NOU 2023:19 Læring, hvor ble det av deg i alt mylderet? Bruk av elev- og studentdata for å fremme læring

Det er Utdanningsforbundets vurdering at ekspertgruppen med NOU 2023:19 har gjort et godt og grundig arbeid, og har gitt velbegrunnede vurderinger av potensialet for økt læring ved hjelp av digital læringsanalyse.

Utdanningsforbundet deltok i to innspillsmøter underveis i arbeidet med gruppens første (del)utredning (avgitt i juni 2022), kommenterte overleveringen av første rapport, og deltok i ett innspillsmøte under sluttføringen av den endelige NOU’en. Ved alle disse anledningene leverte vi skriftlige innspill i etterkant av møtene. 

Digital læringsanalyseI NOU’en definerer ekspertgruppen læringsanalyse som «en prosess der data som elevene eller studentene genererer, brukes systematisk for å fremme læring og forbedre undervisning”. Læringsanalysen er digital når både de data som inngår og den analysen som gjennomføres, er digitale. Digital læringsanalyse brukes i dag allerede i et visst omfang i norsk skole og utdanning, bl.a. i form av adaptivitet i visse digitale læremidler. Utdanningsforbundet er glade for at ekspertgruppen i sin innledning påpeker at: «I det norske utdanningssystemet har vi mange digitale verktøy med funksjonalitet for læringsanalyse, men lite systematisk kunnskap om i hvilken grad læringsanalyse faktisk foregår. Sagt på en annen måte: Vi vet ikke om analysen av læring faktisk får konsekvenser for videre læring. (…) Når syklusen fram mot læring ikke er fullført, forsvinner læringen i mylderet. (…) denne rapporten peker framover mot å etablere vilkår for læringens habitat i en digital tid».

Les mer: vår høringsuttalelse (pdf, 35 kB)