Hopp til innhold
Bli medlemLogg inn
Lukk
  • Forsikring og medlemsfordeler
    • Alle forsikringer
    • Alle medlemsfordeler

    Forsikring og medlemsfordeler

    For deg som er medlem har vi mange gode fordeler.

  • Vår politikk
    • Vi utdanner Norge 2024-2027
    • Strategisk plan
    • Vi mener
    • Publikasjoner
    • Strategier
    • Høringer

    Vår politikk

    Vår viktigste politikk ligger i Vi utdanner Norge 2024-2027.

  • Lønn og arbeidsvilkår
    • Lønnsoppgjøret
    • Tariffavtaler
    • Lønnskalkulator
    • Pensjon
    • Arbeidsmiljø
    • Spørsmål og svar

    Lønn og arbeidsvilkår

    En av våre viktigste oppgaver er å jobbe for at medlemmene skal ha bra lønn og gode arbeidsvilkår.

    Bli medlem
  • Tillitsvalgt+
    • Tillitsvalgtes roller og oppgaver
    • Brukerveiledninger
    • Medlemskap og medlemsvekst
    • Lønn og arbeidsvilkår
    • Politisk påvirkning
    • Profesjon

    Tillitsvalgt+

    Alt for tillitsvalgte, samlet på ett sted. Logg inn for full tilgang!

    Tilltsvalgtverktøyet
  • Kontakt oss
  • Om medlemskapet
    • Bli medlem
    • Pris og betingelser
    • Hvorfor være medlem
    • Kontakt oss
    • Utmelding
    • Vervekampanje 2025
  • Om Utdanningsforbundet
    • Ledelsen
    • Slik er vi bygget opp
    • Vedtekter, retningslinjer og rutiner
    • Årsmeldinger
    • Ledige stillinger
    • Kontakt oss
    • Internasjonalt
    • En mer mangfoldig organisasjon
    • Designmanualen
  • Kurs og konferanser
    • Kurskalender
    • Opptak av kurs
    • Tillitsvalgtopplæringen (TVO)
  • Lærerhverdagen
    • Fagfornyelsen
    • Profesjonsetikk
    • Podkasten Lærerrommet
    • Slik blir du lærar
    • Klima og bærekraftig utvikling
    • Ny som lærer
    • Materiell og brosjyrer
    • Fagnettverk i norsk, naturfag, kroppsøving og matematikk
  • Fylkes- og lokallag
    • Agder
    • Akershus
    • Buskerud
    • Finnmark
    • Innlandet
    • Møre og Romsdal
    • Nordland
    • Oslo
    • Rogaland
    • Telemark
    • Troms
    • Trøndelag
    • Vestfold
    • Vestland
    • Østfold
  • Medlemsgrupper
    • Barnehage
    • Grunnskole
    • Videregående opplæring
    • Universitet og høgskole
    • Faglig og administrativt støttesystem
    • Ledere
    • Voksenopplæring
    • Student
    • Pensjonist
    • Rådgiving og karriererettleiing
login image

Er du medlem?

Logg inn for å sjekke og endre forsikringer og abonnement, laste ned reisebevis og se aktuelt innhold.

Bli medlemLogg inn
Bli medlemLogg inn
  • Startside
  • Vår politikk
  • Publikasjoner

Publikasjoner

Bilde av forsider til brosjyre med tittelen "Strategisk plan 2020 - 2026"

Utdanningsforbundets strategiske plan august 2025 – august 2026 (nynorsk)

Utdanningsforbundets strategiske plan som gjeld frå august 2025 til august 2026, på nynorsk. Les som nettekst, pdf eller bestill fra vårt eige trykkeri.

 02.06.2025

Bilde av forsider til brosjyre med tittelen "Strategisk plan 2020 - 2026"

Utdanningsforbundets strategiske plan august 2025 – august 2026 (bokmål)

Utdanningsforbundets strategiske plan som gjelder fra august 2025 til august 2026, på bokmål. Les som nettekst, pdf eller bestill fra vårt eget trykkeri.

 02.06.2025

Tre barn ved et bord som er midt inne i en lek.

Årsmelding 2024

Lurer du på hvilke prioriteringer Utdanningsforbundet gjorde i 2024? Eller er du nysgjerrig på hvilke målsettinger vi nådde? Les sentralstyrets årsmelding her.

 25.04.2025

Barnehagelærer sitter på gresset sammen med fire blide barnehagebarn. Illustrasjonsfoto

Nøkkeltall for barnehagen 2024

Dette faktaarket presenterer aktuell barnehagestatistikk basert på tall fra Utdanningsdirektoratet. Bak de nasjonale tallene er det betydelige lokale variasjoner, både mellom kommuner og mellom barnehager i samme kommune.

Faktaark 10 / 2025

En vegg i et klasserom for 1. klassinger med tall, ord og figurer og hvilke fag og pauser som skoledagen skal inneholde. Illustrasjonsfoto

Klasserommets praksisformer 20 år etter – en evaluering av seksårsreformen

Hvordan blir de yngste barna ivaretatt i skolen i dag, og i hvilken grad er intensjonene i seksårsreformen ivaretatt i dagens skolesystem?

Faktaark 9 / 2025

To personer i prat står foran en oppslagstavle. Illustrasjonsfoto

Budsjettarbeid i møte med demografiske endringer – tillitsvalgtes arbeid med kommunebudsjettene

Hvilken betydning får demografiske endringer for kommuneøkonomien, og hvilke konsekvenser får det for enkeltkommunene og fylkeskommunene?

Hefte / veileder 1 / 2025

Foto av elever på ungdomsskole. De sitter i klasserommet og jobber konsentrert på ipad. Illustrasjonsfoto

Sikker kunnskap i en usikker verden –stortingsmelding 14 (2024–2025)

I en tid preget av usikkerhet og omfattende teknologiske endringer, har regjeringen lagt fram en stortingsmelding for å styrke det norske forskningssystemet.

Faktaark 8 / 2025

Illustrasjon av ulike yrkesgrupper i Unio, med tittel "De uunværlige".

Profesjonenes fagforeninger og den norske velferdsmodellen

Hva er profesjonsfagforeningenes rolle i å verne og videreutvikle den norske velferdsmodellen?

Temanotat 1 / 2025

En elev på yrkesfag skrur med en skrutrekker inni et elektrisk skap med sikringer og ledninger. Illustrasjonsfoto

Nasjonale og internasjonale konkurranser innen yrkesfag

For å øke interessen for yrkesfag, er ett av virkemidlene nasjonale og internasjonale konkurranser.

Faktaark 7 / 2025

Bildet viser elever ved ena barneskole. Det er friminutt, og to jenter tøyser foran i bildet, mens mange andre synes i bakgrunnen. Illustrasjonsfoto

Strategi for likestilling mellom kvinner og menn 2025–2030

Lønnsgapet mellom kvinner og menn i Norge er stabilt, og de kjønnsstereotypiske utdannings- og yrkesvalgene står på stedet hvil. Høsten 2024 la regjeringen fram en likestillingsstrategi med må om å sikre helhet og sammenheng i likestillingspolitikken.

Faktaark 6 / 2025

Bildet viser lærere ved en barneskole. Vi er inne i lærerværelset, hvor det er lunsjpause. Det er god stemning og lærerne smiler. Illustrasjonsfoto

Fagnettverka til Utdanningsforbundet: Ei evaluering av perioden 2023–2024

Utdanningsforbundet har gjennomført ei evaluering av fagnettverka sine, som vart oppretta for å styrkja fagleg engasjement og utvikling innan norsk, naturfag og kroppsøving.

Rapport 1 / 2025

Bildet viser to elever ved en barneskole som spiller "stein, sak eller papir". I bakgrunnen følger mange andre elever med. Illustrasjonsfoto

Handlingsplan mot antisemittisme 2025–2030

Regjeringen lanserte nylig en ny handlingsplan mot antisemittisme. Planen legger stor vekt på kompetanseheving blant lærere og å fremme toleranse, likeverd og demokratisk deltakelse blant barn og unge.

Faktaark 5 / 2025

En person sitter foran pc-en og jobber. Illustrasjonsfoto

Å tenke som en rektor – en studie av skoleledelse og profesjonsetikk

Rektorer står i en kompleks samfunnskontrakt, der autonomi og tillit krever høye faglige og etiske standarder. Mange opplever handlingsrommet sitt som trangt eller uavklart på grunn av høye og motstridende forventninger.

Faktaark 4 / 2025

Videregående opplæring. Elev har undervisning med en lærer. Illustrasjonsfoto

Nøkkeltall for videregående opplæring 2023

Statistisk sentralbyrå har publisert nøkkeltall for videregående opplæring for 2023. I dette faktaarket blir et utvalg av nøkkeltallene presentert, i tillegg til tall fra Utdanningsdirektoratet.

Faktaark 12 / 2024

Lærere i samtale, samarbeid, inne. Illustrasjonsfoto

Å tenke som en rektor. En studie av skoleledelse og profesjonsetikk

Det er velkjent at rektorer møter motstridende forventinger og må håndtere komplekse etiske dilemmaer i sitt arbeid. Men hvordan opplever de dette selv og hvilke strategier bruker de i møte med etiske utfordringer?

Rapport 2025

Student på biblioteket på universitetet / høyskolen. Illustrasjonsfoto

Forskningspolitikk for praksis og profesjon – internasjonalt og nasjonalt

Fagforeningsarbeid er på sitt beste når det blir understøttet av forskningsbasert kunnskap. I 2024 vedtok Education International, European Trade Union Committee for Education og Utdanningsforbundet hver sine forskningspolitiske dokumenter.

Faktaark 3 / 2025

Bildet viser elever ved Oksenøya barneskole, 1. og 6. klasse i 2024. Mange elever vasker hendene, mens læreren gir instruksjoner inne i håndarbeidssalen.

The Financing of Education in the Nordic Countries. Comparing the current situation

Finansiering av utdanningssektoren er på agendaen globalt – også i de nordiske landene. Hvordan er tilstanden i de ulike landene i Norden?

Rapport 2025

Bildet viser elever ved Oksenøya barneskole. Det er tatt ute, hvor en rekke elever marsjerer bak læreren sin.

Nøkkeltall for grunnskolen t.o.m. skoleåret 2024/25

Utdanningsdirektoratet publiserte GSI-tallene for skoleåret 2024/25 13. desember 2024. Tallene i faktaarket gjelder per 1. oktober 2024.

Faktaark 2 / 2025

Ung kvinne blar i bøker mens hun lytter til musikk gjennom ørepropper. Illustrasjonsfoto.

PIAAC – kartlegging av voksnes ferdigheter

Funn fra PIAAC-undersøkelsen viser at voksne i Norge har gode ferdigheter i leseforståelse, tallforståelse og adaptiv problemløsning.

Faktaark 1 / 2025

Student på biblioteket på universitetet / høyskolen. Illustrasjonsfoto

Lærerutdanningene – søkere og uteksaminerte kandidater 2024 (midlertidige tall)

Dette faktaarket presenterer tall for hvor mange som har søkt seg til de ulike lærerutdanningene i 2024. Faktaarket inneholder også tall for tildelte studieplasser og antallet uteksaminerte kandidater.

Faktaark 11 / 2024

Foto av tradisjonelt samisk koftebelte. Illustrasjonsbilde

Sannhets- og forsoningskommisjonens rapport – utdanningen og lærerorganisasjonenes rolle

Fornorskingspolitikken som norske myndigheter har ført overfor samer, kvener og norskfinner, har hatt alvorlige konsekvenser for deres kultur, språk, identitet og levekår.

Faktaark 10 / 2024

Tre unge personer samtaler og samarbeider. Illustrasjonsfoto

Profesjonsnære utdanninger over hele landet – stortingsmelding 19 (2023–2024)

Rekruttering til læreryrket og lærerutdanningene blir av regjeringen framhevet som en stor utfordring. For Utdanningsforbundet handler læreryrkets attraktivitet om blant annet lønn, arbeidsvilkår og godt samarbeid mellom utdanningsinstitusjonene og praksisfeltet.

Faktaark 9 / 2024

En mannlig lærer/lektor står foran elevene i klasserommet på en videregående skole og prater. Illustrasjonsfoto.

Er læreplanen LK20/LK20S innført i norsk skule? Lærarar si vurdering

Lærarar flest ønsker seg ei blanding av digitale og papirbaserte læremiddel – men dei færraste får det, viser denne undersøkinga.

Rapport 3 / 2024

To barnehagebarn sitter og leker sammen på gulvet. Illustrasjonsfoto.

Tid til planlegging, hvor blir den av? – en undersøkelse blant barnehagelærere i PBL

Tid til forberedelser, refleksjon og faglig ajourføring er nødvendig for det pedagogiske arbeidet i barnehagen. En organisering av arbeidstiden som både gir pedagogene rom for dette, men også til samarbeid for pedagoger og personale, er viktig for kvaliteten i barnas barnehagehverdag.

Rapport 4 / 2024

Foto av kvinnelig lærer som sitter på huk ved pult og smiler til elev. Illustrasjonsbilde: Freepik

FNs høynivåpanel om lærerprofesjonen – anbefalinger for å sikre alle en kvalifisert lærer

FNs høynivåpanel om lærerprofesjonen fikk i oppdrag å finne løsninger på den globale lærermangelen, slik at alle barn, unge og voksne får undervisning av kvalifiserte lærere som har gode rammevilkår for sitt arbeid, er verdsatte og respekterte.

Faktaark 8 / 2024

Bilde fra avstemming på landsmøtet 2023. Hender i været som holder opp blokker med delegatnummer.

Årsmelding 2023

Lurer du på hvilke prioriteringer Utdanningsforbundet gjorde i 2023? Eller er du nysgjerrig på hvilke målsettinger vi nådde? Les sentralstyrets årsmelding her.

Årsmelding 2023

En gruppe lærere i gangen på skolen. Mostphotos.

Utdanningsforbundets internasjonale samarbeid om organisasjonsutvikling

Internasjonale utviklingstrekk påvirker det som skjer både nasjonalt og lokalt. Den enkelte fagforening i det enkelte land kan få større gjennomslag ved å samarbeide internasjonalt om sammenfallende interesser.

Hefte / veileder 2 / 2024

Ullern videregående skole, allmennfaglig/studieforberedende, klasserom med elever, fokus på tre elever

Er læreplanen LK20/LK20S innført i norsk skule? Tillitsvalde si vurdering

Undersøking viser at det er rom for meir innflytelse frå plasstillitsvalde og lærarar på korleis skulen arbeider med innføringa av læreplanverket.

Rapport 2 / 2024

Illustrasjonsbilde. Mennesker som står ved en åpen bok, Illustrasjon.

Utdanningsforbundets strategiske plan august 2024 – august 2025 (bokmål)

Utdanningsforbundets strategiske plan – august 2024 til august 2025 (bokmål)

 03.05.2024

Illustrasjonsbilde. Mennesker som står ved en åpen bok, Illustrasjon.

Utdanningsforbundets strategiske plan august 2024 – august 2025 (nynorsk)

Utdanningsforbundets strategiske plan – august 2024 til august 2025 (nynorsk)

 03.05.2024

Kvinne sitter på gulvet i et mørkt rom. Hun ser fortvilet ut. Illustrasjonsfoto

Vold og trusler i lærerhverdagen – rapporter om lærernes arbeidsmiljø

Utdanningsforbundet ber myndigheter og aktører i utdanningssektoren anerkjenne at vold og trusler er et arbeidsmiljøproblem og krever at man tar grep for å trygge ansatte.

Faktaark 7 / 2024

To blide gutter i en barnehage ligger på et tak og ser ned på fotografen. Illustrasjonsfoto

Planleggingstid under press – en undersøkelse blant barnehagelærere i Oslo kommune

Tid til forberedelser, refleksjon og faglig ajourføring er nødvendig for det pedagogiske arbeidet i barnehagen.

Rapport 1 / 2024

Fire glade barn i en barnehage ser opp mot fotografen. Illustrasjonsfoto

Nøkkeltall for barnehagen 2023

Dette faktaarket er viet aktuell barnehagestatistikk basert på tall fra Utdanningsdirektoratet. Bak de nasjonale tallene er det store lokale variasjoner, både mellom kommuner og mellom barnehager i samme kommune.

Faktaark 6 / 2024

Kvinne med trist uttrykk går ned trapp i skolebygg mens hun ser opp på fotografen. Illustrasjonsfoto

Vold i arbeidslivet – kvinner mest utsatt

Arbeidstakere i relasjonelle yrker – som blant andre læreryrkene – er ofte utsatt for vold og trakassering. Relasjonelle yrker er i stor grad kvinneyrker. Vold, trusler og trakassering mot ansatte er ikke en privatsak, det er et arbeidsmiljøproblem.

Faktaark 5 / 2024

Nærbilde av en penn som ligger oppå en notisbok. Illustrasjonsfoto

Statsbudsjettet for 2024 – Utdanningsforbundets innspill og argumentasjon

De statlige midlene til kommuner og fylkeskommuner blir i hovedsak bevilget som rammetilskudd. Da er det opp til lokalpolitikere og kommuneadministrasjonen å gjøre de nødvendige prioriteringene. Det igjen betyr at det å drive påvirkningsarbeid om prioriteringer er en sentral oppgave for tillitsvalgte lokalt.

Hefte / veileder 1 / 2024

En gruppe studenter samtaler uformelt i et klasserom. Illustrasjonsfoto

Bolognaprosessen – 25 år med modernisering av høyere utdanning i Europa

I 2024 er det 25 år siden Bolognaprosessen markerte starten på en reformering av høyere utdanning i Europa. Norge er aktivt med, og det norske systemet for kvalitetssikring av høyere utdanning bygger i all hovedsak på samarbeidet i Bolognaprosessen.

Faktaark 4 / 2024

Bekymret kvinne sitter foran pc-en. Illustrasjonsfoto.

Emosjonelle og relasjonelle krav i arbeidslivet – barnehage- og grunnskulelærarar sine erfaringar

Korleis verkar emosjonelle og relasjonelle krav inn på arbeidstakarar som arbeider for og med menneskjer?

Faktaark 3 / 2024

Læreren står foran klassen og peker på tavlen. Noen elever holder armen i været. Illustrasjonsfoto.

Demokratisk deltagelse i skolen – lærernes, tillitsvalgtes og profesjonsfellesskapenes rolle

Gjennom demokratisk deltagelse får lærere og elever kunnskap om og erfaringer med medvirkning og meningsbrytning. Skolen som samfunnsinstitusjon utgjør med dette en avgjørende del av samfunnets demokratiske beredskap mot autoritære ideer og utviklingstrekk.

Temanotat 1 / 2024

En blid lærer står ved pulten til en blid elev. I bakgrunnen er det to elever. Illustrasjonsfoto.

Nøkkeltall for grunnskolen t.o.m. skoleåret 2023/24

Utdanningsdirektoratet publiserte 15. desember 2023 GSI-tallene for skoleåret 2023/24. Tallene i faktaarket gjelder per 1. oktober 2023.

Faktaark 2 / 2024

Utsnitt av globus med kart over deler av Afrika og Europa. Illustrasjonsfoto Luth.

Utdanningsforbundets samarbeidsprosjekter med andre lærerfagforeninger

Utdanningsforbundet jobber for at den representative lærerstemmen, organisert gjennom fagforeningene, må fremmes og anerkjennes. Gjennom samarbeidsprosjekter med lærerfagforeninger i Europa, Latin-Amerika, Afrika og Asia bidrar Utdanningsforbundet til dette.

Faktaark 1 / 2024

Lærere sammen med to elever. Illustrasjonsfoto

Teacher shortage in the Nordic countries. Comparing the current situation

Lærermangel er et felles problem i de nordiske land. Hvilke tiltak kan øke tilgangen på lærere med lærerutdanning i barnehage, grunnskole og i videregående opplæring?

Rapport 2023

Nærbilde av kulepenn, dokumenter med mange tall og en kalkulator. Illustrasjonsfoto.

Statsbudsjettet for 2023 – Utdanningsforbundets innspill og argumentasjon

Statlige midler til kommuner og fylkeskommuner blir i hovedsak bevilget som rammetilskudd. Da er det opp til lokalpolitikere og kommuneadministrasjonen å gjøre de nødvendige prioriteringene. Det igjen betyr at det å drive påvirkningsarbeid overfor kommuneadministrasjonen og lokalpolitikere om prioriteringer er en sentral oppgave for tillitsvalgte lokalt.

Hefte / veileder 3 / 2023

Barnehagelærer og seks barn som sitter rundt et bord. Illustrasjonsfoto

Barnehagestyrers arbeidsoppgaver – tidsbruk og delegering

Mye av barnehagestyrernes arbeidstid går bort til administrative gjøremål. Disse oppgavene stjeler tid fra de faglige og pedagogiske arbeidsoppgavene.

Faktaark 15 / 2023

Studenter i en forelesningssal med ryggen mot fotografen, lytter til en foreleser. Illustrasjonsfoto

Lærerutdanningene – situasjon og utviklingstrekk – ressurshefte for tillitsvalgte

Statistikken for lærerutdanningene er viktig, blant annet for å følge utviklingen i rekrutteringen til læreryrket over tid. Oppmerksomheten rundt tallgrunnlaget er ofte preget av nasjonale gjennomsnittstall. Da kommer variasjonene i mindre grad fram.

Hefte / veileder 2 / 2023

Nærbilde av forstørrelsesglass på et ark med grafer og tabeller. Illustrasjonsfoto.

Arbeidet med forskningsetikk – veileder om universitet- og høgskolesektorens ansvar

Forskningsetikk er sentralt for tillit til forskningen. God forskningsetisk praksis skal bidra til at forskning foregår i tråd med samfunnets forventninger og krav, og til økt tillit til forskningsresultatet, enkeltforskere og forskersamfunnet.

Faktaark 14 / 2023

Samtale mellom tre personer rundt et bord. Illustrasjonsfoto.

Evaluering av Nasjonalt nettverk for voksenopplæringen i Utdanningsforbundet

For å styrke og utvikle Utdanningsforbundets arbeid med voksenopplæringsfeltet, ble det i 2021 vedtatt å etablere et nettverk der tillitsvalgte og andre aktører i voksenopplæringsfeltet kunne møtes.

Rapport 5 / 2023

Samtale ved eit bord. Vi ser berre hendene til to personar. Illustrasjonsfoto

Evaluering av Lærarprofesjonen sitt etiske råd 2020–2023

Utdanningsforbundet har gjennom år ønska å vera ein pådrivar for ein etisk forsvarleg praksis. Eitt av tiltaka var å opprette eit etisk råd for lærarprofesjonen.

Rapport 4 / 2023

Skolegård sett i fugleperspektiv med barn som leker og noen som sitter ved en benk. Illustrasjonsfoto.

Bruk av assistenter i grunnskolen

Assistenter og andre ansatte i elevrettet arbeid bistår elever, lærere og annet personell i skolen. Årsverkene utført av denne gruppen har økt i mange år. Økningen har vært betydelig større enn økningen i antall elever.

Faktaark 13 / 2023

Tre barnehagebarn og en voksen går tur i skogen. Illustrasjonsfoto

Barnehagestyrers arbeidsoppgaver

Mye av barnehagestyrernes arbeidstid går bort til administrative gjøremål. Disse oppgavene stjeler tid fra de faglige og pedagogiske arbeidsoppgavene.

Rapport 2023

Lærer og elev i videregående skole samtaler ved elevens pult. Illustrasjonsfoto.

Forskjeller i livsløpsinntekt mellom utdanningsgrupper – estimerte inntekter gjennom et arbeidsliv

Kvinnedominerte utdanninger som oftest gir arbeid i velferdsyrker har en lavere livløpsinntekt enn like lange utdanninger som ofte gir arbeid i mannsdominerte yrker. Dette gjelder også for personer med lærerutdanning. Dette viser beregninger SSB har gjort.

Faktaark 12 / 2023

Samtale rundt et bord der tre personer lytter til en som snakker. Illustrasjonsfoto

Fagnettverk i Utdanningsforbundet – arena for faglige diskusjoner og utvikling

Utdanningsforbundet har vedtatt å prøve ut fagnettverk som en del av arbeidet med å styrke forbundet som profesjonsorganisasjon.

Faktaark 11 / 2023

En gruppe på ni ungdommer står tett sammen og smiler mot fotografen. Illustrasjonfoto.

Inkludering av unge i utdanning, arbeids- og samfunnsliv – om målrettede samfunnsoppdrag (missions) i langtidsplanen for forskning

«Målrettede samfunnsoppdrag» ble introdusert som et nytt virkemiddel i Langtidsplanen for forskning og høyere utdanning 2023–2032. Hva innebærer det?

Faktaark 10 / 2023

Barnehagebarn og barnehagelærere klatrer opp på en haug. Illustrasjonsfoto

Når plantid bare er en plan – rapport fra medlemsundersøkelse om arbeidstid i barnehage

Vilkårene for barnehagelærernes planlegging av det pedagogiske arbeidet i barnehagen er for dårlig. Særlig bekymringsfullt er det at de færreste får tatt ut planleggingstiden sin. Dette går ut over kvaliteten i barnehagen og til syvende og sist de barna som går der.

Rapport 3 / 2023

Fra et klasserom i videregående opplæring. En lattermild lærer snakker med elevene. Illustrasjonsfoto.

Nøkkeltall for videregående opplæring 2022

Statistisk sentralbyrå har publisert nøkkeltall for videregående opplæring for 2022. I dette faktaarket blir et utvalg av disse nøkkeltallene presentert, i tillegg til tall fra Utdanningsdirektoratet.

Faktaark 9 / 2023

Studenter i en forelesningssal. Illustrasjonsfoto.

Lærerutdanning og lærerkompetanse – ressurshefte for tillitsvalgte

Et stadig mer komplekst samfunn fører til en mer kompleks barnehage og skole som har behov for lærere med mange former for kunnskap.

Hefte / veileder 1 / 2023

En gruppe studenter samtaler i et klasserom. Illustrasjonsfoto

Utsyn over kompetansebehovet i Norge – stortingsmelding 14 (2022–2023)

I mars la regjeringen fram Utsynsmeldingen, som omhandler kompetansebehovet i Norge. Hva inneholder meldingen, og hva er Utdanningsforbundets syn på regjeringens mål?

Faktaark 8 / 2023

Oversiktsbilde av streikearrangement. Mange mennesker står sammen med hvite streikeskjorter og plakater.

Årsmelding 2022

Lurer du på hvilke prioriteringer Utdanningsforbundet gjorde i 2022? Eller er du nysgjerrig på hvilke målsettinger vi nådde? Les sentralstyrets årsmelding her.

Årsmelding 2022

Fotomontasje der ein pc og ei bok heng saman.

Læremiddelsituasjonen i norsk skule: arbeidsplasstillitsvalde si vurdering

Endringane i læreplanane etter innføringa av fagfornyinga gjorde at skulane i stor grad måtte skaffe seg nye læremidlar, både digitale og analoge. I val av læremiddel har arbeidsplasstillitsvalde ei viktig rolle.

Rapport 2 / 2023

Ein gruppe elevar på veg inn i skolebygget. Illustrasjonsfoto.

Tilsette utan lærarutdanning som underviser i norsk skule. Kva fortel SSB-statistikken om utdanningsbakgrunn?

Kva utdanning har dei som er tilsett i ei undervisningsstilling i skulen, men som ikkje har lærarutdanning?

Faktaark 7 / 2023

En gruppe studenter sitter rundt et bord mens de samtaler om dokumenter på bordet. Illustrasjonsfoto.

Lærerutdanningene – møtte og uteksaminerte kandidater 2022

Faktaarket presenterer endelige tall for hvor mange som har søkt seg til de ulike lærerutdanningene i 2022 og antallet uteksaminerte kandidater.

Faktaark 6 / 2023

Nærbilde av to unge elever som undersøker en robot. Illustrasjonsfoto.

Er en mer praktisk skole mulig? Innspill fra lærere på 5.–10. trinn

Hvordan kan skolen i større grad ivareta og fremme elevenes motivasjon, mestring, læring og utvikling?

Rapport 1 / 2023

Avisside på et bord med duk med nyhetssak om regjeringens tillitsreform. Illustrasjon

Tillitsreform i skolen – sett i lys av Utdanningsforbundets politikk

Utdanningsforbundet har over tid vært engasjert i arbeidet for økt tillit i utdanningssektoren. Hvilke muligheter og utfordringer byr regjeringens mål om en tillitsreform i offentlig sektor på?

Temanotat 1 / 2023

Lærer snakker med en gruppe elever. Illustrasjonsfoto

Jenters tilgang til utdanning – et internasjonalt perspektiv

I et globalt perspektiv er det like mange jenter som gutter som begynner på skolen. Men det er store regionale, nasjonale og lokale forskjeller i hvor mange barn og unge i skolepliktig alder som får retten til utdanning oppfylt.

Faktaark 5 / 2023

To barnehagebarn leker hver for seg. Illustrasjonsfoto.

Nøkkeltall for barnehagen 2022

Dette faktaarket er viet aktuell barnehagestatistikk basert på tall fra Utdanningsdirektoratet. Bak de nasjonale tallene er det store lokale variasjoner, både mellom kommuner og mellom barnehager i samme kommune.

Faktaark 4 / 2023

Lærer står foran en klasse. Illustrasjonsfoto.

Evaluering av seksårsreformen og klasserommets praksisformer – 20 år senere

Hvordan kan man innrette skolen slik at den bedre ivaretar behovene til de yngste elevene?

Faktaark 3 / 2023

To lærere står foran tavla i et klasserom og smiler til fotografen. Illustrasjonsfoto.

Nøkkeltall for grunnskolen t.o.m. skoleåret 2022/23

Utdanningsdirektoratet publiserte 16. desember 2022 tallene fra Grunnskolens informasjonssystem for skoleåret 2022/23. Tallene i dette faktaarket gjelder per 1. oktober 2022.

Faktaark 2 / 2023

Mennesker som legger puslespill. Illustrasjon.

Utdanningsforbundets strategiske plan august 2022 – desember 2023 (bokmål)

Utdanningsforbundets strategiske plan – revidert for august 2022 til desember 2023 (bokmål)

 12.01.2023

Mennesker som legger puslespill. Illustrasjon.

Utdanningsforbundets strategiske plan august 2022 – desember 2023 (nynorsk)

Utdanningsforbundets strategiske plan – revidert for august 2022 til desember 2023 (nynorsk)

 12.01.2023

Kollegaer samlet rundt et bord. Fem lytter til en som snakker. Illustrasjonsfoto.

Bemanning i og organisering av PP-tjenesten – en studie fra Nordlandsforskning

Har de ansatte innen støttesystemene tilstrekkelig med ressurser i sitt arbeid?

Faktaark 1 / 2023

To studenter samarbeider foran en pc. Illustrasjonsfoto.

Lærerstudenters forventninger til arbeidet i skolen – resultater fra en spørreundersøkelse

Høsten 2022 startet de første nyutdannede grunnskolelærerne med master i yrket. Overgangen fra utdanning til yrke er en utfordrende periode for nyutdannede lærere.

Faktaark 19 / 2022

Lærer omgitt av fem elever. Illustrasjonsfoto.

Underveis med nytt læreplanverk – rapport fra evaluering av fagfornyelsen

Høsten 2020 tok skolene i bruk de første nye læreplanene. Utviklingen av nye læreplaner, og innføringen av dem i skolen, kalles fagfornyelsen. Parallelt blir det gjennomført en evaluering av arbeidet med å utvikle læreplanene og hvordan de vil virke i skolen.

Faktaark 18 / 2022

Elever i et klasserom sett bakfra. Flere av elevene holder hånda i været. Illustrasjonsfoto.

Evaluering av norm for lærertetthet – sluttrapport fra NIFU

I 2017 ble det vedtatt å innføre en norm for lærertetthet på skolenivå, og at innføringen av normen skulle evalueres underveis. Nå foreligger sluttrapporten fra evalueringen.

Faktaark 17 / 2022

En gruppe på seks blide lærere som smiler til fotografen. Illustrasjonsfoto.

Utdanning for en verden i endring – diskusjoner globalt

Verden er langt unna å nå bærekraftsmål 4, god utdanning. I september arrangerte FN et høynivåmøte om utdanning med mål om å ta for seg hvordan verdenssamfunnet skal handle for å løse nåværende og framtidige utfordringer.

Faktaark 16 / 2022

Tre personer i samtale rundt et bord. Illustrasjonsfoto.

Bemanning i PP-tjenesten: Tilstrekkelig for å oppfylle tjenestens mandat?

Har de ansatte i støttesystemene tilstrekkelig med ressurser til sitt arbeid slik at barn, unge og voksne i utdanning kan få den hjelpen de har behov for?

Rapport 2022

To studenter samtaler i en sofa, den ene har en pc, den andre et dokument. Illustrasjonsfoto.

Lærerstudenters forventninger til arbeidet som profesjonelle lærere i skolen

Lærerstudenter ser fram til yrkesstarten med forventning og spenning. De føler seg godt forberedt til å undervise, men mange er usikre på om de i tilstrekkelig grad er rustet for bredden og kompleksiteten i utfordringene de forventer å møte i skolen.

Rapport 2022

Fire studenter i samtale rundt et bord med pc og kaffekopp. Illustrasjonsfoto

Lærerutdanningene – søkere og uteksaminerte kandidater 2022 (midlertidige tall)

Faktaarket presenterer tall for hvor mange som har søkt opptak til de ulike lærerutdanningene, antallet planlagte studieplasser, antallet studenter som blir tilbudt studieplass i hovedopptaket samt hvor mange som er uteksaminert fra lærerutdanningsstudiene.

Faktaark 15 / 2022

Ark med grafer og stolpediagram på et bord. Illustrasjonsfoto.

Statistikk om lærerkompetanse i skolen – ulike kilder, ulike tall

Det er ulike kilder for lærerkompetanse i skolen, som delvis overlapper og delvis utfyller hverandre, og som samler inn, analyserer og publiserer ulike sider ved lærerkompetansen.

Faktaark 14 / 2022

To studenter i en forelsesningssal lytter. Illustrasjonsfoto.

Langtidsplanen for forskning og høyere utdanning 2023–2032 – Meld. St. 5 (2022–2023)

Langtidsplanen for forskning og høyere utdanning er et av de viktigste strategiske virkemidlene i kunnskapspolitikken.

Faktaark 13 / 2022

En barnehagelærer leker med  to barn. Illustrasjonsfoto

Barnehagelærere med masterutdanning – omfang, rekruttering og tilrettelegging i barnehagen

Å få flere barnehagelærere med mastergrad i barnehagen er ønsket av nesten alle. Samtidig gjøres det svært lite for å rekruttere, beholde og nyttiggjøre seg kompetansen til barnehagelærere som har mastergrad.

Rapport 2022

To lærere samarbeider ved et bord. Illustrasjonsfoto.

Fagfornyelsen, profesjonsfellesskap og partssamarbeid

Hvordan kan profesjonsfelleskapene jobbe for at elevene skal oppleve fagfornyelsens intensjoner? Og hvordan kan man samtidig styrke profesjonsfelleskapene?

Rapport 2022

Nærbilde av elev som ser på fotografen. Bak er det en elev til og en lærer. Illustrasjonsfoto.

Private skoler med rett til statstilskudd – statlig ordning for driftsstøtte

Siden etableringen av enhetsskolen på 1920-tallet har elever i Norge kunnet velge mellom offentlige og private skoler. Dette faktaarket presenterer den statlige ordningen for driftsstøtte til private skoler med rett til statstilskudd.

Faktaark 12 / 2022

Lærer står foran studenter og forklarer. Illustrasjonsfoto

Fagfornyelsens intensjoner, prosesser og praksiser – rapport fra evaluering av fagfornyelsen

Høsten 2020 tok skolene i bruk de første nye læreplanene. Utviklingen av nye læreplaner, og innføringen av dem i skolen, kalles fagfornyelsen. Parallelt blir det gjennomført en evaluering av arbeidet med å utvikle læreplanene og hvordan de vil virke i skolen.

Faktaark 11 / 2022

En lærer viser fram innholdet på et nettbrett for tre studenter. Illustrasjonsfoto: AdobeStock

Lærerutdanningsinstitusjonenes arbeid med nytt læreplanverk – rapport fra evaluering av fagfornyelsen

Høsten 2020 tok skolene i bruk de første nye læreplanene. Arbeidet med å utvikle de nye læreplanene og innføringen av dem i skolen, kalles fagfornyelsen. Parallelt blir det gjennomført en evaluering av arbeidet med å utvikle læreplanene og hvordan de vil virke i skolen.

Faktaark 10 / 2022

En lærer hjelper to elever ved pulten deres i klasserommet. Illustrasjonsfoto: Mostphotos

Hvordan er de nye læreplanene innført i skolen? – rapport fra evaluering av fagfornyelsen

Høsten 2020 tok skolene i bruk de første nye læreplanene. Arbeidet med å utvikle de nye læreplanene og innføringen av dem i skolen, kalles fagfornyelsen. Parallelt blir det gjennomført en evaluering av arbeidet med å utvikle læreplanene og hvordan de vil virke i skolen.

Faktaark 9 / 2022

Barnehagelærer leser høyt for liten gruppe barn. Fotografi

Kvinners høye sykefravær og tidlige pensjonering – er det arbeidsmiljøets skyld?

Er det forhold rundt håndteringen av HMS og arbeidsmiljøutfordringer som kan forklare ulikhet i sykefravær og tidligpensjonering i manns- og kvinnedominerte sektorer?

Faktaark 8 / 2022

Fire studenter samtaler mens to av dem peker på en plansje. Foto.

Nasjonal forskerskole for lærerutdanning (NAFOL)

En god lærerutdanning skal kjennetegnes av høy faglighet, solid profesjonskompetanse og nærhet til praksisfeltet. Forskning er en sentral komponent i lærerutdanningene.

Faktaark 7 / 2022

Leder i Utdanningsforbundet, Steffen Handal, står i "Unio i streik" T-skjorte. Han ser alvorlig ut. Bildet er tatt ute med en grønn busk i bakgrunnen.

Årsmelding 2021

Lurer du på hvilke prioriteringer Utdanningsforbundet gjorde i 2021? Eller er du nysgjerrig på hvilke målsettinger vi nådde? Les sentralstyrets årsmelding her.

Årsmelding 2021

Tre personer sitter rundt et bord mens de peker på et dokument på bordet. Foto

Kartlegging av pensjonistrepresentasjon og pensjonistenes generelle valgbarhet i Utdanningsforbundet

Pensjonistenes representasjon og rettigheter i Utdanningsforbundet ble endret etter vedtak på landsmøtet i 2019.

Rapport 3 / 2022

Fra en forelesningssal på en høgskole. Studentene lytter til forelseren. Foto

Lærerutdanning og lærerkompetanse – ressurshefte for tillitsvalgte

Et stadig mer komplekst samfunn fører til en mer kompleks barnehage og skole som har behov for lærere med mange former for kunnskap.

Hefte / veileder 4 / 2022

En gruppe personer rundt et bord lytter til en mann som snakker. Han står foran en flip-over. Foto

Fagfornyelsen: status, ressurser og partssamarbeid på skolene 2022 – resultater fra en undersøkelse blant arbeidsplasstillitsvalgte

Lærerprofesjonen har fått et stort ansvar for aktiv medvirkning i fornyelsen av læreplanverket. Denne undersøkelsen tar for seg status på skolene våren 2022.

Rapport 2 / 2022

Tre kvinner foran en tavle. Foto.

Kvinnehelseutvalgets mandat: Arbeidsmiljøets betydning må inkluderes

Velferdsstatens yrker krever mye av arbeidstakeren, både fysisk og mentalt. Utdanningsforbundet forventer at det regjeringsoppnevnte Kvinnehelseutvalget tolker sitt mandat så bredt at kvinners betingelser i arbeidslivet også kommer med.

Faktaark 6 / 2022

7 barn sitter rundt et bord og 1 voksen person sitter på huk og peker i en bok. Foto.

Andre yrkesgrupper i grunnskolen – utviklingstrekk skoleårene 2010/11–2021/22

En innvending mot minstenormen for lærertetthet er at andre yrkesgrupper i grunnskolen på sikt vil presses ut. Hva sier tilgjengelig statistikk om det?

Faktaark 5 / 2022

Et barn foran hyller med leker. Foto.

Nøkkeltall for barnehagen 2021

Dette faktaarket er viet aktuell barnehagestatistikk basert på tall fra Utdanningsdirektoratet. Bak de nasjonale tallene er det store lokale variasjoner, både mellom kommuner og mellom barnehager i samme kommune.

Faktaark 4 / 2022

En gruppe elever som sitter i et klasserom med læreren som står foran tavla. Foto.

Bruk av assistenter i grunnskolen

Dette faktaarket presenterer statistikk om bruk av assistenter og andre ansatte i elevrettet arbeid i grunnskolen. Årsverkene utført av denne gruppen har økt i mange år.

Faktaark 3 / 2022

Soloppgang ved en innsjø. Foto.

Profesjonsfaglig partssamarbeid i barnehage og skole – ledernes rolle

Ledere i hele utdanningssektoren har direkte betydning for hvilke ideer om faglig demokrati og innflytelse som kan virkeliggjøres på arbeidsplassene.

Temanotat 1 / 2022

En gruppe mennesker som sitter i et rom. 4 stykker sitter vendt mot de andre, som lytter. Foto.

Hvordan er det å være arbeidsplasstillitsvalgt i Utdanningsforbundet? Om vervet og hva som skal til for å styrke arbeidsplasstillitsvalgte og engasjere klubbene

Arbeidsplasstillitsvalgte er det nærmeste kontaktleddet til medlemmene og har derfor en sentral rolle både i å verve, engasjere og beholde medlemmer i Utdanningsforbundet.

Rapport 1 / 2022

Det beste utgangspunktet

Utdanningsforbundet organiserer rundt 190.000 lærere og ledere i barnehage, skole og resten av utdanningssystemet. Vi jobber for å gi lærere og alle som er i utdanning det beste utgangspunktet.

Bli medlem Logg inn
Kontakt

Sentralbord: 24 14 20 00
Sentralbordet er betjent: 08:00–15:00
Kontakt oss

Besøksadresse

Hausmanns gate 17, 0182 Oslo
Se kart til Utdanningsforbundet

Nettsiden Stian Skaar (Nettredaktør)
Personvernerklæring

Følg oss Facebook, Bluesky, Instagram, LinkedIn og TikTok
Utdanningsforbundet
Dato: 04.06.2025 12:16
Server: 04F

ClaimsPrincipal.Current Claims:

  • http://schemas.xmlsoap.org/ws/2005/05/identity/claims/name :
  • http://schemas.microsoft.com/ws/2008/06/identity/claims/role : Everyone
  • http://schemas.microsoft.com/ws/2008/06/identity/claims/role : Anonymous