Lærerstemmen i klimabrølet

Utdanningsforbundet Trondheim er det første lokallaget som har arrangert medlemsmøte med temaet klima. Vi er stolte over å være spydspisser i denne saken.

Torsdag 21. november 2019 var vi samlet på Bror Bar og Burger til medlemsmøte om klima. Arrangementet fikk tittelen «Lærerstemmen i klimabrølet» og vi ønsket å sette fokus på hva lærere kan gjøre for klimaet.

Lars Korsnes, lærer på Tiller videregående skole, reflekterte rundt hvorfor det er så lett å ikke oppleve klimakrisen som en krise. Vi er omgitt av reklame som oppfordrer oss til stadig mer forbruk, Erna Solberg har hevdet at den som skal stenge norsk sokkel ennå ikke er født og Facebook er full av feriebilder fra diverse helgeturer eller sydenturer. Korsnes poengterte samtidig at vitenskapen er krystallklar og at vi skylder elevene våre å fortelle dem sannheten, selv om det er ubehagelig. Han fortalte om hvordan elevene hans responderte da han en liten stund tok av seg lærerhatten og fortale dem om sitt personlige engasjement for å redde klimaet. Korsnes er nok ikke alene om å mene at det er likegyldighet som tar livet av kloden vår. Han hevdet at vi må tørre å vise fram uroen og at frykten må bringe oss til handling.

Siri Skjæveland Lode, medlem av sentralstyret, og Anne Karin Sæther, politisk rådgiver i Utdanningsforbundet, ledet oss gjennom siste del av medlemsmøtet. De informerte om Utdanningsforbundets klimaarbeid og refererte blant annet til åpningstalen fra det nylig avholdte landsmøtet der Steffen Handal sa at det er på tide med et klimapolitisk taktskifte i Utdanningsforbundet. Handal uttrykte et ønske om at klima og bærekraft skal bli like naturlige temaer i Utdanningsforbundet som likestilling og rettferdig fordeling.

Dette vedtaket ble stemt fram på landsmøtet:
«Utdanningsforbundet skal trappe opp arbeidet med klima og berekraftig utvikling.

Det skal gjennomførast ein brei prosess i organisasjonen for å utvikle ny politikk og praksis. Saman med resten av fagrørsla skal vi bruke trepartssamarbeidet til å arbeide for ei berekraftig omstilling av samfunnet, med rettferdig fordeling av goder og byrder.

Ein ny handlingsplan for klima og berekraftig utvikling skal handsamast av representantskapet på første møtet i 2021. Denne skal innehalde konkrete mål og tiltak som skal gjennomførast i eigen organisasjon, gjennom trepartssamarbeidet og gjennom arbeidet vårt som profesjon.»

Utdanningsforbundets politiske styringsdokument «Vi utdanner Norge» inneholder også flere formuleringer om klima og bærekraftig utvikling etter landsmøtet. Deriblant denne:
«Bærekraftsmålene beskriver hvordan det internasjonale samfunn og nasjonene blant annet skal utrydde fattigdom, bekjempe ulikhet, stoppe klimaendringene og ødeleggelse av natur. I dette arbeidet har fagbevegelsen en avgjørende rolle.»

Siri Skjæveland Lode og Anne Karin Sæther gikk gjennom hvordan arbeid med bærekraftig utvikling forankres i barnehageloven, opplæringsloven, rammeplan for barnehagen, læreplanverket for skolen og FNs bærekraftsmål. De informerte også om Utdanningsforbundets klimaseminar, Utdanningsforbundets klimapris og de snakket varmt om hva man kan finne om bærekraft og utdanning på nettstedet utdanningsforsking.no. Skjæveland Lode og Sæther fortalte at det jobbes med å utrede muligheter for å gjøre klimaspørsmål som del av trepartssamarbeidet; hvordan kan tariffavtaler brukes som virkemiddel for bærekraftig utvikling? Mulige klimatiltak som tillitsvalgte kan fremme i medbestemmelsesmøter og AMU, ble også skissert. Lov om offentlige anskaffelser ble dessuten nevnt. I paragraf 5, Miljø, menneskerettigheter og andre samfunnshensyn, kan vi lese at: «Statlige, fylkeskommunale og kommunale myndigheter og offentligrettslige organer skal innrette sin anskaffelsespraksis slik at den bidrar til å redusere skadelig miljøpåvirkning, og fremme klimavennlige løsninger der dette er relevant.» Utdanningsforbundets streikefond ble også nevnt. Det er nylig blitt gjort grønnere og dette har vist seg å gi bedre avkastning.

Begrepet grønn tariff ble tatt opp og luftet. Dette begrepet er nok nytt for mange og vi trenger kanskje litt tid på å forstå innholdet i begrepet? Skjæveland Lode og Sæther viste til at det er mange ideer og debatter som kan komme til å prege arbeidet med grønn tariff. Etter hvert som klimapolitikken preger stadig flere områder i samfunnet, vil den også prege fagorganisasjonene i stadig større grad. Skjæveland og Lode understreket at Utdanningsforbundet bør sitte ved bordet når spørsmål som angår oss blir diskutert.

Alvoret i klimaendringene har blitt kommunisert tydelig i lengre tid. På landsmøtet uttrykte flere talere sitt engasjement fra talerstolen, noen sa de hadde tenkt annerledes om dette før, men at saken nå var overmoden. Leder i Utdanningsforbundet Trondheim, Gry Camilla Tingstad, fremmet et forslag om å halvere Utdanningsforbundets klimagassutslipp det neste tiåret. Dette forslaget ble ikke vedtatt. Steffen Handal hevdet fra talerstolen at han likte forslaget, men at Utdanningsforbundet først må få oversikt over hvor stort klimafotavtrykk Utdanningsforbundet har i dag og at en halvering kunne være for lite eller for mye. Han mente derfor at det ikke var klokt å spesifisere dette målet på nåværende tidspunkt. En ny og mer ambisiøs handlingsplan for klima og bærekraftig utvikling skal behandles av representantskapet på første møtet i 2021.

Takk til alle som kom på medlemsmøtet! Vi vil nok komme til å høre mer om klima og bærekraft fra Utdanningsforbundet framover. Det er sikkert mange og delte meninger om hvordan lærerstemmen i klimabrølet bør høres ut. Vi er uansett spente på fortsettelsen.