Kurs for kommunale tillitsvalgte i FAS

Den 4. desember hadde lokallaget kurs for kommunale tillitsvalgte i medlemsgruppen faglig og administrative støttesystem (FAS). FAS er den nest minste, men samtidig den mest sammensatte medlemsgruppen i Utdanningsforbundet.

Innenfor FAS finner man medlemmer som jobber blant annet i:
- Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT)
- Statlig spesialpedagogisk støttesystem (Statped)
- Fylkesmannen
- NAV
- Sykehus og spesialisthelsetjenesten
- Barnevern og Familietiltak
- Barne-, ungdoms- og familieetaten (Bufetat),
- Kommunal- og fylkeskommunal administrasjon
- Utdanningsdirektoratet og i departementene.

De ulike gruppene er spredt på forskjellige tariffområder; KS, staten og Spekter som de mest sentrale. I Trondheim kommune har vi tillitsvalgte blant annet i Barne- og familietjenesten ved PPT, dagskolen/skoleteam,  omsorgsenheten, PPT for voksne (Helse og velferdskontor) og Fagenhet for oppvekst og utdanning, med flere.

Temaer for kurset denne gangen var lønn og tariff - lokalt og sentralt, tillitsvalgtarbeid, ny budsjettmodell for spesialpedagogisk hjelp i barnehage og Nordahl-pilot i Trondheim kommune. I tillegg var det fokus på erfaringsutveksling mellom enhetene, og selv om det er svært forskjellige arbeidsplasser så står man samtidig i like prosesser og utfordringer.

Utdanningsforbundet Trondheim ser stor nytte av å ha egne kurs for denne medlemsgruppen og har som mål å avholde kurs innretta mot FAS, i tillegg til kurs for alle tillitsvalgte, ca. en gang pr halvår.

Det planlegges også et sentralt avholdt kurs for tillitsvalgte i FAS den 22. januar. Nærmere informasjon om dette vil komme senere.