Positiv til nye endringer i opplæringsloven
Utdanningsforbundet-leder Geir Røsvoll er positiv til regjeringen forslag til endringer om kompetansekrav, fysisk inngripen og lærerens faglige ansvar for undervisningen. – Dette vil gi flere elever et mye bedre opplæringstilbud, sier Røsvoll.
Publisert 22.03.2024
– Elevene fortjener en skole der lærerne har tid til dem
7 av 10 norske lærere mener at de har fått dårligere muligheter til å følge opp elevene, ifølge en ny undersøkelse. – Hvis vi skal lykkes med å gjøre yrket vårt mer attraktivt, må vi ta grep. Lærere må få lov til å være lærere, sier leder i Utdanningsforbundet Geir Røsvoll.
Publisert 13.03.2024
Vold i arbeidslivet – kvinner mest utsatt
Arbeidstakere i relasjonelle yrker – som blant andre læreryrkene – er ofte utsatt for vold og trakassering. Relasjonelle yrker er i stor grad kvinneyrker. Vold, trusler og trakassering mot ansatte er ikke en privatsak, det er et arbeidsmiljøproblem.
Faktaark 5 / 2024
Demokratisk deltagelse i skolen – lærernes, tillitsvalgtes og profesjonsfellesskapenes rolle
Gjennom demokratisk deltagelse får lærere og elever kunnskap om og erfaringer med medvirkning og meningsbrytning. Skolen som samfunnsinstitusjon utgjør med dette en avgjørende del av samfunnets demokratiske beredskap mot autoritære ideer og utviklingstrekk.
Temanotat 1 / 2024
Østfold
Inntektssystemet til kommunene
Torsdag 26.januar deltok hovedtillitsvalgt i Utdanningsforbundet Sarpsborg, Knut Raknerud Olsen, på Debatten på NRK.
Publisert 26.01.2024
Framlegg til endring av opplæringslova. Reglar om kven som kan tilsetjast i lærarstilling og framlegg om å tydeleggjere reglane om fagleg ansvar for opplæringa
Utdanningsforbundet meiner at barn, unge og vaksne sin rett til eit likeverdig opplæringstilbod over heile landet er truga og at for mange får mykje av opplæringa si av personar utan lærarutdanning.
– Vi må tenke annerledes om barnehagelærerrollen
– For å nå målet om flere barnehagelærere tror jeg vi må tenke nytt rundt barnehagelærerrollen, også i Utdanningsforbundet, sier styrer Mette Vigsnæs i Hosle barnehage, som også slår et slag for å se på bemanningsnormen på nytt.
Publisert 15.12.2023
Nordland
- Vi må anerkjenne samiske lærere
Samiske lærere opplever at deres fag ofte faller bort til fordel for andre ting som skjer i skolen. – Det er ei utfordring å få det samiske faget akseptert og anerkjent, sier samisk lærer og lokallagsleder Karen Slettbakk.
Publisert 06.12.2023
Lærerrommet: Hva er krenking av barn og elever?
Hva vil det si å opptre krenkende overfor barn og elever? Og hvor går grensen mellom krenking og irettesettelse eller atferdsregulering i barnehagen og skolen?
Rogaland
Gratulerer med 50 års jubileet.
I 1970 så barnehagelærerutdanningen i Stavanger dagens lys. Slik sett så er utdanningen egentlig 53 år, men som vi alle vet var det vanskelig å feire noe i 2020.
Publisert 30.10.2023