Utdanning – Ein viktig del av kriseberedskapen
– Kampen mot desinformasjon startar i klasserommet der lærarane er i førstelinja, seier Thomas Nordgård i Utdanningsforbundet etter høyringa på Stortinget torsdag om forskingssystemet.
Publisert 25.04.2025
Hvordan skape et godt profesjonsfellesskap i skolen?
Hvordan kan lærere og skoleledelse jobbe sammen for å utvikle en delt og felles praksis? Dette er spørsmålene som diskuteres i den nyeste episoden av vår podkast Lærerrommet.
Klasserommets praksisformer 20 år etter – en evaluering av seksårsreformen
Hvordan blir de yngste barna ivaretatt i skolen i dag, og i hvilken grad er intensjonene i seksårsreformen ivaretatt i dagens skolesystem?
Faktaark 9 / 2025
Spesialiserte roller og funksjoner i barnehage og skole
God utdanning krever lærere med ulike former for kompetanse, spesialisering, oppgaver og ansvar for å kunne møte mangfoldet i barne- og elevgruppa best mulig. Utdanningsforbundet er positive til at det innføres spesialiserte roller og funksjoner for lærernes kjerneoppgaver i skolen og barnehagen. Men for at dette skal fungere, må en rekke forutsetninger være på plass.
Oppdatert 03.04.2025
Lærerrommet: Slik skapes gode relasjoner til elevene
Gunnar Jakobsen fikk seg et realt praksissjokk første gang han møtte elevene sine. 20 år og mange erfaringer senere deler han en rekke konkrete tips til hvordan hverdagen i klasserommet kan bli bedre for både lærere og elever.
Roser KrF for å tenke nytt om skolen
Kristelig Folkeparti foreslår mer tid til hver enkelt elev, høyere lærerlønn og mer fleksibel arbeidstid for lærere for å løfte norsk skole. – Dette er et nytenkende forslag som vil kunne gi lærerne mer tid og senke presset på elevene, sier Geir Røsvoll.
Publisert 13.02.2025
Innlandet
Læhkoeh biejjine!
I dag er det samenes nasjonaldag. Dagen markeres for 33. gang. Fylkesstyremedlem Bjørn Martinsen mener lærerprofesjonen har et spesielt stort ansvar for å markere dagen.
Publisert 06.02.2025
Å tenke som en rektor – en studie av skoleledelse og profesjonsetikk
Rektorer står i en kompleks samfunnskontrakt, der autonomi og tillit krever høye faglige og etiske standarder. Mange opplever handlingsrommet sitt som trangt eller uavklart på grunn av høye og motstridende forventninger.
Faktaark 4 / 2025
Det spesielle ved lærerutdanning er helt vanlig
Fakultetsdirektør Egil Kristensen har vakt oppsikt med sitt innlegg «Legg ned lærerutdanningen!». I denne kronikken får han et grundig svar fra Geir Røsvoll om hvorfor det er en dårlig idé.
Publisert 20.12.2024
Innlandet
En mer praktisk skole - tidenes mageplask
Nestleder Torill Beitdokken har skrevet en kommentar til forslagene til en ny praktisk ungdomsskole.
Publisert 29.11.2024