For dirigenter

Dirigenter har samme rettigheter som administratorer i GoPlenum. Denne artikkelen viser hvordan dirigentene jobber i GoPlenum under møtet.

Vi anbefaler at det er én person som får hovedansvaret for å klikke i GoPlenum under møtet; en såkalt "teknisk dirigent".  

Logg deg inn i GoPlenum med brukernavn og passord.

Øverst til høyre finner du knappen Jeg. Her bytter du mellom de forskjellige menyene. 

  • Velg Gå til administrasjon for å få riktig skrivebord.
  • Har du flere møter, gå til riktig møte ved å velge Bytt møte og deretter Gå til administrasjon. 

GoPlenum jeg.JPG

Dirigentene skal kun forholde seg til fanen Møtet.

Du jobber deg fra venstre til høyre i fanene Forslag, Talerliste, Komité, Votering, Protokollførere.

Dirig1.JPG

Du bruker Opprop for å få folk inn i møtet. Dette gjør at delegetane får bedt om ordet eller replikk og avgitt stemme. Du kan ta opprop flere ganger, og det er alltid siste opprop som gjelder. Du kan også velge å ta opprop for bare utvalgte grupper (for eksempel fra en spesiell medlemsgruppe). 

  • Klikk på ”Opprop” (knappen bytter navn til Stop)
  • Oppropskoden vises bare på storskjerm i møtesalen for delegatene
    Delegeter som er tilstede skriver inn koden (evt kun utvalgte dersom ikke alle skal stemme)
  • Klikk på Stop+lagre (tilstedeværelse/fravær registreres)

Opprop.png

Sånn ser oppropskoden ut for delegatene:

Opprop.JPG

Trykker du på boksene for Fraværende og Tilstede, ser du hvilke delegater det er. Dette gjør det enklere å sjekke mot Permisjoner, eventuelt rope opp de som mangler. GP Tilstede.JPG

Når en delegat søker om permisjon i GoPlenum appen blir det synlig for dirigentene ved et utropstegn i fanen Permisjoner i toppmenyen. 

Dirigentene må da gå inn på Permisjoner og enten godta eller avslå søknaden.

Permisjon.JPG

Når en delegat sender inn et forslag til dagsorden i GoPlenum appen blir det synlig for dirgentene ved et utropstegn i fanen Forretningsorden i toppmenyen.

Dirigenten går da inn på Forretningsorden og godtar eller avslår ønsket (presenter forslaget).

GP Forretningsorden.png

  1. Sett riktig status for å få riktig behandling av saken. For å starte saken, velger du Pågår.
  2. Vis forslaget og talerlisten på skjerm, ved å huke av i det forslaget som skal vises og deretter ikonet for skjerm. Status skal være Fremmet, ikke Registrert. 

Status på saken er veldig viktig og styres av dirigentene for å behandle /styre møtet.

Status.JPG

Fra fanen Talerliste styrer dirigentene talerlisten:

  • De fem kommende talerne på talerlisten vises på storskjerm i møtesalen.
  • Delegatenes forslag vises også på storskjerm i møtesalen.
  • Taletid vises for delegatene på en skjerm ved talerstolen.
  • Dersom dere ønsker å endre talertiden på saken, gjøres dette under Saksinnstillinger (i rødt)

Tale.JPG

Du må huke av hvilke saker som skal synes for delegatene. Her er det viktig å merke seg at det er forskjell på hva du skal huke av når:

  • Personvalg = alltid huke av kun i Hovedforslaget (Forslag til vedtak).
  • Saksvalg = ikke huke av hovedforslag (Forslag til vedtak) dersom det er kommet endringsforslag. Da huker du av endringsforslag(ene) det skal voteres over. 

Start voteringen ved å trykke på knappen Start votering.

Når stemmene har kommet inn, eller tilstrekkelig til at dere har et resultat, stopper du voteringen. Resultatet legger seg da under innstillingen til vedtak. 

Dirig3.JPG

Les opp resultatet, eller vis ved å bruke knappen nederst på skjermen. Voteringsresultat.PNG

Når en sak er behandlet og skal til en redaksjonskomité endrer dirigenten status till Komité.

Nemnden bruker da fanen Komité for å

  • ta ut et word-dokument med alle forslag og tekst
  • lage et nytt forslag til vedtak
  • kvittere forslagene med ny status
  • laste opp nytt forslag til vedtak

Det er laget en egen veiledning for redaksjonskomiteene

Etter at redaksjonskomiteens innstilling er lastet opp, må dirigenten:

  • endre status til Fremmet for at innstillingen skal synes for delegatene.
  • endre status på saken til Komité ferdig, for at status og kommentarer skal synes for delegatene.
Avbildet: Håkon  Løvold
Håkon Løvold

IT-konsulent

Avbildet: Kristin Sandberg
Kristin Sandberg

Digitaliseringsrådgiver

Vi har laget en eget Teams-rom for administratorer og dirigenter i GoPlenum. Her samler vi spørsmål og svar, og gode tips, ikke minst knyttet til valg. Trenger du tilgang, send en henvendelse til Håkon Løvold eller Kristin Sandberg i seksjon dokumentasjon og IKT.