Utdanningsforbundets innspill til stortingsmelding om sosial utjevning og sosial mobilitet
Utdanningsforbundet mener at lærerne og deres ledere blir møtt med urimelige krav om hva de skal kunne gjøre noe med når barnehagen og skolen forventes å utgjøre en motkultur til samfunnsproblemer som ikke er skapt av utdanningssystemet, samtidig som barnehagen og skolen langt på vei tillegges skylden for at disse problemene ikke blir løst.
Seminar for UH: Mer overordnet styring av lærerutdanningene
Frist: 06.09.2024
Utdanningsforbundet ønsker å gi medlemmer i UH-sektoren informasjon om større pågående prosesser i sektoren. På dette seminaret ser vi på rapporten om mer overordnet styring av lærerutdanningene og anbefalingene fra ekspertgruppen.
Forslag om endringar i forskrift om opptak til høgare utdanning og forskrift om rammeplan for praktisk-pedagogisk utdanning
Utdanningsforbundet deler regjeringens bekymring for rekrutteringen til lærerutdanningene og at læreryrket ikke oppfattes som attraktivt nok. For å gjøre lærerutdanningene og læreryrket mer attraktivt må det legge til rette for nok kvalifiserte lærere i hele landet.
Forskrifter til universitets- og høyskoleloven
Utdanningsforbundet støtter den nye strukturen og tredelingen av de sentrale forskriftene. At alle forskriftene nå blir samlet i tre sentrale forskrifter vil gjøre dem mer brukervennlige. Vi tror ny struktur vil gjøre det lettere for brukerne å holde oversikt over gjeldende forskrifter, hva som reguleres sentralt og i hvilken forskrift.
Forslag til forskrift om undervisnings- og forskningsstillinger og rekrutteringsstillinger
Utdanningsforbundet mener det er flere gode forslag i høringsnotatet. Felles regler for ansettelse, opprykk og overgang mellom professorstigen og dosentstigen er positivt. Forenklingen vil gjøre at det er lettere for institusjonene og de ansatte å få oversikt over systemet, og dermed at reglene følges.
Frykter avakademisering av lærerutdanningene
Fredagens profesjonsmelding blir mottatt med en viss skuffelse.
Publisert 05.04.2024
NOU 2023: 27 Et nytt system for kvalitetsutvikling
Utdanningsforbundet roser regjeringen for å ha satt ned dette viktige utvalget og takker selve utvalget for å ha lagt ned en stor innsats med å utrede et komplekst tema innenfor tidsrammer som har vært i overkant stramme.
Bolognaprosessen – 25 år med modernisering av høyere utdanning i Europa
I 2024 er det 25 år siden Bolognaprosessen markerte starten på en reformering av høyere utdanning i Europa. Norge er aktivt med, og det norske systemet for kvalitetssikring av høyere utdanning bygger i all hovedsak på samarbeidet i Bolognaprosessen.
Faktaark 4 / 2024
Indonesia mangler 1,3 millioner lærere
I år kommer Indonesia til å mangle 1,3 millioner lærere, i hovedsak på grunn av en aldrende lærerstand som går ut i pensjon. 14. februar gjennomføres verdens største en-dagsvalg.
Østfold
Praksiskonferansen 2024
Torsdag 11.januar har Siri Reinertsen, Wenche L Pereira og Mari Bjerke deltatt på Praksiskonferansen 2024 i regi av Høgskolen i Østfold. Dette er en konferanse for praksislærere, skoleledere og lærerutdannere.
Publisert 11.01.2024