To studenter samarbeider foran en pc. Illustrasjonsfoto.

Lærerstudenters forventninger til arbeidet i skolen – resultater fra en spørreundersøkelse

Høsten 2022 startet de første nyutdannede grunnskolelærerne med master i yrket. Overgangen fra utdanning til yrke er en utfordrende periode for nyutdannede lærere.

Faktaark 19 / 2022

Lærer omgitt av fem elever. Illustrasjonsfoto.

Underveis med nytt læreplanverk – rapport fra evaluering av fagfornyelsen

Høsten 2020 tok skolene i bruk de første nye læreplanene. Utviklingen av nye læreplaner, og innføringen av dem i skolen, kalles fagfornyelsen. Parallelt blir det gjennomført en evaluering av arbeidet med å utvikle læreplanene og hvordan de vil virke i skolen.

Faktaark 18 / 2022

Elever i et klasserom sett bakfra. Flere av elevene holder hånda i været. Illustrasjonsfoto.

Evaluering av norm for lærertetthet – sluttrapport fra NIFU

I 2017 ble det vedtatt å innføre en norm for lærertetthet på skolenivå, og at innføringen av normen skulle evalueres underveis. Nå foreligger sluttrapporten fra evalueringen.

Faktaark 17 / 2022

En gruppe på seks blide lærere som smiler til fotografen. Illustrasjonsfoto.

Utdanning for en verden i endring – diskusjoner globalt

Verden er langt unna å nå bærekraftsmål 4, god utdanning. I september arrangerte FN et høynivåmøte om utdanning med mål om å ta for seg hvordan verdenssamfunnet skal handle for å løse nåværende og framtidige utfordringer.

Faktaark 16 / 2022

Tre personer i samtale rundt et bord. Illustrasjonsfoto.

Bemanning i PP-tjenesten: Tilstrekkelig for å oppfylle tjenestens mandat?

Har de ansatte i støttesystemene tilstrekkelig med ressurser til sitt arbeid slik at barn, unge og voksne i utdanning kan få den hjelpen de har behov for?

Rapport 2022

To studenter samtaler i en sofa, den ene har en pc, den andre et dokument. Illustrasjonsfoto.

Lærerstudenters forventninger til arbeidet som profesjonelle lærere i skolen

Lærerstudenter ser fram til yrkesstarten med forventning og spenning. De føler seg godt forberedt til å undervise, men mange er usikre på om de i tilstrekkelig grad er rustet for bredden og kompleksiteten i utfordringene de forventer å møte i skolen.

Rapport 2022

Fire studenter i samtale rundt et bord med pc og kaffekopp. Illustrasjonsfoto

Lærerutdanningene – søkere og uteksaminerte kandidater 2022 (midlertidige tall)

Faktaarket presenterer tall for hvor mange som har søkt opptak til de ulike lærerutdanningene, antallet planlagte studieplasser, antallet studenter som blir tilbudt studieplass i hovedopptaket samt hvor mange som er uteksaminert fra lærerutdanningsstudiene.

Faktaark 15 / 2022

Ark med grafer og stolpediagram på et bord. Illustrasjonsfoto.

Statistikk om lærerkompetanse i skolen – ulike kilder, ulike tall

Det er ulike kilder for lærerkompetanse i skolen, som delvis overlapper og delvis utfyller hverandre, og som samler inn, analyserer og publiserer ulike sider ved lærerkompetansen.

Faktaark 14 / 2022

To studenter i en forelsesningssal lytter. Illustrasjonsfoto.

Langtidsplanen for forskning og høyere utdanning 2023–2032 – Meld. St. 5 (2022–2023)

Langtidsplanen for forskning og høyere utdanning er et av de viktigste strategiske virkemidlene i kunnskapspolitikken.

Faktaark 13 / 2022

En barnehagelærer leker med  to barn. Illustrasjonsfoto

Barnehagelærere med masterutdanning – omfang, rekruttering og tilrettelegging i barnehagen

Å få flere barnehagelærere med mastergrad i barnehagen er ønsket av nesten alle. Samtidig gjøres det svært lite for å rekruttere, beholde og nyttiggjøre seg kompetansen til barnehagelærere som har mastergrad.

Rapport 2022

To lærere samarbeider ved et bord. Illustrasjonsfoto.

Fagfornyelsen, profesjonsfellesskap og partssamarbeid

Hvordan kan profesjonsfelleskapene jobbe for at elevene skal oppleve fagfornyelsens intensjoner? Og hvordan kan man samtidig styrke profesjonsfelleskapene?

Rapport 2022

Nærbilde av elev som ser på fotografen. Bak er det en elev til og en lærer. Illustrasjonsfoto.

Private skoler med rett til statstilskudd – statlig ordning for driftsstøtte

Siden etableringen av enhetsskolen på 1920-tallet har elever i Norge kunnet velge mellom offentlige og private skoler. Dette faktaarket presenterer den statlige ordningen for driftsstøtte til private skoler med rett til statstilskudd.

Faktaark 12 / 2022

Lærer står foran studenter og forklarer. Illustrasjonsfoto

Fagfornyelsens intensjoner, prosesser og praksiser – rapport fra evaluering av fagfornyelsen

Høsten 2020 tok skolene i bruk de første nye læreplanene. Utviklingen av nye læreplaner, og innføringen av dem i skolen, kalles fagfornyelsen. Parallelt blir det gjennomført en evaluering av arbeidet med å utvikle læreplanene og hvordan de vil virke i skolen.

Faktaark 11 / 2022

En lærer viser fram innholdet på et nettbrett for tre studenter. Illustrasjonsfoto: AdobeStock

Lærerutdanningsinstitusjonenes arbeid med nytt læreplanverk – rapport fra evaluering av fagfornyelsen

Høsten 2020 tok skolene i bruk de første nye læreplanene. Arbeidet med å utvikle de nye læreplanene og innføringen av dem i skolen, kalles fagfornyelsen. Parallelt blir det gjennomført en evaluering av arbeidet med å utvikle læreplanene og hvordan de vil virke i skolen.

Faktaark 10 / 2022

En lærer hjelper to elever ved pulten deres i klasserommet. Illustrasjonsfoto: Mostphotos

Hvordan er de nye læreplanene innført i skolen? – rapport fra evaluering av fagfornyelsen

Høsten 2020 tok skolene i bruk de første nye læreplanene. Arbeidet med å utvikle de nye læreplanene og innføringen av dem i skolen, kalles fagfornyelsen. Parallelt blir det gjennomført en evaluering av arbeidet med å utvikle læreplanene og hvordan de vil virke i skolen.

Faktaark 9 / 2022

Barnehagelærer leser høyt for liten gruppe barn. Fotografi

Kvinners høye sykefravær og tidlige pensjonering – er det arbeidsmiljøets skyld?

Er det forhold rundt håndteringen av HMS og arbeidsmiljøutfordringer som kan forklare ulikhet i sykefravær og tidligpensjonering i manns- og kvinnedominerte sektorer?

Faktaark 8 / 2022

Fire studenter samtaler mens to av dem peker på en plansje. Foto.

Nasjonal forskerskole for lærerutdanning (NAFOL)

En god lærerutdanning skal kjennetegnes av høy faglighet, solid profesjonskompetanse og nærhet til praksisfeltet. Forskning er en sentral komponent i lærerutdanningene.

Faktaark 7 / 2022

Leder i Utdanningsforbundet, Steffen Handal, står i "Unio i streik" T-skjorte. Han ser alvorlig ut. Bildet er tatt ute med en grønn busk i bakgrunnen.

Årsmelding 2021

Lurer du på hvilke prioriteringer Utdanningsforbundet gjorde i 2021? Eller er du nysgjerrig på hvilke målsettinger vi nådde? Les sentralstyrets årsmelding her.

Årsmelding 1 / 2022

Tre personer sitter rundt et bord mens de peker på et dokument på bordet. Foto

Kartlegging av pensjonistrepresentasjon og pensjonistenes generelle valgbarhet i Utdanningsforbundet

Pensjonistenes representasjon og rettigheter i Utdanningsforbundet ble endret etter vedtak på landsmøtet i 2019.

Rapport 3 / 2022

Fra en forelesningssal på en høgskole. Studentene lytter til forelseren. Foto

Lærerutdanning og lærerkompetanse – ressurshefte for tillitsvalgte

Et stadig mer komplekst samfunn fører til en mer kompleks barnehage og skole som har behov for lærere med mange former for kunnskap.

Hefte / veileder 4 / 2022

En gruppe personer rundt et bord lytter til en mann som snakker. Han står foran en flip-over. Foto

Fagfornyelsen: status, ressurser og partssamarbeid på skolene 2022 – resultater fra en undersøkelse blant arbeidsplasstillitsvalgte

Lærerprofesjonen har fått et stort ansvar for aktiv medvirkning i fornyelsen av læreplanverket. Denne undersøkelsen tar for seg status på skolene våren 2022.

Rapport 2 / 2022

Tre kvinner foran en tavle. Foto.

Kvinnehelseutvalgets mandat: Arbeidsmiljøets betydning må inkluderes

Velferdsstatens yrker krever mye av arbeidstakeren, både fysisk og mentalt. Utdanningsforbundet forventer at det regjeringsoppnevnte Kvinnehelseutvalget tolker sitt mandat så bredt at kvinners betingelser i arbeidslivet også kommer med.

Faktaark 6 / 2022

7 barn sitter rundt et bord og 1 voksen person sitter på huk og peker i en bok. Foto.

Andre yrkesgrupper i grunnskolen – utviklingstrekk skoleårene 2010/11–2021/22

En innvending mot minstenormen for lærertetthet er at andre yrkesgrupper i grunnskolen på sikt vil presses ut. Hva sier tilgjengelig statistikk om det?

Faktaark 5 / 2022

Et barn foran hyller med leker. Foto.

Nøkkeltall for barnehagen 2021

Dette faktaarket er viet aktuell barnehagestatistikk basert på tall fra Utdanningsdirektoratet. Bak de nasjonale tallene er det store lokale variasjoner, både mellom kommuner og mellom barnehager i samme kommune.

Faktaark 4 / 2022

En gruppe elever som sitter i et klasserom med læreren som står foran tavla. Foto.

Bruk av assistenter i grunnskolen

Dette faktaarket presenterer statistikk om bruk av assistenter og andre ansatte i elevrettet arbeid i grunnskolen. Årsverkene utført av denne gruppen har økt i mange år.

Faktaark 3 / 2022

Soloppgang ved en innsjø. Foto.

Profesjonsfaglig partssamarbeid i barnehage og skole – ledernes rolle

Ledere i hele utdanningssektoren har direkte betydning for hvilke ideer om faglig demokrati og innflytelse som kan virkeliggjøres på arbeidsplassene.

Temanotat 1 / 2022

En gruppe mennesker som sitter i et rom. 4 stykker sitter vendt mot de andre, som lytter. Foto.

Hvordan er det å være arbeidsplasstillitsvalgt i Utdanningsforbundet? Om vervet og hva som skal til for å styrke arbeidsplasstillitsvalgte og engasjere klubbene

Arbeidsplasstillitsvalgte er det nærmeste kontaktleddet til medlemmene og har derfor en sentral rolle både i å verve, engasjere og beholde medlemmer i Utdanningsforbundet.

Rapport 1 / 2022

En bølge, jordkloden, sol, sky, hus og mennesker. Grafikk.

Klima- og miljøtiltak på arbeidsplassen – ressurshefte for Utdanningsforbundets tillitsvalgte

Utdanningsforbundet arbeider for at klima- og bærekraftspørsmål skal inngå som en del av partssamarbeidet. Ditt viktigste bidrag som tillitsvalgt er å ta med deg klima- og bærekraftperspektivet inn i tillitsvalgtarbeidet og bruke arenaene du allerede har.

Hefte / veileder 3 / 2022

En hånd som taster på en kalkulator. Foto.

Statsbudsjettet for 2022 – Utdanningsforbundets innspill og argumentasjon

Påvirkningsarbeid overfor kommuneadministrasjonen og lokalpolitikere om prioriteringen av økonomiske ressurser er en sentral oppgave for tillitsvalgte lokalt.

Hefte / veileder 2 / 2022

Barn som sitter i en ring på et gulv. Noen med ransel på. Foto.

Nøkkeltall for grunnskolen t.o.m. skoleåret 2021/22

Utdanningsdirektoratet publiserte 16. desember 2021 tallene fra Grunnskolens informasjonssystem for skoleåret 2021/22. Tallene i faktaarket gjelder per 1. oktober 2021.

Faktaark 2 / 2022

Stortingsbygningen. Foto.

Hurdalsplattformen i lys av Utdanningsforbundets politikk

13. oktober 2021, en måned etter valgdagen, la den påtroppende regjeringen Støre fram sin erklæring om hovedlinjene i politikken den vil føre de kommende fire årene – Hurdalsplattformen.

Hefte / veileder 1 / 2022

1 person står bøyd for å vise 2 andre personer noe på en PC. Foto.

Forskningsetikk og nye forskningsetiske retningslinjer

Forskingsetikk handler om holdninger, kultur og god vitenskapelig praksis. I desember i fjor kom det nye forskningsetiske retningslinjer for samfunnsvitenskap og humaniora.

Faktaark 1 / 2022

Tre personer som ser på et hefte sammen. Foto.

Lokal kompetanseutvikling – statlige tilskuddsordninger for utdanningssektoren

Regjeringen varslet i 2017 en desentralisert ordning for kompetanseutvikling. Målet var sterkere lokal forankring og tilpasning i den statlige kompetanseutviklingen.

Faktaark 8 / 2021

Forsiden til rapporten Private Early Childhood Education and Care (ECEC) in the Nordic Countries. Development and governance of the welfare mix. Foto.

Forskningsrapport: Private barnehager i Norden

Norge er annerledeslandet i Norden når det gjelder utformingen av barnehagetilbudet. Det viser en ny forskningsrapport, utarbeidet på oppdrag fra Utdanningsforbundet.

Rapport 26.11.2021

En gruppe mennesker som sitter og ser på en person som peker på et lerret. Foto.

Lærerutdanningene – søkere og uteksaminerte kandidater 2021 (midlertidige tall)

I dette faktaarket ser vi på hvor mange som har søkt opptak til de ulike lærerutdanningene, antallet planlagte studieplasser, antallet studenter som blir tilbudt studieplass i hovedopptaket samt hvor mange som er uteksaminert fra lærerutdanningsstudiene.

Faktaark 7 / 2021

En person som smiler står bøyd over en person som sitter ved et bord med en blyant i hånden. Foto.

Evaluering av Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring

Stadig flere flytter over landegrenser for å studere eller jobbe. Kvalifikasjonsrammeverkene ble utviklet som et verktøy for å forenkle arbeidet med å godkjenne utdanninger på tvers av land. Våren 2021 startet arbeidet med å evaluere Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverket for livslang læring. Dette faktaarket orienterer om evalueringen og beskriver rammeverkene.

Faktaark 6 / 2021

Situasjonsbilde av mennesker på vei ut av rom,  og opp og ned trapper. Foto.

Et spørsmål om tid, del 2 – rapport fra undersøkelse om arbeidstid i skolen

Høsten 2021 skal arbeidstidsavtalen for undervisningspersonalet i KS, SFS 2213, reforhandles. Hvordan praktiseres avtalen i dag?

Rapport 3 / 2021

Tre personer i en samtale; 1 sitter og 2 står. Foto.

«En skole for vår tid» – sluttrapport fra ekspertgruppen for skolebidrag

Utdanningsforbundet mener at skoleutvikling i Norge må skje ved å styrke utviklingen innenfra, ikke gjennom et ovenfra- og ned- perspektiv. Nå har en ekspertgruppe nedsatt av regjeringen vurdert hvordan skoleeier og skoler bedre kan drive et systematisk kvalitetsutviklingsarbeid.

Faktaark 5 / 2021

En voksen person skrur i en skrue, mens et ungt menneske ser på. Foto.

Internasjonal innflytelse på norsk fag- og yrkesopplæring?

Utviklingen av norsk utdanning skjer i økende grad på grunnlag av internasjonalt samarbeid. Dette er også med på å forme norsk fag- og yrkesopplæring. Påvirkningen kan skje indirekte, frivillig og som resultat av myke styringsformer, men også være konkret og direkte. Internasjonaliseringen er i stor grad et resultat av en villet politikk fra norske myndigheters side.

Temanotat 2 / 2021

To menn i en trapp ute; forbundsleder Steffen Handal og forhandlingslederen i KS. Foto.

Årsmelding 2020

Lurer du på hvilke prioriteringer Utdanningsforbundet gjorde i 2020? Eller er du nysgjerrig på hvilke målsettinger vi nådde? Les sentralstyrets årsmelding her.

Årsmelding 1 / 2021

En gruppe mennesker i en hage, med et hus i bakgrunnen. Grafikk.

Debatthefte om klima og bærekraftig utvikling

Hvordan skal vi i Utdanningsforbundet jobbe med klima og bærekraftig utvikling? Målet med dette debattheftet er å gi en god bakgrunn og inspirasjon til å diskutere nettopp dette med andre medlemmer og tillitsvalgte.

Hefte / veileder 2021

To barn som sitter på et gulv med parkdresser på. Foto.

Nøkkeltall for barnehagen 2020

Dette faktaarket er viet aktuell barnehagestatistikk basert på tall fra Utdanningsdirektoratet og SSB. Bak de nasjonale tallene er det store lokale variasjoner, både mellom kommuner og mellom barnehager i samme kommune.

Faktaark 4 / 2021

4 personer sitter rundt et bord og ser på 1 person som viser noe på en storskjerm. Foto.

Fagfornyelsen: status, ressurser og partssamarbeid på skolene – resultater fra en undersøkelse blant arbeidsplasstillitsvalgte

Lærerprofesjonen fikk da Stortinget behandlet stortingsmeldingen om fornyelsen av Kunnskapsløftet et stort ansvar for aktiv medvirkning i å fornye læreplanverket. Men ved mange skoler har ikke lærerne hatt tilstrekkelig tid til å jobbe med fagfornyelsen. Fire av ti skoler var ikke godt nok forberedt da fagfornyelsen trådte i kraft, svarer tillitsvalgte i denne undersøkelsen.

Rapport 2 / 2021

En voksen person peker på en skjerm for en elev som klær seg i hodet. Foto.

Vurdering i skolen

Lærere benytter et bredt spekter av metoder i vurderingsarbeidet. De er opptatt av variasjon, slik at elevene får mulighet til å vise hva de kan gjennom vurderingssituasjoner de mestrer. Det viser en kartlegging Rambøll har gjennomført på oppdrag for Utdanningsforbundet.

Rapport 2020

En gruppe mennesker i en sofa. Foto.

Fagfornyinga – profesjonsutvikling og partsamarbeid. Artikkelhefte med særtrykk av artiklar i Bedre Skole 4/2020

Fagfornyinga – fornyinga av Kunnskapsløftet – har store ambisjonar for elevane si læring, danning, utvikling og medverknad. Fagfornyinga skal også bidra til motivasjon, meistring og lærelyst.

Hefte / veileder 2021

6 unge personer sitter på en rad og ser fremover. Foto.

Fagfornyinga – profesjonsutvikling og partsamarbeid. Diskusjonssamling og samandrag av artiklar frå Bedre Skole 4/2020

Fagfornyinga – fornyinga av Kunnskapsløftet – har store ambisjonar for elevane si læring, danning, utvikling og medverknad. Fagfornyinga skal også bidra til motivasjon, meistring og lærelyst.

Hefte / veileder 2021

6 kvinner med forskjellige hudfarger og hodeplagg. Grafikk.

FNs kvinnekommisjon 15.–26. mars 2021 – covid-19 og tilbakeslag for kvinners likestilling

I mars i år blir det 65. toppmøtet i FNs kvinnekommisjon gjennomført. Kvinnekommisjonen er den viktigste internasjonale møteplassen for diskusjoner om kvinners rettigheter. Også de internasjonale fagforeningssammenslutningene deltar.

Faktaark 3 / 2021

Soloppgang ved en fjord. Foto.

Profesjonsfaglig innflytelse på arbeidsplassen – tillitsvalgtes rolle

Ansattes kunnskap og kompetanse er offentlig sektors fremste ressurs og partssamarbeidet må være et omdreiningspunkt for utvikling av ny styringspraksis. Som fagforening for profesjonsutøvere kan Utdanningsforbundet sette ord på hvordan faglig innflytelse best kan bli ivaretatt i utdanningssektoren.

Temanotat 1 / 2021

Mange unge mennesker i en stor hall, mange med ryggsekker. Foto.

Debatt om videregående opplæring

Rett før jul 2019 leverte Lied-utvalget sin sluttrapport kalt Med rett til å mestre. Dette utvalgsarbeidet vil stå sentralt i en varslet struktur- og innholdsreform i videregående som vil påvirke skolegangen og livene til nye hundretusener av elever, lærere og skoleledere.

Hefte / veileder 2020

En gruppe mennesker sitter på en rad med pulter og PC'er foran seg. Foto.

Offentlig sektor-ph.d. – en mulighet for lærere med mastergrad

Utdanningsforbundet har vært en pådriver for at det skal utvikles gode ph.d.-ordninger rettet mot lærerprofesjonen. Ordningen med en offentlig sektor-ph.d. kom på plass i 2014.

Faktaark 2 / 2021

En penn og en kalkulator på to ark med tall. Foto.

Statsbudsjettet for 2021 – Utdanningsforbundets innspill og argumentasjon

Påvirkningsarbeid overfor kommuneadministrasjonen og lokalpolitikere om prioriteringen av økonomiske ressurser, er en sentral oppgave for lokale tillitsvalgte.

Hefte / veileder 1 / 2021

To barn som bøyer seg over for å se på noe. Foto.

Nøkkeltall for grunnskolen t.o.m. skoleåret 2020/21

Utdanningsdirektoratet publiserte 17. desember 2020 tall fra Grunnskolens Informasjonssystem for skoleåret 2020/21. Tallene i faktaarket gjelder per 1. oktober 2020.

Faktaark 1 / 2021

Grønne, avskårne blader på betong-underlag. Foto.

Klima og bærekraft – resultater fra en undersøkelse blant medlemmer og tillitsvalgte

Hvilke holdninger har medlemmer og tillitsvalgte til spørsmål om klima og bærekraft? Hva mener de bør være prioriteringer for Utdanningsforbundets framtidige politikk på dette området?

Rapport 1 / 2021

3 personer som ser på en bok som personen i midten peker på med en penn. Foto.

«En fot i begge leire hadde vært ypperlig». En studie av offentlig ph.d. i utdanningsfeltet

De fleste kandidatene innen offentlig ph.d.-ordning opplever stor interesse for forskningsprosjektene både på jobben og fra omgivelsene ellers. Særlig lærere er gode til å spre kompetansen de tilegner seg, og det er et argument for at flere av dem burde ta doktorgrad.

Rapport 2021

En dame som sitter og skriver. Foto.

Utdannings- og yrkesrådgiving og sosialpedagogisk rådgiving i norsk skole anno 2020. En kartlegging av ressurser og arbeidsoppgaver til rådgiving i skolen i Norge

Svært mange viktige oppgaver inngår i en rådgivers arbeid. For å gjøre en god jobb kreves det at man kombinerer ulike oppgaver, samarbeider med et bredt utvalg av aktører i og rundt skolen og håndterer mange oppgaver parallelt.

Rapport 2020

En person som sitter foran en PC i et bibliotek. Foto.

Lærerutdanningene – søkere og uteksaminerte kandidater 2020

Dette faktaarket ser på antallet som har søkt opptak til og blitt uteksaminert fra de ulike lærerutdanningene i 2020. I tillegg ser vi også på hvordan utviklingen har vært for disse utdanningene de siste årene.

Faktaark 8 / 2020

Hefter spredd utover et bord. Foto.

From inspiration to uniformity? 20 years of OECD in the field of ECEC. Policy briefing

Since the start of the millennium the OECD has evolved into a global key player in the field of early childhood education and care (ECEC). Over a 20-year period the OECD appears to have shifted from offering some form of international inspiration in the field of ECEC to increasingly creating a globally uniform idea of how ECEC quality should be defined.

Temanotat 2 / 2020

Tre personer som står under en bil som er heist opp, og kikker på et hjul. Foto.

Utstyrssituasjonen i videregående opplæring – resultater fra en medlemsundersøkelse

Tilgang på nødvendig utstyr og råvarer er en nødvendig forutsetning for å kunne driver yrkesopplæring i tråd med læreplanen. Manglende, foreldet eller dårlig utstyr har konsekvenser for sikkerheten til lærere og elever.

Rapport 4 / 2020

Tall plassert i firkanter. Grafikk.

Budsjettarbeid under koronapandemien – tillitsvalgtes arbeid med kommunebudsjettene

Hvordan kan du som tillitsvalgt påvirke budsjettprosessen i din kommune? I 2020 opplever internasjonal og norsk økonomi fall i BNP og høy arbeidsledighet. Det å være tillitsvalgt blir ekstra viktig, men også mer krevende, som følge av koronapandemien.

Hefte / veileder 5 / 2020

Illustrasjonsfoto, Ledermedlemmene i Utdanningsforbundet.

Ledermedlemmene i Utdanningsforbundet Veileder for tillitsvalgte

Utdanningsforbundet er Norges største fagforening for ledere i utdanningssektoren, og organiserer over 9000 medlemmer med lederstillinger. At ledere er organisert i samme forbund som medarbeiderne, styrker vår legitimitet som profesjons- og arbeidstakerorganisasjon og gir større muligheter til å nå våre mål.

Hefte / veileder 2020

To personer som sitter rundt et bord og lytter. Foto.

Formalisert partssamarbeid på europeisk nivå – også relevant for norsk utdanning

Gjennom det europeiske systemet for partssamarbeid påvirkes det norske arbeidslivet. Deler av regelverket Norge er bundet av er utarbeidet av partene på europeisk nivå. I tillegg er norske organisasjoner direkte involvert i partssamarbeidet på europeisk nivå.

Faktaark 7 / 2020

Bilde av skjermen til en PC som viser nøkkeltall for kommunereformen. Foto.

Kommunereform og regionreform – et avsluttet kapittel eller fortsettelse følger?

Første januar 2020 var alle vedtak om sammenslåinger av kommuner og fylkeskommuner på plass. Markerte dette slutten for de to reformene? Innebærer det i så fall at både kommunereformen og regionreformen er et avsluttet kapittel, eller fortsetter de?

Temanotat 3 / 2020

Samling av forsider av OECD-publikasjonen Starting Strong. Foto.

Fra inspirasjon til ensretting? 20 år med OECD på barnehageområdet

Siden inngangen til 2000-tallet har organisasjonen for økonomisk samarbeid og utvikling OECD blitt en markant internasjonal aktør på barnehageområdet. I løpet av 20 år synes organisasjonen å ha gått fra å fremme en form for internasjonal inspirasjon innenfor barnehageområdet, til i større grad å skape en globalt ensrettet idé om barnehagekvalitet.

Temanotat 2 / 2020

Generell illustrasjon som erstatning for bilde

Årsmelding 2019

Lurer du på hvilke prioriteringer Utdanningsforbundet gjorde i 2019? Eller er du nysgjerrig på hvilke målsettinger vi nådde? Les sentralstyrets årsmelding her.

Årsmelding 1 / 2020

Gammel radio med hjul for å skifte mellom senderne. Illustrasjonsfoto.

Utdanningsforbundets utviklingsprosjekter med andre lærerfagforeninger

En av de viktigste forutsetningene for sosial rettferdighet er relasjonene og samarbeidet innenfor fagbevegelsen. Utdanningsforbundets samarbeid utenfor egne landegrenser er en del av den internasjonale solidariteten kollegaer imellom.

Hefte / veileder 4 / 2020

Tre personer i samtale rundt et bord. Illustrasjonsfoto.

Nye lærere i barnehage og skole – jobbstatus, trivsel og vurderinger av utdanningen

At lærere aldri begynner i yrket, eller slutter etter kort tid, er en internasjonal trend som også er merkbar i Norge. Hva skal til for at flere lærere starter i yrket og hva skal til for at flere blir i yrket?

Rapport 3 / 2020

Gutt klemmer kaviar ut av tuben. Illustrasjonsfoto.

TALIS Starting Strong 2018 – barnehageansattes syn på barnehagen

Store barnegrupper og mangel på personell er en kilde til stress. Dette er noe av det som blir trukket fram av barnehageansatte i undersøkelsen TALIS Starting Strong. Også det å mangle ressurser i form av økonomisk støtte, materiell og ansatte, blir oppgitt som stressende.

Faktaark 6 / 2020

Blid lærer foran tavla. Illustrasjonsfoto.

TALIS 2018 – om lærere og skolelederes arbeidssituasjon

Norske lærere og skoleledere er stort sett tilfredse i jobben. Men mange opplever stress, og det er først og fremst mengden administrativt arbeid og arbeidet med elevvurdering som er stresskilder. Dette er noe av det som kommer fram i TALIS 2018-undersøkelsen.

Faktaark 5 / 2020

Fem elever i videregående fotografert i en sofa ovenfra. Illustrasjonsfoto.

Nøkkeltall for videregående opplæring 2019

Statistisk sentralbyrå har publisert foreløpige nøkkeltall for videregående opplæring for 2019. I dette faktaarket blir et utvalg av disse nøkkeltallene presentert, i tillegg til tall fra søkerstatistikken og lærlingstatistikken til Utdanningsdirektoratet.

Faktaark 4 / 2020

Bilde av barnehagebarn som høster poteter i kjøkkenhagen. Foto

Klima- og miljøtiltak på arbeidsplassen – ressurshefte for Utdanningsforbundets tillitsvalgte

Utdanningsforbundet arbeider for at klima- og bærekraftspørsmål skal inngå som en del av partssamarbeidet. Ditt viktigste bidrag som tillitsvalgt er å ta med deg klima- og bærekraftperspektivet inn i tillitsvalgtarbeidet og bruke arenaene du allerede har.

Hefte / veileder 3 / 2020

Blid gutt i barnehagen. Foto.

Nøkkeltall for barnehagen 2019

Bak de nasjonale tallene er det betydelige lokale variasjoner, både mellom kommuner og mellom barnehager i samme kommune. Den beste måten å sikre strukturkvaliteten på er strengere kvalitetskrav i det nasjonale regelverket. Strengere nasjonale bemannings- og pedagogkrav er her sentralt.

Faktaark 3 / 2020

Person regner på kalkulator. Illustrasjonsfoto.

Statsbudsjettet for 2020 – Utdanningsforbundets innspill og argumentasjon

Påvirkningsarbeid overfor kommuneadministrasjonen og lokalpolitikere om prioriteringen av økonomiske ressurser er en sentral oppgave for lokale tillitsvalgte.

Hefte / veileder 2 / 2020

Søyler fra Universitetet i Oslo.

Tid til forskning og utviklingsarbeid – en kartlegging av universiteter og høyskolers ordninger

Ansatte i forsknings- og undervisningsstillinger på universitet og høyskoler møter forventninger om å bidra med sin forskningsbaserte kunnskap. Det forutsetter at institusjonene legger til rette for tid til kjerneoppgavene forskning, utviklingsarbeid og undervisning.

Rapport 2 / 2020

Fra et klasserom med mange barn. Foto.

Jenterom, gutterom og mulighetsrom – likestilling i Norge anno 2020

Hvilke forhold påvirker de unges utdannings- og yrkesvalg? Ligger det hindringer i veien for å ta individuelle valg som bryter med tradisjonelle kjønnsroller, og hva består disse hindringene eventuelt i?

Faktaark 2 / 2020

Elever leker i stabel med bøker. Illustrasjon.

Vi utdanner Norge

Dette dokumentet, Vi utdanner Norge, ble vedtatt på landsmøtet i 2019, og inneholder vår politikk for landsmøteperioden 2020–2023.

Fra et klasserom med mange barn. Foto.

Nøkkeltall for grunnskolen t.o.m. skoleåret 2019/20

Utdanningsdirektoratet publiserte 19. desember 2019 GSI-tallene for skoleåret 2019/20. Tallene vi presenterer i dette faktaarket gjelder per 1. oktober 2019.

Faktaark 1 / 2020

To gutter i barnehagen prater. Foto.

Sykefravær i barnehagen sett fra innsiden – intervjuer med medlemmer av Utdanningsforbundet

Det er forsket mye på sykefravær, også i barnehager. Denne undersøkelsen er gjennomført for å høre hvordan medlemmer i barnehagen ser det.

Rapport 1 / 2020

Freske med tre arbeidere som bærer tungt på ryggen. Foto

Bærekraftige velferdstjenester. Om forholdet mellom universelle og selektive velferdsordninger

Noen av de viktigste kampene fag- og arbeiderbevegelsen førte, særlig i de første tiårene etter andre verdenskrig, var å erstatte behovsprøvde ordninger med rettighetsbaserte, like, universelle velferdsordninger. Nå ser vi at stadig flere velferdstjenester blir gjenstand for behovsprøving eller er under sterkt press for å bli det.

Temanotat 1 / 2020

Fire lærere i samtale rundt et bord. Foto.

Privatisering – ressurshefte for Utdanningsforbundets tillitsvalgte

13.10.22: DENNE SIDEN INNEHOLDER ELDRE MATERIALE OG VIL OPPDATERES SNART Utdanningsforbundet mener økt konkurranseutsetting og kommersialisering i utdanningssektoren kan svekke prinsippet om likeverdig opplæring for alle. Velferdstjenester skal ikke være handelsvare verken nasjonalt eller internasjonalt.

Hefte / veileder 1 / 2020

Interiør i moderne bygg med lesesal og store vinduer. Foto.

Education at a Glance 2019 – internasjonale sammenlikninger av høyere utdanning

Education at a Glance er OECDs årlige statiststikkrapport om utdanningssektoren. EaG sammenlikner OECD-landene blant annet når det gjelder bruk av ressurser til, deltagelse i og målbare resultater av utdanning. Rapporten dekker hele utdanningsløpet – fra barnehage til høyere utdanning. Dette faktaarket tar for seg indikatorer som gir informasjon om høyere utdanning.

Faktaark 9 / 2019

To jenter på yrkesfag med skrutrekker. Foto.

Nøkkeltall for videregående opplæring 2018

SSB har publisert nøkkeltall for videregående opplæring for 2018. Tallene viser blant annet at det store flertallet av elever går på en offentlig videregående skole, men elevtallet ved private skoler har økt kraftig de siste 15 årene.

Faktaark 8 / 2019

Gåsetrekk over himmelen mot en stor sky. Foto.

The Untapped Power of International Partnerships for Educational Change: The Norway Canada Project (NORCAN)

Utdanningsforbundet har deltatt i et fireårig forskningssamarbeid mellom skoler og fagforeninger i Norge, Alberta (The Alberta Teachers’ Association) og i Ontario (The Ontario Teachers´ Federation). Det har allerede blitt publisert en nasjonal rapport om utviklingen ved de norske skolene. Nå er også den internasjonale rapporten utarbeidet, forfattet av professor Dennis Shirley (Boston College).

Rapport 2019

Forelesningssal med studenter som lytter. Foto.

Lærerutdanningene – søkere og uteksaminerte kandidater 2019

I dette faktaarket ser vi på hvor mange som har søkt opptak til de ulike lærerutdanningene i 2019 og på hvordan utviklingen har vært de siste fire årene. I tillegg presenterer vi antallet studieplasser som Kunnskapsdepartementet tildeler universitet og høyskoler, antallet studenter som blir tilbudt studieplass, antallet som bekrefter at de tar imot studieplassen, og hvor mange som er uteksaminert fra lærerutdanningene.

Faktaark 7 / 2019

En gruppe jenter i skolegården leker i et friminutt. Foto.

Skolefritidsordningen SFO/AKS – læringsstøttende arena eller fritidsarena?

Skolefritidsordningen (SFO) har fått økt oppmerksomhet de siste par årene. De betydelige variasjonene i pris, deltakelse og kvalitet er noen av grunnene til dette. Samtidig er diskusjonen om den såkalte heldagsskolen også en debatt om SFO.

Faktaark 6 / 2019

Mennesker ved havna i skarpt vinterlys og lange skygger. Foto.

Utdanning for bærekraftig utvikling – mellom intensjoner og praksis

I 2019 har tusenvis av barn og unge streiket for klimaet. De ønsker at politikerne skal ta bedre vare på jordkloden og framtiden deres. Hvordan skal utdanningsinstitusjonene, profesjonen og fagbevegelsen møte dette kravet om en bærekraftig utvikling?

Temanotat 4 / 2019

…
Kontakt

Sentralbord: 24 14 20 00
Sentralbordet er betjent: 08:00 - 15:45
E-post: post@utdanningsforbundet.no

Postadresse

Postboks 9191 Grønland
0134 Oslo

Org. nr. 884026172
Org. nr. til fylkeslagene

Besøksadresse

Hausmanns gate 17, 0182 Oslo
Åpningstider for resepsjonen: 08:00 - 15:30
Se kart til Utdanningsforbundet

Lærernes hus

Utdanningsforbundets konferansesenter
Osterhaus gate 4A
Se kart til Lærernes hus

Presse

Pressekontakter og pressebilder

Følg oss Facebook, Twitter, Instagram og LinkedIn
  • Utdanningsforbundet
  • Nettredaktør: Stian Skaar
  • Personvernerklæring
Dato: 27.03.2023 11:18
Server: 075