Trondheimsnytt desember 2019

Det har vært høy aktivitet på området oppvekst og utdanning i høst. Det har skjedd mye, både lokalt og nasjonalt, som vil få konsekvenser for mange av våre medlemmer. I Trondheimsnytt kan du lese om hva som har rørt seg den siste tiden. Utdanningsforbundet Trondheim ønsker alle en god jul og et godt nyttår, og takker for det store engasjementet i 2019!

Årsmøtet 2020
Utdanningsforbundet Trondheim gjennomfører årsmøte 17. mars 2020. I årsmøtet avholdes blant annet valg av nytt styre og hovedtillitsvalgte, og alle tillitsvalgte har fått mail fra valgkomiteen med forespørsel om å sende inn forslag på kandidater. Har du forslag på kandidater du mener kan gjøre en god jobb i verv for lokallaget, så ta kontakt med din tillitsvalgte og meld inn forslag.

Årsmøtet er et delegatårsmøte med representanter fra alle medlemsområder: barnehage, grunnskole, videregående skole, FAS, universitet og høgskole. Årsmøtesaken har fått tittelen. «Inkluderende fellesskap». Mer informasjon kommer på våre nettsider. Dersom du er interessert i å stille som delegat kan du gi beskjed til tillitsvalgt ved din enhet.

Kino 5. mars 2020
I forbindelse med årsmøtesaken «Inkluderende fellesskap» setter lokallaget opp kinoforestillingen «Vår datter Emilie». Emilie er 20 år, drømmer om å bli trommeslager og har Downs syndrom. Hun flytter hjemmefra for å gå på musikkfolkehøgskolen Tonheim. Hvordan takler Emilie overgangen fra det trygge livet hjemme? Emilies far, Kristoffer Carlin, er også filmens regissør. Han har laget et nært og ærlig portrett. Filmen vises på Nova kino kl. 18 den 5. mars, og er et tilbud som går ut til alle medlemmer. Etter filmen deltar Kristoffer Carlin i en samtale knyttet til temaet i filmen.

Hold av ettermiddagen – påmelding blir lagt ut i januar.

Ny hovedtillitsvalgt fra 1. januar 2020
I forbindelse med at Ingunn Sollie går tilbake til lærerjobben sin ved Rosenborg skole, gjennomførte lokallaget ekstraordinært valgmøte for hovedtillitsvalgt 12. desember. I valgmøtet ble Wenche Liabø, nåværende tillitsvalgt ved Blussuvoll skole, innstilt av valgkomiteen og enstemmig valgt. Hun begynner som hovedtillitsvalgt fra 1. januar 2020.

Nettside og saker lokallaget har jobbet med i høst
Nettsiden til lokallaget har vært gjennom en oppgradering og revitalisering, og det blir nå publisert nyheter ukentlig. Her er lenke til lokallagets hjemmeside der du finner informasjon om styret, hovedtillitsvalgte og ledelse. Trenger du bistand fra oss finner du en oversikt med kontaktinformasjon til alle som er i frikjøp som tillitsvalgte for lokallaget.

I høst har vi fortløpende publisert aktuelle saker på nettsidene våre:

Skjermingstillegget for uføre kan ikke fjernes.

Mer tid til kontaktlærerne.

Regjeringen innfører svenske tilstander.

Kurs for kommunale tillitsvalgte i medlemsgruppe FAS.

Lokallagets kommentar til de rød-grønnes budsjettforslag.

Nordahl-pilot utsatt etter innspill fra Utdanningsforbundet.

Reagerer på negativ omtale av lovbestemt lærernorm.

Lærerstemmen i klimabrølet.

Ja til kommunale vikarpooler!

Utdanningsforbundet holdt appell på likelønnsaksjonen.

Takk til medlemmer og tillitsvalgte for tilbakemeldinger, innspill og samarbeid denne høsten. Utdanningsforbundet Trondheim ønsker alle en god jul og et godt nyttår!