NOU 2025:1 Felles ansvar, felles gevinst
Utdanningsforbundet mener generelt at mange av tiltakene er relevante og kan bidra positivt for å fremme læring og utvikling som er viktig for å møte nye kompetansebehov i arbeidslivet.
På denne siden finner du alle artiklene som omhandler etter- og videreutdanning.
Utdanningsforbundet mener generelt at mange av tiltakene er relevante og kan bidra positivt for å fremme læring og utvikling som er viktig for å møte nye kompetansebehov i arbeidslivet.
Er du lærer eller barnehagelærer i tidligere Hedmark fylke kan du nå søke om stipend for videreutdanning fra legatet til Vangerud og Hals.
Publisert 06.05.2025
Forslag til endring i forskrift til universitets- og høyskoleloven, fjerning av krav om gjennomføring av språkopplæring.
– Vi greier rett og slett ikke å dekke etterspørselen etter samisk-lærere. Derfor oppfordrer jeg alle som har mulighet, til å ta videreutdanning i samisk, sier Marit Anna Hætta Klemetsen. I fjor fikk hun Utdanningsforbundets videreutdanningsstipend til å ta en master i samisk litteratur.
Publisert 04.03.2025
Frem til 1. mars kan du søke universiteter og høyskoler om videreutdanning. Du velger mellom en vikarordning og en stipendordning.
Publisert 03.02.2025
Vi slutter oss til målet om mer attraktive yrkesfag slik at flere elever fullfører opplæringen frem til fagbrev og at det utdannes nok fagarbeidere til å møte fremtidens arbeidskrafts- og kompetansebehov.
Det er Utdanningsforbundet si vurdering at høyringsdokumenta er godt strukturerte og oversiktlege trass i det store omfanget. Vi meiner direktoratet langt på veg har lukkast i å utarbeide eit framlegg til forskrifter som er tydelege og i hovudsak meir tilgjengelege og meir brukarvennlege enn i dag.
Nå kan du søke om videreutdanning i barnehage og skole for 2024/2025. Fristen er 1. mars.
Publisert 05.02.2024
I høringssvaret gir vi innspill til forslag til vurderingsuttrykk for de fire modulene i FOV, men kommenterer ikke de enkelte fagene som inngår i moduliseringen. Til læreplanene i VOV knyttes kommentarene til vurderingsuttrykk i enkeltmoduler og forslag om å innføre krav til sentralgitt eksamen før oppmelding til fag- eller svenneprøve.
Et stadig mer komplekst samfunn fører til en mer kompleks barnehage og skole som har behov for lærere med mange former for kunnskap.