Innspill til NOU 2017:6 Offentlig støtte til barnefamiliene

Utvalget foreslår i sin utredning at finansiering av gratis barnehage kan oppnås gjennom målretting av barnetrygden ved hjelp av inntektsprøving. Utdanningsforbundet støtter ikke dette forslaget.

En gratis og tilgjengelig utdanning for alle, uavhengig av økonomisk evne, er en sentral målsetning for Utdanningsforbundet. Selv om Utdanningsforbundet er kjent med at utvalget i sitt mandat skal fremme forslag innenfor uendrede budsjettrammer, mener vi at det er lite hensiktsmessig å sette gratis barnehage og barnetrygd opp mot hverandre - slik det er gjort i utvalgets utredning.

Rammene for både familie- og utdanningspolitikken legges i den økonomiske politikken, den generelle fordelingspolitikken og integreringspolitikken. En prioriteringsdiskusjon bør rammes inn gjennom en slik bred inngang og ikke ved å sette inn to målrettede tiltak opp mot hverandre.