Forhandlinger under streik: – Usolidarisk og splittende

Noen kommuner velger å holde forhandlinger for ledere selv om Utdanningsforbundet er i streik og derfor ikke kan møte til forhandlinger. Dette får Tormod Korpås, leder av sentralt lederråd, til å reagere.

– At kommuner og andre organisasjoner velger å forhandle når en annen organisasjon er i streik mener jeg er uheldig og kan skape unødvendig uro lokalt, selv om det ikke er ulovlig tariffmessig, mener Korpås, som også sitter i Sentralstyret i Utdanningsforbundet.

Han viser til at Utdanningsforbundet nå får meldinger fra medlemmer i kommuner som velger å ha forhandlinger for ledere selv om det er streik.

– Selv om det er lov å gjøre det, betyr det ikke at det er klokt. Det er usolidarisk og virker bare splittende, mener Korpås.

Konflikt og brudd

Hovedtariffavtalens kapittel 3 og 5 hjemler forhandlinger for ledere og andre akademiske stillinger i kommunen. Hovedtariffavtalens bestemmelser regulerer hvordan disse forhandlingene skal foregå.

Men hva skjer med bestemmelsene i kapittel 3 og 5 når organisasjonen er i konflikt?

Når det oppstår brudd i forhandlingene, og en organisasjon velger å gå ut i streik, vil alle avtaler mellom partene suspenderes midlertidig - inkludert Hovedavtale og Hovedtariffavtale. Dette innebærer at avtalene som regulerer lønnsforhandlingene ikke lenger gjelder for medlemmene i organisasjonen i streik.

Når Hovedavtalen er suspendert betyr det at også grunnlaget for partssamarbeidet opphører, også for tillitsvalgte som ikke er i streik. Les mer om lokale forhandlinger i kapittel 3 og 5 her.

– Når streik er et faktum legges partssamarbeidet ned, og dermed også lønnsforhandlinger. Når streiken er over, fortsetter partssamarbeidet på vanlig måte og lokale forhandlinger kan gjennomføres, understreker Korpås.

Streiken vil også medføre at virkningsdatoen for den nye lønnen kan bli forsinket tilsvarende streikens lengde.

Portrettbilde av mann. Foto.
Tormod Korpås
leder for lederrådet