Røsvoll i høring: – Kan ikke basere politikken på håp!
Geir Røsvoll var tirsdag på høring om «En mer praktisk skole». Utdanningsforbundet er positive til regjeringens ambisjoner, men det må tas grep som sikrer nødvendig kompetanse i de de praktiske og estetiske fagene.
Publisert 08.10.2024
Innlandet
Verdens lærerdag: Lytt til lærerne
Gratulerer med verdens lærerdag. Lærernes stemme må høres. Her har en knippe stortingsrepresentanter og kjente personer fra Innlandet sagt noe til lærerne på verdens lærerdag.
Publisert 05.10.2024
Anonym retting: – Hvordan kan det være til elevens beste?
Nok en gang tar mange politikere til orde for anonym retting. – Det er ingenting som tyder på at dette er bra for elevene, tvert imot, sier sentralstyremedlem Morten Skauen Sørmo.
Publisert 26.09.2024
Innlandet
Tidenes første Pedagogikkfestival
Høgskolen i Innlandet arrangerte Pedagogkkfestival på Hamar teater i Hamar. Dette var tidenes første i sitt slag. Bjørn A. Martinsen mener festivalen var en suksess hvor både pedagogikk og politikk ble satt på dagsorden.
Publisert 12.09.2024
Meir praktisk undervisning – men korleis?
I løpet av kort tid legg regjeringa fram Stortingsmeldinga om 5.-10. trinn. Der er det truleg langt større fokus på meir praktisk læring og dei praktiske og estetiske faga.
Publisert 09.09.2024
Innlandet
Politikerne er på villspor
Utdanningsforbundet Innlandet har levert et 11 siders langt høringssvar i saken om skole- tilbudsstruktur. Fylkesleder Thore Johan Nærbøe mener politikere bør lese svaret fra Utdanningsforbundet nøye.
Publisert 06.09.2024
Innlandet
Bli med på pedagogikkfestivalen 2024
Tirsdag 10. september er det pedagogikkfestival på Hamar Teater. Her kan man oppleve noen eller noe av pedagogikkens mange ansikter. Arrangementet er gratis.
Publisert 05.09.2024
Profesjonsnære utdanninger over hele landet – stortingsmelding 19 (2023–2024)
Rekruttering til læreryrket og lærerutdanningene blir av regjeringen framhevet som en stor utfordring. For Utdanningsforbundet handler læreryrkets attraktivitet om blant annet lønn, arbeidsvilkår og godt samarbeid mellom utdanningsinstitusjonene og praksisfeltet.
Faktaark 9 / 2024
Er læreplanen LK20/LK20S innført i norsk skule? Lærarar si vurdering
Lærarar flest ønsker seg ei blanding av digitale og papirbaserte læremiddel – men dei færraste får det, viser denne undersøkinga.
Rapport 3 / 2024
Tid til planlegging, hvor blir den av? – en undersøkelse blant barnehagelærere i PBL
Tid til forberedelser, refleksjon og faglig ajourføring er nødvendig for det pedagogiske arbeidet i barnehagen. En organisering av arbeidstiden som både gir pedagogene rom for dette, men også til samarbeid for pedagoger og personale, er viktig for kvaliteten i barnas barnehagehverdag.
Rapport 4 / 2024