Forslag til nasjonale retningslinjer for praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfag

Lærerprofesjonen er en enhetlig profesjon med et felles profesjonsgrunnlag. Det innebærer at alle lærerutdanningene skal ha en felles gjenkjennelig kjerne som tydeliggjør de kunnskapene, ferdighetene og holdningene alle lærere må ha – uansett hvor i utdanningssystemet de arbeider. Retningslinjene for praktisk-pedagogisk utdanning er omfattende, og faren kan være at dokumentet blir mindre brukervennlig. I tillegg inneholder retningslinjene mange gjentakelser og språket kan med fordel strammes inn.

Utdanningsforbundet minner om at læringsutbyttebeskrivelsene på PPU-Y skal ligge på nivå 6 i nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk, selv om de skal reflektere ett års opplæring. Vi mener at det er viktig at PPU-Y og den 3-årige bachelorutdanningen for yrkesfaglærere utvikles parallelt og sees i sammenheng. Stadig flere lærere med PPU-Y velger å ta det 3-årige bachelorstudiet som del av sin videreutdanning. Den må også være sammenheng med de ulike masterstudiene som er utviklet for yrkesfaglærere.