Barnehagelæreren er ingen superhelt
Barnehagelærerne har en av verdens viktigste jobber, men de er ikke overmennesker. Ingen kan være flere steder samtidig.
Publisert 14.03.2023
På denne siden finner du alle artiklene som knytter seg til temasidene God utdanning.
Barnehagelærerne har en av verdens viktigste jobber, men de er ikke overmennesker. Ingen kan være flere steder samtidig.
Publisert 14.03.2023
Utdanningsforbundet vil at «god utdanning» skal bli en egen tematisk prioritering i Langtidsplanen for forskning og høyere utdanning.
Publisert 10.01.2023
Verdens lærerdag markeres 5. oktober for å rette oppmerksomheten mot lærerens unike rolle, og er i tillegg en dag for å hedre lærere og lærerorganisasjoner for deres oppgaver og ansvar. Morgendagens utdanning starter med lærerne, og at det globalt satses på å øke tilgangen på kvalifiserte lærere er svært viktig. I forhold til barn i for eksempel Djibouti er våre norske elever heldige, der er bare 66,5 av barna i et grunnskoleløp. Her i Norge har barn og ungdom ikke bare rett til opplæring, de har også en lovfesta plikt til å fullføre 10 års grunnskoleopplæring. Det er da at paradoks at disse elevene ikke har lovfesta rett til en lærer med godkjent utdanning.
Publisert 05.10.2022
Årets tema er barnehagens arbeid med vennskap og årets slagord er «Vennskap – Du og jeg». Bente Kampesveen, kontaktperson barnehage i Innlandet er glad for at dagen markerer små barns viktige vennskap og barnehagens arbeid med tilhørighet og sosialt fellesskap.
Publisert 15.03.2022
Hver dag blir tusenvis av norske elever undervist av «lærere» som mangler lærerutdanning og derfor ikke er lærere i det hele tatt.
Publisert 01.09.2021
I juni leverte en arbeidsgruppe ledet av utdanningsdirektøren hos Statsforvalteren i Oslo og Viken en rapport med en rekke konkrete tiltak for å bøte på de negative konsekvensene av koronapandemien. Rapporten peker på en rekke tiltak som ønskes velkommen av både ledere og lærere i skolen. Men hva tenker kunnskapsministeren å gjøre med det?
Publisert 23.08.2021
Fagforeninger over hele verden mister medlemmer og framforhandlede goder og rettigheter står i fare for å forsvinne. Dette prøver vi å gjøre noe med.
Oppdatert 03.02.2021
Videregående skoler må ha oppdatert utstyr og råvarer for å kunne gi relevant undervisning som svarer til mål i læreplaner og oppfyller krav som settes i arbeidsmiljøloven og i internasjonale konvensjoner.
Et overordnet mål i regjeringens integreringspolitikk er at flere nyankomne skal få formelle kvalifikasjoner og utdanning slik at de kan komme raskere i arbeid og integreres i det norske samfunnet.
Digitaliseringen av skolen endrer lærerrollen på flere måter, og det pekes ofte på forhold som: