Spørsmål og svar om barnehageforliket
Den 14. november presenterte regjeringspartiene og fire opposisjonspartier en avtale om ny regulering og finansiering av private barnehager. Her besvarer vi noen spørsmål om hva avtalen vil bety for de private barnehagene og våre medlemmer som arbeider der.
Løser ikke barnehageutfordringene
I dag la regjeringspartiene og fire opposisjonspartier frem en avtale om ny regulering og finansiering av private barnehager. Utdanningsforbundet mener den inneholder noen forbedringer fra dagens system, men at endringene ikke er store nok til å løse de viktigste utfordringene.
Publisert 14.11.2024
Private skoler representerer et viktig og positivt mangfold
Utdanningsforbundet anerkjenner verdien av godkjente privatskoler. Vi mener at de representerer et viktig og positivt mangfold. Samtidig er vi opptatt av at utdanning primært skal være et offentlig ansvar.
Publisert 13.11.2024
Historisk Lorentzen inn i EI-styret
Utdanningsforbundets første nestleder Ann Mari Milo Lorentzen ble torsdag valgt inn i styret i Education International. Hun ble med det tidenes første styrerepresentant fra barnehagesektoren!
Publisert 02.08.2024
NOU 2024:1 Definisjon og registrering av ideelle velferdsaktører
Utdanningsforbundet mener at dagens situasjon, der det reelt sett ikke finnes en tydelig definisjon av ideell velferdsaktør, gjør at den offentlige debatten rundt situasjonen til ideelle velferdsaktører svekkes da det er uklart, både hva som rent faktisk er en ideell aktør, og hvilke utfordringer ideelle aktører møter.
Endringer i økonomiforskrift til privatskolelova i forbindelse med innføring av ny tilskuddsmodell for private grunnskoler
Utdanningsforbundet mener at tilskuddsmodellen og de varslede kompenserende tiltakene må utformes slik at alle kombinerte skoler, uavhengig av geografisk plassering, får et tilskudd som gir elevene et likeverdig tilbud med elever i offentlige skoler.
Endringer i privatskolelova (ny tilskuddsmodell for private grunnskoler) Prop. 65 L (2023-2024)
Utdanningsforbundet mener at utdanning skal være et offentlig ansvar, og offentlige midler til utdanning skal komme elevene til gode. Alle elever, uavhengig av skolens eierform, skal ha et utdanningstilbud av høy kvalitet.
Framlegg til forskrift til opplæringslova og forskrift til privatskulelova
Det er Utdanningsforbundet si vurdering at høyringsdokumenta er godt strukturerte og oversiktlege trass i det store omfanget. Vi meiner direktoratet langt på veg har lukkast i å utarbeide eit framlegg til forskrifter som er tydelege og i hovudsak meir tilgjengelege og meir brukarvennlege enn i dag.