Kraftig skyts mot «lekbasert læring»
Utdanningsforbundet har nå levert sitt høringssvar til rapporten "Et jevnere utdanningsløp". Nestleder Ann Mari Milo Lorentzen oppfordrer regjeringen til å legge hele rapporten i en skuff.
Publisert 25.04.2024
På denne siden finner du våre høringsuttalelser.
Utdanningsforbundet har nå levert sitt høringssvar til rapporten "Et jevnere utdanningsløp". Nestleder Ann Mari Milo Lorentzen oppfordrer regjeringen til å legge hele rapporten i en skuff.
Publisert 25.04.2024
Utdanningsforbundet vil i dette høringssvaret først presentere noen overordnede perspektiver og generelle betraktninger knyttet til finansierings- og ressurssituasjonen i barnehage- og skolesektoren, samt til betydningen barnehagen, skolen og SFO tillegges for å skape sosial utjevning og sosial mobilitet.
Utdanningsforbundet mener det er flere gode forslag i høringsnotatet. Felles regler for ansettelse, opprykk og overgang mellom professorstigen og dosentstigen er positivt. Forenklingen vil gjøre at det er lettere for institusjonene og de ansatte å få oversikt over systemet, og dermed at reglene følges.
Vi slutter oss til målet om mer attraktive yrkesfag slik at flere elever fullfører opplæringen frem til fagbrev og at det utdannes nok fagarbeidere til å møte fremtidens arbeidskrafts- og kompetansebehov.
I og med at skolen har vært en viktig arena for fornorskning, er den også en viktig arena for å rette opp fornorskningens arv. Som Norges største fagforening for lærere, vil Utdanningsforbundet jobbe for at skolen skal være en arena for revitalisering av språk, levesett og tradisjoner.
Departementene er tydelige på at forslagene skal bidra til å redusere ankomstene av fordrevne fra Ukraina til Norge. Et trist formål som føyer seg inn i rekken av flere tilsvarende lovendringer for denne flyktninggruppen.
Det er Utdanningsforbundet si vurdering at høyringsdokumenta er godt strukturerte og oversiktlege trass i det store omfanget. Vi meiner direktoratet langt på veg har lukkast i å utarbeide eit framlegg til forskrifter som er tydelege og i hovudsak meir tilgjengelege og meir brukarvennlege enn i dag.
Utdanningsforbundet roser regjeringen for å ha satt ned dette viktige utvalget og takker selve utvalget for å ha lagt ned en stor innsats med å utrede et komplekst tema innenfor tidsrammer som har vært i overkant stramme.
I høringssvaret gir vi innspill til forslag til vurderingsuttrykk for de fire modulene i FOV, men kommenterer ikke de enkelte fagene som inngår i moduliseringen. Til læreplanene i VOV knyttes kommentarene til vurderingsuttrykk i enkeltmoduler og forslag om å innføre krav til sentralgitt eksamen før oppmelding til fag- eller svenneprøve.
Utdanningsforbundet har i tidligere høringsprosesser omtalt endringene som svekkelser av rettigheter. Norge har internasjonale forpliktelser og ikke minst forpliktelser overfor barn og unge og deres krav på skolegang, som må oppfylles.