Lærerprofesjonens etiske råd

Lærerprofesjonens etiske råd skal støtte opp om etisk forsvarlig praksis i utdanningssektoren.

Lærerprofesjonens etiske råd 2024-2027:

Medlemmer av rådet:

Birgitte Fjørtoft (rådsleder), barnehagelærer med master i barnehagepedagogikk, redaktør for fagtidsskriftet Barnehagefolk og forfatter

Solveig Østrem, professor på fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier, institutt for barnehagelærerutdanning ved OsloMet

Øyvind Ekvik, lærer og assisterende rektor i Bærum

Judith Klein, samfunnsgeograf, lektor og stipendiat på Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk ved Høgskolen i Innlandet

Njål Vigleik Gren-Johnsen, avdelingsleder på Kongsberg videregående skole, og politiker i fylkestinget og landsstyret for SV

Mona Søbyskogen, rektor på Marker skole, for tiden frikjøpt som nestleder i Skolelederforbundet

Anine Svendsen Hagen, barnehagelærer, pedagogisk leder og daglig leder i en barnehage på Nesodden

Simon Malkenes, lektor, sakprosaforfatter og stipendiat ved institutt for lærerutdanning på NTNU

Reine-Marie Malkoun Eriksen, doktorgrad fra Libanon innenfor filosofi, og enhetsleder for voksenopplæringen og flyktningetjenesten i Hitra kommune

Marius Andersen, lærer på Haukerød skole i Sandefjord

Kjetil Rogn-Hamre (varamedlem), lektor på Valdres videregående skole

Lars Strande Syrrist (varamedlem), lærer og tidligere leder for Pedagogstudentene (nå: Lærerstudentene i Utdanningsforbundet)

Anders Flengsrud (varamedlem), barnehagelærer og jobber i barnehage

Les mer om medlemmene på Rådets egne sider.

Lærerprofesjonens etiske råd ble opprettet for første gang i 2016 og skal støtte opp om etisk forsvarlig praksis i utdanningssektoren til beste for barn, unge og voksne.

Rådet skal fremme verdiene i Lærerprofesjonens etiske plattform og har en fri og uavhengig stilling. Medlemmene ble oppnevnt etter en åpen nominasjonsprosess, og uavhengig av organisasjonstilhørighet.

Rådet har tolv medlemmer som representerer profesjonen i ulike deler av sektoren. Rådet består i tillegg av medlemmer med annen relevant kompetanse. 

Utdanningsforbundet har, som landets største lærerorganisasjon, påtatt seg ansvaret for opprettelsen og driften av rådet, helt siden oppstarten i 2016. På sikt kan dette endres, fordi rådet er opprettet for hele lærerprofesjonen i Norge. 
 
Sentralstyret oppnevnte det nye rådet i sitt styremøte i midten av mars 2024, hvor Birgitte Fjørtoft ble valgt som leder. Fjørtoft er barnehagelærer med masterutdanning. Hun har erfaring fra den forrige perioden i rådet som rådsmedlem. 

Formål

Lærerprofesjonens etiske råd skal støtte opp om etisk forsvarlig praksis i utdanningssektoren til beste for barn, unge og voksne. Rådet skal fremme verdiene i Lærerprofesjonens etiske plattform. Rådet skal bidra til økt bevissthet og kunnskap om lærerprofesjonens etiske ansvar og verdier, i samfunnet, i profesjonen og i lærerutdanningene. Rådet skal løfte fram profesjonsetiske utfordringer i faglige, pedagogiske og politiske sammenhenger der det er relevant for profesjonen. Rådet skal uttale seg fritt og være et rådgivende organ for profesjonen i prinsipielle etiske spørsmål. Rådet skal bidra til debatt, og videreutvikle forståelsen av profesjonsetikk.

Oppgaver

Lærerprofesjonens etiske råd skal løfte profesjonsetiske spørsmål av prinsipiell karakter inn i profesjonen og i samfunnsdebatten, ved for eksempel:

  • å løfte fram og uttale seg om spørsmål fra profesjonen som er av prinsipiell karakter
  • på selvstendig grunnlag uttale seg om profesjonsetiske spørsmål i utdanningssektoren
  • å skrive kronikker, artikler og holde foredrag, og foreslå relevant forskningsbaserte artikler til Utdanningsforskning.no (Utdanningsforbundets forskningsformidling på nett)
  • å være en ressurs i lærerutdanningenes arbeid med profesjonsetikk
  • jevnlig dele aktuell informasjon med lærerorganisasjonene
  • delta på kurs og konferanser i alle deler av utdanningssektoren
  • å gi Utdanningsforbundet forslag til revideringer i Lærerprofesjonens etiske plattform

Sammensetning

Rådet har tolv medlemmer som representerer profesjonen i ulike deler av sektoren. Rådet består i tillegg av medlemmer med annen relevant kompetanse. 

Organisering og oppnevning

Ved oppnevning av nye medlemmer inviteres de andre lærerorganisasjonene til en åpen oppnevningsprosess. Medlemmene av rådet oppnevnes for fire år. Kontinuiteten i arbeidet sikres ved at medlemmer av rådet kan sitte i mer enn en periode.