Reagerer på negativ omtale av lovbestemt lærernorm

Utdanningsforbundet er provosert over toppene i Trondheim kommune og mener kommunedirektøren og oppvekstdirektøren rakker ned på lærernormen.

Leder i Utdanningsforbundet Trondheim, Gry Camilla Tingstad, ble intervjuet i Adresseavisen den 26. november, i forbindelse med oppslagene som har vært den siste tiden om det høye sykefraværet i skolen.

I forslag for Handlings- og økonomiplan 2020-2023 kritiserte kommunedirektør (tidligere rådmann) igjen lærernormen. Han mener normen presser andre yrkesgrupper ut av skolen. Disse uttalelsene er Utdanningsforbundet svært kritiske til, og vi mener kommunen selv er skyld i at man har havnet i en slik økonomisk situasjon.

- Lærernormen er lovpålagt og det skulle bare mangle at den også gjennomføres også i Trondheimsskolen. Utdanningsforbundet er opptatt av laget rundt eleven, og vi trenger miljøarbeidere for å skape en god skole - vi må få mulighet til å mer samarbeid, sier Tingstad.

Vi ønsker å dra i samme retning for å skape en god skole, og da er det svært uheldig at man fra rådmannens side setter ulike yrkesgrupper opp mot hverandre. Inntrykket som skapes er at lærernormen er noe negativt, og det er denne som har skylda for at kommunen må kutte på andre områder i skolen. Dette mener Utdanningsforbundet er helt uakseptabelt. Lærernormen er en minimumsbestemmelse som skal sikre at elever over hele landet får et forsvarlig opplæringstilbud, der lærerne får tilstrekkelig med tid til hver elev. Utdanningsforbundet har gjennom mange år kjempet for å få på plass en lærernorm. Nå som normen er vedtatt må også Trondheim kommune verdsette at ekstra lærere vil være et løft for elevene våre.

Du kan lese intervjuet i Adresseavisen her.