For redaksjonskomiteer

GoPlenum er applikasjonen Utdanningsforbundet bruker i gjennomføringen av fylkesårsmøter og landsmøtene sine.

Denne brukerveiledningen er for deg som skal jobbe i redaksjonskomité. Det holder at det er en eller maks to som jobber i GoPlenum. Resten av redaksjonskomiteen jobber kun i Word.

Registrere deg som bruker

Du får tilsendt en SMS i forkant av møtet du skal delta i.

• klikk på lenken
  • skriv inn registreringskoden (går ofte automatisk)
  • skriv inn mobilnummeret ditt
  • lag et passord som du husker

Innlogging

Når du har opprettet bruker og skal logge deg inn seinere:

Logg deg inn på PC eller nettbrett https://utdanningsforbundet.goplenum.com

Har du ikke registrert deg med koden du har fått tilsendt, må du trykke Opprett konto. Har du registrert deg, velger du Logg inn.

Du jobber i fanen Komité. Velg riktig sak fra venstremenyen under Møtet og deretter Komité.

GP Komite.png

Du kommer inn til samme startbilde som delegater. Bytt til riktig rolle under Jeg øverst til høyre. Velg Gå til administrasjon.

GP Jeg.png

Her kan du:

• eksportere forslagene til Word
  • søke i søkefeltet for en rask sortering (til høyre)
  • sortere ved å trykke på den grå linjen på Nr, Linje, Forslagsstiller, Status
  • Eksporter forslagene til Word. Lagre dokumentet på PC'en din. Ta eventuelt utskrift i papir til alle i komiteeen og/ eller del dokumentet elektronisk med de som skal jobbe med det. Jobb videre med det i samråd med komitéleder.

Red GP 3.PNG

Status og kommentar

Sett riktig status på hvert forslag. Denne blir synlig for delegatene. Skriv gjerne inn en kort kommentar. Kommentaren synes ikke for delegatene, kun for dirigentene og sekretærene i redaksjonskomitéene. Ønsker redaksjonskomiteen tilgang til mer utdypende kommentarer, bør disse skrives i et separat word-dokument. Dette må den enkelte redaksjonskomité bli enige med dirigentene om.

GP Kommentar.png

GoPlenum har disse statusene:

• Avvist - ikke innarbeidet.
  • Oversendes - forslaget sendes til lokallagsstyret/ fylkesstyret/ sentralstyret til seinere (for eksempel tekst som ikke hører hjemme i saken, men som komiteen mener er viktig at styret behandler på et senere tidspunkt)
  • Delvis innarbeidet - der deler av teksten er tatt hensyn til, men ikke hele
  • Anses ivaretatt - at tekstens innhold finnes i dokumentet, men formulert på en annen måte i teksten eller et annet sted
  • Innarbeidet - teksten er tatt med
  • Innstiller - denne brukes på vedtekter, der komiteen innstiller forslaget.

Når komiteen er omforent om hva de vil fremme for møtet, laster du opp innstillingen i PDF i GoPlenum under fanen Innstilling. I tillegg ønsker protokollteamet den i word.

Innstillingen får status Utkast. Dirigentene må endre status til Fremmet for at dokumentet skal synes for delegatene.

GP Utkast.png

Dirigentene må endre status for at innstilling og status skal synes for delegatene:

1. Endre status på innnstillingen til Fremmet for at den skal synes for delegatene. Da er status på endringsforslagene Komitee
  2. Endre status på saken til Komité ferdig når komitéleder har lagt frem innstillingen fra talerstolen. Først da ser delegatene hva som er skjedd med sine forslag.

Da ser det sånn ut for delegatene:

Red GP 6.PNG

Avbildet: Håkon  Løvold