Ny visuell identitet for Utdanningsforbundet

Utdanningsforbundet får ny visuell identitet i november. Vi vil da ha nye profileringsartikler i nettbutikken, i tillegg til nye maler for brev, plakater og presentasjoner. Nettsidene vil også bli oppdatert.

Utdanningsforbundet i ny drakt – tentativ dato: 5. november

Vi gleder oss veldig til å få på plass ny visuell identitet for organisasjonen, der vi styrker vår gjennomslagskraft gjennom et felles, moderne uttrykk. Målet er at vi får en fungerende fargepalett og visuell verktøykasse som er stor nok og svarer ut forbundets totale kommunikasjonsbehov. Det er byrået Anti, som har gjennomført store redesignprosjekter, som NRK, Deichman, Forskningsrådet og Universitetsforlaget, som utarbeider den nye visuelle profilen.

Etter at Sentralstyret gav sin tilslutning til planene om en ny visuell identitet for Utdanningsforbundet i juni, har vi jobbet videre med designskisser og utvikling av maler. Målet er at vi skal styrke vår posisjon som en moderne, relevant og medlemsnær organisasjon, og endringen blir betydelig.

Nettsidene

En av våre viktigste flater utad er nettsidene, og det er hvorvidt vi lykkes med omprogrammeringen av disse, som vil avgjøre tidspunkt for lansering. Vi jobber nå mot målet å lansere tirsdag 5. november. Da skal våre digitale flater (nettsiden+maler for bruk i presentasjoner, brev etc.) komme i ny drakt.

Nettbutikken

I perioden fram til lansering av ny profil, vil utvalget i nettbutikken være begrenset. Dette for å sikre at vi er bærekraftige og slipper å sitte med store lagre med gammel profil – vi forsøker altså å tømme butikken.

Dersom fylkes- og lokallag har planer om å handle profileringsmateriell, er det viktig at alle fortsatt bestiller profilartikler gjennom nettbutikken vår som driftes av IDÉ. Her er vi sikre på at produktene er miljøvennlig, etisk produsert og i tråd med designmanualen vår. Vi skal sikre at det er godteri tilgjengelig utover mot profilskiftet, siden mange bruker dette i møter med medlemmer og tillitsvalgte.

Vi lanserer også helt nye, miljøvennlige profilprodukter i nettbutikken, som er i tråd med den nye visuelle identiteten. Vi sender ut en oversikt over produkter fylkeslagene kan bestille fra Idé, slik at dere kan ha nye produkter i hus til lanseringen. Nettbutikken åpnes ved lansering, med mange fine ting, så det er bare å glede seg!

Vi lever av omdømmet vårt, og vi er opptatt av bærekraft. Det er derfor helt greit å bruke opp materiell dere allerede har i hus. Vi ber om at alle bruker nettbutikken på Utdanningsforbundets nettside dersom dere skal handle profileringsmateriell. IDE House of Brands bruker designet riktig og varene er produsert på en etisk forsvarlig og miljøvennlig måte, samtidig som de har stort fokus på produktsikkerhet.

For maksimal synlighet og slagkraft for sakene Utdanningsforbundet jobber for og med, er det viktig at merkevaren vår (vårt visuelle uttrykk, logo, farger, produkter mm.) er konsistent og brukt likt over alt. Dette sikrer vi ved å kun bruke profilprodukter produsert i samarbeid med Idé House of Brands. Vi ber dere derfor om å ikke bruke lokale leverandører til produksjon av profilprodukter. Ta kontakt med Idé og de som jobber med profilering i sekretariatet, så er dere garantert god hjelp.

Alle kan bidra

Vårt mål er at det skal være enkelt for alle å ta i bruk den nye identiteten. Nye maler for Powerpoint, brevmaler, maler for sosiale medier, rollups etc. blir utviklet til lanseringen og tilgjengeliggjort i våre digitale systemer. Men det vil selvsagt være en overgangsperiode der litt av det gamle lever parallelt med det nye. Det er ingen krise, så ikke ha panikk om ikke alt er på plass når vi lanserer. Men vi er veldig glade for om dere gjør innsats for å bruke nye maler for rapporter, plakater, powerpointer, word etc så fort de er tilgjengeliggjort.

På desentral samling i Oslo for fylkesansatte i oktober skal vi vise fram nye maler og tekniske løsninger der farger, bilder og fonter blir riktige.

Det er fint om lokallagene informerer arbeidsplasstillitsvalgte om prosessen rundt grafisk profil. Der lokallag har tradisjon med å dele ut ryggsekker til nye medlemmer og ATV, bør det gis beskjed om at de deler ut disse i løpet av høsten når ny profil er på plass.

Dersom det oppstår teknisk trøbbel som gjør at vi må utsette lanseringsdatoen, gir vi beskjed. Men vi jobber på, og satser på at vi blir helhetlige og sterkere sammen gjennom endringen i visuell identitet november.

Hilsen Pernille Huseby, kommunikasjonssjef

Her er vår eksisterende designmanual