Hopp til innhold
Bli medlemLogg inn
  • Forsikring og medlemsfordeler
    Forsikring og medlemsfordeler
    • Alle forsikringer
    • Alle medlemsfordeler
  • Vår politikk
    Vår politikk
    • Kampanje: Savnet lærer
    • Utdanningsforbundet mener
    • Publikasjoner
    • Strategier
    • Høringer
    • Tema: Lærermangelen i skolen
    • Tema: Flere barnehagelærere
    • Privatisering og kommersialisering
  • Lønn og arbeidsvilkår
    Lønn og arbeidsvilkår
    • Lønnsoppgjøret
    • Tariffavtaler
    • Lønnskalkulator
    • Pensjon
    • Arbeidsmiljø
    • Dine rettigheter i arbeidslivet: Spørsmål og svar
  • Tillitsvalgt+
    Tillitsvalgt+
    • Tillitsvalgtverktøyet
    • Kursadministrasjon KAV
    • Tillitsvalgtopplæringen
    • Tillitsvalgt på arbeidsplass
    • Tillitsvalgt i lokallag
    • Tillitsvalgt i fylkeslag
    • Lyst til å bli tillitsvald?
  • Kontakt oss
  • Om medlemskapet
    Om medlemskapet
    • Bli medlem
    • Pris og betingelser
    • Hvorfor være medlem
    • Kontakt oss
  • Om oss
    Om oss
    • Kontakt oss
    • Ledelsen
    • Slik er vi bygget opp
    • Vedtekter, retningslinjer og rutiner
    • Om nettstedet
    • For arbeidsgivere
    • Ledige stillinger
    • Internasjonalt
    • Utdanningsforbundets rolle
    • Union of Education Norway
    • Tildelinger
    • Utdanningsforbundets historie
    • Kampanjer
  • Kurs og konferanser
    Kurs og konferanser
    • Kurskalender
    • Spesialistutdanning i pedagogisk-psykologisk rådgivning
    • Opptak av kurs
    • Tillitsvalgtopplæringen (TVO)
  • Lærerhverdagen
    Lærerhverdagen
    • Profesjonsetikk
    • Hva er god utdanning?
    • Podkasten Lærerrommet
    • Slik blir du lærar
    • Klima og bærekraftig utvikling
    • Ny som lærer
    • Materiell og brosjyrer
  • Fylkes- og lokallag
    Fylkes- og lokallag
    • Agder
    • Innlandet
    • Møre og Romsdal
    • Nordland
    • Oslo
    • Rogaland
    • Troms og Finnmark
    • Trøndelag
    • Vestfold og Telemark
    • Vestland
    • Viken
  • Medlemsgrupper
    Medlemsgrupper
    • Barnehage
    • Rådgjeving og karriererettleiing
    • Grunnskole
    • Videregående opplæring
    • Universitet og høgskole
    • Faglig og administrativt støttesystem
    • Ledelse
    • Voksenopplæring
    • Student
    • Pensjonist
  • Nyheter

Medlem?

Logg inn
for å få tilgang til Min side, der du kan sjekke og endre blant annet dine forsikringer og abonnement. Du kan også laste ned reisebevis. Under Aktuelt får du også innhold tilpasset deg og dine interesser.
Bli medlem
  • Startside
  • Læreplaner

Læreplaner




En gruppe personer rundt et bord lytter til en mann som snakker. Han står foran en flip-over. Foto

Fagfornyelsen: status, ressurser og partssamarbeid på skolene 2022 – resultater fra en undersøkelse blant arbeidsplasstillitsvalgte

Lærerprofesjonen har fått et stort ansvar for aktiv medvirkning i fornyelsen av læreplanverket. Denne undersøkelsen tar for seg status på skolene våren 2022.

Rapport 2 / 2022

Viken
Elever i eksamenssituasjon. Foto

Kan det bli en fagfornyelse uten vurderingsfornyelse?

Kan man snakke om en reell fagfornyelse så lenge sluttvurderingen ikke har gjennomgått vesentlige endringer? Eller risikerer vi at eksamen blir førende for opplæringen i stedet for å være basert på opplæringen?

07.03.2022

bilde av elever og lærer som sveiser på skolen

Utstyr i yrkesfag: – Må styrkes enda mer

Regjeringen bevilget nylig 77 millioner kroner for å bedre utstyrssituasjonen i yrkesfaglige utdanningsprogram. Utdanningsforbundet mener det er positivt at det tas grep for å styrke utstyrssituasjonen, men at potten er langt fra nok.

19.01.2022

Viken
Fyrstikkalleen skole, 2010, klasserom, undervisning, ikt, data, pc, lese, ungdom, lærer, elev, hjelp, skrive, konsentrasjon

Når er en klasse passe stor og når er den for stor?

Det strides de lærde om. Men hvem er de lærde? Er det inntakskontoret, som gjerne overbooker klasser i tilfelle noen slutter den første uka? Er det fylkespolitikerne som vedtar at det er faktisk akkurat passe å øke antall elever i Service og samferdsel til 20? eller er det kanskje lærerne som skal legge til rette for opplæring og følge opp hver enkelt elev?

18.01.2022

Viken
Nettbrett som ligger på en stabel med bøker, på en pult. Foto

Fagfornyelsen, læremidler og finansieringen av videregående opplæring

For ganske nøyaktig ett år siden skrev jeg et debattinnlegg i Utdanningsnytt om læremiddelsituasjonen i videregående skole under tittelen "Noen må ta ansvaret for gjennomføringen av fagfornyelsen"

01.12.2021

To gamle og slitte bøker ligger på en stol. På toppen av dem er det et eple.

Nye læreplaner, gamle læremidler

«Det er vi som har blitt redaktører», sukker Lena Håskjold oppgitt. Trondheims-læreren gjør som svært mange andre; kopierer tungt for å lage «egne lærebøker». Nye, oppdaterte læreverk har nemlig de færreste.

22.11.2021

ti. 15. feb. 2022 kl. 14:00 - 16:00

Tverrfaglighet og dybdelæring

Zoom - Digitalt - Zoom

Dybdelæring og tverrfaglige temaer er to sentrale begreper i den nye læreplanen, LK20. Lærere må kjenne prinsipper som ligger til grunn for disse begrepene og de må ha metodisk repertoar til å realisere dem. Kurset holdes digitalt på Zoom.

on. 26. jan. 2022 kl. 13:00 - 16:00

Bærekraftig utvikling fra læreplan til klasserom, sett i lys av livsmestring og medborgerskap

Zoom - Digitalt - Zoom

Velkommen til digitalt kurs med Judith Klein. På kurset får du en innføring i hvordan de tre tverrfaglige temaene er integrert i det nye læreplanverket LK20, med spesiell vekt på bærekraftig utvikling.

skoleelever, en jente og en gutt, som ser i en bok sammen

Lærerrommet: Hva er en god seksualundervisning?

Hva lurer barn og ungdom mest på om seksualitet? Hva bør de lære, og hvordan?

21.09.2021

Innlandet
Bilde av syv barn som leker i en skolegård. To sitter foran på bakken, de andre leker i bakgrunnen.

Feil medisin til feil spørsmål

Fylkesleder Thore Johan Nærbøe har i dag et innlegg i Dagsavisen og GD i dag hvor han tar et oppgjør med holdningen om at skolebarn nå skal ta igjen det tapte og en gammeldags tilnærming til kunnskapsformidling.

13.08.2021

…
Kontakt

Sentralbord: 24 14 20 00
Sentralbordet er betjent: 08:00 - 15:45
E-post: post@utdanningsforbundet.no

Postadresse

Postboks 9191 Grønland
0134 Oslo

Org. nr. 884026172
Org. nr. til fylkeslagene

Besøksadresse

Hausmanns gate 17, 0182 Oslo
Åpningstider for resepsjonen: 08:00 - 15:30
Se kart til Utdanningsforbundet

Lærernes hus

Utdanningsforbundets konferansesenter
Osterhaus gate 4A
Se kart til Lærernes hus

Presse

Pressekontakter og pressebilder

Følg oss Facebook, Twitter, Instagram og LinkedIn
  • Utdanningsforbundet
  • Nettredaktør: Stian Skaar
  • Personvernerklæring
Dato: 11.05.2022 12:12
Server: 077