Utdanningsforbundet holdt appell på Likelønnsaksjonen

Fra 14. november jobber kvinner gratis ut året. Likelønnsaksjonen ble markert i Trondheim for å sette fokus på at kvinner kun tjener 87% av det menn tjener.

Kvinnedominerte yrker verdsettes lavere enn typisk mannsdominerte yrker i ulike deler av arbeidslivet. Regnet ut fra at alle jobbet heltid i 2017, tjente norske kvinner knapt 87 % av det menn tjente. I yrker som krever lang utdanning, er forskjellen enda større. Der tjener kvinnene bare 80 % av det mennene gjør. Fra 14. november jobber altså gjennomsnittskvinnen gratis ut året.

Equal Pay Day har vært arrangert verden over for å markere den globale uretten som ligger i at kvinner tjener mindre enn menn, og Unio-forbundene har i mange år markert med fokus på medlemsgruppene. Dato har vært varierende fra år til år, ut fra når kvinner jobber gratis sammenlignet med mannsdominerte grupper med like lang utdanning. Unio, LO, YS og Akademikerne har nå vedtatt å markere Likelønnsaksjonen på samme dag.

Stine Hjerpbakk er styremedlem i Utdanningsforbundet Trondheim og var fagbevegelsens appellant på Likelønnsaksjonen. Du kan se hennes appell her.

Følg gjerne Likelønnaksjonen på Facebook!