Hopp til innhold
Bli medlemLogg inn
  • Forsikring og medlemsfordeler
    Forsikring og medlemsfordeler
    • Alle forsikringer
    • Alle medlemsfordeler
  • Vår politikk
    Vår politikk
    • Valg 2023: Bare lærere er lærere
    • Utdanningsforbundet mener
    • Publikasjoner
    • Strategier
    • Høringer
    • Tema: Lærermangelen i skolen
    • Tema: Flere barnehagelærere
    • Privatisering og kommersialisering
    • Fagfornyelsen
    • Kampanjer
  • Lønn og arbeidsvilkår
    Lønn og arbeidsvilkår
    • Lønnsoppgjøret
    • Tariffavtaler
    • Lønnskalkulator
    • Pensjon
    • Arbeidsmiljø
    • Spørsmål og svar
  • Tillitsvalgt+
    Tillitsvalgt+
    • Tillitsvalgtverktøyet
    • Kursadministrasjon KAV
    • Tillitsvalgtopplæringen
    • Tillitsvalgt på arbeidsplass
    • Tillitsvalgt i lokallag
    • Tillitsvalgt i fylkeslag
    • For alle tillitsvalgte
    • Lyst til å bli tillitsvald?
  • Kontakt oss
  • Om medlemskapet
    Om medlemskapet
    • Bli medlem
    • Pris og betingelser
    • Hvorfor være medlem
    • Kontakt oss
  • Om oss
    Om oss
    • Kontakt oss
    • Lihkku beivviin!
    • Ledelsen
    • Slik er vi bygget opp
    • Vedtekter, retningslinjer og rutiner
    • Om nettstedet
    • For arbeidsgivere
    • Ledige stillinger
    • Internasjonalt
    • Utdanningsforbundets rolle
    • Union of Education Norway
    • Tildelinger
    • Designmanualen
    • Utdanningsforbundets historie
  • Kurs og konferanser
    Kurs og konferanser
    • Kurskalender
    • Spesialistutdanning i pedagogisk-psykologisk rådgivning
    • Opptak av kurs
    • Tillitsvalgtopplæringen (TVO)
  • Lærerhverdagen
    Lærerhverdagen
    • Profesjonsetikk
    • Hva er god utdanning?
    • Podkasten Lærerrommet
    • Slik blir du lærar
    • Klima og bærekraftig utvikling
    • Ny som lærer
    • Materiell og brosjyrer
  • Fylkes- og lokallag
    Fylkes- og lokallag
    • Agder
    • Innlandet
    • Møre og Romsdal
    • Nordland
    • Oslo
    • Rogaland
    • Troms og Finnmark
    • Trøndelag
    • Vestfold og Telemark
    • Vestland
    • Viken
  • Nyheter
  • Medlemsgrupper
    Medlemsgrupper
    • Barnehage
    • Rådgjeving og karriererettleiing
    • Grunnskole
    • Videregående opplæring
    • Universitet og høgskole
    • Faglig og administrativt støttesystem
    • Ledelse
    • Voksenopplæring
    • Student
    • Pensjonist

Medlem?

Logg inn
for å få tilgang til Min side, der du kan sjekke og endre blant annet dine forsikringer og abonnement. Du kan også laste ned reisebevis. Under Aktuelt får du også innhold tilpasset deg og dine interesser.
Bli medlem
  • Startside
  • Lærerutdanning

Lærerutdanning

Studenter i en forelesningssal. Foto.

Forslag om endringer i skikkethetsforskriften

Vi mener at alle lærerutdanninger bør defineres som tilsvarende utdanninger, og at uskikkethetsvurdering i én lærerutdanning bør få konsekvenser for muligheten til å søke opptak ved andre lærerutdanninger, inkludert barnehagelærerutdanningen.

Bildet viser en undervisningssituasjon i et klasserom der studentene sitter med ryggen til oss og ser på en som underviser.

Savner sterkere satsing på utdanning i langtidsplan

Utdanningsforbundet vil at «god utdanning» skal bli en egen tematisk prioritering i Langtidsplanen for forskning og høyere utdanning.

Publisert 10.01.2023

To barn som ser på hverandre. Foto.

Innspill til stortingsmelding om samisk språk, kultur og samfunnsliv

Norge har en internasjonal forpliktelse i å styrke de samiske språkene og sikre at hensynet til samer som urfolk blir ivaretatt. En videre utvikling og bevaring av de samiske språkene er avhengig av at samiske barn og unge kan tilegne seg og bruke språkene i barnehage og skole.

To studenter samarbeider foran en pc. Illustrasjonsfoto.

Lærerstudenters forventninger til arbeidet i skolen – resultater fra en spørreundersøkelse

Høsten 2022 startet de første nyutdannede grunnskolelærerne med master i yrket. Overgangen fra utdanning til yrke er en utfordrende periode for nyutdannede lærere.

Faktaark 19 / 2022

To studenter samtaler i en sofa, den ene har en pc, den andre et dokument. Illustrasjonsfoto.

Lærerstudenters forventninger til arbeidet som profesjonelle lærere i skolen

Lærerstudenter ser fram til yrkesstarten med forventning og spenning. De føler seg godt forberedt til å undervise, men mange er usikre på om de i tilstrekkelig grad er rustet for bredden og kompleksiteten i utfordringene de forventer å møte i skolen.

Rapport 2022

Studenter i en forelesningssal. Foto.

Forslag til evalueringstema og evalueringsspørsmål — NOKUTs evaluering av grunnskolelærerutdanningene for trinn 1-7 og 5-10

Utdanningsforbundet er fornøyd med at NOKUT organiserer arbeidet slik at Utdanningsforbundet som representant for lærerprofesjonen og medlem i referansegruppen, kan bidra i ulike faser av evalueringen.

Fire studenter i samtale rundt et bord med pc og kaffekopp. Illustrasjonsfoto

Lærerutdanningene – søkere og uteksaminerte kandidater 2022 (midlertidige tall)

Faktaarket presenterer tall for hvor mange som har søkt opptak til de ulike lærerutdanningene, antallet planlagte studieplasser, antallet studenter som blir tilbudt studieplass i hovedopptaket samt hvor mange som er uteksaminert fra lærerutdanningsstudiene.

Faktaark 15 / 2022

To studenter i en forelsesningssal lytter. Illustrasjonsfoto.

Langtidsplanen for forskning og høyere utdanning 2023–2032 – Meld. St. 5 (2022–2023)

Langtidsplanen for forskning og høyere utdanning er et av de viktigste strategiske virkemidlene i kunnskapspolitikken.

Faktaark 13 / 2022

En barnehagelærer leker med  to barn. Illustrasjonsfoto

Barnehagelærere med masterutdanning – omfang, rekruttering og tilrettelegging i barnehagen

Å få flere barnehagelærere med mastergrad i barnehagen er ønsket av nesten alle. Samtidig gjøres det svært lite for å rekruttere, beholde og nyttiggjøre seg kompetansen til barnehagelærere som har mastergrad.

Rapport 2022

Fotografi av kvinne og jente som tegner

– Må satse på barnehagelærere med master

Nær sagt alle ønsker flere barnehagelærere med mastergrad. Samtidig gjøres det lite for å rekruttere, beholde og nyttiggjøre seg av barnehagelærerne med masterutdanning, ifølge en ny rapport. – Tiden er moden for mer forpliktende målsettinger fra regjeringen, sier nestleder i Utdanningsforbundet Hege Valås.

Publisert 26.10.2022

…
Kontakt

Sentralbord: 24 14 20 00
Sentralbordet er betjent: 08:00 - 15:45
E-post: post@utdanningsforbundet.no

Postadresse

Postboks 9191 Grønland
0134 Oslo

Org. nr. 884026172
Org. nr. til fylkeslagene

Besøksadresse

Hausmanns gate 17, 0182 Oslo
Åpningstider for resepsjonen: 08:00 - 15:30
Se kart til Utdanningsforbundet

Lærernes hus

Utdanningsforbundets konferansesenter
Osterhaus gate 4A
Se kart til Lærernes hus

Presse

Pressekontakter og pressebilder

Følg oss Facebook, Twitter, Instagram og LinkedIn
  • Utdanningsforbundet
  • Nettredaktør: Stian Skaar
  • Personvernerklæring
Dato: 30.01.2023 12:34
Server: 076