Yrkesfagene i videregående opplæring

Utdanningsforbundet har en viktig rolle i utviklingen av yrkesfagene. Vi arbeider for at yrkesfagene både er attraktive for ungdom og relevante for det mottakende arbeidsliv.

Utdanningsforbundet satser på yrkesfaglæreren. Vi arbeider for å heve statusen og egenarten til yrkesfagene og yrkesfaglærerne.

Samarbeid om utviklingen av yrkesfagene

Noe av det viktigste vi gjør for å styrke yrkesfagene er å påvirke gjennom partssammensatte råd og utvalg. Den norske fag- og yrkesopplæringen bygger på tett samarbeid mellom arbeidslivets parter og utdanningsmyndighetene.

Norge har ratifisert ILO-konvensjon 142, som forplikter statene til å samarbeide med arbeidslivets parter i utformingen av yrkesfagene. Utdanningsforbundet er sterkt representert både i nasjonale og fylkesvise råd og utvalg.  Våre representanter er spesielt viktige for å ivareta elevperspektivet, lærerrollen og for å sikre god samhandling mellom skole og arbeidsliv.

Samarbeidsrådet for fag- og yrkesopplæringen (SRY)

SRY er et partssammensatt nasjonalt rådgivende organ som skal gi departementet råd og ta initiativ til å fremme og styrke fag- og yrkesopplæringen på nasjonalt nivå. SRY skal bidra til samarbeid mellom aktuelle aktører for fag- og yrkesopplæringen nasjonalt, regionalt og lokalt og mellom bransjer og sektorer.

Utdanningsforbundet er representert i SRY.

Les mer: Samarbeidsrådet for yrkesopplæring og faglige råd

Faglige råd

De faglige rådene er rådgivende organ for myndighetene og representerer ressurser innenfor hvert enkelt utdanningsprogram.  De faglige rådene skal arbeide for å utvikle kvaliteten i fagene og se trender og utviklingstrekk som dekker arbeidslivets, den enkeltes og samfunnets behov for kompetanse.

Det er ti faglige råd, ett for hvert utdanningsprogram. Utdanningsforbundet har to medlemmer og varaer i hvert av de faglige rådene.

Les mer om de faglige rådene: Samarbeidsrådet for yrkesopplæring og faglige råd

Yrkesfaglig forum

Yrkesfaglig forum består at Utdanningsforbundets medlemmer i alle de faglige rådene. Medlemmer i yrkesfaglig forum møtes to ganger i året for å fremme og diskutere aktuelle saker i fag- og yrkesopplæringen.

Her er oversikt over medlemmer i yrkesfaglig forum

Yrkesopplæringsnemndene

Yrkesopplæringsnemndene (y-nemnder) er rådgivende partssammensatte samarbeidsorgan for fag- og yrkesopplæringen på fylkeskommunalt nivå.  Y-nemnda uttaler seg i saker om kvalitet, læreplasser og dimensjonering av yrkesfagene i hvert enkelt fylke.

For Utdanningsforbundet er y-nemndene viktige organer for å ivareta skolens, elevenes og lærerens interesser i fag- og yrkesopplæringen   Utdanningsforbundet har som mål  å være representert i alle de fylkesvise y-nemndene.

Klikk her for en oversikt over fylker hvor Utdanningsforbundet har representasjon