Forslag til endringer i privatskolelova, forskrift til privatskolelova og økonomiforskrift til privatskolelova

Overordnet sett mener Utdanningsforbundet at utdanning skal være et offentlig ansvar, og offentlige midler til utdanning skal komme elevene til gode. Alle elever, uavhengig av skolens eierform skal ha et utdanningstilbud av høy kvalitet.

For å sikre dette må både offentlige og private skoler ha gode rammevilkår, regelverket må sikre at offentlige midler kommer elevene til gode og lærere må sikres gode lønns- og arbeidsvilkår i både offentlige og private skoler.

For Utdanningsforbundet er det avgjørende at det legges til rette for at elever på private og offentlige skoler har likeverdige rammevilkår. Dette betyr at vi ikke kan støtte den foreslåtte reduksjonen i tilskuddet til kombinerte skoler, uten at det er kjent hvilke kompenserende tiltak regjeringen har tenkt å sette inn for de berørte skolene og endringen er bedre konsekvensvurdert. Det er også viktig for Utdanningsforbundet at elever med varige og omfattende behov for tilrettelegging av sin opplæring får dette, og at denne rettigheten gis med utgangspunkt i hvilket opplæringstilbud som best møter elevens behov – uavhengig av diagnose. Vi opplever ikke at departementets forslag om endringer knyttet til bestemmelsene for de særskilte skolene for funksjonshemmede ivaretar dette godt nok.

Les mer: vår høringsuttalelse (pdf, 203 kB)