Nordahl-pilot utsatt etter innspill fra Utdanningsforbundet

Sak om Nordahl-pilot skulle egentlig vedtas i Formannskapet i Trondheim, men ble i stedet oversendt til Oppvekstkomiteen etter innspill fra Utdanningsforbundet Trondheim.

- Vi er svært glade for at politikerne lyttet til Utdanningsforbundet og så at saken krever en større drøfting enn det kommunedirektør la opp til, sier lokallagsleder Gry Camilla Tingstad.

I Formannskapsmøte den 26.11.19 skulle søknad om pilotprosjekt Nordahl-utvalget behandles. En Nordahl-pilot vil ha store konsekvenser for våre yrkesgrupper, spesielt i PPT og Dagskolen, og Utdanningsforbundet mener det må en grundigere vurdering til før en pilot igangsettes. På bakgrunn av Utdanningsforbundets innspill vedtok et enstemmig Formannskap at saken skal oversendes til Oppvekstkomiteen for uttalelse.

Her kan du lese innspillene som Utdanningsforbundet oversendte politikerne: 


Vedr. Sak PS 0254/19 Søknad om pilotprosjekt Nordahl-utvalget

Utdanningsforbundet Trondheim ønsker med dette å gi innspill på sak PS 0254/19 Søknad om pilotprosjekt Nordahl-utvalget, som skal behandles i Formannskapet 26.11.19. 

Utdanningsforbundet er positive til at man ser på alternative måter å organisere det spesialpedagogiske arbeidet på i kommunen slik at barn skal få et styrket tilbud. Vi støtter også at det er behov for en PP-tjeneste som er enda tettere på enn det som er tilfelle i dag.  Ansatte i skoler og barnehager signaliserer et stort behov for veiledning og større anledning til samarbeid med PPT. 

Våre medlemmer i PPT er også tydelige på at det er behov for styrking av de systemrettede oppgavene som tjenesten har. PP-tjenesten har også individrettede oppgaver, og for at et barn skal ha rett til spes.ped. må det foreligge en sakkyndig vurdering utarbeidet av PPT. Dette er lovpålagte oppgaver som PPT må prioritere. 

Svekkelse av individuelle rettigheter
En av anbefalingene fra Nordahl-utvalget var at den individuelle retten til spes.ped. skulle fjernes. I etterkant var regjeringen og kunnskapsminister Jan Tore Sanner tydelige på at barns rett til spes.ped. ikke skal svekkes: ”Regjeringen har bestemt at den lovfestede retten til å få spesialpedagogisk hjelp og spesialundervisning skal videreføres” (Regjeringen, 24.06.19).  Når det i Rådmannens saksfremlegg står at ”Målet er at (…) en betydelig høyere andel av barn og unges behov løses i det allmennpedagogiske systemet enn det som er tilfellet i dag”, og at det ikke skal være “behov for å fatte vedtak etter sakkyndig vurdering” (under punkt Organisering), er Utdanningsforbundet svært bekymret for at elevens individuelle rett til spes.ped. vil svekkes. Det er viktig at man sikrer at barn får den spesialpedagogiske hjelp/opplæring de har behov for, også i tider hvor kommuneøkonomien er dårlig. Erfaringer med lignende ordninger fra Danmark har vist at det er de svakeste gruppene som har mest å tape om retten blir fjernet. 

Utdanningsforbundet er svært uenig i at det kun er de 1-3 % med størst vansker som skal få sakkyndig vurdering. Vi mener at det heller må fokuseres på å styrke PP-tjenesten og at en styrking av bemanning og spesialpedagogisk kompetanse i barnehager og skoler vil redusere behovet for tilmeldinger, og dermed minske presset på PPT. 

Konsekvenser PPT og Dagskolen
Slik det fremkommer i saksfremlegget vil to PP-rådgivere ha helhetlig oppfølging og direkte tilknytning til enhetene, med en tilstedeværelse på minst en dag per uke. I Rådmannens forslag til Handlings- og økonomiplan 2020-2023 foreslås det en styrking av PPT på 1,5 mill som skal dekke alle fire bydelene. Disse pengene vil med andre ord i sin helhet gå med til oppfølging av en Nordahl-pilot. Utdanningsforbundet har ved gjentatte anledninger løftet opp behovet for en styrking av PP-tjenesten. Det er svært lange ventelister på utarbeiding av sakkyndige vurderinger og det tar altfor lang tid før barna får den hjelpen de trenger. Tall fra GSI og SSB som vi har innhentet viser også at Trondheim kommune ligger i verstingtoppen i landet når det gjelder antall barn/elever per
fagstilling i PPT
. Det er med bakgrunn i dette at Utdanningsforbundet i Trondheimsmanifestet stilte krav om å styrke hver bydel med minst tre årsverk i PPT for i større grad å kunne ivareta systemrettet og forebyggende arbeid, samtidig som man ivaretar de individretta oppgavene. Dersom PPT ikke tilføres ekstra midler vil en Nordahl-pilot i praksis si at PPT ikke styrkes gjennom budsjett for 2020. 

Ansatte i PPT står i et krysspress mellom å utøve forebyggende systemrettede tiltak ute på enhetene og å overholde frister for saksbehandling samtidig. De har ikke nødvendige ressurser for å gjennomføre dette, noe Utdanningsforbundet har påpekt gjennom flere år i samtaler med rådmann og kommunaldirektører. Barnehagene og skolene er avhengige av et tett samarbeid med PPT/BFT for å få gitt et godt tilbud til barn/elever, og opplever ofte at veien til hjelpen er for lang. Det er essensielt at PPT/BFT får økte ressurser til å tilsette flere årsverk. 

Det er videre tenkt at en rådgiver fra Dagskolen/skoleteam også skal inngå i en Nordahl-pilot, jf. saksfremlegget. En betydelig del av ressursene hos Dagskolen vil altså knyttes opp mot Nordahl-piloten, og det fremkommer ikke i budsjett hvordan denne ressursen skal dekkes opp. Akkurat hvor stor denne ressursen er, er heller ikke definert. Veiledningsressursen hos skoleteamet som helhet vil risikere å bli betydelig svekket dersom dette ikke kompenseres. Kompetansen hos rådgiveren som blir knyttet fast opp mot to skoler kan bli svært utfordrende å erstatte. Hos Dagskolen er det ansatt veiledere med erfaringer over flere år, som innehar bred og solid erfaring og kompetanse. Grunnet kompleksiteten som inngår i skoleteamets arbeid kan det være utfordrende å finne kvalifiserte vikarer på kort tid. 

Utdanningsforbundet mener en pilot ikke må medføre konsekvenser for det eksisterende tilbudet, verken ved Dagskolen eller PPT. Dette er allerede hardt pressede tjenesteområder med stor arbeidsbelastning og for få ressurser. Utdanningsforbundet deler ikke Rådmannens syn på at Handlings- og økonomiplanen 2020-2023 medfører en styrking av PP-tjenesten, ettersom midlene i sin helhet vil brukes på Nordahl-pilot. Vi mener det heller ikke er satt av tilstrekkelig med ressurser til oppfølging av Nordahl-pilot, slik det fremstilles i saksfremlegget. 

Spesialpedagogisk kompetanse på enhetene
Nordahl-utvalget peker på at spes.ped. i dag ikke har den ønskelige effekten. Vi vet at en stor andel av spes.peden i dag gjennomføres av assistenter og ansatte uten spesialpedagogisk kompetanse. Utdanningsforbundet har i høringssvar til Nordahl-rapporten pekt på dette, og vi mener man ikke kan forvente seg et tilfredsstillende utbytte når ressursene blir brukt på ufaglærte fremfor lærere. Effekten av spes.ped. har en klar sammenheng med kompetansen hos dem som utfører den. Vi mener derfor det blir svært viktig i det videre arbeidet at man fokuserer på å ha ansatte med spesialpedagogisk kompetanse. Dette har flere pekt på i sine høringssvar til Nordahl-rapporten, bla. Elevorganisasjonen og Unio.

Vi mener det er nødvendig med en spesialpedagog på hver enhet i barnehage. Videre bør spesialpedagogisk rådgiver i skolen bli en nøkkelperson i en framtidig organisering av kommunens spes.ped-tilbud, som et viktig bindeledd mellom kontaktlærerne og PPT. En spes.ped-rådgiver i 100% stilling/funksjon ved hver enhet kan bistå ledelsen med kompetanse og prioriteringer, og bør jobbe i tett samarbeid med enhetens ledelse. De bør utgjøre et nettverk, med egne faste kontaktpersoner i støtteapparatet som de kan forholde seg til. Hver enhet bør ha en fast kontakt ved PPT i sin bydel. Fagteam må opprettholdes og ha tettere oppfølging av enhetene både på system og individnivå. 

Økt bemanning i barnehager og skoler
Det må settes inn ressurser nok til å kunne gi god tilpasset opplæring og spesialpedagogisk hjelp i barnehage og skole. Her trenger vi ansatte med ulik faglig bakgrunn. Per i dag har ikke skolene og barnehagene økonomi til å tilsette disse. Utdanningsforbundet ønsker å påpeke at det allerede jobbes mye med tilpasset opplæring i Trondheims skoler og barnehager. Fokuset på inkludering og tilpasninger innenfor det ordinære har vært gjeldende i flere år, uten at vi har lyktes med å gi alle barn/elever den opplæringen de trenger. Skal vi lykkes bedre nå er det behov for økte ressurser til bemanning. God tilpasset opplæring innenfor det ordinære krever dessuten at enhetene får et vikarbudsjett å disponere, slik at sykefravær blant de ansatte ikke går utover barna/elevene fordi lærerressursene/voksenressursen stadig må omdisponeres og tilpassede opplegg for dagen/timene endres. 

Sammenheng budsjettmodell for spes.ped. i barnehage og Meld.St. 6
I saksfremlegget kan det virke som om det er Nordahl-piloten som krever en endring i budsjettmodellen for spes.ped. i barnehage. Dette stemmer ikke. Arbeidet som er igangsatt med budsjettmodellen er på bakgrunn av vedtak som ble fattet i Formannskapet i 2017, og er startet uavhengig av Nordahl-pilot. Arbeidsgruppa for endring i budsjettmodellen har nylig startet sitt arbeid, og Utdanningsforbundet mener det er svært uheldig at man starter flere prosesser samtidig, som potensielt vil kunne ha store konsekvenser for hverandre. 

Utdanningsforbundet er kritiske til at det gjennomføres en egen Nordahl-pilot i Trondheim kommune per nå, da Meld. St. 6 “Tett på- Tidlig innsats og inkluderende fellesskap i barnehage, skole og SFO” nylig ble publisert (08.11.19). Videre arbeid med denne stortingsmeldingen vil kunne ha betydning for organiseringen av både PP-tjenesten og det spesialpedagogiske arbeidet i kommunen. Vi mener man derfor bør avvente evt. oppstart av eget pilotprosjekt i Trondheim kommune. 

Prosess
Utdanningsforbundet har vært representert i en arbeidsgruppe som har jobbet med Nordahl-pilot og har i dette arbeidet gitt tilbakemelding på at det var ønskelig å komme med innspill til dokument som fremlegges for Formannskapet. Utdanningsforbundet og andre fagforeninger på oppvekst har ikke fått anledning til å komme med innspill på ferdig saksfremlegg og forslag til pilot. Dette er kritikkverdig. For å ha gode demokratiske prosesser mener vi det er nødvendig at ansatte og arbeidstakerorganisasjonene gis anledning til å drøfte saker i alle deler av prosessen.

Utdanningsforbundet setter spørsmålstegn ved når en pilot er tenkt igangsatt og på hvilken måte det er tenkt at kompetanse og ressurser skal erstattes på enhetene. Vi ønsker å trekke frem viktigheten av at et slikt prosjekt har god forankring på enhetene og blant de involverte faggruppene. Det blir viktig å bruke god tid og sikre gode prosesser i videre arbeid, der alle parter er med. Utdanningsforbundet mener det er uheldig dersom en slik pilot igangsettes for raskt, uten at man har fått sikret gode nok prosesser blant ansatte på enhetene. 

Her kan du lese saksfremlegget fra kommunedirektøren som var bakgrunnen for våre innspill.