Ny opptrapping: – Lønnsnemnd løser ikke problemene

Utdanningsforbundet tar ut drøyt 100 nye lærere i streik fra neste tirsdag. Sandefjord er nytt uttaksområde. Steffen Handal advarer regjeringen mot å gå til tvungen lønnsnemnd.

I helgen brøt som kjent meklingen i den pågående lærerstreiken sammen. I etterkant har mange spekulert i at en tvungen lønnsnemnd er rett rundt hjørnet. Samtidig som Utdanningsforbundet trapper opp streiken med drøyt 100 nye lærere, hovedsakelig fra Sandefjord, advarer Steffen Handal regjeringen mot å gå til et slikt skritt.

Hvorfor streiker vi? Hvor streiker vi? Hva er siste nytt? Her finner du alt om streiken

– Det er et læreropprør vi ser nå. En lønnsnemd vil avslutte streiken, men ikke problemene i sektoren.  Regjeringen vil da ha bidratt til at lærerne sannsynligvis forblir lønnstaper, lærermangelen vil øke og andelen «lærere» som underviser uten lærerutdanning øke.

– Det er en kraftig frustrasjon blant lærerne. Jeg frykter at en lønnsnemnd vil gi flere demotiverte lærere. Det er det siste skolen og elevene trenger nå. Denne konflikten bør løses av partene, understreker Handal.

Handal etterlyser et forhandlingsmandat fra KS sitt hovedstyre til forhandlerne som kan bidra til å løse konflikten. Politikerne i hovedstyre må forstå at de må komme lærerne i møte.

– Ingen tillit

Utdanningsforbundets leder mener en nemnd på ingen måte er et bidrag til å bygge tillit i sektoren. Han kommer samtidig med et stikk til regjeringen.

– Hvis dette skal være eneste gangen vi hører fra regjeringen under konflikten så vil løftet i Hurdalsplattformen om å rekruttere, utdanne og beholde kvalifiserte lærere ha liten verdi. Man bygger ikke tillit med tvang.

Handal mener konsekvensene ikke må undervurderes.

– Det er KS, ved politikerne i hovedstyret, som har gjort lærerne i dette landet rasende. År etter år er lærerne blitt gjort til lønnstapere. Det er mange steder stor lærermangel og samtidig opplever de en stadig bagatellisering av lærernes kompetanse.

– Jeg har aldri opplevd en slik harme og oppgitthet i landets lærerværelser som jeg nå gjør. Når våre motparter selv innrømmer at de har prioritert andre, men samtidig fremstiller oss som grådige middagsgjester, setter det sinnene i kok, sier Utdanningsforbundets leder.

Mange sier de vil slutte

Flere forteller nå at de vurderer å slutte i læreryrket.

– I avisene har vi lest flere historier om lærere som nå søker og ser etter andre jobber, og jeg får tilbakemeldinger både fra streikende og ikke-streikende om at dette bare er toppen av isfjellet.

– En undersøkelse i fjor viste at annenhver lærer hadde søkt eller vurderte å bytte jobb. Nesten en av fem som står i klasserommene i dag er uten lærerutdanning. Med den frustrasjonen som nå hersker blant landets lærere risikerer vi at den andelen kan bli betydelig høyere. Er det noe som KS og deres politikere er villige til å ta sjansen på, spør Handal.

Fra tirsdag 4. oktober tas altså over 100 nye lærere, hovedsakelig fra Sandefjord, ut i streik. Dermed vil drøyt 8650 av Utdanningsforbundets medlemmer i streik fra tirsdag 4. oktober. Barnehager og elever i førsteklasse skjermes også denne gangen.

Her streiker lærerne: Her er den totale oversikten over vårt streikeuttak

Hvilke skoler som er rammet, og hvor mange som skal ut i streik på den enkelte skole, finner du i denne Excel-oversikten. Under finner du uttaksområdene og hvilke skoler som rammes i den kommende fasen:

BERGEN KOMMUNE
Mjølkeråen skole

BODØ KOMMUNE
Grønnåsen skole

LILLESTRØM KOMMUNE
Volla skole

NORDLAND FYLKESKOMMUNE
Bodin videregående skole
Bodø videregående skole

STEINKJER KOMMUNE
Egge barneskole

STJØRDAL KOMMUNE
Fosslia skole

VESTFOLD OG TELEMARK FYLKESKOMMUNE
Sandefjord videregående skole

NB! Vær oppmerksom på at det ved de fleste skolene bare tas ut et fåtall lærere. Det er kun ved Sandefjord videregående skole det tas ut et betydelig antall lærere (se nøyaktig uttak i dette Excel-arket).