Lønnsforhandlingene i Oslo går til mekling

– Det var ingen vilje fra Oslo kommune til å komme til enighet, sier forhandlingsleder Marianne Lange Krogh i Unio Oslo kommune.

Dermed går årets lønnsoppgjør i Oslo til mekling etter at partene ikke kom til enighet tirsdag kveld. At man må ta turen til riksmekleren overrasker forhandlingslederen.

– Det er urovekkende at Oslo kommune ikke viser større vilje til å få til en løsning. Det er stor mangel på kvalifiserte ansatte i mange av de kommunale tjenestene. Og dette vil bare forverres i årene som kommer hvis man ikke klarer tiltrekke seg og beholde nødvendig arbeidskraft, sier hun.

Følger ikke opp erklæring

Gjennom den politiske plattformen «Hammersborgerklæringen» til byrådet i Oslo slås det fast at det er en klar ambisjon om at Oslo skal være verdens beste by – med den beste skolen, der barn skal ha en trygg oppvekst og eldre skal ha en trygg alderdom.

– Vi trodde dette skulle være mer enn fine ord. Men Oslo kommune viste ingen vilje til å møte oss verken på lønn for kompetanse eller ubekvem arbeidstid. Vi ser derfor ingen tegn til at kommunen mener det byrådet har slått fast at man skal styre på.

– At man viser så liten vilje til å imøtekomme oss som organiserer de som utfører tjenestene man er så avhengig av, er alvorlig, sier Lange Krogh.

Unio krevde i år en reallønnsvekst gjennom sentrale lønnstillegg og prioritering av ansatte med høyskole- og universitetsutdanning. Men man kom ikke langt nok til at man kunne snakke reelt om økonomi siden partene ikke klarte å komme til enighet om verken innretning, fellesbestemmelser og andre krav.

Dette skjer videre

Meklingen starter torsdag 2. mai og skal avsluttes innen torsdag 23. mai kl. 2400 (natt til fredag). Dersom partene heller ikke klarer å komme fram til enighet ved hjelp av riksmekleren, blir det streik. Første mulige streikedag vil være fredag 24. mai. Unio vil informere de som tas ut i en eventuell streik.

Bruddet omfatter også LO kommune Oslo, Akademikerne Oslo og YS kommune.

Her er bruddprotokollen (nytt vindu)

Se mer om tariffområdet Oslo kommune her

Se alt om lønnsoppgjøret her

Unio Oslo kommune har 13.776 medlemmer i tariffområdet per 1.1.2024. Flest medlemmer har Utdanningsforbundet og Norsk Sykepleierforbund.

Oslo kommune er et eget tariffområde, og er ikke omfattet av forhandlingene i KS-området. Forhandlingene føres ved Byrådsavdeling for finans.

Leder er Marianne Lange Krogh (Utdanningsforbundet). Nestleder er Bård Eirik Ruud. Sekretær er Rolf Stangeland (Unio). Forhandlingsutvalget til Unio Oslo kommune finner du her

Meklingen mellom Oslo kommune og Unio Oslo kommune er i gang. Innspurten skjer fra tirsdag 21. mai.

Dersom partene ikke kommer til enighet innen utgangen av torsdag 23. mai, vil det være streik i Oslo kommune fra og med fredag 24. mai. De som tas ut i en eventuell streik, er varslet.

Her legges kravene fra Unio Oslo kommune ut samlet: