Innlandet
Markering av verdens lærerdag
Lørdag 5. oktober er verdens lærerdag. Utdanningsforbundet i samarbeid med Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk starter markeringen av dagen den 4. oktober med en utstilling og en panelsamtale for å synliggjøre lærere og lærerstudentenes stemmer.
Publisert 03.10.2024
Svar på høring på forslag til nasjonale retningslinjer for lektorutdanningen og PPU
Utdanningsforbundet mener retningslinjene har en viktig funksjon i å sikre kvalitet, gjøre avgrensninger og gi felles definisjoner i og om lærerutdanningene. I tillegg skal de bidra til å konkretisere innhold og organisering av den enkelte lærerutdanning for lærerutdanningsinstitusjonene, barnehage og skole, og andre som har behov denne informasjonen.
Endringer i studiekvalitets- og studietilsynsforskriften – Nye krav institusjonsakkreditering og kvalitetsarbeid
For Utdanningsforbundet er det viktig at institusjonene jevnlig får tilbakemelding på eget kvalitetsarbeid og kompetanse på å bære egne fullmakter. Vi er opptatt av at kvalitetsarbeid og prosesser rundt kvalitetsarbeidet er en av flere viktige prosesser for å sikre lærerutdanninger av høy kvalitet.
Profesjonsnære utdanninger over hele landet – stortingsmelding 19 (2023–2024)
Rekruttering til læreryrket og lærerutdanningene blir av regjeringen framhevet som en stor utfordring. For Utdanningsforbundet handler læreryrkets attraktivitet om blant annet lønn, arbeidsvilkår og godt samarbeid mellom utdanningsinstitusjonene og praksisfeltet.
Faktaark 9 / 2024
Utdanningsforbundets innspill til stortingsmelding om sosial utjevning og sosial mobilitet
Utdanningsforbundet mener at lærerne og deres ledere blir møtt med urimelige krav om hva de skal kunne gjøre noe med når barnehagen og skolen forventes å utgjøre en motkultur til samfunnsproblemer som ikke er skapt av utdanningssystemet, samtidig som barnehagen og skolen langt på vei tillegges skylden for at disse problemene ikke blir løst.
Seminar for UH: Mer overordnet styring av lærerutdanningene
Frist: 06.09.2024
Utdanningsforbundet ønsker å gi medlemmer i UH-sektoren informasjon om større pågående prosesser i sektoren. På dette seminaret ser vi på rapporten om mer overordnet styring av lærerutdanningene og anbefalingene fra ekspertgruppen.
Forslag om endringar i forskrift om opptak til høgare utdanning og forskrift om rammeplan for praktisk-pedagogisk utdanning
Utdanningsforbundet deler regjeringens bekymring for rekrutteringen til lærerutdanningene og at læreryrket ikke oppfattes som attraktivt nok. For å gjøre lærerutdanningene og læreryrket mer attraktivt må det legge til rette for nok kvalifiserte lærere i hele landet.
Forskrifter til universitets- og høyskoleloven
Utdanningsforbundet støtter den nye strukturen og tredelingen av de sentrale forskriftene. At alle forskriftene nå blir samlet i tre sentrale forskrifter vil gjøre dem mer brukervennlige. Vi tror ny struktur vil gjøre det lettere for brukerne å holde oversikt over gjeldende forskrifter, hva som reguleres sentralt og i hvilken forskrift.
Forslag til forskrift om undervisnings- og forskningsstillinger og rekrutteringsstillinger
Utdanningsforbundet mener det er flere gode forslag i høringsnotatet. Felles regler for ansettelse, opprykk og overgang mellom professorstigen og dosentstigen er positivt. Forenklingen vil gjøre at det er lettere for institusjonene og de ansatte å få oversikt over systemet, og dermed at reglene følges.