Lederjuss: Fysisk inngripen i skole og barnehage
Hva innebærer det nye forslaget fra regjeringen om skadeforebygging og bruk av fysisk inngripen i skolen? Og hva gjelder egentlig i barnehagen?
Publisert 27.09.2023
På denne siden finner du alle artiklene som omhandler temaet lærerrollen.
Hva innebærer det nye forslaget fra regjeringen om skadeforebygging og bruk av fysisk inngripen i skolen? Og hva gjelder egentlig i barnehagen?
Publisert 27.09.2023
Utdanningsforbundet har vedtatt å prøve ut fagnettverk som en del av arbeidet med å styrke forbundet som profesjonsorganisasjon.
Høst - et nytt barnehage- og skoleår for barn/elever og lærere er i gang. Mange spente barn og foreldre er på vei inn i en overgang enten til å få et barnehagebarn eller 5/6 åringene som ser frem til, kanskje med litt skrekkblandet fryd, å begynne på skolen. Det er også en stor gruppe nyutdanna lærere som skal være lærere for en gruppe barn/elever for første gang.
En ny rapport utgitt av Utdanningsforbundet retter søkelyset mot konsekvensene av bemanningskrisen i norske barnehager. For få ansatte på jobb går ut over både det pedagogiske innholdet og muligheten for oppfølging av enkeltbarn.
Publisert 25.08.2023
Som nyutdannet lærer i barnehage eller skole skal du få tilbud om veiledning. En god veiledningsordning gir en trygg start på lærerkarrieren og kan bidra til at lærere forblir i yrket.
På dette dagskurset ser vi på “den utfordrende klassen” som en anledning til å drive profesjonsutviklig og kollektiv læring. Vi ønsker velkommen til praksisnært kurs med Jørgen Moltubak. Du velger selv om du vil delta fysisk på Lærernes hus i Oslo, eller som digital deltaker via Zoom.
Det nærmer seg sommer og med det er snart mange studenter i lærerutdanningene på vei ut i yrkeslivet. For at de skal være mest mulig forberedt for arbeidslivet arrangerer pedagogstudentene ved UiS i samarbeid med fylkeslaget kurset "Snart lærer".
Publisert 16.05.2023
På årsmøtets dag to var saken Lærerrollen og laget rundt barnet, eleven og studenten oppe. Det var mange delegater som delte fra sin virkelighet og hva de mener må på plass av endringer for at de skal oppleve å ivareta alle oppgavene på en god måte.
Publisert 11.05.2023
Endringane i læreplanane etter innføringa av fagfornyinga gjorde at skulane i stor grad måtte skaffe seg nye læremidlar, både digitale og analoge. I val av læremiddel har arbeidsplasstillitsvalde ei viktig rolle.
Hvordan kan skolen i større grad ivareta og fremme elevenes motivasjon, mestring, læring og utvikling? Utdanningsforbundet har gjennomført fokusgrupper blant medlemmer i grunnskolen for å få noen svar.
Publisert 29.03.2023