Vurdering i modulstrukturert opplæring for voksne

I høringssvaret gir vi innspill til forslag til vurderingsuttrykk for de fire modulene i FOV, men kommenterer ikke de enkelte fagene som inngår i moduliseringen. Til læreplanene i VOV knyttes kommentarene til vurderingsuttrykk i enkeltmoduler og forslag om å innføre krav til sentralgitt eksamen før oppmelding til fag- eller svenneprøve.

Generelt

Eksamensform og vurderingsuttrykk legger viktige føringer for hvordan den voksne skal vise kompetansen sin og bli motivert til videre læring. Utdanningsforbundet ønsker helhetlige vurderingsordninger som gir den enkelte voksne mulighet til å vise hva de kan gjennom vurderingssituasjoner de mestrer. Det er viktig at vurderingsuttrykkene og eksamensformene som nå er på høring støtter opp om intensjonen om et mer fleksibelt opplæringstilbud som gir den enkelte voksne bedre mulighet til å fullføre opplæringen og kvalifisere seg til videre utdanning eller et yrke.

En stor andel av deltakerne i voksenopplæringen er minoritetsspråklige, mange har kort botid og liten kjennskap til det norske utdanningssystemet og arbeidslivet. Manglende skriftlige ferdigheter, språkferdigheter eller digitale ferdigheter må ikke være til hinder for at deltakere får vist kompetansen sin ved vurdering i den enkelte modul eller eksamen. Samtidig skal vurderingsformer og vurderingsuttrykk som brukes i modulbasert opplæring bygge opp om forventninger til rettferdighet, gyldighet og voksenopplæringens legitimitet og anerkjennelse både i arbeidslivet og i utdanningssystemet.

Ordningen med modulstrukturert opplæring vil legge et stort vurderingsansvar på lærere, instruktører og andre aktører er som involveres i vurderingsarbeidet. Vurderingsansvar er tidkrevende og faglig krevende og foregår gjerne i et krysspress blant ulike aktører der deltakere, ledere, skoleeiere og politikere forventer spesifikke resultater. Utdanningsforbundet vil ha fleksible opplæringsløp som tilpasses voksnes behov og livssituasjon. Likevel frykter vi at fleksibiliteten som det legges opp til i modulstruktureringen blir vanskelig å gjennomføre innenfor rammene lærere har i voksenopplæringen i dag. Individuelle planer og kartlegginger sammen med forventningene om at opplæringen i større grad skal tilpasses den enkeltes behov og forutsetninger vil gjøre vurderingsarbeidet mer krevende. Løpende opptak vil skape en mindre forutsigbar opplæringssituasjon, noe som også kan ha innvirkning på vurderingen av den enkelte deltaker. Utfordringene i vurderingsarbeidet forsterkes også av at hele voksenopplæringsfeltet mangler kvalifiserte yrkesutdannede lærere.

Nye læreplaner og vurderingsformer vil utløse behov for fornyet kompetanse knyttet til både underveisvurdering og sluttvurdering. Lærere, instruktører og andre aktører er involvert i vurderingsarbeidet må få tilbud om kompetansehevende tiltak slik at de har felles forståelse for innhold i vurderingsuttrykkene og hvordan de skal brukes.

Les mer: vår høringsuttalelse (pdf, 175 kB)