NOU 2023: 27 Et nytt system for kvalitetsutvikling

Utdanningsforbundet roser regjeringen for å ha satt ned dette viktige utvalget og takker selve utvalget for å ha lagt ned en stor innsats med å utrede et komplekst tema innenfor tidsrammer som har vært i overkant stramme.

Opprettelsen av et nasjonalt kvalitetsvurderingssystem for omtrent to tiår siden innebar en betydelig endring i det norske skolesystemet. Systemet førte med seg nye verktøy for å vurdere elevene og for å vurdere kvaliteten på selve opplæringen. I tillegg innebar det nasjonale kvalitetsvurderingssystemet en endring i forståelsen av utdanningskvalitet og en omlegging av styringssystemet i skolen. Disse omfattende endringene har skapt faglig og politisk diskusjon helt fra starten. Det nasjonale kvalitetsvurderingssystemet og dets bestanddeler har vært gjenstand for evalueringer i løpet av de to tiårene vi har lagt bak oss. Men inntil nå har vi manglet en helhetlig omfattende utredning som belyser en av de større omleggingene av skolesystemet i moderne tid. På bakgrunn av dette mener Utdanningsforbundet at hovedutredningen «NOU 2023: 27 Et nytt system for kvalitetsutvikling – for elevenes læring og trivsel», sammen med delutredningen fra utvalget, utgjør et svært viktig grunnlag i diskusjonene om den videre retningen for skolen.

Både delrapporten og hovedrapporten fra utvalget for kvalitetsutvikling viser tydelig at det norske systemet for kvalitetsutvikling har store svakheter. Systemet støtter i for liten grad opp under arbeidet med læring og utvikling som skjer i klasserommet. Det er betydelig fare for målforskyving, noe som kan medføre skolen legger for mye vekt på det som kan måles og for lite vekt på det som ikke lar seg måle, slik at bredden i opplæringen ikke blir ivaretatt. Samtidig er det stor tvil om hvordan resultatene fra systemet kan brukes og hvordan de faktisk brukes, og det er usikkert hvor pålitelige resultatene er. I tillegg er det ingenting som tyder på at omleggingen til et resultatbasert kvalitetsvurderingssystem har ført til bedre læring og en bedre skole. Tvert imot har vi fått flere signaler de siste årene om at norsk skole ikke gir elevene god nok kompetanse, og at lærere ikke får god nok støtte i sitt arbeid. Utdanningsforbundet stiller seg bak utvalgets beskrivelser av svakhetene i den norske kvalitetsvurderingen, men understreker samtidig at utvalget ikke har fått godt nok fram mange av de problemene og dilemmaene som omleggingen til et resultat- og konkurransebasert skolesystem har brakt med seg. Dette utdyper vi lenger ned i høringsuttalelsen.

Les mer: vår høringsuttalelse (pdf, 279 kB)