Hopp til innhold
Bli medlemLogg inn
  • Forsikring og medlemsfordeler
    Forsikring og medlemsfordeler
    • Alle forsikringer
    • Medlemsfordeler
  • Vår politikk
    Vår politikk
    • Utdanningsforbundet mener
    • Publikasjoner
    • Høringer
    • Rekruttere og beholde lærere i skolen
    • Privatisering og kommersialisering
    • Fagfornyelsen
  • Lønn og arbeidsvilkår
    Lønn og arbeidsvilkår
    • Tariffavtaler
    • Lønnsoppgjøret
    • Lønnskalkulator
    • Pensjon
    • Dine rettigheter i arbeidslivet: Spørsmål og svar
  • Tillitsvalgt+
    Tillitsvalgt+
    • Tillitsvalgtverktøyet
    • Kursadministrasjon KAV
    • Brukerveiledninger
    • Tillitsvalgtopplæringen
    • Ny som tillitsvalgt på arbeidsplassen
    • Tillitsvalgt på arbeidsplass
    • Tillitsvalgt i lokallag
    • Tillitsvalgt i fylkeslag
    • Lyst til å bli tillitsvald?
    • For alle tillitsvalgte
  • Kontakt oss
  • Om medlemskapet
    Om medlemskapet
    • Bli medlem
    • Pris og betingelser
    • Hvorfor være medlem
    • Student
    • Pensjonist
    • Kontakt oss
  • Om oss
    Om oss
    • Kontakt oss
    • Ledige stillinger
    • Slik er vi bygget opp
    • Vedtekter, retningslinjer og rutiner
    • Internasjonalt
    • For arbeidsgivere
    • Om nettstedet
    • Landsmøtet 2019
    • Designmanualen
  • Kurs og konferanser
    Kurs og konferanser
    • Kurskalender
    • Spesialistutdanning i pedagogisk-psykologisk rådgivning
    • Manus fra kurs
    • Opptak av kurs
  • Lærerhverdagen
    Lærerhverdagen
    • Profesjonsetikk
    • Podkasten Lærerrommet
    • Vold og trusler på jobben
    • Slik blir du lærar
    • Klima og bærekraftig utvikling
    • Ny som lærer
    • Trakassering
    • Materiell og brosjyrer
  • Fylkes- og lokallag
    Fylkes- og lokallag
    • Agder
    • Innlandet
    • Møre og Romsdal
    • Nordland
    • Oslo
    • Rogaland
    • Troms og Finnmark
    • Trøndelag
    • Vestfold og Telemark
    • Vestland
    • Viken
  • Medlemsgrupper
    Medlemsgrupper
    • Barnehage
    • Grunnskole
    • Videregående opplæring
    • Universitet og høgskole
    • Faglig-administrativt støttesystem
    • Ledelse
    • Voksenopplæring
  • Nyheter

Medlem?

Logg inn
for å få tilgang til Min side, der du kan sjekke og endre blant annet dine forsikringer og abonnement. Du kan også laste ned reisebevis. Under Aktuelt får du også innhold tilpasset deg og dine interesser.
Bli medlem
  • Startside
  • Vår politikk
  • Publikasjoner

Publikasjoner





Kvinnelig lærer arbeider, forbereder undervisningstime

Utdannings- og yrkesrådgiving og sosialpedagogisk rådgiving i norsk skole anno 2020. En kartlegging av ressurser og arbeidsoppgaver til rådgiving i skolen i Norge

Svært mange viktige oppgaver inngår i en rådgivers arbeid. For å gjøre en god jobb kreves det at man kombinerer ulike oppgaver, samarbeider med et bredt utvalg av aktører i og rundt skolen og håndterer mange oppgaver parallelt.

Rapport 2020

diverse, ukjent, rektor, lærer, undervisning, forelesning, tavle, student,

Lærerutdanningene – søkere og uteksaminerte kandidater 2020

Dette faktaarket ser på antallet som har søkt opptak til og blitt uteksaminert fra de ulike lærerutdanningene i 2020. I tillegg ser vi også på hvordan utviklingen har vært for disse utdanningene de siste årene.

Faktaark 8 / 2020

Temanotatomslag

From inspiration to uniformity? 20 years of OECD in the field of ECEC. Policy briefing

Since the start of the millennium the OECD has evolved into a global key player in the field of early childhood education and care (ECEC). Over a 20-year period the OECD appears to have shifted from offering some form of international inspiration in the field of ECEC to increasingly creating a globally uniform idea of how ECEC quality should be defined.

Temanotat 2 / 2020

Jessheim vgs, 2011, yrkesfag, teknikk, skru, lærer, elev, ungdom, voksen, veiledning, hjelp, bygg, mekaniker,

Utstyrssituasjonen i videregående opplæring – resultater fra en medlemsundersøkelse

Tilgang på nødvendig utstyr og råvarer er en nødvendig forutsetning for å kunne driver yrkesopplæring i tråd med læreplanen. Manglende, foreldet eller dårlig utstyr har konsekvenser for sikkerheten til lærere og elever.

Rapport 4 / 2020

Illustrasjon til ressurshefte om budsjettarbeid

Budsjettarbeid under koronapandemien – tillitsvalgtes arbeid med kommunebudsjettene

Hvordan kan du som tillitsvalgt påvirke budsjettprosessen i din kommune? I 2020 opplever internasjonal og norsk økonomi fall i BNP og høy arbeidsledighet. Det å være tillitsvalgt blir ekstra viktig, men også mer krevende, som følge av koronapandemien.

Hefte / veileder 5 / 2020

Illustrasjonsfoto, Ledermedlemmene i Utdanningsforbundet.

Ledermedlemmene i Utdanningsforbundet Veileder for tillitsvalgte

Utdanningsforbundet er Norges største fagforening for ledere i utdanningssektoren, og organiserer over 9000 medlemmer med lederstillinger. At ledere er organisert i samme forbund som medarbeiderne, styrker vår legitimitet som profesjons- og arbeidstakerorganisasjon og gir større muligheter til å nå våre mål.

Hefte / veileder 2020

To lærere, i møte, inne

Formalisert partssamarbeid på europeisk nivå – også relevant for norsk utdanning

Gjennom det europeiske systemet for partssamarbeid påvirkes det norske arbeidslivet. Deler av regelverket Norge er bundet av er utarbeidet av partene på europeisk nivå. I tillegg er norske organisasjoner direkte involvert i partssamarbeidet på europeisk nivå.

Faktaark 7 / 2020

Temanotatforside

Kommunereform og regionreform – et avsluttet kapittel eller fortsettelse følger?

Første januar 2020 var alle vedtak om sammenslåinger av kommuner og fylkeskommuner på plass. Markerte dette slutten for de to reformene? Innebærer det i så fall at både kommunereformen og regionreformen er et avsluttet kapittel, eller fortsetter de?

Temanotat 3 / 2020

Omslag på en rekke publikasjoner fra OECD i serien "Starting strong"

Fra inspirasjon til ensretting? 20 år med OECD på barnehageområdet

Siden inngangen til 2000-tallet har organisasjonen for økonomisk samarbeid og utvikling OECD blitt en markant internasjonal aktør på barnehageområdet. I løpet av 20 år synes organisasjonen å ha gått fra å fremme en form for internasjonal inspirasjon innenfor barnehageområdet, til i større grad å skape en globalt ensrettet idé om barnehagekvalitet.

Temanotat 2 / 2020

Flere mennesker sitter rundt møtebord.

Årsmelding 2019

Lurer du på hvilke prioriteringer Utdanningsforbundet gjorde i 2019? Eller er du nysgjerrig på hvilke målsettinger vi nådde? Les sentralstyrets årsmelding her.

Årsmelding 1 / 2020

Utsnitt fra en gammel trolløye-radio med navn på byer

Utdanningsforbundets utviklingsprosjekter med andre lærerfagforeninger

En av de viktigste forutsetningene for sosial rettferdighet er relasjonene og samarbeidet innenfor fagbevegelsen. Utdanningsforbundets samarbeid utenfor egne landegrenser er en del av den internasjonale solidariteten kollegaer imellom.

Hefte / veileder 4 / 2020

Yngre mennesker samlet rundt et bord. De diskuterer og har åpne bøker foran seg

Nye lærere i barnehage og skole – jobbstatus, trivsel og vurderinger av utdanningen

At lærere aldri begynner i yrket, eller slutter etter kort tid, er en internasjonal trend som også er merkbar i Norge. Hva skal til for at flere lærere starter i yrket og hva skal til for at flere blir i yrket?

Rapport 3 / 2020

Gutt ved matbordet i barnehagen klemmer kaviar ut av en tube

TALIS Starting Strong 2018 – barnehageansattes syn på barnehagen

Store barnegrupper og mangel på personell er en kilde til stress. Dette er noe av det som blir trukket fram av barnehageansatte i undersøkelsen TALIS Starting Strong. Også det å mangle ressurser i form av økonomisk støtte, materiell og ansatte, blir oppgitt som stressende.

Faktaark 6 / 2020

En blid lærer foran tavla.

TALIS 2018 – om lærere og skolelederes arbeidssituasjon

Norske lærere og skoleledere er stort sett tilfredse i jobben. Men mange opplever stress, og det er først og fremst mengden administrativt arbeid og arbeidet med elevvurdering som er stresskilder. Dette er noe av det som kommer fram i TALIS 2018-undersøkelsen.

Faktaark 5 / 2020

En gruppe elever i samtale fotografert i en sofa overnfra

Nøkkeltall for videregående opplæring 2019

Statistisk sentralbyrå har publisert foreløpige nøkkeltall for videregående opplæring for 2019. I dette faktaarket blir et utvalg av disse nøkkeltallene presentert, i tillegg til tall fra søkerstatistikken og lærlingstatistikken til Utdanningsdirektoratet.

Faktaark 4 / 2020

Bilde av barnehagebarn som høster poteter i kjøkkenhagen.

Klima- og miljøtiltak på arbeidsplassen – ressurshefte for Utdanningsforbundets tillitsvalgte

Utdanningsforbundet arbeider for at klima- og bærekraftspørsmål skal inngå som en del av partssamarbeidet. Ditt viktigste bidrag som tillitsvalgt er å ta med deg klima- og bærekraftperspektivet inn i tillitsvalgtarbeidet og bruke arenaene du allerede har.

Hefte / veileder 3 / 2020

To barnehagebarn i lek fotografert bakfra

Nøkkeltall for barnehagen 2019

Bak de nasjonale tallene er det betydelige lokale variasjoner, både mellom kommuner og mellom barnehager i samme kommune. Den beste måten å sikre strukturkvaliteten på er strengere kvalitetskrav i det nasjonale regelverket. Strengere nasjonale bemannings- og pedagogkrav er her sentralt.

Faktaark 3 / 2020

Person regner på en kalkulator

Statsbudsjettet for 2020 – Utdanningsforbundets innspill og argumentasjon

Påvirkningsarbeid overfor kommuneadministrasjonen og lokalpolitikere om prioriteringen av økonomiske ressurser er en sentral oppgave for lokale tillitsvalgte.

Hefte / veileder 2 / 2020

Søyler på Universitetsplassen

Tid til forskning og utviklingsarbeid – en kartlegging av universiteter og høyskolers ordninger

Ansatte i forsknings- og undervisningsstillinger på universitet og høyskoler møter forventninger om å bidra med sin forskningsbaserte kunnskap. Det forutsetter at institusjonene legger til rette for tid til kjerneoppgavene forskning, utviklingsarbeid og undervisning.

Rapport 2 / 2020

Jenterom, gutterom og mulighetsrom – likestilling i Norge anno 2020

Hvilke forhold påvirker de unges utdannings- og yrkesvalg? Ligger det hindringer i veien for å ta individuelle valg som bryter med tradisjonelle kjønnsroller, og hva består disse hindringene eventuelt i?

Faktaark 2 / 2020

…
Kontakt

Sentralbord: 24 14 20 00
Sentralbordet er betjent: 08:00 - 15:45
E-post: post@utdanningsforbundet.no

Postadresse

Postboks 9191 Grønland
0134 Oslo

Org. nr. 884026172
Org. nr. til fylkeslagene

Besøksadresse

Hausmanns gate 17, 0182 Oslo
Åpningstider for resepsjonen: 08:00 - 15:30
Se kart

Lærernes hus

Utdanningsforbundets konferansesenter
Osterhaus gate 4A
Se kart

Presse

Pressekontakter og pressebilder

Følg oss Facebook, Twitter, Instagram og LinkedIn
  • Utdanningsforbundet
  • Nettredaktør: Stian Skaar
  • Personvernerklæring
Dato: 22.01.2021 15:19
Server: 077