Når er en klasse passe stor og når er den for stor?

Det strides de lærde om. Men hvem er de lærde? Er det inntakskontoret, som gjerne overbooker klasser i tilfelle noen slutter den første uka? Er det fylkespolitikerne som vedtar at det er faktisk akkurat passe å øke antall elever i Service og samferdsel til 20? eller er det kanskje lærerne som skal legge til rette for opplæring og følge opp hver enkelt elev?

I november gjennomførte Utdanningsforbundet Viken en undersøkelse om gruppestørrelse blant våre medlemmer. 716 lærere ved 45 av Vikens videregående skoler svarte.

Det mest interessante i undersøkelsen er det som kom fram gjennom de åpne kommentarfeltene. Det er nemlig stor enighet om at antallet elever i gruppa ikke alene kan avgjøre om en klasse er for stor. Uavhengig av studieretning, er det svært mange av respondentene som påpeker at elevmassen de siste årene har blitt mer krevende. Det er stadig flere elever med spesielle behov. Hvilke elever gruppa er satt sammen av er med andre ord viktigere enn hvor mange elever det er til sammen.

På studiespesialiserende ser det ut til å være bred enighet om at grupper med flere enn 25 elever ikke gir god nok mulighet til å følge opp den enkelte. Dette har både med manglende mulighet for relasjonsbygging og vurdering å gjøre. Flere påpeker at den underveisvurderingen som fagfornyelsen legger opp til, ikke er mulig å gjennomføre med dagens gruppestørrelser.

Mange fremmedspråklærere poengterer at fremmedspråk ikke bør ha mer enn 20 elever i gruppa. Dette er både på grunn av elevenes trivsel og fagets egenart. Disse gruppene er satt sammen av elever fra ulike klasser, og i en slik setting er det mange elever som blir usikre. Det påvirker læringsmiljøet negativt i et fag hvor det er avgjørende for elevenes læring at de er trygge nok til å tørre å øve ved å snakke høyt.

Noe av det samme rapporteres fra lærere som underviser i fag hvor elevene skal gjøre praktiske øvelser. Både i kjemi og biologi oppleves gruppestørrelsen for stor til at det er praktisk mulig å gjennomføre elevøvelser, og flere lærere påpeker at det rett og slett ikke er sikkerhetsmessig forsvarlig.

På yrkesfag er programfagslærerne samstemte i at 15 elever er at absolutt maksantall i programfag, men at også det er i meste laget. Det handler om sikkerhet, men like mye om muligheten til å følge opp den enkelte elev.

Fellesfaglærerne på yrkesfag er tydelige på at sammenslåtte grupper gir dårligere læringsmiljø for elevene, og dårlig mulighet for lærer å følge opp den enkelte. Det er ofte et stort sprik i faglig nivå i disse gruppene. Mange av elevene er usikre, og dette forsterkes når de plasseres i gruppe med elever fra andre klasser. Fordi det er så stort faglig sprik, er det også mer krevende å skulle følge opp. Flere sier faktisk at det ikke lar seg gjøre, og at de må velge om de skal følge opp de svakeste eller de flinkeste.

En av konklusjonene vi kan trekke av denne undersøkelsen, er at kombinasjonen av store grupper og en mer krevende elevmasse går ut over kvaliteten i opplæringen.