Å pisse i buksa er behagelig bare en kort stund.
Å redde kommunale budsjett ved å kutte i barnehage og skole blir som å pisse i buksa. Det er behagelig der og da, men det blir sabla kaldt på sikt.
Publisert 22.03.2024
På denne siden finner du alle artiklene som omhandler økonomi og ressurser i utdanningssektoren.
Å redde kommunale budsjett ved å kutte i barnehage og skole blir som å pisse i buksa. Det er behagelig der og da, men det blir sabla kaldt på sikt.
Publisert 22.03.2024
Utdanningsforbundet startet i 2023 en barnehagesatsing som heter «Tid for de minste». Den viser at det ikke står så bra til med arbeidssituasjonen for de ansatte i norske barnehager.
Publisert 13.03.2024
Departementene er tydelige på at forslagene skal bidra til å redusere ankomstene av fordrevne fra Ukraina til Norge. Et trist formål som føyer seg inn i rekken av flere tilsvarende lovendringer for denne flyktninggruppen.
Debatt: – Uten konkrete tiltak for å bedre kommunal- og fylkeskommunal økonomi vil dette bli nok en strategi med gode intensjoner som strander.
Publisert 07.03.2024
De statlige midlene til kommuner og fylkeskommuner blir i hovedsak bevilget som rammetilskudd. Da er det opp til lokalpolitikere og kommuneadministrasjonen å gjøre de nødvendige prioriteringene. Det igjen betyr at det å drive påvirkningsarbeid om prioriteringer er en sentral oppgave for tillitsvalgte lokalt.
Torsdag 26.januar deltok hovedtillitsvalgt i Utdanningsforbundet Sarpsborg, Knut Raknerud Olsen, på Debatten på NRK.
Publisert 26.01.2024
Utdanningsforbundet viser til at mange unge som vokser opp i fattigdom har utfordringer i utdanningssystemet. Vi støtter ekspertgruppens forslag til endringer i kontantytelser, da vi vurderer at disse vil kunne styrke barns levekår og livskvalitet på kort sikt.
Utdanningsdirektoratet publiserte 15. desember 2023 GSI-tallene for skoleåret 2023/24. Tallene i faktaarket gjelder per 1. oktober 2023.
Overordnet sett mener Utdanningsforbundet at utdanning skal være et offentlig ansvar, og offentlige midler til utdanning skal komme elevene til gode. Alle elever, uavhengig av skolens eierform skal ha et utdanningstilbud av høy kvalitet.
Lærermangel er et felles problem i de nordiske land. Hvilke tiltak kan øke tilgangen på lærere med lærerutdanning i barnehage, grunnskole og i videregående opplæring?