The Union of Skills – en overordnet strategi for å styrke Europas konkurransekraft
Sammenhengen mellom utdanning, forskning, innovasjon og demokrati, er avgjørende for at Europa skal møte fremtidens utfordringer. I mars 2025 lanserte EU-kommisjonen initiativet «Union of Skills» for å styrke Europas konkurransekraft og stabilitet.
Faktaark 11 / 2025
Slik får ettåringene en trygg barnehagestart
Hver høst starter rundt 45 000 ettåringer i barnehagen. Hvordan kan de ansatte gjøre tilvenningen best mulig for dem? Dette er temaet i denne episoden av podkasten Lærerrommet.
Utdanning – Ein viktig del av kriseberedskapen
– Kampen mot desinformasjon startar i klasserommet der lærarane er i førstelinja, seier Thomas Nordgård i Utdanningsforbundet etter høyringa på Stortinget torsdag om forskingssystemet.
Publisert 25.04.2025
Sikker kunnskap i en usikker verden –stortingsmelding 14 (2024–2025)
I en tid preget av usikkerhet og omfattende teknologiske endringer, har regjeringen lagt fram en stortingsmelding for å styrke det norske forskningssystemet.
Faktaark 8 / 2025
– Uavhengig forsking er viktigare enn nokon gong
Fredag kom den tredje stortingsmeldinga til regjeringa om forsking og høgare utdanning:
– Fri og uavhengig forsking er viktigare enn nokon gong, seier Geir Røsvoll i Utdanningsforbundet.
Publisert 25.03.2025
Positive til strategi for utdanningsforskning
Utdanningsforbundet er positive til regjeringens nye strategi for utdanningsforskning – Gode lærerutdanninger bygges på langsiktig satsning på relevant forskning av høy kvalitet, sier Utdanningsforbundets Geir Røsvoll.
Publisert 05.03.2025
Forskningskafé: Digitaliseringens konsekvenser for læreres arbeid i klasserommet
Utdanningsforbundet ønsker velkommen til forskningskafé i Lærernes hus der vi har invitert to forskere og to lærere til å snakke om digitaliseringens konsekvenser for arbeidet i klasserommet. Du kan også følge innledningene digitalt.
Å tenke som en rektor – en studie av skoleledelse og profesjonsetikk
Rektorer står i en kompleks samfunnskontrakt, der autonomi og tillit krever høye faglige og etiske standarder. Mange opplever handlingsrommet sitt som trangt eller uavklart på grunn av høye og motstridende forventninger.
Faktaark 4 / 2025
Å tenke som en rektor. En studie av skoleledelse og profesjonsetikk
Det er velkjent at rektorer møter motstridende forventinger og må håndtere komplekse etiske dilemmaer i sitt arbeid. Men hvordan opplever de dette selv og hvilke strategier bruker de i møte med etiske utfordringer?
Rapport 2025
Forskningspolitikk for praksis og profesjon – internasjonalt og nasjonalt
Fagforeningsarbeid er på sitt beste når det blir understøttet av forskningsbasert kunnskap. I 2024 vedtok Education International, European Trade Union Committee for Education og Utdanningsforbundet hver sine forskningspolitiske dokumenter.
Faktaark 3 / 2025