– Nå må politikerne ta ansvar

– Nå må politikerne ta ansvar, KS har nemlig sprunget fra sitt, sa streikesjef Steffen Handal til lærere fra hele landet foran Stortinget mandag.

Se Steffen Handal sin appell her

I høljende regnvær inntok lærere fra hele landet i går Oslo for å støtte lærerstreiken. Først ute av appellantene var Utdanningsforbundets leder Steffen Handel.

– Vi streiker ikke for å ramme elevene – vi streiker FOR elevene. Det er for dem vi vil oppnå det langsiktige målet: Lærerutdanna lærere til alle elever. Skal vi klare det, må vi lønne lærere for kompetanse og erfaring – og vi må anerkjenne den utdanningen som ligger til grunn for lærerprofesjonen. Denne streiken handler både om framtiden til elevene og framtiden for lærerprofesjonen!

Bakdøra på vid gap

– Vi står foran Stortinget nå fordi vi er i en alvorlig situasjon. 40.000 lærere har valgt å jobbe utenfor skoleverket. 53 prosent sier de enten har søkt en annen jobb, eller vurderer å gjøre det. Søkningen til lærerutdanningene synker. Og hva er KS sitt forslag til løsning? De vil holde bakdøra inn til klasserommet på vid gap, snakke ned betydningen av lærerkompetanse og gjøre oss til lønnstapere. Det kan ikke fortsette! Fastslo Handal før han rettet fokus mot institusjonen foran forsamlingen.

– I stortingssalen kommer politikerne snart sammen. Hvordan skal Stortinget klare å følge opp sine mål om lærerrekruttering - når KS vil løse problemet med å fylle skolene med folk uten lærerutdanning? spurte Handal før strømbrudd gjorde at både lyd og lys forsvant fra støttemarkeringen. Snart runget likevel «nok er nok» utover Eidsvolls plass fra de mange engasjerte fremmøtte. Da strømmen kom tilbake rettet Handal blikket mot hvor KS får sitt mandat fra.

Hvem tar det politiske ansvaret?

– Foreldrene vil selvfølgelig ha lærerutdannede lærere til barna sine. Og partienes programmer er helt soleklare – de vil ha det samme. Det er fordi alle vet at nøkkelen til en god skole, det er lærerutdanna lærere, det er alle enig i! Så hvor henter egentlig KS sin støtte? I Stortinget - bak oss her? Nei! Hos partiene? Nei! Er det rådmannsvelde som har tatt over? Hvor har det blitt av politikerne? Hvem tar det politisk ansvaret for KS sin linje overfor lærerne?

Kommunevalget kommer

Handal oppfordret alle til å følge godt med på hvordan partiene ytrer seg om hvordan vi sikrer elevenes rett til utdanna lærere.

– Lytt til hvem som velger «kommunalt handlingsrom» framfor å prioritere det som er viktigst, nemlig elevenes beste. Neste år er det kommunevalg. Til alle stortingspolitikere som møter til ny sesjon her på Stortinget har jeg bare en ting å si: Skal dere satse på elevene, må dere satse på lærerne. Nå må politikerne ta ansvar, KS har nemlig sprunget fra sitt, sa Handal.

Han kom til slutt med en innstendig bønn til både lokale og nasjonale politikere:

– Dere må bidra til å løse denne konflikten Det er ikke lenger mulig å tro på at KS sin strategi vil endres uten et trykk fra omverden.

I tillegg til Handal holdt følgende appeller:

• Mette Johnsen Walker, Skolenes Landsforbund
  • Helle Christin Nyhuus, Norsk Lektorlag
  • Lars Syrrist, leder av Pedagogstudentene
  • Ingunn Folgerø, rektor og leder av lærerprofesjonens etiske råd
  • Aslak Berntsen Husby, leder av elevorganisasjonen

Du kan se hele markeringen her

Sitert

Avbildet: Steffen Handal