Se appellen fra Handal: - Politikerne må på banen!

Klar beskjed fra streikeleder Steffen Handal under streikemarkering i Bærum tirsdag: – Det er ikke lenger mulig å tro at KS vil endre sin strategi uten et trykk fra omverden. Nasjonale og lokale politikere må bidra til å løse konflikten.

Steffen Handal holdt appell foran flere hundre streikende lærere under Utdaningsforbundet Bærums streikemarkering 6. september. Under er appellen gjengitt i sin helhet (hele teksten ligger under videoen).

Se Steffen Handals appell

Kjære streikende lærere! Takk for den store og viktige jobben dere gjør.

Kjære alle dere andre – lærere og tillitsvalgte som står i denne streiken – som er med i kampen for vår profesjon – lærerprofesjonen.

- Det er nå kampen står!

Det er nå kampen står! Vi vil helst stå i klasserommet sammen med elevene våre?, men KS gjør det umulig.

Vi kan ikke bare stå å se på at KS gjør oss til lønnstapere seks år på rad!

I en situasjon der færre søker seg til læreryrket og hver femte lærer i klasserommene mangler lærerutdanning.

Denne streiken handler om framtida for elevene og for lærerprofesjonen!

Vi streiker fordi streik virker!

Og budskapet vårt når fram: 70 % av befolkningen støtter streiken – de har hørt hva vi sier, og de forstår at skolen trues av dårlige valg fra vår arbeidsgiver.

Elevorganisasjonen støtter oss! Ingen forstår bedre enn elevene de veldig uheldige og alvorlige konsekvensene streiken har for elevene. Likevel ser elevorganisasjonen at dette er en nødvendig streik. Den er nødvendig fordi den langsiktige kampen er aller viktigst: Lærerutdanna lærere til alle elever!

Trapper opp streiken

Men da MÅ læreryrket gjøres attraktivt både for de som kunne tenke seg det for fremtiden, men også for oss som ER lærere, og lønna må opp.

Dette er ikke bare tariff, det er også politikk!

Men dette er ikke bare tariff, det er også politikk! Vår motpart KS må stå opp for profesjonen, for kompetansen, for utdanningen, OG signalisere alt dette gjennom lønnsoppgjørene.

Akkurat nå er det ikke slik –derfor må vi øke presset på KS – og vi trapper nå opp streiken.

Jeg vet at den jobben dere gjør ikke er lett, og at den vil bli enda vanskeligere. Jeg hører hver dag om hvordan elever savner læreren sin - og skolen sin. Jeg hører foreldre som er bekymra for tilbudet til barna sine. Jeg forstår dem alle – og jeg vet at dere også gjør det.

En alvorlig situasjon

Vi streiker ikke for å ramme elevene – vi streiker FOR elevene. Det er for dem vi vil oppnå det langsiktige målet: Lærerutdanna lærere til alle elever. Skal vi klare det, må vi lønne lærere for kompetanse og erfaring – og vi må anerkjenne den utdanningen som ligger til grunn for lærerprofesjonen.

Det er en alvorlig situasjon vi har kommet inn i. 40 tusen lærere har valgt å jobbe utenfor skoleverket. 53% sier de har søkt jobb i en annen sektor, eller vurdert det. Søkningen til lærerutdanningene synker.

KS vil løse utfordringene med å åpne bakdøra inn i læreryrket på vidt gap, snakke ned betydningen av lærerkompetanse og gjøre oss til lønnstaper.

Vi har en arbeidsgiver som bruker tid og krefter på å snakke ned betydningen av egne ansattes kompetanse. En representant for lokale skolemyndigheter som IKKE vil sikre, gjennom lovverket, at alle elever skal møte lærerutdannede lærere.

Det kan ikke fortsette!

Vi står sammen

Foreldrene vil ha lærerutdannede lærere til barna sine. De forstår at nøkkelen til en god skole er nok utdanna lærere.

Og det er ikke bare foreldrene som verdsetter lærerkompetanse. Det gjør elevene og. Og partiene gjør det i sine vedtatte politiske program. Så hvor henter egentlig KS sin støtte? Hvem tar egentlig ansvaret for resultatet av KS sin linje overfor lærerne?

For vi står sammen: Foreldre, elever, partiene og lærerne har felles sak – vi vil ha en god skole. KS står alene. Deres mål er ukjente. Til tross for at KS er politisk styrt.

Jeg etterlyser politikerne:

Hvor er politikerne som til stadighet diskuterer betydningen av lærerutdanning i Stortingssalen? Hvordan skal regjeringen klare å følge opp sine mål om lærerrekruttering med KS som bremsekloss? Hvor lenge kan nasjonale og lokale politikere sitte å se på at KS gjør det umulig å oppnå måla med den nasjonale utdanningspolitikken!

Politikere må bidra

Alle forstår at lønns- og arbeidsvilkårspolitikk er ER utdanningspolitikk. Gir du et yrke dårlige rammer vil det svekke attraktiviteten. Og nå svekker KS læreryrkets status.

Min oppfordring til både lokale og nasjonale politikere i dag er: Dere MÅ også bidra til å løse denne konflikten. Det er ikke lenger mulig å tro at KS vil endre sin strategi uten et trykk fra omverden.

Skolen eies av oss alle. En god skole er politikernes ansvar – våre fremste tillitsvalgte. Ja – denne streiken handler om lønn – men den handler også om skolens framtid og om å bygge lærerprofesjonen sterkere. Politikerne kan ikke abdisere – og la KS skusle bort ansvaret for en god skole. Skal dere satse på elevene må de satse på lærerne.

Vi kan ikke gi oss nå! Vi skal vinne denne kampen sammen!

Se Steffen Handals appell

Hvorfor streiker vi? Hvor streiker vi? Hva er siste nytt? Her finner du alt om streiken

Signert

Avbildet: Steffen Handal