Unio: Kan bli streik i Oslo fra neste fredag

Dersom det ikke blir enighet i mekling innen fredag 24. mai, går Unio til streik i Oslo kommune. I første omgang har Unio varslet streik for 19 nøkkelpersoner i ulike etater.

Forhandlingsleder Marianne Lange Krogh i Unio Oslo kommune mener kommunen ikke viste vilje til å komme til enighet da forhandlingene ble brutt tidligere i vår.

– Det er urovekkende at Oslo kommune ikke viser større vilje til å få til en løsning. Det er stor mangel på kvalifiserte ansatte i mange av de kommunale tjenestene, og dette vil bare forverres i årene som kommer hvis man ikke klarer tiltrekke seg og beholde nødvendig arbeidskraft, sa hun da partene brøt forhandlingene.

Her er listen for Unios første streikeuttak
Oslo kommune ble varslet kl. 1200 onsdag 15. mai. Alle som er tatt ut i streik, har fått eget varsel.

Klare til å raskt trappe opp

– Selv om det er et begrenset streikeuttak vi har varslet i første omgang, så er vi klare til å raskt trappe opp en streik, sier forhandlingslederen.

Se mer om tariffområdet Oslo her

Se alt om lønnsoppgjøret her

Unio Oslo kommune har 13.776 medlemmer i tariffområdet per 1.1.2024. Flest medlemmer har Utdanningsforbundet og Norsk Sykepleierforbund.

Oslo kommune er et eget tariffområde, og er ikke omfattet av forhandlingene i KS-området. Forhandlingene føres ved Byrådsavdeling for finans.

Leder er Marianne Lange Krogh (Utdanningsforbundet). Nestleder er Bård Eirik Ruud. Sekretær er Rolf Stangeland (Unio). Forhandlingsutvalget til Unio Oslo kommune finner du her

Meklingen mellom Oslo kommune og Unio Oslo kommune er i gang. Innspurten skjer fra tirsdag 21. mai.

Dersom partene ikke kommer til enighet innen utgangen av torsdag 23. mai, vil det være streik i Oslo kommune fra og med fredag 24. mai. De som tas ut i en eventuell streik, er varslet.

Her legges kravene fra Unio Oslo kommune ut samlet: