Hopp til innhold
Bli medlemLogg inn
  • Forsikring og medlemsfordeler
    Forsikring og medlemsfordeler
    • Alle forsikringer
    • Alle medlemsfordeler
  • Vår politikk
    Vår politikk
    • Valg 2023
    • Utdanningsforbundet mener
    • Publikasjoner
    • Strategier
    • Høringer
    • Tema: Lærermangelen i skolen
    • Tema: Flere barnehagelærere
    • Privatisering og kommersialisering
    • Kampanjer
  • Lønn og arbeidsvilkår
    Lønn og arbeidsvilkår
    • Lønnsoppgjøret
    • Tariffavtaler
    • Lønnskalkulator
    • Pensjon
    • Arbeidsmiljø
    • Spørsmål og svar
  • Tillitsvalgt+
    Tillitsvalgt+
    • Tillitsvalgtverktøyet
    • Kursadministrasjon KAV
    • Tillitsvalgtopplæringen
    • Tillitsvalgt på arbeidsplass
    • Tillitsvalgt i lokallag
    • Tillitsvalgt i fylkeslag
    • For alle tillitsvalgte
    • Lyst til å bli tillitsvald?
  • Kontakt oss
  • Om medlemskapet
    Om medlemskapet
    • Bli medlem
    • Pris og betingelser
    • Hvorfor være medlem
    • Kontakt oss
  • Om oss
    Om oss
    • Kontakt oss
    • Ledelsen
    • Slik er vi bygget opp
    • Vedtekter, retningslinjer og rutiner
    • Om nettstedet
    • For arbeidsgivere
    • Ledige stillinger
    • Internasjonalt
    • Utdanningsforbundets rolle
    • Union of Education Norway
    • Tildelinger
    • Designmanualen
    • Utdanningsforbundets historie
  • Kurs og konferanser
    Kurs og konferanser
    • Kurskalender
    • Spesialistutdanning i pedagogisk-psykologisk rådgivning
    • Opptak av kurs
    • Tillitsvalgtopplæringen (TVO)
  • Lærerhverdagen
    Lærerhverdagen
    • Profesjonsetikk
    • Hva er god utdanning?
    • Podkasten Lærerrommet
    • Slik blir du lærar
    • Klima og bærekraftig utvikling
    • Ny som lærer
    • Materiell og brosjyrer
  • Fylkes- og lokallag
    Fylkes- og lokallag
    • Agder
    • Innlandet
    • Møre og Romsdal
    • Nordland
    • Oslo
    • Rogaland
    • Troms og Finnmark
    • Trøndelag
    • Vestfold og Telemark
    • Vestland
    • Viken
  • Nyheter
    Nyheter
    • Derfor streiker de barnehageansatte
    • Kontakt mellom partene i barnehagestreiken
  • Medlemsgrupper
    Medlemsgrupper
    • Barnehage
    • Rådgjeving og karriererettleiing
    • Grunnskole
    • Videregående opplæring
    • Universitet og høgskole
    • Faglig og administrativt støttesystem
    • Ledelse
    • Voksenopplæring
    • Student
    • Pensjonist

Medlem?

Logg inn
for å få tilgang til Min side, der du kan sjekke og endre blant annet dine forsikringer og abonnement. Du kan også laste ned reisebevis. Under Aktuelt får du også innhold tilpasset deg og dine interesser.
Bli medlem
  • Startside
  • Medlemsgrupper
  • Barnehage
  • Profesjonsetiske utfordringer: Barnehage

Profesjonsetiske utfordringer: Barnehage

Barnehagebarn som sitter ved et bord og kutter opp grønnsaker. Foto.

Diskriminering i barnehagen

Hvordan kan du som pedagogisk leder møte en ansatt som kommer med nedsettende og diskriminerende kommentarer om et barnehagebarn?

Barnehagebarn som går på en grønn slette. Foto.

Tillitsvalgt i barnehagen i klem

Hvordan kan en som tillitsvalgt gi gode råd til ansatte som ønsker å slutte?

Et ferdigdekket bord til lunsj i barnehagen. Foto.

Etiske utfordringer: Smittevern og barnas beste

Hvilke dilemmaer kan styrere og pedagogiske ledere møte på når smitteverntiltak skaper nye forventninger og forutsetninger i barnehagen?

Tre barnehagebarn på tur. Foto.

Kollektivt faglig ansvar

Hvordan få til et større faglig engasjement i en barnehage?

Fire personer i en samtale. Foto.

Ledelse i barnehagen

Sigrunn er styrer i en barnehage med fire avdelinger. Det nærmer seg sommerferie og hun er i gang med å organisere personalets ferie og sørge for en god oppstart av et nytt barnehageår fra 1. august. Det er en vanskelig kabal å legge.

To voksne i en samtale. Foto.

Pedagogisk frihet

Et pedagogisk verktøy skal innføres i alle barnehagene i en bydel. Kommunen er tydelig på at dette er et pålegg. Hvordan bør en styrer møte dette på arbeidsplassen og overfor sin leder?

Ung gutt som leser i en bok. Foto.

Pedagogisk forsvarlig?

Bør en barnehagelærer slutte for å vise at det er alvor? Hvem har ansvaret for at driften er pedagogisk forsvarlig?

To barn husker, mens en barnehagelærer ser på. Foto.

Starten på et barnehageår

Hva er en god tilvenning i barnehagen og start på barnehageåret?

En lærer og fire elever i samtale i en skolegård. Foto.

Snakke «over hodet» på barn

Er barns morsomme kommentarer alltid riktig å dele videre?

Et barn i garderoben i barnehagen. Foto.

Bemanning i barnehagen

Tora er styrer i en stor kommunal barnehage. Hun elsker jobben sin over alt på jord, men i det siste har hun begynt å leke med tanken om å bytte beite.

Generell illustrasjon som erstatning for bilde

Foreldresamarbeid i barnehagen

Adrian er 2 år og går i barnehagen. Foreldrene hans har ønsket at han skal slutte å sove i barnehagen. De har tatt opp dette med Bjørg som er pedagogisk leder på avdelingen.

Generell illustrasjon som erstatning for bilde

Barns atferdsendring

Ole har gått i barnehagen i flere år nå, men i løpet av de seneste månedene har han gradvis endret atferd.

Kontakt

Sentralbord: 24 14 20 00
Sentralbordet er betjent: 08:00 - 15:45
E-post: post@utdanningsforbundet.no

Postadresse

Postboks 9191 Grønland
0134 Oslo

Org. nr. 884026172
Org. nr. til fylkeslagene

Besøksadresse

Hausmanns gate 17, 0182 Oslo
Åpningstider for resepsjonen: 08:00 - 15:30
Se kart til Utdanningsforbundet

Lærernes hus

Utdanningsforbundets konferansesenter
Osterhaus gate 4A
Se kart til Lærernes hus

Presse

Pressekontakter og pressebilder

Følg oss Facebook, Twitter, Instagram og LinkedIn
  • Utdanningsforbundet
  • Nettredaktør: Stian Skaar
  • Personvernerklæring
Dato: 15.12.2022 13:38
Server: 077