Skjermingstillegget for uføre kan ikke fjernes!

Utdanningsforbundet Trondheim tar på det sterkeste avstand til regjeringens forslag om å fjerne skjermingstillegget for de uføre når disse går over på alderspensjon i folketrygden ved 67 år.

Regjeringen har foreslått å fjerne skjermingstillegget for uføre. Utdanningsforbundet Trondheim har levert høringssvar og tar på det sterkeste avstand til dette forslaget.

- Å fjerne skjermingstillegget for uføre er noe som vil ramme arbeidstakere, og våre medlemmer, i utsatte grupper hardt. Dette er ikke noe vi kan akseptere, sier Gry Camilla Tingstad, leder i Utdanningsforbundet Trondheim.

Her kan du lese høringssvaret som lokallaget har sendt til Arbeids- og sosialdepartementet.

Høringssvar – Om alderspensjon til tidligere mottakere av uføretrygd, fjerning av skjermingstillegget

Vi viser til Arbeids- og sosialdepartementets høringsnotat av 17. September 2019 om endringer i alderspensjonen til tidligere mottakere av uføretrygd.

Levealdersjusteringa gjør at arbeidstakerne må stå stadig lenger i jobb for å oppnå en pensjon til å leve av. Jo yngre du er, desto lenger må du stå i jobb for å kompensere for levealdersjusteringen, og dermed blir tapet ved å måtte gi seg ved 62 år større for hvert år som går. Uførepensjonister går automatisk av med pensjon ved fylte 67 år, og har derfor ingen mulighet til å kompensere for levealdersjusteringa.

I dag er 17,7 % av 64-74-åringene sysselsatt (SSB). Tall som Manifest tankesmie har innhentet viser at tidspunkt for når en person blir ufør eller går av med pensjon avhenger av utdanning og status (Notat 4/2019). Videre finner de at det er store ulikheter mellom yrkesgruppene når det gjelder andelen i aldersgruppen 55 til 66 år som er yrkesaktive, alderspensjonerte og uføre. De med fysisk og/eller psykisk krevende arbeid er overrepresenterte blant uføre, men også yrkesgrupper med høyere utdanning må gi seg før fylte 67 år. Gjennomsnittlig pensjonsalder for en lærer er rett under 62 år, mens en Fafo-rapport fra 2017 viser at gjennomsnittlig pensjonsalder for barnehagelærere er 59 år. Rapporten viser også at 30% av disse er forventa å ta ut pensjon før de har blitt 62 år – de har altså blitt uføre. Regjeringas vedtak vil altså være kritisk for våre medlemmer. En endring vil også ramme kvinner som gruppe hardt, da det er flere kvinner enn menn blir helt eller delvis uføre før ordinær pensjonsalder.

Uføre har ikke et valg. Ingen velger uførhet. Det er ikke et personlig valg, men noe man av medisinske eller andre helsemessige grunner blir tvunget til. Likevel mener regjeringa at de uføre skal få livstidsstraff for sin sykdom eller nedsatte funksjonsevne. Noen er helt eller delvis uføre gjennom hele arbeidslivet, men det store antallet uføre blir det i siste del av arbeidslivet. Felles for alle er at ytelsene er knappe og det er på ingen måte rom for ytterligere kutt.

Å være ufør er ikke et gode, verken økonomisk eller helsemessig. Velferdsstaten skal sikre dem som trenger det. Det må vi fortsette å gjøre. Med forslaget setter regjeringen to utsatte grupper opp mot hverandre, de uføre og de som tvinges til å gå av med alderspensjon tidlig. Det at man ved avgang som 62-åring får en svært lav pensjon fra folketrygden er et problem, men det blir helt feil å forringe andre ytelser ytterligere ved å sette to grupper opp mot hverandre.

Utdanningsforbundet Trondheim mener tilrettelegging og bedre vilkår for seniorer er veien å gå, heller enn å straffe dem som faktisk trenger å gå av. Et høyere nivå på hvor mye man faktisk skal kunne få i alderspensjon fra folketrygden er en mer legitim diskusjon enn det departementet nå gjør med å sette yrkesaktive 62-åringer som trenger å gå av og uføre opp mot hverandre.

«Personer som mottar uføretrygd tjener opp pensjonsrettigheter som om de hadde fortsatt i jobb» står det i høringsnotatet. Dette er bare delvis sant ettersom uføres opptjening stanser ved 62 år. Uføre har i utgangspunktet en lavere opptjening enn arbeidsføre. Gjennomsnittlig utbetaling til en ufør var i 2018 245.500 kroner ifølge NAV. Utdanningsforbundet Trondheim mener derfor at uføre må få pensjonsopptjening opp til 67 år for at de skal ha en økonomisk trygghet og kunne klare å forsørge seg selv.

Grunnleggende i vårt velferdssamfunn er at ingen skal tape på å bli syk. Som ufør går du ned til 2/3 av tidligere inntekt i uføretrygd. Før pensjonsreformen fikk du det samme i livsvarig alderspensjon som om du hadde vært i full jobb til 67 år. Sikring av en pensjon å leve av for uføre er en av hovedpilarene i velferdsstaten. Klarer vi ikke det har vi sviktet.

Utdanningsforbundet Trondheim mener man må fjerne all levealdersjustering for uføre og at uføre skal ha opptjening av pensjon frem til fylte 67 år. Å fjerne skjermingstillegget for uføre er noe som vil ramme arbeidstakere, og våre medlemmer, i utsatte grupper hardt. Vi vil derfor fraråde dette på sterkeste.