Inntektssystemet til kommunene

Torsdag 26.januar deltok hovedtillitsvalgt i Utdanningsforbundet Sarpsborg, Knut Raknerud Olsen, på Debatten på NRK.

Tema for sendingen var inntektssystemet til kommunene og hvor utfordrende dagens system er for kommuner med lav skatteinntekt.
I sendingen ble skjevheten mellom kommunenes økonomi belyst.

I Østfold er det flere kommuner som har så lav skatteinntekt at politikere er bekymret for om de kan tilby lovpålagte oppgaver med en god kvalitet.
Regjeringen skal endre inntektssystemet for kommuner og fylkeskommuner, og det er forventet at denne saken blir behandlet i løpet av våren 2024. Vi som er tillitsvalgte jobber med politisk påvirkning inn mot denne saken.

I Sarpsborg gikk både kommunedirektør, ordfører og varaordfører ut i VG 22.januar og beskrev at den økonomiske situasjonen i kommunen var på et bristepunkt.

Sarpsborg og flere kommuner i opprør: Mener flyktningstrøm gir kutt i eldreomsorg - VG

Hovedtillitsvalgt i Utdanningsforbundet Sarpsborg sa dette på Debatten i går:

«Vi er helt avhengig av en utjevning for å kunne tilby de tjenester som våre innbyggere fortjener».

Videre la Knut Raknerud Olsen vekt på at:

«En Sarpsborg-elev fortjener det samme skoletilbudet som en elev som er i en rik kommune.»

Dersom vi skal sikre et likeverdig skoletilbud i landet, må vi sikre et inntektssystem til kommunene som på en bedre måte ivaretar kommuner med lav skatteinntekt.
Utdanningsforbundet Østfold vil i møte med politikere understreke den sentrale betydningen inntektssystemet har for kommunesektorens økonomiske rammebetingelser og for inntektsfordelingen mellom kommunene.
Vi mener at inntektssystemets klart viktigste oppgave er å utjevne de økonomiske forutsetningene mellom kommunene, slik at de kan gi likeverdig tjenestetilbud til sine innbyggere. Kvaliteten på sentrale velferdstjenester som f.eks. barnehage og skole, bør i så liten grad som mulig være avhengig av innbyggertall, geografi eller andre forhold.

Fylkesstyret vil i månedene fremover ha denne saken på agendaen i alle møter med politikere og i møter og de arenaene der vi møter politikere og administrativt ansatte.