Fagnettverk i Utdanningsforbundet – arena for faglige diskusjoner og utvikling
For å bidra til å styrke Utdanningsforbundet som profesjonsorganisasjon, har det blitt opprettet fagnettverk som består av lærere fra alle skoleslag.
På denne siden finner du alle artiklene som omhandler temaet lærerrollen.
For å bidra til å styrke Utdanningsforbundet som profesjonsorganisasjon, har det blitt opprettet fagnettverk som består av lærere fra alle skoleslag.
– Kampen mot desinformasjon startar i klasserommet der lærarane er i førstelinja, seier Thomas Nordgård i Utdanningsforbundet etter høyringa på Stortinget torsdag om forskingssystemet.
Publisert 25.04.2025
Hvordan kan lærere og skoleledelse jobbe sammen for å utvikle en delt og felles praksis? Dette er spørsmålene som diskuteres i den nyeste episoden av vår podkast Lærerrommet.
Hvordan blir de yngste barna ivaretatt i skolen i dag, og i hvilken grad er intensjonene i seksårsreformen ivaretatt i dagens skolesystem?
God utdanning krever lærere med ulike former for kompetanse, spesialisering, oppgaver og ansvar for å kunne møte mangfoldet i barne- og elevgruppa best mulig. Utdanningsforbundet er positive til at det innføres spesialiserte roller og funksjoner for lærernes kjerneoppgaver i skolen og barnehagen. Men for at dette skal fungere, må en rekke forutsetninger være på plass.
Oppdatert 03.04.2025
Gunnar Jakobsen fikk seg et realt praksissjokk første gang han møtte elevene sine. 20 år og mange erfaringer senere deler han en rekke konkrete tips til hvordan hverdagen i klasserommet kan bli bedre for både lærere og elever.
Kristelig Folkeparti foreslår mer tid til hver enkelt elev, høyere lærerlønn og mer fleksibel arbeidstid for lærere for å løfte norsk skole. – Dette er et nytenkende forslag som vil kunne gi lærerne mer tid og senke presset på elevene, sier Geir Røsvoll.
Publisert 13.02.2025
I dag er det samenes nasjonaldag. Dagen markeres for 33. gang. Fylkesstyremedlem Bjørn Martinsen mener lærerprofesjonen har et spesielt stort ansvar for å markere dagen.
Publisert 06.02.2025
Rektorer står i en kompleks samfunnskontrakt, der autonomi og tillit krever høye faglige og etiske standarder. Mange opplever handlingsrommet sitt som trangt eller uavklart på grunn av høye og motstridende forventninger.
Fakultetsdirektør Egil Kristensen har vakt oppsikt med sitt innlegg «Legg ned lærerutdanningen!». I denne kronikken får han et grundig svar fra Geir Røsvoll om hvorfor det er en dårlig idé.
Publisert 20.12.2024