Mer tid til kontaktlærerne

9. desember kom nyheten om at arbeidstidsavtalen for skoleverket blir forlenget med to år. I saken som ble publisert på Utdanningsforbundets nettside går det fram at partene som forhandlet sto for langt fra hverandre, og at man dermed endte opp med en prolongering av nåværende avtale.

Hovedkravet fra Utdanningsforbundet var en reduksjon i årsrammene for undervisning, med særlig fokus på kontaktlærerne. Kravet ble avvist fra KS. I uttalelsen som ble publisert på nettsiden til Utdanningsforbundet sier Steffen Handal:

– Det er først og fremst elevene som rammes når kontaktlærerne ikke har tid nok til dem. De får ikke den oppfølgingen de har krav på og bør ha. Særlig går dette utover elever som trenger ekstra tett oppfølging og hjelp. Det er bekymringsfullt at kontaktlærerne blir pålagt stadig flere oppgaver uten at de får tid til å utføre dem.

Vi vet at mange medlemmer er skuffet over at det ikke var mulig å få gjennomslag for kravet. Lokalt vil vi derfor jobbe for å få politikerne til å prioritere mer tid til kontaktlærerne gjennom kommune- og fylkesbudsjett. Utdanningsforbundet Trondheim hadde i forbindelse med høstens kommune- og fylkestingsvalg et krav til politikerne om ytterligere reduksjon i undervisning til kontaktlærere. Samtlige politiske partier, med unntak av FrP som ikke tok stilling til kravene, støttet dette kravet.

Da Utdanningsforbundet Trondheim arrangerte politisk debatt på BROR 2. september ble temaet debattert. I panelet var det stor forståelse for at kontaktlærerens mange oppgaver er sammensatte, komplekse og tidkrevende, og at tid til hver enkelt elev er avgjørende for å skape gode relasjoner og for å kunne følge opp den enkelte. Mer tid til kontaktlærerne var noe politikerne signaliserte at de ønsket å jobbe for. For Trondheim kommune vil dette koste ca 30 millioner.

- Når vi nå har kommet til innspurten av høstens budsjettforhandlinger ser vi at våre krav om økt grunnbemanning i barnehagen og en styrking av laget rundt elevene er delvis innfridd i budsjettforslaget fra de rød-grønne, som trolig blir vedtatt i Bystyret 19. desember. Dette er vi svært fornøyde med, sier lokallagsleder Gry Camilla Tingstad.

Utdanningsforbundet Trondheim er imidlertid skuffet over at det ikke er satt av midler til økt tid til kontaktlærer.

Vi kommer til å ta dette opp med både posisjon og opposisjon i tiden framover, og jobbe for at vi lokalt i Trondheim kommune skal få midler til nedsatt tid til kontaktlærer i løpet av budsjettperioden, avslutter Gry Camilla Tingstad.

I forbindelse med kommunevalget 2019 laget Utdanningsforbundet Trondheim en video for å få fram de sammensatte oppgavene som kontaktlærerne har. Den kan du se her.