UKEINFO 37-2022

UKEINFO er en viktig informasjonskanal, som tillitsvalgte på arbeidsplassene må få med seg.

Eidsvoll Plass 12. september 2022. Foto: UDF Oslo

KS-streiken fortsetter, og tirsdag denne uken ble omtrent 3 000 nye lærere tatt ut. Nå inkluderer uttaket også lærere på mellomtrinnet slik at bare 1. trinn og barnehagen er skjermet.

Mandag ettermiddag var det streikemarkering foran Stortinget. Det var stort fremmøte til tross for at regnet silte ned – og godt er det, for det er viktig å si at nå må politikerne reagere. KS er politisk styrt, og hva mener egentlig politikerne fra de ulike partiene om den arbeidsgiverholdningen KS utviser? Takk til alle oslolærere som møtte opp og støttet resten av skole-Norge!

LENKER:

Utdanningsforbundet Oslo avholder årsmøte 8. – 10. mai 2023. Fylkesstyret ønsker nå å få innspill fra medlemmer om hva som er viktig for dem at Utdanningsforbundet Oslo har et standpunkt til. Dette vil gjøre det mulig for oss å lage et årsmøte hvor det er god plass til de sakene medlemmene er opptatt av.

Vi stiller derfor tre spørsmål, og det er mulig å gi tre innspill til hvert av spørsmålene.

• Hvis du skal overbevise noen om å bli medlem, hva er det viktig at Utdanningsforbundet har et standpunkt til?
  • Når du ser på din arbeidshverdag, hva er det viktig at Utdanningsforbundet har et standpunkt til?
  • Når du ser på tilbudet til barna/elever/deltagere/studenter, hva er det viktig at Utdanningsforbundet har et standpunkt til?

Du som arbeidsplasstillitsvalgt må gjøre dette kjent for medlemmene på din arbeidsplass. Dere kan ha dette som en aktivitet på et klubbmøte, og da kan dere svare som klubb. I tillegg til dette skal alle medlemmer ha mulighet til å svare på egenhånd.

Frist for å gi innspill er 12. oktober, og man svarer her.

Vi avholdt dagskurs for alle tillitsvalgte 8. og 9. september.

Manusene derfra er nå publisert på vår kursmanusside.

Der finner du også lenker til temahefter om profesjonsfaglig samarbeid og til bestilling av vervebrosjyrer.

Har man krav på kompensasjon når man plutselig må bytte vakt for å få bemanningskabalen til å gå opp?

Utdanningsforbundet Oslo får jevnlig spørsmål om hvordan avtaleverket om forskjøvet arbeidstid skal forstås i barnehage. Vi har nå fått utarbeidet et dokument som forklarer dette, og det finner du i Verktøykassa

Utdanningsforbundet i Oslo ønsker å styrke klubbene i de videregående skolene og har derfor rullet ut en egen vervekonkurranse som går frem til 31. oktober 2022.

De som kan delta i vervekonkurransen, er medlemmer i Utdanningsforbundet og ansatt på videregående skoler i Oslo. For alle nye, yrkesaktive medlemmer du verver, får du ett lodd i trekning av individuell premie og ett lodd i trekning av en premie som går til hele klubben på skolen du jobber. Det trekkes fire individuelle vinnere og én vinnerklubb. De individuelle vinnerne kan velge mellom en Remarkable2 (digital notatblokk), en helg på Hurdalssjøen Hotell for to, inkludert spa/kanoleie o.l., eller gavekort på kunst med tilsvarende verdi. Klubbpremien skal være en felles opplevelse, og vi vil samarbeide med tillitsvalgt på skolen din om hva dette kan være.

LENKE:

Tillitsvalgte i Utdanningsforbundet Oslo møter mange arbeidstakere som er i en vanskelig arbeidssituasjon.

Veldig ofte ønsker disse arbeidstakerne enesamtaler med organisasjonspsykolog fra bedriftshelsetjenesten (BHT). Utdanningsetaten håper at livsmestringsprogrammet skal kunne være et forebyggende tiltak for dem som kan ha utbytte av det.

Det er ønskelig at tillitsvalgte deler dette med de ansatte på skolen.

LENKER

Penger.jpg

Denne høsten har vi fått mange henvendelser om manglende utbetaling av spesielt realist- og seniortillegget.

Vi oppfordrer tillitsvalgte på hver skole til å undersøke med rektor om hvordan dette gjøres på din skole. Vi har fått informasjon om at dette varierer fra august- til oktoberlønnen. Hvert enkelt medlem må også passe på at lønnslippen stemmer. For mer informasjon, ta kontakt med Anders Jørgensen ([email protected])

PBL og UDF.jpgUtdanningsforbundet, Fagforbundet og Delta forhandlet med PBL i slutten av august. Men allerede første dag av forhandlingene ble det brudd.

Det er først og fremst pensjon partene er uenig om. I mange år har man hatt intensjon om å oppnå like god pensjon for medlemmene i PBL-området, som i offentlige barnehager. Partene har i protokoller fra tidligere forhandlinger blant annet vært enige om at ansatte i PBL fra 1. januar 2023 skulle meldes inn i Fellesordningen for AFP. Det vil sikre ansatte en livsvarig pensjonsutbetaling på toppen av tjenestepensjonen.

LENKE: