FNs høynivåpanel om lærerprofesjonen – anbefalinger for å sikre alle en kvalifisert lærer
FNs høynivåpanel om lærerprofesjonen fikk i oppdrag å finne løsninger på den globale lærermangelen, slik at alle barn, unge og voksne får undervisning av kvalifiserte lærere som har gode rammevilkår for sitt arbeid, er verdsatte og respekterte.
Faktaark 8 / 2024
Ny som kontaktlærer
Frist: 25.09.2024
Dette kurset er skreddersydd for nye kontaktlærere som ønsker å utvikle seg i rollen og mestre utfordringene som følger med. Målet med kurset er å gjøre overgangen fra å være student til å bli kontaktlærer litt lettere, og at deltakerne skal gå fra kurset med litt lavere skuldre. Kurset er gratis.
Er læreplanen LK20/LK20S innført i norsk skule? Tillitsvalde si vurdering
Undersøking viser at det er rom for meir innflytelse frå plasstillitsvalde og lærarar på korleis skulen arbeider med innføringa av læreplanverket.
Rapport 2 / 2024
Vold og trusler i lærerhverdagen – rapporter om lærernes arbeidsmiljø
Utdanningsforbundet ber myndigheter og aktører i utdanningssektoren anerkjenne at vold og trusler er et arbeidsmiljøproblem og krever at man tar grep for å trygge ansatte.
Faktaark 7 / 2024
Planleggingstid under press – en undersøkelse blant barnehagelærere i Oslo kommune
Tid til forberedelser, refleksjon og faglig ajourføring er nødvendig for det pedagogiske arbeidet i barnehagen.
Rapport 1 / 2024
Hvor ble det av fagforeningene i alt mylderet om skolen?
Klokere bruk av lærernes fagforeninger vil gjøre skolen bedre. Her er derfor en marsjordre til fagforeningsmedlemmer og tillitsvalgte i utdanningssektoren: Hev din stemme, og bruk makta i den kollektive organiseringen til å utvikle en skole som er god for både lærere og elever.
Publisert 04.04.2024
Lærerrommet: Hva skjuler seg bak de økte mobbetallene?
Elevundersøkelsen har påvist en markant økning i andelen grunnskoleelever som opplever mobbing de to siste årene. Kan disse tallene stemme – og hvorfor hjelper ikke de mange gode tiltakene som settes inn i barnehagene og skolene?
Positiv til nye endringer i opplæringsloven
Utdanningsforbundet-leder Geir Røsvoll er positiv til regjeringen forslag til endringer om kompetansekrav, fysisk inngripen og lærerens faglige ansvar for undervisningen. – Dette vil gi flere elever et mye bedre opplæringstilbud, sier Røsvoll.
Publisert 22.03.2024
– Elevene fortjener en skole der lærerne har tid til dem
7 av 10 norske lærere mener at de har fått dårligere muligheter til å følge opp elevene, ifølge en ny undersøkelse. – Hvis vi skal lykkes med å gjøre yrket vårt mer attraktivt, må vi ta grep. Lærere må få lov til å være lærere, sier leder i Utdanningsforbundet Geir Røsvoll.
Publisert 13.03.2024
Vold i arbeidslivet – kvinner mest utsatt
Arbeidstakere i relasjonelle yrker – som blant andre læreryrkene – er ofte utsatt for vold og trakassering. Relasjonelle yrker er i stor grad kvinneyrker. Vold, trusler og trakassering mot ansatte er ikke en privatsak, det er et arbeidsmiljøproblem.
Faktaark 5 / 2024