Ekspertgrupperapport om barn i fattige familier

Utdanningsforbundet viser til at mange unge som vokser opp i fattigdom har utfordringer i utdanningssystemet. Vi støtter ekspertgruppens forslag til endringer i kontantytelser, da vi vurderer at disse vil kunne styrke barns levekår og livskvalitet på kort sikt.

Generelle kommentarer

Utdanningsforbundet vil først presentere noen overordnede perspektiver på vurderingene som er gjort i sluttrapporten, blant annet hva angår ekspertgruppens syn på utdanningens rolle og funksjon for å bedre levekår og livskvalitet for barn i fattige familier. I tillegg gir vi Utdanningsforbundets synspunkter på noen av tiltakene som fremmes av ekspertgruppen. Vår høringsuttalelse tar i all hovedsak for seg ekspertgruppens anbefalinger om barnehagers og skolers ivaretakelse av barn fra fattige familier. Vi berører derfor i liten grad ekspertgruppens vurderinger eller anbefalinger knyttet til andre offentlige tjenester og fritidsaktiviteter.

Utdanningsforbundet anerkjenner og understreker ekspertgruppens syn på skoler og barnehager som spesielt viktige arenaer for alle barn, herunder også barn fra familier med ulike utfordringer. Skoler og barnehager er svært viktige institusjoner i lokalsamfunnet, og påvirker oppvekstsvilkår i stor grad. Prioritering av skole og barnehage betyr flere lærere og dette koster penger. Hvis ikke ressursene følger med så vil ikke satsinger ha effekt.

En gratis og tilgjengelig utdanning for alle, uavhengig av økonomisk evne, er en sentral målsetning for Utdanningsforbundet. Vi arbeider for et sterkt offentlig utdanningssystem der nasjonale myndigheter tar ansvar for hele sektoren. Utdanning skal være gratis og tilgjengelig for alle. Økonomi skal ikke hindre mennesker fra å ta utdanning og økte investeringer i barnehager og skoler skal ikke finansieres ved innstramminger andre steder som kan ramme barnefamilienes økonomi og levekår.

Les mer: vår høringsuttalelse (pdf, 213 kB)