Ja til kommunale vikarpooler!

Utdanningsforbundets landsmøte vedtok i november at forbundet ønsker en avvikling av bemanningsbransjen. I et leserinnlegg i Klassekampen tar Gry Camilla Tingstad og Stine Hjerpbakk til ordet for at kommunale vikarpooler gir bedre arbeidsvilkår, økt stabilitet og trygghet både for ansatte og barn, og en bedre kvalitet på barnehagetilbudet.

Lokallagsleder Gry Camilla Tingstad og styremedlem i Utdanningsforbundet Trondheim hadde den 27. november et leserinnlegg på trykk i Klassekampen om nødvendigheten av å avvikle bemanningsbransjen og heller satse på kommunale vikarpooler. Her kan du lese leserinnlegget:

Ja til kommunale vikarpooler!
Utdanningsforbundets landsmøte vedtok nylig at «Midlertidige ansettelser svekker det organiserte arbeidsliv som helhet og fører til stor usikkerhet for lønns- og arbeidsvilkår for den enkelte arbeidstaker. Utdanningsforbundet ønsker en avvikling av bemanningsbyråer.»

Administrerende direktør i NHO Service og handel, Anne Cecilie Kaltenborn, uttaler til Klassekampen, 12. november: «Det virker på meg når jeg leser uttalelsene deres at det ikke først og fremst er vikarbyråene de ønsker bort, men grunnbemanningen de ønsker opp.» Når Kaltenborn tolker vedtaket dit hen at vi ikke ønsker en avvikling av vikarbyråene, kan man med trygghet si at hun legger godviljen til.

De siste årene har vi sett stadige avsløringer på gjentatte brudd på arbeidsmiljøloven, sosial dumping og fagforeningsknusing. Dette har lite med et anstendig arbeidsliv å gjøre. Nulltimerskontrakter ble forbudt etter 01. januar 2019. Men vi ser at bemanningsbyråene spekulerer i lave stillingsprosenter, helt nede i 5–10 prosent. Fellesforbundets landsmøte vedtok at de ønsker en avvikling av bemanningsbransjen i sin nåværende form og at arbeidsformidlingen blir en sterkere offentlig oppgave. Sektor etter sektor tar et oppgjør med bemanningsbyråene. Nå gjør Utdanningsforbundet det samme. Arbeidstakere i bemanningsbransjen går uten et skikkelig stillingsvern og med usikre lønns- og arbeidsforhold. Sannsynligheten for å være fagorganisert og dermed tryggere i jobben, er også lavere. Høy organisasjonsgrad og et godt trepartssamarbeid er essensielt for å forhindre de stadige økende forskjellene.

Tidligere administrerende direktør i NHO, Kristin Skogen Lund, har flere ganger snakket varmt om betydningen av partssamarbeidet og den norske modellen. På NHOs årskonferanse i 2018 uttalte hun «Den norske modellen har tjent oss vel. Det har gjort at vi har høy produktivitet, stor medbestemmelse og et lavt konfliktnivå. Det gjør at vi er effektive og at vi trives. Dette må vi ta vare på.» Videre peker hun på at høy organisasjonsgrad er fundamentet i den norske modellen. Bemanningsbransjen er med på å undergrave det Skogen Lund lovpriste.

Vi skal ikke ha et løsarbeidersamfunn der man står med mobilen i hånda på morgenen og venter på telefon om arbeid. Det fører til usikkerhet og lite forutsigbarhet for arbeidstakerne. Og det fører til usikkerhet og lite stabilitet for barna. Profittdrevne bemanningsbyråer skal ikke tjene penger på barna våre. I 2018 brukte Trondheim kommune 37,6 millioner på innkjøp fra bemanningsbyråer kun for barnehage. Disse pengene burde vært brukt på flere ansatte og styrket bemanning. Og her skal vi gi NHO rett. Utdanningsforbundet mener det er nødvendig med økt grunnbemanning i barnehagen.

Ja, det vil bli behov for vikarer også i fremtiden. Men vi trenger ikke bemanningsbyråer for å løse vikarbehovet. Vi må ha en offentlig arbeidsformidling slik vi hadde før år 2000. Vi må ha kommunale vikarpooler med faste ansettelser, heltidsstillinger med gode lønns- og arbeidsforhold og mulighet for fagopplæring. Stavanger og Bergen er eksempler på kommuner med toppa bemanning og kommunal vikarpool, og med svært gode resultater. Kommunale vikarpooler vil gi bedre arbeidsvilkår, økt stabilitet og trygghet både for ansatte og barn, og en bedre kvalitet på barnehagetilbudet.

Gry Camilla Tingstad
Leder, Utdanningsforbundet Trondheim