Ofte stilte spørsmål om forsikring

Her har vi samlet spørsmålene våre medlemmer ofte lurer på om våre forsikringer. Hvis du ikke finner det du lurer på, ta gjerne kontakt med oss på mail eller telefon.

Her finner du vanligste spørsmålene med svar

Det er Tryg Forsikring som behandler alle skadesaker. Skader kan meldes via Tryg sine hjemmesider, eller per telefon 55 17 19 26. Spørsmål om saksgang eller skadeoppgjør rettes direkte til Tryg.

Har du mottatt et inkassovarsel er forsikringene dine stoppet. For å gjenåpne forsikringene dine må du betale den opprinnelige fakturaen eller purringen. Da blir forsikringsforholdet startet fra innbetalingsdato.

Har du betalt inkassovarselet må du kontakte oss for å gjenåpne forsikringene. Ta kontakt med oss på tlf. 24 14 20 00 eller forsikring@udf.no. Du kan også legge inn forsikringsbestilling på nytt via Min side.

Har du mottatt et inkassokrav fra Conecto må kravet betales i sin helhet. Når dette er gjort kan forsikringene bestilles på nytt. Henvendelser vedrørende inkassokravet rettes direkte til Conecto AS på telefon 67 15 78 80.

For å unngå fakturagebyr på kr 49,- må du ha en elektronisk betalingsavtale. Du kan opprette Avtalegiro i din nettbank ved betaling av din forsikringsfaktura slik at fremtidige krav trekkes automatisk.

Det er for tiden ikke mulig å opprette nye eFaktura-avtaler på grunn av omlegging til eFaktura 2.0. Omleggingen innebærer at eFakturakunder må ha inngått generell aksept for eFaktura (Ja- takk-til-alle) for å kunne motta regninger fra bedrifter man tidligere ikke har mottatt efaktura fra. Løsningen vil bli klar i Utdanningsforbundet i løpet av kort tid. Har du sagt Ja-takk-til-alle vil du automatisk få eFaktura når løsningen er klar, du trenger ikke foreta deg noe.

Ved å logge inn i banken og huke av for "Ja-takk-til-alle" vil du automatisk få eFaktura når løsningen er klar, du trenger ikke foreta deg noe. Har du allerede en eFaktura avtale, og ønsker å oppretholde denne, er det viktig at du aksepterer "Ja takk til alle" i din nettbank eller betalingsapp. Dersom aksepten ikke gjennomføres før fristen, vil du ikke lenger motta eFaktura etter 15. mai 2022. Se din bank for mer informasjon.

Ønsker du AvtaleGiro kan du opprette dette i din nettbank, når du betaler din forsikringsfaktura.

Det er i mange tilfeller mulig å dele innbetalingen i flere eller færre terminer. Kontakt oss, så sjekker vi om det er mulig for deg.

Første betaling av nytegnet forsikring vil komme som faktura per post.

Dette kan skyldes at beløpsgrensen på din avtalegiro er for lav, eller at det ikke var dekning på konto på trekkdato. Ved å betale mottatt purring fortsetter den elektroniske betalingsavtalen som normalt.

Glemmer du å betale en faktura vil ikke forsikringene stoppe opp, men du vil motta en purring. Betaler du ikke purringen vil du motta et inkassovarsel som også informerer om at dine forsikringer er stoppet. Når inkassovarselet er betalt kan du ta kontakt med oss om du ønsker å starte forsikringene igjen.

Betaler du for mye eller betaler en faktura to ganger, vil det overskytende beløp automatisk tilbakebetaltes til samme konto. Det er ikke nødvendig å melde fra til oss, transaksjonen skjer innen kort tid.

Slett avtalen du har i den gamle banken din. Opprett en ny avtale i den nye banken ved å legge inn opplysninger fra fakturaen som ligger på min side, eller fra en eventuell purrefaktura.

Har du bestilt en forsikring som du ikke ønsker allikevel, kan du angre bestillingen inntil 30 dager etter første virkedag for forsikringen.

Ønsker du å endre en forsikring, kan dette gjøres ved å logge inn på Min side. Her finner du en oversikt over dine forsikringer hos oss.

Finn frem til forsikringen det angår og trykk på Mer Informasjon. Om det er en forsikring du kan endre på, vil det alternativet komme opp her.

Hvis du vil si opp én eller flere forsikringer, kan du gjøre dette under Mine forsikringer på Min side. Hvis du ikke allerede er innlogget, klikk Logg inn øverst til høyre på siden for å komme inn på Min side.

Når du er på siden Mine forsikringer, gjør følgende:

Klikk på forsikringen du vil si opp under overskriften Mine forsikringer.
Klikk på linken Mer informasjon
Klikk på knappen Si opp forsikring