Lærerutdanning og lærerkompetanse – ressurshefte for tillitsvalgte
Et stadig mer komplekst samfunn fører til en mer kompleks barnehage og skole som har behov for lærere med mange former for kunnskap.
Et stadig mer komplekst samfunn fører til en mer kompleks barnehage og skole som har behov for lærere med mange former for kunnskap.
Utdanningsforbundet Hamar har arbeidet med øvingslæreravtalen lokalt siden 2018. Nå er saken fremmet til fylkesårsmøtet. Flere ønsker debatten velkommen.
Publisert 02.05.2023
Søkertallene til lærerutdanningene går kraftig ned, viser ferske tall. – Svært dramatisk. Dette bør bekymre både politikere, arbeidsgivere og foreldre, sier leder i Utdanningsforbundet, Steffen Handal.
Publisert 24.04.2023
Faktaarket presenterer endelige tall for hvor mange som har søkt seg til de ulike lærerutdanningene i 2022 og antallet uteksaminerte kandidater.
Lærermangelen kan bli mindre i årene framover, viser nye framskrivninger fra SSB. – Men det forutsetter at det satses på å øke andelen lærere med lærerutdanning, at de faktisk går inn i læreryrket og ønsker å bli der, sier Steffen Handal.
Publisert 16.03.2023
Høringssvaret er delt i to hoveddeler. Del 1 inneholder kommentarer til noen utvalgte tema, der ulike kapitler i utredningen ses i sammenheng. Del 2 inneholder kommentarer og innspill til utvalgets forslag.
Det er Steffen Handals budskap til lærere som har et engasjement for faget sitt når Utdanningsforbundet nå skal opprette fagnettverk for norsk, naturfag og kroppsøving.
Publisert 21.02.2023
Vi mener at alle lærerutdanninger bør defineres som tilsvarende utdanninger, og at uskikkethetsvurdering i én lærerutdanning bør få konsekvenser for muligheten til å søke opptak ved andre lærerutdanninger, inkludert barnehagelærerutdanningen.
Utdanningsforbundet vil at «god utdanning» skal bli en egen tematisk prioritering i Langtidsplanen for forskning og høyere utdanning.
Publisert 10.01.2023
Norge har en internasjonal forpliktelse i å styrke de samiske språkene og sikre at hensynet til samer som urfolk blir ivaretatt. En videre utvikling og bevaring av de samiske språkene er avhengig av at samiske barn og unge kan tilegne seg og bruke språkene i barnehage og skole.