– Vi må tenke annerledes om barnehagelærerrollen

– For å nå målet om flere barnehagelærere tror jeg vi må tenke nytt rundt barnehagelærerrollen, også i Utdanningsforbundet, sier styrer Mette Vigsnæs i Hosle barnehage, som også slår et slag for å se på bemanningsnormen på nytt.

Styreren mener vi er nødt til å tenke annerledes rundt hvem som skal gjøre hvilke oppgaver i barnehagen, og hvem som skal ha ansvar for hva.

– Jeg tror vi alle er enige om at vi trenger og vil ha flere barnehagelærere i barnehagene. Men hvis vi skal ha det, kan vi ikke fortsette å tenke at alle barnehagelærerne skal gjøre det samme, sier Mette Vigsnæs, styrer i Hosle barnehage i Bærum.

Hun vil gjerne utfordre både barnehagelærere, styrerkollegaer og Utdanningsforbundet, og utdyper:

– Vi må tørre å løfte frem diskusjoner rundt rollen som pedagogisk leder. Som pedagogisk leder skal du lede det pedagogiske arbeidet med barn. Jeg tror mange av oss strever med å slippe den tradisjonelle tankegangen rundt rollen. Det kan være vanskelig å gi slipp noen av oppgavene eller fordele dem mellom flere pedagoger uten at noen føler seg degradert. Skal for eksempel alle ha lik plantid, og hva skal innholdet i plantiden være? Må alle ha foreldresamarbeid?

Vigsnæs er selv mangeårig medlem i forbundet og sitter nå i styret i Utdanningsforbundet Bærum, er leder i lederråd Bærum og sitter i lederråd Akershus. Hun har tidligere vært både hovedtillitsvalgt i Bærum og arbeidsplasstillitsvalgt.

Fordeling av oppgaver

Som styrer ser hun at barnehagelærerne har ulike kompetanser og ulike interesser. Noen er gode på struktur og planlegging av pedagogiske opplegg, andre er gode med barn i lek, for eksempel.

– Jeg tror vi er nødt til å tenke mye mer samarbeid og fordeling av oppgaver mellom pedagogene. Jeg tror at hvis pedagogene klarer å jobbe som et team, og at samarbeidsprosessene har et større fokus, så vil det også bli mer spennende å jobbe, sier hun.

Hun trekker fram et eksempel fra egen barnehage, hvor de har delt seg i et «småbarnsteam» og et «storebarnsteam». Med denne organiseringen ser de på hvordan de bruker den samlede kompetansen, hva de kan samarbeide om og hva den enkelte må pedagog gjøre.

Jeg tror vi er nødt til å tenke mye mer samarbeid og fordeling av oppgaver mellom pedagogene. Mette Vigsnæs, styrer

– For eksempel kan vi lage felles rammer for pedagogiske opplegg, som kan brukes på tvers og tilrettelegges for den enkelte barnegruppe. Hvis en pedagog er veldig interessert i uteliv og lager et pedagogisk opplegg, burde dette kunne deles og brukes av alle avdelingene i barnehagen. Et annet eksempel er månedsplaner. Må alle lage hver sin plan, eller kan vi for eksempel lage en felles månedsplan for småbarnsteamet som sendes foreldrene? Vi burde se på bruken av plantid mer overordnet, mener Vigsnæs, som har gitt en av sine pedagoger ekstra plantid fordi hun har fått et overordnet ansvar for hele småbarnsfløyen.

Samtidig understreker styreren at tiden fortsatt må være bundet, ellers kan det føre til at noen mister planleggingstiden sin. For alle skal ha plantid, men kanskje skal ikke alle bruke plantiden til det samme.

Spennende og bra med nye tanker

Leder for sentralt lederråd i Utdanningsforbundet, Inger Grødem Haraldsen synes det er spennende og bra med nye tanker om barnehagene og barnehagelærerrollen.

– I kontaktforum barnehage har diskusjoner om plantid og organiseringen av den vært oppe jevnlig på møtene, og innspill som kommer her i denne saken ser jeg for meg at vi tar med videre både i kontaktforum og i Sentralt lederråd. Det er også viktig for meg at vi får innspill fra medlemmene våre på arbeidsplassene når det tenkes nytt om deres arbeidssituasjon, sier hun og fortsetter:

– Vi har akkurat vedtatt en sak på landsmøtet om lærerrollen og laget rundt barn, unge og voksne. Jeg tror det er lurt å starte her for å frigi tid til at barnehagelærerne skal kunne jobbe direkte med barna, ha pedagogiske opplegg både for enkeltbarn og barn i grupper, som både må forberedes og evalueres, sier hun, og understreker at Utdanningsforbundet er helt tydelige på at det må være minimum 4 timer til plantid til hver enkelt barnehagelærer.

Og så må jeg minne om at vår hovedprioritet i hele organisasjonen vår akkurat nå er flere barnehagelærere og å øke grunnbemanningen. Det er tid for de minste. Inger Grødem Haraldsen, leder for Sentralt lederråd

Tøffe runder med mye sykefravær

Plantid er det imidlertid blitt lite av i Bærumsbarnehagen den siste tiden. Da vi ringer styreren, åpner hun med «host, hark, snufs» og «jeg er syk i dag, men jeg snakker gjerne likevel». Hun forteller om høyt sykefravær de siste ukene.

– Vi har hatt noen tøffe runder nå, men jeg må rose de ansatte som står i det. Heldigvis ligger vi lavt på sykefravær ellers i året, men jeg vet at på langt nær alle er så heldige, sier Vigsnæs.

Hun forteller at det er svært vanskelig å få tak i vikar og at vikarbyråene også sliter med å finne folk som vil jobbe i barnehage. Sykefraværet i barnehagene er blant det aller høyeste i alle bransjer. I en spørreundersøkelse blant barnehagestyrere, utført av Respons Analyse på vegne av Utdanningsforbundet i 2023, oppga to av tre barnehagestyrere at det er vanskelig å få tak i vikarer.

Les mer om undersøkelsen: Vikarmangel rammer barnehagene hardt

Barnehagene rammes hardt

Barnehagene rammes hardt av vikarmangel, mye på grunn av en fra før av svært presset bemanningssituasjon. Undersøkelsen viste også at mer enn en tredjedel av barnehagene sliter med for lav bemanning.

– Vi har vært nødt til å be de foreldrene som kan om å hente barna tidligere enn vanlig. Jeg har selv tatt «yttervaktene», altså fra kl. halv åtte om morgenen og til kl. fem om ettermiddagen. Det er første gang jeg som styrer har vært nødt til det, forteller Vigsnæs.

Konsekvensen er at hun har måttet legge vekk andre oppgaver. De siste ukene har det kun handlet om forsvarlig drift – altså at barna skal ha det trygt og godt i barnehagen. Pedagogiske opplegg, plantid og møtevirksomhet har måttet vike for å holde barnehagen gående.

– Men vi snakker mye om relasjonene også i de hektiske dagene. Vi må passe på å ha kvalitet i møtene med barna selv om det koker, legger hun til.

Grunnbemanningen må økes

Hun vet at mange barnehager har det slik ofte, og mener at dette ikke ville være bærekraftig over en lengre periode.

– Det tærer på de ansatte som er igjen, og på oss som er styrere.
I undersøkelsen «Når plantid bare er en plan», som Utdanningsforbundet gjennomførte i 2023, oppga en av fire barnehagelærere at de sjelden eller aldri får brukt planleggingstimene som er avsatt. Hovedgrunnen er for dårlig bemanning.
Vigsnæs mener det er på høy tid å se på bemanningsnormen på nytt for å øke grunnbemanningen.

– Selv om vi har fått den lovfestet, har normen ikke vært endret siden tidenes morgen. Jeg mener vi må se på delingstallene på nytt. Barnegruppene og kravene til barnehagene har endret seg mye. Det burde være en ansatt per to barn når barna er under tre år og en ansatt per fire barn når de er over tre år, er hennes forslag.

Savner tid til pedagogisk ledelse

Som styrer har hun også ansvaret for å drive pedagogisk ledelse. Barnehagen har per nå 17 ansatte, og det blir lite tid til å følge opp den enkelte i hverdagen. Styreren er ikke alene om å savne tid til pedagogisk ledelse.

I en forskningsrapport utarbeidet av Rambøll for Utdanningsforbundet i september i år, sier nesten 90 prosent av styrerne at de gjerne skulle brukt mer tid til pedagogisk ledelse, og over 80 prosent at de gjerne skulle brukt mer tid på personalledelse.

Les mer om undersøkelsen: Styrerne mangler tid til å drive god barnehage

– Jeg skulle ønske jeg hadde mer tid til direkte nærledelse, pedagogisk utvikling og veiledning. Slik det er nå er jeg mer en strategisk planlegger på kontoret. Det er lite tid til å følge opp innspill fra personalmøtene, sukker hun.

For å til dette, mener Vigsnæs at lederressursen i barnehagene må økes.

– I barnehageloven står det at det skal være én styrer i 100 prosent når det er 42 barn eller mer. Det er det eneste tallet i forhold til lederressurs. Jeg tenker at barnehagen enten bør ha en merkantil støtte internt, eller en lederstøtte innen pedagogisk utvikling og veiledning av personalet.

Grødem Haraldsen er helt enig i at styrere må har bedre rammer for også å kunne drive pedagogisk ledelse og personalledelse.

– Vi må fortsette å jobbe for dette og for at også arbeidsgiver legger til rette for dette med økte rammer til ledelse i barnehagene.

Les mer om barnehage: Tid for de minste

Sitert

Avbildet: Inger  Grødem Haraldsen