Skal forske på digitaliseringa i barnehagar og skular
Nyleg starta Udir eit forskingsprogram som skal gi betre og meir systematisk kunnskap om digitalisering og digital kompetanse i heile utdanningsløpet. Utdanningsforbundet er med i programstyret.
Publisert 02.09.2024
NOU 2024:1 Definisjon og registrering av ideelle velferdsaktører
Utdanningsforbundet mener at dagens situasjon, der det reelt sett ikke finnes en tydelig definisjon av ideell velferdsaktør, gjør at den offentlige debatten rundt situasjonen til ideelle velferdsaktører svekkes da det er uklart, både hva som rent faktisk er en ideell aktør, og hvilke utfordringer ideelle aktører møter.
Innspill til arbeidet med melding til Stortinget om forskingssystemet
Utdanningsforbundet er positive til at det er igangsatt et arbeid med en ny stortingsmelding om forskningspolitikk. Sammen med Langtidsplanen for forskning og høyere utdanning 2023 -2032 kan en slik melding gi forutsigbare signaler til sektoren, men det understrekes at signalene må følges opp med forpliktende finansiering som følger av ambisjonene.
Lærermangel, digitalisering og streikerett tema på internasjonalt kurs
Dette fikk deltagerne fra fylkeslagene vite mer om på årets internasjonale kurs. Engasjementet i salen tydet på at det er viktige tema både lokalt og globalt.
Hvordan møte kunstig intelligens som skoleleder?
– Vær kritisk nysgjerrig. Det vi må være aller mest oppmerksomme på er at KI kan utfordre våre demokratiske verdier, sier Øystein Nilsen, avdelingsdirektør i Utdanningsdirektoratet.
Publisert 19.02.2024
Slik skal vårens eksamener gjennomføres
Sist uke krevde Utdanningsforbundet en snarlig KI-avklaring foran vårens eksamener. I dag kom Utdanningsdirektoratet (Udir) med konkrete tiltak.
Publisert 14.02.2024
– Det haster med KI-avklaring
Eksamen nærmer seg med stormskritt. Hvordan blir den, nå som stadig flere elever har fått et aktivt forhold til generative tekstverktøy som ChatGPT?
Publisert 09.02.2024
Lever godt med nasjonale anbefalinger for mobilbruk
Utdanningsdirektoratet (Udir) anbefaler at mobiltelefonene skal ut av klasserommene på både grunnskolen og videregående. Utdanningsforbundet er glad for at det kommer anbefalinger som fortsatt ivaretar lærernes skjønn.
Publisert 07.02.2024
Kritisk literacy i klasserommet
Frist: 14.03.2024
Med hele verden tilgjengelig gjennom internett, er evnen til å kritisk tenking stadig viktigere. Vi inviterer til digitalt kurs på Zoom 14. mars, der kritisk literacy er tema.
– Må involvera lærarane om mobilbruk
Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun har varsla at ho vil ha nasjonale retningslinjer for mobilbruk i skulen. – Det er avgjerande at eit nytt regelverk ikkje avgrensar lærarane si moglegheit til å tilpasse undervisninga til elevane sitt beste, seier Steffen Handal.
Publisert 07.11.2023