Lærerutdanningene – søkere og uteksaminerte kandidater 2024 (midlertidige tall)
Dette faktaarket presenterer tall for hvor mange som har søkt seg til de ulike lærerutdanningene i 2024. Faktaarket inneholder også tall for tildelte studieplasser og antallet uteksaminerte kandidater.
Faktaark 11 / 2024
Sannhets- og forsoningskommisjonens rapport – utdanningen og lærerorganisasjonenes rolle
Fornorskingspolitikken som norske myndigheter har ført overfor samer, kvener og norskfinner, har hatt alvorlige konsekvenser for deres kultur, språk, identitet og levekår.
Faktaark 10 / 2024
Profesjonsnære utdanninger over hele landet – stortingsmelding 19 (2023–2024)
Rekruttering til læreryrket og lærerutdanningene blir av regjeringen framhevet som en stor utfordring. For Utdanningsforbundet handler læreryrkets attraktivitet om blant annet lønn, arbeidsvilkår og godt samarbeid mellom utdanningsinstitusjonene og praksisfeltet.
Faktaark 9 / 2024
Er læreplanen LK20/LK20S innført i norsk skule? Lærarar si vurdering
Lærarar flest ønsker seg ei blanding av digitale og papirbaserte læremiddel – men dei færraste får det, viser denne undersøkinga.
Rapport 3 / 2024
Tid til planlegging, hvor blir den av? – en undersøkelse blant barnehagelærere i PBL
Tid til forberedelser, refleksjon og faglig ajourføring er nødvendig for det pedagogiske arbeidet i barnehagen. En organisering av arbeidstiden som både gir pedagogene rom for dette, men også til samarbeid for pedagoger og personale, er viktig for kvaliteten i barnas barnehagehverdag.
Rapport 4 / 2024
FNs høynivåpanel om lærerprofesjonen – anbefalinger for å sikre alle en kvalifisert lærer
FNs høynivåpanel om lærerprofesjonen fikk i oppdrag å finne løsninger på den globale lærermangelen, slik at alle barn, unge og voksne får undervisning av kvalifiserte lærere som har gode rammevilkår for sitt arbeid, er verdsatte og respekterte.
Faktaark 8 / 2024
Årsmelding 2023
Lurer du på hvilke prioriteringer Utdanningsforbundet gjorde i 2023? Eller er du nysgjerrig på hvilke målsettinger vi nådde? Les sentralstyrets årsmelding her.
Årsmelding 2023
Utdanningsforbundets internasjonale samarbeid om organisasjonsutvikling
Internasjonale utviklingstrekk påvirker det som skjer både nasjonalt og lokalt. Den enkelte fagforening i det enkelte land kan få større gjennomslag ved å samarbeide internasjonalt om sammenfallende interesser.
Hefte / veileder 2 / 2024
Er læreplanen LK20/LK20S innført i norsk skule? Tillitsvalde si vurdering
Undersøking viser at det er rom for meir innflytelse frå plasstillitsvalde og lærarar på korleis skulen arbeider med innføringa av læreplanverket.
Rapport 2 / 2024
Utdanningsforbundets strategiske plan august 2024 – august 2025 (bokmål)
Utdanningsforbundets strategiske plan – august 2024 til august 2025 (bokmål)
03.05.2024
Utdanningsforbundets strategiske plan august 2024 – august 2025 (nynorsk)
Utdanningsforbundets strategiske plan – august 2024 til august 2025 (nynorsk)
03.05.2024
Vold og trusler i lærerhverdagen – rapporter om lærernes arbeidsmiljø
Utdanningsforbundet ber myndigheter og aktører i utdanningssektoren anerkjenne at vold og trusler er et arbeidsmiljøproblem og krever at man tar grep for å trygge ansatte.
Faktaark 7 / 2024
Planleggingstid under press – en undersøkelse blant barnehagelærere i Oslo kommune
Tid til forberedelser, refleksjon og faglig ajourføring er nødvendig for det pedagogiske arbeidet i barnehagen.
Rapport 1 / 2024
Nøkkeltall for barnehagen 2023
Dette faktaarket er viet aktuell barnehagestatistikk basert på tall fra Utdanningsdirektoratet. Bak de nasjonale tallene er det store lokale variasjoner, både mellom kommuner og mellom barnehager i samme kommune.
Faktaark 6 / 2024
Vold i arbeidslivet – kvinner mest utsatt
Arbeidstakere i relasjonelle yrker – som blant andre læreryrkene – er ofte utsatt for vold og trakassering. Relasjonelle yrker er i stor grad kvinneyrker. Vold, trusler og trakassering mot ansatte er ikke en privatsak, det er et arbeidsmiljøproblem.
Faktaark 5 / 2024
Statsbudsjettet for 2024 – Utdanningsforbundets innspill og argumentasjon
De statlige midlene til kommuner og fylkeskommuner blir i hovedsak bevilget som rammetilskudd. Da er det opp til lokalpolitikere og kommuneadministrasjonen å gjøre de nødvendige prioriteringene. Det igjen betyr at det å drive påvirkningsarbeid om prioriteringer er en sentral oppgave for tillitsvalgte lokalt.
Hefte / veileder 1 / 2024
Bolognaprosessen – 25 år med modernisering av høyere utdanning i Europa
I 2024 er det 25 år siden Bolognaprosessen markerte starten på en reformering av høyere utdanning i Europa. Norge er aktivt med, og det norske systemet for kvalitetssikring av høyere utdanning bygger i all hovedsak på samarbeidet i Bolognaprosessen.
Faktaark 4 / 2024
Emosjonelle og relasjonelle krav i arbeidslivet – barnehage- og grunnskulelærarar sine erfaringar
Korleis verkar emosjonelle og relasjonelle krav inn på arbeidstakarar som arbeider for og med menneskjer?
Faktaark 3 / 2024
Demokratisk deltagelse i skolen – lærernes, tillitsvalgtes og profesjonsfellesskapenes rolle
Gjennom demokratisk deltagelse får lærere og elever kunnskap om og erfaringer med medvirkning og meningsbrytning. Skolen som samfunnsinstitusjon utgjør med dette en avgjørende del av samfunnets demokratiske beredskap mot autoritære ideer og utviklingstrekk.
Temanotat 1 / 2024
Nøkkeltall for grunnskolen t.o.m. skoleåret 2023/24
Utdanningsdirektoratet publiserte 15. desember 2023 GSI-tallene for skoleåret 2023/24. Tallene i faktaarket gjelder per 1. oktober 2023.
Faktaark 2 / 2024
Utdanningsforbundets samarbeidsprosjekter med andre lærerfagforeninger
Utdanningsforbundet jobber for at den representative lærerstemmen, organisert gjennom fagforeningene, må fremmes og anerkjennes. Gjennom samarbeidsprosjekter med lærerfagforeninger i Europa, Latin-Amerika, Afrika og Asia bidrar Utdanningsforbundet til dette.
Faktaark 1 / 2024
Teacher shortage in the Nordic countries. Comparing the current situation
Lærermangel er et felles problem i de nordiske land. Hvilke tiltak kan øke tilgangen på lærere med lærerutdanning i barnehage, grunnskole og i videregående opplæring?
Rapport 2023
Statsbudsjettet for 2023 – Utdanningsforbundets innspill og argumentasjon
Statlige midler til kommuner og fylkeskommuner blir i hovedsak bevilget som rammetilskudd. Da er det opp til lokalpolitikere og kommuneadministrasjonen å gjøre de nødvendige prioriteringene. Det igjen betyr at det å drive påvirkningsarbeid overfor kommuneadministrasjonen og lokalpolitikere om prioriteringer er en sentral oppgave for tillitsvalgte lokalt.
Hefte / veileder 3 / 2023
Barnehagestyrers arbeidsoppgaver – tidsbruk og delegering
Mye av barnehagestyrernes arbeidstid går bort til administrative gjøremål. Disse oppgavene stjeler tid fra de faglige og pedagogiske arbeidsoppgavene.
Faktaark 15 / 2023
Lærerutdanningene – situasjon og utviklingstrekk – ressurshefte for tillitsvalgte
Statistikken for lærerutdanningene er viktig, blant annet for å følge utviklingen i rekrutteringen til læreryrket over tid. Oppmerksomheten rundt tallgrunnlaget er ofte preget av nasjonale gjennomsnittstall. Da kommer variasjonene i mindre grad fram.
Hefte / veileder 2 / 2023
Arbeidet med forskningsetikk – veileder om universitet- og høgskolesektorens ansvar
Forskningsetikk er sentralt for tillit til forskningen. God forskningsetisk praksis skal bidra til at forskning foregår i tråd med samfunnets forventninger og krav, og til økt tillit til forskningsresultatet, enkeltforskere og forskersamfunnet.
Faktaark 14 / 2023
Evaluering av Nasjonalt nettverk for voksenopplæringen i Utdanningsforbundet
For å styrke og utvikle Utdanningsforbundets arbeid med voksenopplæringsfeltet, ble det i 2021 vedtatt å etablere et nettverk der tillitsvalgte og andre aktører i voksenopplæringsfeltet kunne møtes.
Rapport 5 / 2023
Evaluering av Lærarprofesjonen sitt etiske råd 2020–2023
Utdanningsforbundet har gjennom år ønska å vera ein pådrivar for ein etisk forsvarleg praksis. Eitt av tiltaka var å opprette eit etisk råd for lærarprofesjonen.
Rapport 4 / 2023
Bruk av assistenter i grunnskolen
Assistenter og andre ansatte i elevrettet arbeid bistår elever, lærere og annet personell i skolen. Årsverkene utført av denne gruppen har økt i mange år. Økningen har vært betydelig større enn økningen i antall elever.
Faktaark 13 / 2023
Barnehagestyrers arbeidsoppgaver
Mye av barnehagestyrernes arbeidstid går bort til administrative gjøremål. Disse oppgavene stjeler tid fra de faglige og pedagogiske arbeidsoppgavene.
Rapport 2023
Forskjeller i livsløpsinntekt mellom utdanningsgrupper – estimerte inntekter gjennom et arbeidsliv
Kvinnedominerte utdanninger som oftest gir arbeid i velferdsyrker har en lavere livløpsinntekt enn like lange utdanninger som ofte gir arbeid i mannsdominerte yrker. Dette gjelder også for personer med lærerutdanning. Dette viser beregninger SSB har gjort.
Faktaark 12 / 2023
Fagnettverk i Utdanningsforbundet – arena for faglige diskusjoner og utvikling
Utdanningsforbundet har vedtatt å prøve ut fagnettverk som en del av arbeidet med å styrke forbundet som profesjonsorganisasjon.
Faktaark 11 / 2023
Inkludering av unge i utdanning, arbeids- og samfunnsliv – om målrettede samfunnsoppdrag (missions) i langtidsplanen for forskning
«Målrettede samfunnsoppdrag» ble introdusert som et nytt virkemiddel i Langtidsplanen for forskning og høyere utdanning 2023–2032. Hva innebærer det?
Faktaark 10 / 2023
Når plantid bare er en plan – rapport fra medlemsundersøkelse om arbeidstid i barnehage
Vilkårene for barnehagelærernes planlegging av det pedagogiske arbeidet i barnehagen er for dårlig. Særlig bekymringsfullt er det at de færreste får tatt ut planleggingstiden sin. Dette går ut over kvaliteten i barnehagen og til syvende og sist de barna som går der.
Rapport 3 / 2023
Nøkkeltall for videregående opplæring 2022
Statistisk sentralbyrå har publisert nøkkeltall for videregående opplæring for 2022. I dette faktaarket blir et utvalg av disse nøkkeltallene presentert, i tillegg til tall fra Utdanningsdirektoratet.
Faktaark 9 / 2023
Lærerutdanning og lærerkompetanse – ressurshefte for tillitsvalgte
Et stadig mer komplekst samfunn fører til en mer kompleks barnehage og skole som har behov for lærere med mange former for kunnskap.
Hefte / veileder 1 / 2023
Utsyn over kompetansebehovet i Norge – stortingsmelding 14 (2022–2023)
I mars la regjeringen fram Utsynsmeldingen, som omhandler kompetansebehovet i Norge. Hva inneholder meldingen, og hva er Utdanningsforbundets syn på regjeringens mål?
Faktaark 8 / 2023
Årsmelding 2022
Lurer du på hvilke prioriteringer Utdanningsforbundet gjorde i 2022? Eller er du nysgjerrig på hvilke målsettinger vi nådde? Les sentralstyrets årsmelding her.
Årsmelding 2022
Læremiddelsituasjonen i norsk skule: arbeidsplasstillitsvalde si vurdering
Endringane i læreplanane etter innføringa av fagfornyinga gjorde at skulane i stor grad måtte skaffe seg nye læremidlar, både digitale og analoge. I val av læremiddel har arbeidsplasstillitsvalde ei viktig rolle.
Rapport 2 / 2023
Tilsette utan lærarutdanning som underviser i norsk skule. Kva fortel SSB-statistikken om utdanningsbakgrunn?
Kva utdanning har dei som er tilsett i ei undervisningsstilling i skulen, men som ikkje har lærarutdanning?
Faktaark 7 / 2023
Lærerutdanningene – møtte og uteksaminerte kandidater 2022
Faktaarket presenterer endelige tall for hvor mange som har søkt seg til de ulike lærerutdanningene i 2022 og antallet uteksaminerte kandidater.
Faktaark 6 / 2023
Er en mer praktisk skole mulig? Innspill fra lærere på 5.–10. trinn
Hvordan kan skolen i større grad ivareta og fremme elevenes motivasjon, mestring, læring og utvikling?
Rapport 1 / 2023
Tillitsreform i skolen – sett i lys av Utdanningsforbundets politikk
Utdanningsforbundet har over tid vært engasjert i arbeidet for økt tillit i utdanningssektoren. Hvilke muligheter og utfordringer byr regjeringens mål om en tillitsreform i offentlig sektor på?
Temanotat 1 / 2023
Jenters tilgang til utdanning – et internasjonalt perspektiv
I et globalt perspektiv er det like mange jenter som gutter som begynner på skolen. Men det er store regionale, nasjonale og lokale forskjeller i hvor mange barn og unge i skolepliktig alder som får retten til utdanning oppfylt.
Faktaark 5 / 2023
Nøkkeltall for barnehagen 2022
Dette faktaarket er viet aktuell barnehagestatistikk basert på tall fra Utdanningsdirektoratet. Bak de nasjonale tallene er det store lokale variasjoner, både mellom kommuner og mellom barnehager i samme kommune.
Faktaark 4 / 2023
Evaluering av seksårsreformen og klasserommets praksisformer – 20 år senere
Hvordan kan man innrette skolen slik at den bedre ivaretar behovene til de yngste elevene?
Faktaark 3 / 2023
Nøkkeltall for grunnskolen t.o.m. skoleåret 2022/23
Utdanningsdirektoratet publiserte 16. desember 2022 tallene fra Grunnskolens informasjonssystem for skoleåret 2022/23. Tallene i dette faktaarket gjelder per 1. oktober 2022.
Faktaark 2 / 2023
Utdanningsforbundets strategiske plan august 2022 – desember 2023 (bokmål)
Utdanningsforbundets strategiske plan – revidert for august 2022 til desember 2023 (bokmål)
12.01.2023
Utdanningsforbundets strategiske plan august 2022 – desember 2023 (nynorsk)
Utdanningsforbundets strategiske plan – revidert for august 2022 til desember 2023 (nynorsk)
12.01.2023
Bemanning i og organisering av PP-tjenesten – en studie fra Nordlandsforskning
Har de ansatte innen støttesystemene tilstrekkelig med ressurser i sitt arbeid?
Faktaark 1 / 2023
Lærerstudenters forventninger til arbeidet i skolen – resultater fra en spørreundersøkelse
Høsten 2022 startet de første nyutdannede grunnskolelærerne med master i yrket. Overgangen fra utdanning til yrke er en utfordrende periode for nyutdannede lærere.
Faktaark 19 / 2022
Underveis med nytt læreplanverk – rapport fra evaluering av fagfornyelsen
Høsten 2020 tok skolene i bruk de første nye læreplanene. Utviklingen av nye læreplaner, og innføringen av dem i skolen, kalles fagfornyelsen. Parallelt blir det gjennomført en evaluering av arbeidet med å utvikle læreplanene og hvordan de vil virke i skolen.
Faktaark 18 / 2022
Evaluering av norm for lærertetthet – sluttrapport fra NIFU
I 2017 ble det vedtatt å innføre en norm for lærertetthet på skolenivå, og at innføringen av normen skulle evalueres underveis. Nå foreligger sluttrapporten fra evalueringen.
Faktaark 17 / 2022
Utdanning for en verden i endring – diskusjoner globalt
Verden er langt unna å nå bærekraftsmål 4, god utdanning. I september arrangerte FN et høynivåmøte om utdanning med mål om å ta for seg hvordan verdenssamfunnet skal handle for å løse nåværende og framtidige utfordringer.
Faktaark 16 / 2022
Bemanning i PP-tjenesten: Tilstrekkelig for å oppfylle tjenestens mandat?
Har de ansatte i støttesystemene tilstrekkelig med ressurser til sitt arbeid slik at barn, unge og voksne i utdanning kan få den hjelpen de har behov for?
Rapport 2022
Lærerstudenters forventninger til arbeidet som profesjonelle lærere i skolen
Lærerstudenter ser fram til yrkesstarten med forventning og spenning. De føler seg godt forberedt til å undervise, men mange er usikre på om de i tilstrekkelig grad er rustet for bredden og kompleksiteten i utfordringene de forventer å møte i skolen.
Rapport 2022
Lærerutdanningene – søkere og uteksaminerte kandidater 2022 (midlertidige tall)
Faktaarket presenterer tall for hvor mange som har søkt opptak til de ulike lærerutdanningene, antallet planlagte studieplasser, antallet studenter som blir tilbudt studieplass i hovedopptaket samt hvor mange som er uteksaminert fra lærerutdanningsstudiene.
Faktaark 15 / 2022
Statistikk om lærerkompetanse i skolen – ulike kilder, ulike tall
Det er ulike kilder for lærerkompetanse i skolen, som delvis overlapper og delvis utfyller hverandre, og som samler inn, analyserer og publiserer ulike sider ved lærerkompetansen.
Faktaark 14 / 2022
Langtidsplanen for forskning og høyere utdanning 2023–2032 – Meld. St. 5 (2022–2023)
Langtidsplanen for forskning og høyere utdanning er et av de viktigste strategiske virkemidlene i kunnskapspolitikken.
Faktaark 13 / 2022
Barnehagelærere med masterutdanning – omfang, rekruttering og tilrettelegging i barnehagen
Å få flere barnehagelærere med mastergrad i barnehagen er ønsket av nesten alle. Samtidig gjøres det svært lite for å rekruttere, beholde og nyttiggjøre seg kompetansen til barnehagelærere som har mastergrad.
Rapport 2022
Fagfornyelsen, profesjonsfellesskap og partssamarbeid
Hvordan kan profesjonsfelleskapene jobbe for at elevene skal oppleve fagfornyelsens intensjoner? Og hvordan kan man samtidig styrke profesjonsfelleskapene?
Rapport 2022
Private skoler med rett til statstilskudd – statlig ordning for driftsstøtte
Siden etableringen av enhetsskolen på 1920-tallet har elever i Norge kunnet velge mellom offentlige og private skoler. Dette faktaarket presenterer den statlige ordningen for driftsstøtte til private skoler med rett til statstilskudd.
Faktaark 12 / 2022
Fagfornyelsens intensjoner, prosesser og praksiser – rapport fra evaluering av fagfornyelsen
Høsten 2020 tok skolene i bruk de første nye læreplanene. Utviklingen av nye læreplaner, og innføringen av dem i skolen, kalles fagfornyelsen. Parallelt blir det gjennomført en evaluering av arbeidet med å utvikle læreplanene og hvordan de vil virke i skolen.
Faktaark 11 / 2022
Lærerutdanningsinstitusjonenes arbeid med nytt læreplanverk – rapport fra evaluering av fagfornyelsen
Høsten 2020 tok skolene i bruk de første nye læreplanene. Arbeidet med å utvikle de nye læreplanene og innføringen av dem i skolen, kalles fagfornyelsen. Parallelt blir det gjennomført en evaluering av arbeidet med å utvikle læreplanene og hvordan de vil virke i skolen.
Faktaark 10 / 2022
Hvordan er de nye læreplanene innført i skolen? – rapport fra evaluering av fagfornyelsen
Høsten 2020 tok skolene i bruk de første nye læreplanene. Arbeidet med å utvikle de nye læreplanene og innføringen av dem i skolen, kalles fagfornyelsen. Parallelt blir det gjennomført en evaluering av arbeidet med å utvikle læreplanene og hvordan de vil virke i skolen.
Faktaark 9 / 2022
Kvinners høye sykefravær og tidlige pensjonering – er det arbeidsmiljøets skyld?
Er det forhold rundt håndteringen av HMS og arbeidsmiljøutfordringer som kan forklare ulikhet i sykefravær og tidligpensjonering i manns- og kvinnedominerte sektorer?
Faktaark 8 / 2022
Nasjonal forskerskole for lærerutdanning (NAFOL)
En god lærerutdanning skal kjennetegnes av høy faglighet, solid profesjonskompetanse og nærhet til praksisfeltet. Forskning er en sentral komponent i lærerutdanningene.
Faktaark 7 / 2022
Årsmelding 2021
Lurer du på hvilke prioriteringer Utdanningsforbundet gjorde i 2021? Eller er du nysgjerrig på hvilke målsettinger vi nådde? Les sentralstyrets årsmelding her.
Årsmelding 2021
Kartlegging av pensjonistrepresentasjon og pensjonistenes generelle valgbarhet i Utdanningsforbundet
Pensjonistenes representasjon og rettigheter i Utdanningsforbundet ble endret etter vedtak på landsmøtet i 2019.
Rapport 3 / 2022
Lærerutdanning og lærerkompetanse – ressurshefte for tillitsvalgte
Et stadig mer komplekst samfunn fører til en mer kompleks barnehage og skole som har behov for lærere med mange former for kunnskap.
Hefte / veileder 4 / 2022
Fagfornyelsen: status, ressurser og partssamarbeid på skolene 2022 – resultater fra en undersøkelse blant arbeidsplasstillitsvalgte
Lærerprofesjonen har fått et stort ansvar for aktiv medvirkning i fornyelsen av læreplanverket. Denne undersøkelsen tar for seg status på skolene våren 2022.
Rapport 2 / 2022
Kvinnehelseutvalgets mandat: Arbeidsmiljøets betydning må inkluderes
Velferdsstatens yrker krever mye av arbeidstakeren, både fysisk og mentalt. Utdanningsforbundet forventer at det regjeringsoppnevnte Kvinnehelseutvalget tolker sitt mandat så bredt at kvinners betingelser i arbeidslivet også kommer med.
Faktaark 6 / 2022
Andre yrkesgrupper i grunnskolen – utviklingstrekk skoleårene 2010/11–2021/22
En innvending mot minstenormen for lærertetthet er at andre yrkesgrupper i grunnskolen på sikt vil presses ut. Hva sier tilgjengelig statistikk om det?
Faktaark 5 / 2022
Nøkkeltall for barnehagen 2021
Dette faktaarket er viet aktuell barnehagestatistikk basert på tall fra Utdanningsdirektoratet. Bak de nasjonale tallene er det store lokale variasjoner, både mellom kommuner og mellom barnehager i samme kommune.
Faktaark 4 / 2022
Bruk av assistenter i grunnskolen
Dette faktaarket presenterer statistikk om bruk av assistenter og andre ansatte i elevrettet arbeid i grunnskolen. Årsverkene utført av denne gruppen har økt i mange år.
Faktaark 3 / 2022
Profesjonsfaglig partssamarbeid i barnehage og skole – ledernes rolle
Ledere i hele utdanningssektoren har direkte betydning for hvilke ideer om faglig demokrati og innflytelse som kan virkeliggjøres på arbeidsplassene.
Temanotat 1 / 2022
Hvordan er det å være arbeidsplasstillitsvalgt i Utdanningsforbundet? Om vervet og hva som skal til for å styrke arbeidsplasstillitsvalgte og engasjere klubbene
Arbeidsplasstillitsvalgte er det nærmeste kontaktleddet til medlemmene og har derfor en sentral rolle både i å verve, engasjere og beholde medlemmer i Utdanningsforbundet.
Rapport 1 / 2022
Klima- og miljøtiltak på arbeidsplassen – ressurshefte for Utdanningsforbundets tillitsvalgte
Utdanningsforbundet arbeider for at klima- og bærekraftspørsmål skal inngå som en del av partssamarbeidet. Ditt viktigste bidrag som tillitsvalgt er å ta med deg klima- og bærekraftperspektivet inn i tillitsvalgtarbeidet og bruke arenaene du allerede har.
Hefte / veileder 3 / 2022
Statsbudsjettet for 2022 – Utdanningsforbundets innspill og argumentasjon
Påvirkningsarbeid overfor kommuneadministrasjonen og lokalpolitikere om prioriteringen av økonomiske ressurser er en sentral oppgave for tillitsvalgte lokalt.
Hefte / veileder 2 / 2022
Nøkkeltall for grunnskolen t.o.m. skoleåret 2021/22
Utdanningsdirektoratet publiserte 16. desember 2021 tallene fra Grunnskolens informasjonssystem for skoleåret 2021/22. Tallene i faktaarket gjelder per 1. oktober 2021.
Faktaark 2 / 2022
Hurdalsplattformen i lys av Utdanningsforbundets politikk
13. oktober 2021, en måned etter valgdagen, la den påtroppende regjeringen Støre fram sin erklæring om hovedlinjene i politikken den vil føre de kommende fire årene – Hurdalsplattformen.
Hefte / veileder 1 / 2022
Forskningsetikk og nye forskningsetiske retningslinjer
Forskingsetikk handler om holdninger, kultur og god vitenskapelig praksis. I desember i fjor kom det nye forskningsetiske retningslinjer for samfunnsvitenskap og humaniora.
Faktaark 1 / 2022
Lokal kompetanseutvikling – statlige tilskuddsordninger for utdanningssektoren
Regjeringen varslet i 2017 en desentralisert ordning for kompetanseutvikling. Målet var sterkere lokal forankring og tilpasning i den statlige kompetanseutviklingen.
Faktaark 8 / 2021
Forskningsrapport: Private barnehager i Norden
Norge er annerledeslandet i Norden når det gjelder utformingen av barnehagetilbudet. Det viser en ny forskningsrapport, utarbeidet på oppdrag fra Utdanningsforbundet.
Rapport 26.11.2021
Lærerutdanningene – søkere og uteksaminerte kandidater 2021 (midlertidige tall)
I dette faktaarket ser vi på hvor mange som har søkt opptak til de ulike lærerutdanningene, antallet planlagte studieplasser, antallet studenter som blir tilbudt studieplass i hovedopptaket samt hvor mange som er uteksaminert fra lærerutdanningsstudiene.
Faktaark 7 / 2021
Evaluering av Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring
Stadig flere flytter over landegrenser for å studere eller jobbe. Kvalifikasjonsrammeverkene ble utviklet som et verktøy for å forenkle arbeidet med å godkjenne utdanninger på tvers av land. Våren 2021 startet arbeidet med å evaluere Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverket for livslang læring. Dette faktaarket orienterer om evalueringen og beskriver rammeverkene.
Faktaark 6 / 2021
Et spørsmål om tid, del 2 – rapport fra undersøkelse om arbeidstid i skolen
Høsten 2021 skal arbeidstidsavtalen for undervisningspersonalet i KS, SFS 2213, reforhandles. Hvordan praktiseres avtalen i dag?
Rapport 3 / 2021
«En skole for vår tid» – sluttrapport fra ekspertgruppen for skolebidrag
Utdanningsforbundet mener at skoleutvikling i Norge må skje ved å styrke utviklingen innenfra, ikke gjennom et ovenfra- og ned- perspektiv. Nå har en ekspertgruppe nedsatt av regjeringen vurdert hvordan skoleeier og skoler bedre kan drive et systematisk kvalitetsutviklingsarbeid.
Faktaark 5 / 2021
Internasjonal innflytelse på norsk fag- og yrkesopplæring?
Utviklingen av norsk utdanning skjer i økende grad på grunnlag av internasjonalt samarbeid. Dette er også med på å forme norsk fag- og yrkesopplæring. Påvirkningen kan skje indirekte, frivillig og som resultat av myke styringsformer, men også være konkret og direkte. Internasjonaliseringen er i stor grad et resultat av en villet politikk fra norske myndigheters side.
Temanotat 2 / 2021
Årsmelding 2020
Lurer du på hvilke prioriteringer Utdanningsforbundet gjorde i 2020? Eller er du nysgjerrig på hvilke målsettinger vi nådde? Les sentralstyrets årsmelding her.
Årsmelding 2020
Debatthefte om klima og bærekraftig utvikling
Hvordan skal vi i Utdanningsforbundet jobbe med klima og bærekraftig utvikling? Målet med dette debattheftet er å gi en god bakgrunn og inspirasjon til å diskutere nettopp dette med andre medlemmer og tillitsvalgte.
Hefte / veileder 2021
Nøkkeltall for barnehagen 2020
Dette faktaarket er viet aktuell barnehagestatistikk basert på tall fra Utdanningsdirektoratet og SSB. Bak de nasjonale tallene er det store lokale variasjoner, både mellom kommuner og mellom barnehager i samme kommune.
Faktaark 4 / 2021
Fagfornyelsen: status, ressurser og partssamarbeid på skolene – resultater fra en undersøkelse blant arbeidsplasstillitsvalgte
Lærerprofesjonen fikk da Stortinget behandlet stortingsmeldingen om fornyelsen av Kunnskapsløftet et stort ansvar for aktiv medvirkning i å fornye læreplanverket. Men ved mange skoler har ikke lærerne hatt tilstrekkelig tid til å jobbe med fagfornyelsen. Fire av ti skoler var ikke godt nok forberedt da fagfornyelsen trådte i kraft, svarer tillitsvalgte i denne undersøkelsen.
Rapport 2 / 2021
Vurdering i skolen
Lærere benytter et bredt spekter av metoder i vurderingsarbeidet. De er opptatt av variasjon, slik at elevene får mulighet til å vise hva de kan gjennom vurderingssituasjoner de mestrer. Det viser en kartlegging Rambøll har gjennomført på oppdrag for Utdanningsforbundet.
Rapport 2020
Fagfornyinga – profesjonsutvikling og partsamarbeid. Artikkelhefte med særtrykk av artiklar i Bedre Skole 4/2020
Fagfornyinga – fornyinga av Kunnskapsløftet – har store ambisjonar for elevane si læring, danning, utvikling og medverknad. Fagfornyinga skal også bidra til motivasjon, meistring og lærelyst.
Hefte / veileder 2021
Fagfornyinga – profesjonsutvikling og partsamarbeid. Diskusjonssamling og samandrag av artiklar frå Bedre Skole 4/2020
Fagfornyinga – fornyinga av Kunnskapsløftet – har store ambisjonar for elevane si læring, danning, utvikling og medverknad. Fagfornyinga skal også bidra til motivasjon, meistring og lærelyst.
Hefte / veileder 2021