De fylkesvise yrkesopplæringsnemndene

Utdanningsforbundets representanter i yrkesopplæringsnemndene (y-nemndene) gjør en viktig jobb for å ivareta skolens, elevenes og lærerens interesser i fag- og yrkesopplæringen i det enkelte fylke.

Yrkesopplæringsnemndene (y-nemnder) er rådgivende organer som uttaler seg i saker om kvalitet, læreplasser og dimensjonering av yrkesfagene i hvert enkelt fylke. Y-nemndene oppnevnes av fylkeskommunen. For Utdanningsforbundet er det spesielt viktig å følge opp saker om rådgivningstjenesten, elevenes utdanningsvalg, rekruttering til yrkesfagene og bedre gjennomføring. Vi har som mål å være representert i y-nemndene i alle fylker.

Y-nemndas oppgaver

Yrkesopplæringsnemndene skal gi råd om hvordan utviklingen av fag- og yrkesopplæringen og samhandlingen mellom skoler og bedrifter kan medvirke til regional utvikling. Ifølge opplæringsloven § 12-4 skal yrkesopplæringsnemnda arbeide for å heve kvaliteten i hele fag- og yrkesopplæringen. Yrkesopplæringsnemndene skal særlig:

• fremme forslag til organisering, arbeidsmåter og strategier for å utvikle kvaliteten i fag- og yrkesopplæringen
  • vurdere, og uttale seg om rutinene i fylkeskommunen for å sikre kvaliteten i fag- og yrkesopplæringen
  • vurdere hvordan partene i arbeidslivet skal bidra til kvalitetsutvikling og kvalitetssikring i fag- og yrkesopplæringen
  • vurdere hvordan samhandlingen mellom skoler og lærebedrifter kan bedres
  • vurdere hvordan kompetanseutvikling kan sikres.

Les mer om y-nemndas mandat og oppgaver her