Lærerrommet: Skolegudstjenester - skal flest mulig med?

Hva er de beste alternativene til skolegudstjeneste for dem som ikke vil ha salmesang og forkynnelse midt i skoletida? Hør på podkasten Lærerrommet.

I Lærerrommets episode ni tar vi diskusjonen om skolegudstjenester. Det skal arrangeres likeverdige tilbud for dem som ikke kan eller vil gå i kirken. Men hva kjennetegner disse? 

Abonner og lytt til «Lærerrommet» via Apple Podcasts, eller lytt til niende episode her:

Episode 9: Skolegudstjenester


Du kan også abonnere og lytte på Lærerrommet via: 

Læring

En av gjestene i episode ni er lærer Unni Helland som jobbet i over 40 år på Fjell skole i Drammen. Skolen har en høy andel av barn med muslimsk bakgrunn, og Helland har alltid ønsket gudstjenester i skoletiden.

– Tar vi dette utenom skoletiden vil vi miste de fleste av elevene som deltakere. Jeg ønsker at de skal være deltakere, men selvfølgelig skal ikke denne gudstjenesten legges siste skoledag før ferien. For da skal det være samling, sier Helland som selv er humanetiker.

– Det er viktig at elevene ikke bare opplever en kirke, men vi skal selvfølgelig ta dem med i templer, synagoger og moskeer. Det fine er at dette er læring, også på flere plan, mener Lærerrommets gjest.

Hun diskuterer temaet med episodens andre gjest, prost Trond Bakkevig i vestre Aker prosti i Oslo.
Bakkevig har derimot stått for at gudstjenestene ikke bør foregå i skoletiden.

– Det er viktig at det er vi som kirke som inviterer, og hvis vi skal invitere med god samvittighet så skal i hvert fall skolen vite at vi lager gudstjeneste uansett om det blir i skoletiden eller utenfor, sier prosten.

Denne episoden er spilt inn og publisert før en ny veileder om skolegudstjenester kom. Her kan du lese den nye veilederen fra Utdanningsdirektoratet. 

For alle

I Lærerrommet diskuterer vi og går i dybden på ulike temaer innen utdanningsfeltet. Podkasten er for alle som er engasjerte i eller jobber i barnehage, skole eller innen høyere utdanning.Gjestene gir deg ny innsikt og kunnskap. De er forskere, lærere, barnehagelærere, elever, ledere, politikere - eller andre.
Hva er et helt vanlig barn? Spør vi i åttende episode. Mens vi i episode sju diskuterer hvordan lærere kan bruke ny forskning i møte med en helt vanlig klasse. Mobbingen de voksne ikke ser, er tema i episode seks, mens lek er tema i femte episode. I episode fire, som er todelt, diskuteres prestasjon generasjon, skolepress og stress.

Testkulturen i skolen, med nasjonale prøver og kartlegginger, kan du høre om i tredje episode. I andre episode spør vi: Seksårsreformen – har det vært et eksperiment? I episode én diskuterer vi lekser. Er lekser en gammeldags tvangstrøye?

Vi spiller inn nye episoder fortløpende. Så abonner på Lærerrommet – det er helt gratis.
Her finner du alle episodene på udf.no